Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

reisthijs schreef:Lijn 50 komt toch niet langs de VU?
Toch wel. Klein stukje lopen vanaf Zuid. Niet heel spannend. Het ziekenhuis idem vanaf de Amstelveenseweg.

Afbeelding
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Caffer schreef:Het traject Zuid - Overamstel zit met de huidige frequenties van de 50 en 51 volgensmij nog niet 'vol' dus een kleine frequentieverhoging van lijn 51 kan best als de vervlechting met de Oostlijn maar wordt vermeden.
Dan zal ook de frequentie van de 50 omhoog moeten. En zal deze lijn voortaan naar Gaasperplas moeten doorrijden. Alleen dan kun je de frequentie onafhankelijk krijgen van die van de Oostlijn.

Maar ja, dan zit je weer met niet-gesynchroniseerde overstappen op Van der Madeweg en Spaklerweg...
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik zat te denken aan een versterkings-51 die in de spits 1 keer per kwartier rijdt tussen de diensten van de 51 door, die dan gewoon net als de 50 2 keer per kwartier kan blijven rijden. Als die "51s" zou keren op Amstelveen Centrum zou er misschien net genoeg materieel voor zijn. Maarja dan zit je weer met ongelijke intervallen. Drama, drama..
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Sympathiek idee, maar denk dat daar niet genoeg materieel voor is, zelfs in de spits rijden er regelmatig enkeltjes rond in de normale dienstuitvoering......laat staan dat er versterkingsritten gereden kunnen worden.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

fred1954 schreef:Sympathiek idee, maar denk dat daar niet genoeg materieel voor is, zelfs in de spits rijden er regelmatig enkeltjes rond in de normale dienstuitvoering......laat staan dat er versterkingsritten gereden kunnen worden.
Het idee was dus dat dat materieel vrij komt door inkorting tot Spaklerweg, dus:
51: Spaklerweg - Westwijk, 8 keer per uur 2 gekoppelde stellen
51s: Spaklerweg - Amstelveen Centrum, 4 keer per uur een enkeltje (die enkeltjes zijn dan niet zo'n probleem omdat ze 3 minuten na een dubbele 51 vertrekken en geen tunnels in hoeven)
Maar cynisch genoeg zit het voordeel van dat model 'em vooral in het 'de noord/zuidlijn inpesten' van de reizigers die nu via Amstel naar Amstelveen reizen :lol:

Hoe dan ook lost de opening van de Noord/Zuidlijn waarschijnlijk de meeste problematiek wel op.
We kunnen er niet meer Onderuit
matje82
Berichten: 132
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door matje82 »

fred1954 schreef:Lijkt me technisch gezien geen probleem na maart 2019, nu kan dat niet....en dan BN materieel op lijn 53? Zoiets?
ja, volgens mij is er best overcapaciteit op lijn 53, maar ik kom te weinig in Amsterdam om dat zeker te weten. Het valt mij alleen op dat als ik in de spits in lijn 53 zat er nog genoeg zitplaatsen waren en daarnaast nog tig staplaatsen.

groet,

Matthijs
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Meltrain schreef: Dat ben ik niet met je eens, aangezien je op Spaklerweg van het ene naar het andere perron moet lopen.
53+50+51 is inderdaad een overstap meer, maar het zijn wél allemaal cross-platform overstappen. (Of je kunt vanaf Zuid meteen naar het VU lopen, zoals fred1954 zei.)
Uit ervaring weet ik dat men liever overstapt op Spaklerweg omdat de kans dan groter is dat je daadwerkelijk meekan. Daarnaast is de crossplatform op Van der Madeweg niet heilig, die gaat vaak genoeg mis.
matje82 schreef:ja, volgens mij is er best overcapaciteit op lijn 53, maar ik kom te weinig in Amsterdam om dat zeker te weten. Het valt mij alleen op dat als ik in de spits in lijn 53 zat er nog genoeg zitplaatsen waren en daarnaast nog tig staplaatsen
Die overcapaciteit is er zéker niet in de spitsrichting. Daarnaast is er nu zeer veel development waardoor de vraag alleen maar meer toeneemt. Holland Park, projecten bij Kraaiennest, etc. Laatst had ik 3xCAF in de ochtendspits, er waren achterblijvers op Venserpolder.

Iedereen ervaart de 54 overvol en dergelijke, loop 'ns 2 wagons door en je hebt banken voor jezelf. Het doorloopvermogen van reizigers op Bijlmer Arena is zéér teleurstellend.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Of de perronlayout deugt niet. Het os maar net hoe je het bekijkt.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Caffer schreef:De werkzaamheden aan de nieuwe snieplus zijn inmiddels in volle gang. Ik hoorde ergens dat lijn 19 de trapkarren van de 16/24 krijgt dus die kunnen dan fijn om dat nieuwe huizenblokje heenrammelen :D

Het remisespoor wordt trouwens ook meteen vernieuwd dus echt een gemiste kans om de lijn te verlengen naar Vinkenbrug. Hopelijk wordt er in ieder geval alvast ruimte voor spoorverdubbeling gereserveerd, tegen de tijd dat de Urbossen er zijn kan er dan vast wel een kopspoortje Vinkenbrug af.
Dat klopt, lijn 19 krijgt de 12G. Ergens op de site van de gemeente Diemen staan de ontwerpen van het hele gedeelte van de A10 tot Vinkenbrug. Het hele stuk tussen het huidige eindpunt en Vinkebrug is ontworpen met een middenberm waarin dubbelspoor tussen twee groenstroken zit. In eerste instantie wordt alleen het westelijke spoor aangelegd. Overigens wordt de rijrichting op de keerlus ook omgelegd en komt de instaphalte op de middenberm van de weg, zodat bij een eventuele doortrekking deze gewoon gebruikt kan blijven worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik denk dat de stadsregio echt nu moet beslissen om ook meer materieel te bestellen. Amsterdam groeit enorm qua inwoners en arbeidsplaatsen. Het is notabene overheidsbeleid. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door welriekendepastinaak »

Op een gegeven moment zal het kwartje wel vallen dat de Amstelveenlijn gewoon "regio"-metro had moeten worden, die aansluit op de rest van het metronet. Gewoon ongelijkvloers op de meeste plekken, en met slagbomen in buitenstedelijk gebied. Verbinding naar centrum, verbinding naar oost en later science park/ijburg... dat is precies wat mensen willen.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

2008: “De Noord-Zuidlijn wordt zeker doorgetrokken naar Amstelveen”
http://www.amstelveenweb.com/nieuws-Met ... d=68891001

Hoe anders kan het lopen......overigens volgens een artikel op wijnemenjemee blijft er technisch gezien een mogelijkheid om de NZL ooit door te trekken naar Amstelveen.

(.........)De huidige Amstelveenlijn – lijn 51 – is aan het eind van haar levensduur. Daarnaast moet de boog (zie foto) van de sneltram onder de A10 worden verwijderd om de snelweg bij de Zuidas ondergronds aan te leggen. In 2013 is besloten om van deze lijn een hoogwaardige tram te maken. Wij zijn nu gestart met de planuitwerking. Vanaf de eerste plannen van de Noord/Zuidlijn is er al rekening gehouden met het eventueel doortrekken van deze lijn naar Amstelveen. Hoewel er bestuurlijk niet voor besloten is, blijft het technisch gezien een optie. Over hoe dat er dan uit zou kunnen zien zijn verschillende ideeën, zoals de reacties op dit artikel laten zien(.......)
Bron: wijnemenjemee.nl
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Die eerste NZL plannen dateren van zo'n 30 jaar geleden, denk?
(ruim 15 jaar is men nu al bezig met de bouw...)

Was er destijds al sprake van concrete plannen tot ondertunneling van A10 zuid(as)?

Zo ja, dan zijn al die firma's die de laatste 10 jaar langs de Zuidas zijn neergestreken, met hun imposante kantoorkolossen, toch mooi in de luren gelegd met hun 'zichtlocatie'. Ziet men straks weinig meer van. :roll:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zo'n "zichtlocatie" is leuk voor een autodealer of een vloerenboer. De bedrijven op de Zuidas zijn niet echt gericht op toevallige aanloop.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Durashift schreef:Die eerste NZL plannen dateren van zo'n 30 jaar geleden, denk?
De NZL was al ingetekend in het Plan Stadsspoor 1968 zelfs........ :o
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het GVB heeft een nieuw plattegrond gepubliceerd van de haltesituatie op en rond het Leidseplein. Naast het feit dat de GVB nachtlijnen gebruik mogen maken van het Leidseplein en Marnixstraat, geldt dit nu ook voor de nachtlijnen van AML.
https://assets.gvb.nl/plattegronden/Lei ... 0dec18.pdf
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mike »

Kan ook nooit in 1 keer goed hé....

N97 gaat naar het CS

En voorlopig maken de AML nachtlijnen géén gebruik van het Leidseplein/Marnixstraat, blijven tot nader order rijden via de Stadshouderskade.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Blijkbaar zag het GVB ook in dat de plattegrond nog niet klopte... krijg nu een melding pagina niet gevonden als ik op die link van fred1954 klik :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bij mij werkt de link nog steeds.....
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Dan zit 'ie nog in je cache gok ik zo, zie spoiler...
Spoiler: show
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mike schreef: En voorlopig maken de AML nachtlijnen géén gebruik van het Leidseplein/Marnixstraat, blijven tot nader order rijden via de Stadshouderskade.
Weer blij met een dode mus dus.... :cry:
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bij mij werkt de link ook na legen van de cache nog steeds.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Is er toch ergens iets mis in die site van het GVB... ik kan hier bij alle vervoerders probleemloos PDFjes van de site openen behalve bij het GVB. Ook als ik er via de GVB-site heen ga doen de plattegronden het geen van allen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik kan op de GVB website alle pdf’s gewoon openen, zoals bijvoorbeeld alle plattegronden......
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ook probleemloos aan deze kant. GVB zal Daniël wel geblokkeerd hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten