Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

De conducteursbunkers in alle trams worden nu vervangen door servicebalies.

http://www.at5.nl/artikelen/175982/alle ... eurscabine
Beul van de blindegeleidelijn
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:Is er toch ergens iets mis in die site van het GVB... ik kan hier bij alle vervoerders probleemloos PDFjes van de site openen behalve bij het GVB. Ook als ik er via de GVB-site heen ga doen de plattegronden het geen van allen.
Je hebt IPv6 via je ISP, en dan falen alle downloads op GVB.nl http://ipv6-test.com/

Als je geen IPv6 hebt, werkt alles op GVB.nl
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Dus als ik het goed begrijp is het de schuld van de KPN dat ik dit niet kan downloaden? -o-

Probleemwijken kom d'r maar in dan hoor.....
🍉
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

Nope is de schuld van GVB. Ze hebben hun DNS ingesteld waardoor er een IPv6 adres voor assets.gvb.nl wordt gebruikt (assets.gvb.nl is de site met de PDF downloads), terwijl de webserver voor assets.gvb.nl vervolgens op dat IPv6 adres altijd een "niet gevonden" teruggeeft.

Is volgens mij al minstens een jaar zo, misschien langer, maar steeeds meer providers hebben werkend IPv6 en dan loop je soms tegen dit soort dingen aan.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

fred1954 schreef:Wel apart, dat er steeds omgeroepen wordt “uitstappen rechterzijde”, volgens mij wordt de uitstapkant alleen afgeroepen als die links is, toch?
Dat is alleen in Den Haag zo. In de metro van Amsterdam wordt altijd de uitstapzijde genoemd, behalve bij eindhaltes (omdat dat wisselt) en op lijn 50 en 53 bij Van der Madeweg (heeft een technische oorzaak).
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Het is overigens ook in de Rotterdamse metro zo, alleen bij links uitstappen een melding.

Wat is de oorzaak bij Van der Madeweg als ik vragen mag? (je bedoelt die omroep: "overstappen op metro 50,53 en 54" toch?

Overigens mist M51 de uitstapzijde op station Zuid richting CS ook.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

behalve bij eindhaltes (omdat dat wisselt)
En dan is het dus juist belangrijke informatie voor visueel beperkten :N
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

DingeZ schreef:
fred1954 schreef:Wel apart, dat er steeds omgeroepen wordt “uitstappen rechterzijde”, volgens mij wordt de uitstapkant alleen afgeroepen als die links is, toch?
Dat is alleen in Den Haag zo. In de metro van Amsterdam wordt altijd de uitstapzijde genoemd, behalve bij eindhaltes (omdat dat wisselt) en op lijn 50 en 53 bij Van der Madeweg (heeft een technische oorzaak).
Ok, kun je nagaan hoe goed ik luister in de metro, niet dus. :oops:
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

hauptbahnhof schreef:Het is overigens ook in de Rotterdamse metro zo, alleen bij links uitstappen een melding.

Wat is de oorzaak bij Van der Madeweg als ik vragen mag? (je bedoelt die omroep: "overstappen op metro 50,53 en 54" toch?

Overigens mist M51 de uitstapzijde op station Zuid richting CS ook.
Het omroepsysteem is nog gebaseerd op het ontwerp uit de jaren 70. Daarom zijn er voor het systeem twee verschillende haltes Van der Madeweg, eentje van lijn 53 en een van lijn 54. Op een of andere manier gebruikt lijn 50 de aanduiding voor lijn 53, maar aangezien die niet aan dezelfde kant van het perron komen wordt er dan geen uitstapzijde omgeroepen, want geen informatie is beter dan verkeerde informatie. Overigens geldt dit alleen voor het oude materieel, de M5 heeft een stuk moderner systeem.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Wordt dat systeem vervangen? (Net als RET dat doet met Pinfos?

Maar overigens klopt het ook niet. De afroepen bij van der madeweg waren altijd correct. Ineens is die fout erin geslopen, nog bij de stem van Marc en nu ook meneer robot.
En overstappen op metro 50,53 en 54 is niet echt de afroep van 53 lijkt me? :wink:
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Destijds werd alleen CAF ingezet op M50, dus werd op Van der Madeweg omgeroepen over te stappen op M53 & M54. Maar blijkbaar kan bij CAF dit niet aangepast worden per lijn, dus toen CAF op M53 ingezet werd, werd wederom omgeroepen over te stappen op M53 & 54, wat vaak voor verwarring zorgde. Nu heeft 't GVB het dus veranderd naar overstappen op M50, M53 én M54, los van welke lijn je rijdt, zolang het maar CAF is.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

“Testen Noord/Zuidlijn lopen maand uit: 'Veel ruimte voor oponthoud is er niet meer”

http://m.at5.nl/artikelen/176053/testen ... -niet-meer
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De oudste van die zogenaamd "nieuwe" metro's dateren inmiddels van 2011 en zijn dus ruim 6 jaar oud. Hoe kan het dat er nog zoveel softwareproblemen mee zijn? En was dit off-the-shelf model metro niet juist gekocht omdat het een bewezen mondiaal concept was?

Ze kunnen wel blijven roepen "WE GAAN SOWIESO RIJDEN JULI 2018!!!11!!1!" maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Of je krijgt RandstadRail-achtige situaties waar GVB volgens mij al serieus rekening mee houdt. Hoe kansloos het inmiddels ook begint te worden heb ik liever een opening oktober 2018 dan een aangepast lijnennet in juli dat jaar voor een metro die met zware technische problemen kampt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dus de tegenslagen en bijbehorende vertragingen in het Noord/Zuidlijnproject kunnen als volgt samengevat worden:
  • Het nieuwe beveiligingssysteem dat op de Noord/Zuidlijn uitgerold zal worden moet ook op het bestaande net worden uitgerold, maar dat heeft een vertraging tot na 22 juli 2018 opgelopen. Daardoor moet GVB tijdelijk met twee systemen tegelijk aan de slag, wat het risico op uitvoering van de bedrijfsvoering vergroot. Leverancier van het nieuwe systeem: Alstom.
  • De M5-treinen blijven brekebeentjes die meer dan eens storingen vertonen. Dat belemmert zowel uitvoering van de bestaande dienstregeling als het testprogramma op de nieuwe lijn. Het materieel is al (te) krap ingekocht, waardoor er straks bij opening van de Noord/Zuidlijn zonder reserve zal moeten worden gereden. Leverancier van de treinen: Alstom.
Ik zie wel een gemene deler.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Hoe worden zulke contracten afgesloten? Zitten daar boetebepalingen in, zodat de stad misschien later een werkende metro krijgt, maar dan wel een flinke hap geld uitspaart? Of mag de leverancier prutsen wat hij wil?
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tja.....ik zie nog wel wat storingen en stremmingen aankomen bij de NZL als die eenmaal met passagiers rijdt. Beter was geweest om de de ov-dienstregeling van GVB en streeklijnen niet meteen om te gooien op 22 juli, maar tot december 2018 te laten doorlopen. Dan kon je eventuele kinderziektes met de NZL nog opvangen........
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Alargule schreef: Leverancier van de treinen: Alstom.
Ik zie wel een gemene deler.
Had je dan liever AnsaldoBreda gehad?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

:Y
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Roeland schreef:Had je dan liever AnsaldoBreda gehad?
En dan het liefst nog een heel nieuw speciaal metromodel bestuurd door hoogbegaafde duiven waar Amsterdam de primeur mee heeft. *O*
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Somoht schreef:Nope is de schuld van GVB. Ze hebben hun DNS ingesteld waardoor er een IPv6 adres voor assets.gvb.nl wordt gebruikt (assets.gvb.nl is de site met de PDF downloads), terwijl de webserver voor assets.gvb.nl vervolgens op dat IPv6 adres altijd een "niet gevonden" teruggeeft.

Is volgens mij al minstens een jaar zo, misschien langer, maar steeeds meer providers hebben werkend IPv6 en dan loop je soms tegen dit soort dingen aan.
Kan de gebruiker toch zelf uitschakelen bij zijn netwerkinstellingen?
Ik heb het ook uitgeschakeld staan (wellicht niet zo slim..) omdat ik anders op een ander forum daar geen toegang toe heb. Dat was na een wijziging van forum software aldaar.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Sowieso snap ik dat hele IP6-verhaal niet zo in dit geval.
Als ik assets.gvb.nl ping krijg ik netjes een reply van 134.213.152.244
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Weer nieuws over elektrische bussen.

Het plan is nu dat het GVB 31 elektrische bussen krijgt, om 28 dieselbussen te vervangen. Het worden gewoon bussen met Opportunity Charging (en dus alsnog geen In Motion Charging), de oplaadpunten worden Station Sloterdijk en Garage West. Ze gaan rijden op lijnen 15, 22 en 36. Er staat niet bij of het geledes worden, maar aangezien ze op lijn 15 en 22 moeten rijden verwacht ik van wel.

EBS wil 10 elektrische bussen nemen. Dit zijn geledes en ze gaan rijden op lijn 316. Er komen snelladers op busstation Edam en gewone laders in de stalling in Purmerend.

Ik vermoed dat beiden (weer) Citea's gaan worden.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik zie in het document van de VRA staan: behandelend ambtenaar Inge van Huffelen.......familie van....?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Somoht »

isadora schreef:Sowieso snap ik dat hele IP6-verhaal niet zo in dit geval.
Als ik assets.gvb.nl ping krijg ik netjes een reply van 134.213.152.244
ping6 of ping -6 gebruiken ;)

ping -6 assets.gvb.nl
PING assets.gvb.nl(2a00:1a48:7809:101:be76:4eff:fe08:83c2 (2a00:1a48:7809:101:be76:4eff:fe08:83c2)) 56 data bytes
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Klopt, Nmap geeft mij inderdaad hetzelfde IP6-adres, dank voor je tip. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten