Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

n-evo schreef:Wat was ook alweer de reden dat maar 5 van 12 treinstellen uit de M6-optie zijn aangeschaft?
(mompelt iets over kortzichtige Stadsregio die dat genoeg vond) GVB wilde graag meer dan 5 stellen, maar het mocht niet.

Overigens, op dit moment zijn er vaak al acht metro's aanwezig op de NZL. Intussen lukt het aardig, een aantal maanden geleden was men al benauwd als er twee metro's nodig waren. Ik weet niet exact hoeveel metro's men nodig heeft voor de volledige uitvoering van de NZL, maar het zullen er niet veel meer zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Acht is inderdaad genoeg om op dat pisstukkie een heel acceptabele frequentie te realiseren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Het GVB pleit voor metrolijnen naar de nieuwe Havenstad:

http://www.at5.nl/artikelen/175268/GVB% ... Haven-Stad
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Wat achtergrond: ik heb deze plattegrond vier jaar geleden eens gebruikt op het Skyscrapercityforum in een post, als voorbeeld van hoe de oorspronkelijke Combinoplattegrond eruitzag. De bron weet ik niet meer. Op de details van de plattegrond heb ik toen niet gelet. Nu ik bezig ben mijn nieuwe website in elkaar te knutselen, heb ik deze plattegrond opnieuw gebruikt als voorbeeld (want als je googlet op 'Combinoplattegrond', kom je al snel op deze uit). En toen ik er nog eens goed naar keek zag ik hoe langer hoe meer rare dingen.

Eerst dacht ik dat het misschien een plattegrond was die een tijdelijk netwerk gedurende omleidingen moest weergeven. Tot lijn 15 me opviel - dus lijkt het eerder een soort toekomstplaatje te zijn uit het verleden. Of GVB dit heeft bedacht, de gemeente, of 'een hobbyist aan het werk op een koude zondagmiddag'...geen idee. Ik heb de vraag uitgezet via wijnemenjemee. Die hebben vaak wel lijntjes lopen naar mensen die het misschien wel weten.
Wat nog zou kunnen is dat het cartografiebureau dat de officiële Combinoplattegrond gemaakt heeft, deze versie heeft vrijgegeven. Doordat er een aantal (weinig opvallende) echte fouten in zitten is een copyrightschending makkelijker op te sporen. Stel dat Jan-Piet Klaassen uit de Baarsjes een boel van deze kaarten uit zou printen en verkopen is deze fraudeur makkelijker te traceren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Voor degenen die het nog niet wisten, de vervoerregio heeft besloten dat de referentievariant wordt gekozen voor de lijnvoering van de metro na maart 2019. Oftewel, de 51 gaat naar Isolatorweg en voor de rest verandert er niet. Vanwege de tunnelveiligheid in de Oostbuis gaan de frequenties in spits wel omlaag van 8x/uur naar 7,5x/uur. :')
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door CamilleKreemers »

hoe kan je 7,5x/uur rijden?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

60 delen door 7,5 en die interval hanteren?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat de 8e trein had moeten zijn wordt in twee delen gehakt bij het vertrekstation.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Stadsbus »

:mrgreen:
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Gewoon frequentie van 8 minuten = 15 metro’s per 120 minuten = 7,5 per uur.....

Overigens duikt in het document variant 3 (pendeldienst lijn 53) ook weer op, naast variant 1 ( ontvlochten metronet) als alternatieven over een paar jaar.......
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door regenmaker »

Dus elke 8 minuten een metro.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja dat schreef ik dus al.. *O*

Edit: overigens een verstandig besluit van de VRA om vanaf station Zuid ook de verbinding via de Oostbuis naar CS te handhaven. Bij verstoringen op de NZL is in ieder geval via lijn 51 het CS nog rechtstreeks te bereiken, omdat andere rechtstreekse verbindingen met CS (lijn 5 en bussen van Connexxion) dan inmiddels geschiedenis zijn.....
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Maar dan rijden er nog steeds 22,5 metro's per uur door de Oostbuis? Ik dacht dat 20 het maximaal haalbare was met de nieuwe veiligheidsvoorschriften?
Hoe dan ook, is dit wel de beste oplossing.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Betekent dit dat ze nog tot 2021 met die BN-wagens moeten blijven rijden? Of kan deze variant met 5 metrolijnen ook zonder uitgevoerd worden?
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nee, dat gaat helaas niet zonder BN. Er zullen op de nieuwe route van lijn 51 dan wel minder dienstwagens nodig zijn dan nu naar WW, maar zonder zal niet gaan, lijkt me......maar zoals een medeforumlid terecht al eerder aangaf: als de treeplanken niet meer omgeklapt hoeven te worden en de pantograaf plat kan blijven, is er nog hoop dat we tot 2021 met de BNers doorkomen.....
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat wordt nog wat tot 2021 door blijven rijden met die krengen.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

De S1/S2 krijgen een leversverlengde beurt binnenkort. Aangezien de intentie is om lijn 51 dan met drie stellen uit te voeren denk ik dat ze echt allemaal nodig zijn tot de M7s komen.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ze hadden de mogelijkheid om meer M5/M6's te kopen. In plaats daarvan wordt ik weet niet hoeveel geld geïnvesteerd om die sneltrams op de baan te houden tot 2021, zodat ze dan alsnog vervangen worden door een M7-serie en naar de sloop kunnen.

Ook de intentie hebben om iedere lijn met 3 gekoppelde metro's te rijden en dan vervolgens halflang M7-materieel bestellen wat in de praktijk waarschijnlijk altijd gekoppeld zal rijden. Want hoe vaak worden CAF'jes op lijn 50 buiten de spits om verkort en tijdens de spits weer verlengd?

Ik snap hier helemaal niks van. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op zo 19 nov 2017, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat krijg je zonder langetermijnvisie. Dan hobbel je continu achter de feiten aan en ben je overgeleverd aan de grillen van wie-op-dat-moment-over-het-geld-gaat.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

De Stadsregio (nu Vervoerregio) samen met GVB Activa BV zijn wel vaker van mening dat GVB Exploitatie het met minder materieel af zou moeten kunnen dan de praktijk uitwijst. En dan maakt het niet uit of het over metro's of trams gaat. Maar in dit geval speelt er wel nog iets anders mee.

Op papier zijn de 44 stellen van de serie M2/M3 vervangen door 23 stellen van de serie M5. Hierbij werd alleen vergeten dat bij de serie M2/M3 makkelijk een stel afgehaald kon worden bij defecten, maar bij de M5 het hele stel direct aan de kant staat. Ook is vergeten dat al jaren er grote tekorten op de ringlijn waren met de serie M4. Om het geheel nog wat krapper te maken vond de Stadsregio dat hier al teveel lucht in zat (op papier), en dat met 5 extra stellen er genoeg voor het huidige net plus de Noord/Zuidlijn moest zijn.
Daarnaast speelde mee dat het GVB bij nader inzien niet dolgelukkig was met zulke lange stellen. 's Avonds laat en in het weekend is deze lengte niet nodig, wat meer bakkilometers en meer stroomverbruik betekent. Zodoende werd bedacht halflange stellen van de serie M7 te willen bestellen. Helaas lijkt het tot nu toe niet verder dan dat idee gekomen te zijn, en merken wat het effect is van een tekort aan materieel.

Helaas staat dit probleem bij de metro niet op zichzelf. Ook bij de tram speelt het probleem van materieeltekorten al jaren. Hierbij wordt door de Vervoerregio en GVB Activa BV standaard alleen maar gerekend met het benodigde aantal voertuigen voor de standaard dienst, zonder evenementen en zonder omleidingen. Als onderhoudsreserve wordt slechts gerekend met een standaard reserve dat door vrijwel geen enkel railbedrijf in Nederland gehaald wordt. Dit is ook alleen voor het dagelijks onderhoud plus een kleine 'botsreserve'. Groot onderhoud en grote schades zijn niet meegerekend. Tenslotte vergeet men ook mee te rekenen dat de vervoersvraag nog wel eens kan groeien en het verkeer steeds drukker wordt met langere rijtijden als gevolg, beide met als conclusie dat er 'opeens' meer materieel nodig is.

Het GVB is verplicht een dienstregeling te maken die voldoet aan de vervoersvraag. Als er bijna geen omleidingen zijn en weinig defecten/schades is er net voldoende materieel beschikbaar. Helaas is dit meestal niet het geval, waardoor het op het metronet met te korte metro's rond gereden wordt, en er bij de tram vrijwel dagelijks enkele diensten uitvallen.
Om deze klaagzang af te maken vallen er ook regelmatig diensten uit bij de bus, maar hier niet door materieel-, maar personeelsgebrek.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

En dan te bedenken dat in 1972 nog het plan was om 85 Zilvermeeuwen te bestellen.....en eventueel nog 40 voor de Amstelveenlijn, die toen nog als metro gepland was. Men ging toen uit van een hoge frequentie op de Oostlijn. Uiteindelijk is de frequentie niet zo hoog geworden zoals gepland en met de Amstelveenlijn liep het ook anders, dus uiteindelijk werd de bestelling 37+7 metrostellen......
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

Ieder weldenkend mens zou dus verwachten dat er dan een leerproces plaatsvindt. Iets als "vorige keer ging dat niet zo lekker, effe kijken wat er nou precies allemaal mis ging, aha, volgende keer effe op letten". Maar wat de Amsterdamse vervoersregio werkelijk uniek maakt, is dat daar helemaal geen sprake van is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ik zag net een "M52 Noord" tussen Rai en Zuid, testritten?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Yep, testen en opleiden. Daar zijn ze al een tijdje mee bezig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten