Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Toch nog een nieuwe dienstregeling. Alleen wijzigingen bij de bussen, meestal in frequenties: https://www.gvb.nl/reizen/zondag-10-dec ... eling-2018

En de nieuwe tarieven voor 2018: https://www.gvb.nl/reizen/producten-en- ... ieven-2018
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Milco »

Lijn 69 rijdt toch nog naar de Buitenweg op Schiphol? In de dienstregeling op de GVB-website staat, i.t.t. de OVinfo-app, dat lijn 69 tot de Havenmeesterweg rijdt en op de terugweg langs halte Verkeerstoren(?)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Remco1989 »

Halte buitenweg is momenteel onbereikbaar ivm sloop van de parkeergarage voor de bouw van een terminal. Dus kan wel kloppen waarschijnlijk is verkeerstoren gewoon halte havenmeesterweg ri plaza. Daar ga ik vanuit, aangezien ik daar gvb zie staan tijd afwachten
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Deze maand zou er toch een knoop doorgehakt worden over de nieuwe elektrische bussen in Amsterdam? Of het trolleybussen (motion charging) worden of reguliere elektrische bussen met laadpalen. Heeft iemand al iets gezien hierover?
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De werkzaamheden aan de nieuwe snieplus zijn inmiddels in volle gang. Ik hoorde ergens dat lijn 19 de trapkarren van de 16/24 krijgt dus die kunnen dan fijn om dat nieuwe huizenblokje heenrammelen :D

Het remisespoor wordt trouwens ook meteen vernieuwd dus echt een gemiste kans om de lijn te verlengen naar Vinkenbrug. Hopelijk wordt er in ieder geval alvast ruimte voor spoorverdubbeling gereserveerd, tegen de tijd dat de Urbossen er zijn kan er dan vast wel een kopspoortje Vinkenbrug af.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Trapkarren diep in Oost, dat wordt voor mij een primeur. :o

Over keerlussen gesproken: ik zag dat de oude wijde keerlus van lijn 17 om het Osdorpplein opgebroken wordt en er een strak keerlusje tussen halte Ruimzicht en Osdorpplein is gemaakt.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vandaag hoorde ik dat er geleidelijnen zijn aangebracht op de metroperrons van Waterlooplein en Centraal Station. :O Ik neem aan dat de andere stations in de oostbuis ook aan de beurt zullen komen, of wellicht dat ze zelfs al op meer stations zijn uitgerold.
Beul van de blindegeleidelijn
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

@n-evo: Ja, klopt, dacht dat ik dat hier al eens gemeld had, maar dat nieuwe lusje is nu ook in gebruik. Heb er al eens een tram zien staan.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tja....dringen en persen in lijn 51.......
http://m.at5.nl/artikelen/175832/dringe ... gevaarlijk
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

En dat moet tot 2021 blijven rijden. _O-
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het zou niet eens zo gek zijn om een parallelle (spits)buslijn in te stellen op een deel van het traject in met name Amstelveen, een soort van lijn 55.........

Ik hoop dat het GVB adequate beslissingen neemt voor maart 2019.......lijn 51 in Amstelveen eruit en buslijn 55 erin.......
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Die enkele CAFjes zijn ook nog kanslozer dan een enkel BN'ertje :N
Maar ff serieus, wat zijn mogelijke dingen die het GVB kan doen om de drukte tijdelijk te verlagen?
Ik dacht er zelf aan om in de CAF de i.t.t. 8 stoelen bij de bestuurderscabines te verwijderen, maar hoeveel gaat dat schelen in zo'n rampsituatie? :|
fred1954 schreef:Het zou niet eens zo gek zijn om een parallelle (spits)buslijn in te stellen op een deel van het traject in met name Amstelveen, een soort van lijn 55
Sorry, maar het probleem zit hem toch echt op het traject Spaklerweg - VU. Bij Amstelstation zit ie al vol, maar dan moeten de overstappers van de 53 er nog bij :') . Is een bus 262 geen idee? Die rijdt in de spits Amstelstation - VUmc via de minst filegevoelige route (ook al is dat haast onmogelijk).
Ik dacht dan ook aan Amstel-Vrijheidslaan-Rooseveltlaan-RAI-De Boelelaan. Deze maakt een rondje via de A.J. Ernststraat, keert dan terug via de van der boechortstraat. En dan hoeft ie niet bij alle haltes te stoppen, om de snelheid hoog te houden. (wss zijn de haltes zo afgesteld dat ie wel moet stoppen). Koppel deze aan bus 240 en heb je zo je eigen studentenlijn, geef 'm een likje oranje en je maakt de Noorderlingen trots *O*
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik zat meer te denken aan de drukte in de (ochtend)spits vanaf Amstelveen naar VU/Zuid als lijn 51 stopt op het traject Zuid-WW, al die mensen moeten dan in bus 55. :shock:

Jouw idee van een spiitsbus 262 is nog niet eens zo gek.....in ieder geval als noodverband tot opening lijn 52. Er zal dan een verandering komen in de vervoersstroom richting Zuid.....lijn 51 zal voor een deel ontlast worden.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Prachtig plan! Zo'n extra lijn gaat GVB zeker exploiteren met het overschot aan bussen dat nog in giftwrap in de garages staat zeker? En de chauffeurs - waar ook totaal geen tekort aan is - en brandstof worden gefinancierd met de eeuwig vloeiende subsidies?

GVB kan vrij weinig zolang de VRA weigert tijdig in nieuw materieel te investeren. Kijk naar de blokkendozen die uitgefaseerd zijn zonder dat er ook maar één nieuwe tram voor terug is gekomen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:En dat moet tot 2021 blijven rijden. _O-
Als er nu al een tekort aan metro's is, is het niet gek dat dit materieel langer mee moet. :)
Natorious schreef: Sorry, maar het probleem zit hem toch echt op het traject Spaklerweg - VU. Bij Amstelstation zit ie al vol, maar dan moeten de overstappers van de 53 er nog bij :') .
Overstappers van lijn 53 op lijn 51? :?
Reizen reizigers vanuit Diemen Zuid en Gaasperplas dan via Spaklerweg in plaats van bij Van der Madweg op lijn 50 over te stappen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik weet het.....het is triest gesteld met materieel bij mevr. Van Huffelen, maar die buslijn 55 zal toch echt moeten gaan rijden, als de 51 er op het traject WW-Zuid er uit gaat in 2019. Desnoods huurt ze bussen, het is niet voor 2021 dat er weer trams vanuit WW gaan rijden, dus dit vervangend vervoer is niet voor een paar weken......

Misschien iets voor CXX? Een tijdelijke R-net lijn 355? Het lijnnummer is nog vrij :D Als de VRA het goed vindt? En het GVB geen menskracht en materieel heeft........ Ik zeg doen!
matje82
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door matje82 »

Is het niet mogelijk om op lijn 51 de metro’s van lijn 53 te laten rijden? Als ik in de 53 zat in de spits kon ik makkelijk zitten, dat was tussen Amstel en Venserpolder, weet niet of dat op het hele traject is.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijkt me technisch gezien geen probleem na maart 2019, nu kan dat niet....en dan BN materieel op lijn 53? Zoiets?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Overstappers van lijn 53 op lijn 51? :?
Reizen reizigers vanuit Diemen Zuid en Gaasperplas dan via Spaklerweg in plaats van bij Van der Madweg op lijn 50 over te stappen?
Lijn 50 komt toch niet langs de VU?
53+51 is de makkelijkste route van Gaasperplas naar De Boelelaan/VU.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, lijn 50 komt zowel bij VU uni, als VU mc......nou bijna dan, als je bereid bent 100 meter te lopen. :D
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:Prachtig plan! Zo'n extra lijn gaat GVB zeker exploiteren met het overschot aan bussen dat nog in giftwrap in de garages staat zeker? En de chauffeurs - waar ook totaal geen tekort aan is - en brandstof worden gefinancierd met de eeuwig vloeiende subsidies?

GVB kan vrij weinig zolang de VRA weigert tijdig in nieuw materieel te investeren. Kijk naar de blokkendozen die uitgefaseerd zijn zonder dat er ook maar één nieuwe tram voor terug is gekomen.
Het strandt inderdaad allemaal op materieeltekort. In 2006 werden er al artikelen geschreven over de veel te volle 51 maar de VRA laat het GVB rustig aanmodderen.

Een mogelijke oplossing zou zijn meteen met de opening van de noord/zuidlijn de 51 in te korten tot spaklerweg, zodat er (3 of 4?) BNetjes vrijkomen om de frequentie te verhogen. Om voor de Amstelgangers de vervelende overstap op Spaklerweg wat te compenseren kunnen er misschien wat bussen die vrijkomen van de lijnen naar Noord (tot zover als die niet rijp zijn voor de sloop) worden gebruikt om de 65 tussen Amstel en Zuid te versterken. Maar het blijft behelpen.
We kunnen er niet meer Onderuit
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Frequentieverhoging zit er met vervlechting met overige lijnen niet in. Maar een inkorting tot Spaklerweg kan een ander voordeel hebben: je kunt meer treinstellen aan elkaar koppelen, zodat je minder 'enkeltjes' op de baan krijgt.

Reizigers voorbij Spaklerweg worden er niet wijzer van, want die moeten zich gewoon tussen de reizigers in de toch al niet lege 53 en 54 proppen. Maar je mag verwachten dat een deel van die reizigers met de opening van de Noord/Zuidlijn voor die kortere route richting de binnenstad gaat kiezen. Reizigers op de route Spaklerweg-Westwijk krijgen echter wat meer ademruimte.

En ja, de beste oplossing kennen we allemaal: doorrijden over de Noord/Zuidlijn. Maar tja, kan niet, mag niet, moeilijk moeilijk...
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat schieten reizigers naar Amstel en Weesperplein op met een lijn 51 door de N/Z-lijn-tunnel?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:
Meltrain schreef:Overstappers van lijn 53 op lijn 51? :?
Reizen reizigers vanuit Diemen Zuid en Gaasperplas dan via Spaklerweg in plaats van bij Van der Madweg op lijn 50 over te stappen?
Lijn 50 komt toch niet langs de VU?
53+51 is de makkelijkste route van Gaasperplas naar De Boelelaan/VU.
Dat ben ik niet met je eens, aangezien je op Spaklerweg van het ene naar het andere perron moet lopen.
53+50+51 is inderdaad een overstap meer, maar het zijn wél allemaal cross-platform overstappen. (Of je kunt vanaf Zuid meteen naar het VU lopen, zoals fred1954 zei.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Het traject Zuid - Overamstel zit met de huidige frequenties van de 50 en 51 volgensmij nog niet 'vol' dus een kleine frequentieverhoging van lijn 51 kan best als de vervlechting met de Oostlijn maar wordt vermeden. Reizigers voor het centrum zijn, zeker met de nieuwe oost-westtramlijnen, sneller af met een overstap op de noord/zuidlijn op Zuid dus als het gemak van een rechtstreekse 51 de stad in wegvalt zullen waarschijnlijk alleen reizigers voor Amstel en omgeving nog tot Spaklerweg blijven zitten. Geen feest om daar met ze allen in een propperige 54 te stappen, maar het gaat.

Maar inderdaad, zolang er geen fatsoenlijke metro naar Amstelveen is blijft het aankloten.
We kunnen er niet meer Onderuit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten