Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:Weer nieuws over elektrische bussen.

Het plan is nu dat het GVB 31 elektrische bussen krijgt, om 28 dieselbussen te vervangen. Het worden gewoon bussen met Opportunity Charging (en dus alsnog geen In Motion Charging), de oplaadpunten worden Station Sloterdijk en Garage West. Ze gaan rijden op lijnen 15, 22 en 36. Er staat niet bij of het geledes worden, maar aangezien ze op lijn 15 en 22 moeten rijden verwacht ik van wel.

EBS wil 10 elektrische bussen nemen. Dit zijn geledes en ze gaan rijden op lijn 316. Er komen snelladers op busstation Edam en gewone laders in de stalling in Purmerend.

Ik vermoed dat beiden (weer) Citea's gaan worden.
En we zouden trolleybussen krijgen is meerdere malen door GVB in de media gebracht. -o-

Eigenlijk toch wel heel jammer dat het niet in-motion-charging is geworden. Had me erg apart geleken trolleybussen in het Amsterdamse straatbeeld. Wat is er gebeurd met "1 op de 4 bussen kwijt om op te laden"?

Overigens staat in het document dat de keuze op lijn 15, 22 en 36 niet de mogelijke vertramming van een of meerdere van deze lijnen in de weg staat. :pos:
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Tot mijn verbazing zag ik op de Jan van Galenstraat net twee gekoppelde sneltrams (voor de liefhebbers: 47+48) met passagiers op lijn 50 richting Isolatorweg passeren. Ik dacht dat die ongein pas in 2019 zou beginnen. Wel bijzonder dat ze kennelijk gemist kunnen worden op de 51. Al is de spits voorbij natuurlijk.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Klopt, er was een stremming bij Zonnestein.....auto op de rails. Tegenwoordig rijdt lijn 51 dan door naar de Isolatorweg, in plaats van te keren op Zuid......Was dus wel een 51.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

^^ Ah, dat wist ik niet. De bestuurder had wel het nummer verdraaid naar 50. En de bestemming was wit.
足元にご注意下さい
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

DingeZ schreef:Weer nieuws over elektrische bussen. [...] Ze gaan rijden op lijnen 15, 22 en 36. Er staat niet bij of het geledes worden, maar aangezien ze op lijn 15 en 22 moeten rijden verwacht ik van wel.
Wat een vreemde combinatie van lijnen om een serie bussen voor te bestellen. Het moeten inderdaad bijna wel geledes worden maar voor de stille daguren-36 is dat gigantische overkill. En dat terwijl de best drukke geledebus-loze 61 ook op sloterdijk komt. Maarja waarschijnlijk willen ze 'in elk stadsdeel een elektrische bus' of zoiets.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik denk dat ze twee series gaan bestellen. Voor gelede elektrische bussen kan je op dit moment niet onder VDL uit, maar voor elektrische standaardbussen is de keuze groter, mogelijk wil men zo minder afhankelijk worden van een leverancier.

Uiteraard moet dan wel voor beide modellen dezelfde oplaadtechnologie gebruikt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Klinkt logisch, zo kan je meerdere types in de praktijk testen. Misschien wel drie verschillende modellen, elke lijn z'n eigen type?
Caffer schreef:Wat een vreemde combinatie van lijnen om een serie bussen voor te bestellen.
In het plan is te lezen dat elektrisch rijden op die lijnen het meest bijdraagt aan verbeteren van de luchtkwaliteit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat ik niet helemaal begrijp is dat ze 31 elektrische bussen krijgen om 28 dieselbussen te vervangen. Eerder was nog te lezen dat GVB er van uit ging bij Opportunity Charging 1 van de 4 bussen kwijt te zijn om op te laden. Van de 31 bussen zou dan op ieder gegeven moment 7,75 bussen niet inzetbaar zijn. Dat probleem moest In-Motion Charging juist voorkomen.

Jammer dat er in het document helemaal niks staat over motivatie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Waarschijnlijk probeert het busbedrijf het materieeltekort op hetzelfde niveau te brengen als dat bij metro en tram :|
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

:D :D :D
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Waarschijnlijk probeert het busbedrijf het materieeltekort op hetzelfde niveau te brengen als dat bij metro en tram :|
Dat is het toch al? :')
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik weet niet wat de termijn is waarop deze bussen instromen, maar ik verwacht rond de opening van de Noord/Zuidlijn en dan zijn er ook minder bussen nodig, met name in Noord.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/216262/To ... binnenstad

Het was toch al zo rustig in het OV :')
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bussen en auto's steeds meer weren en vervolgens bezuinigen op ov. :pos:
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Alleen het gratis deel van de oplossing (iets afschaffen) uitvoeren en het dan flink mis laten gaan zodat wie dan ook er subsidie voor uit trekt, tis een populaire manier van besturen tegenwoordig. Er moet eerst iemand doodgedrukt worden in een tram en dan krijgen we die optie Urbossen wel *0*
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 08 dec 2017, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Wat zijn Urbossen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Een tramtype dat vanaf 2019 in Amsterdam gaat rijden https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam ... _trams_15G
Laatst gewijzigd door Zugführer op vr 08 dec 2017, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5810
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door isadora »

Dank. :pos:
Zien er overigens goed uit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Alleen het gratis deel van de oplossing (iets afschaffen) uitvoeren en het dan flink mis laten gaan zodat wie dan ook er subsidie voor uit trekt, tis een populaire manier van besturen tegenwoordig. Er moet eerst iemand doodgedrukt worden in een tram en dan krijgen we die optie Urbossen wel *0*
DingeZ wist ons te vertellen dat die hele extra optie van 60 (?) extra 15G-trams er komt.

Laten we het hopen.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

Ondertussen mailt EBS vandaag (weer) de nieuwsbrief over de zomerdienstregeling. Kennelijk ipv die over de winterdienstregeling.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Lief 8-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door tsov »

Ja, kreeg hem ook in m'n mailbox. Moest echt even twee keer kijken of ik niet toevallig een hele oude mail tevoorschijn had getoverd :') _O-
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

n-evo schreef:
Caffer schreef:Alleen het gratis deel van de oplossing (iets afschaffen) uitvoeren en het dan flink mis laten gaan zodat wie dan ook er subsidie voor uit trekt, tis een populaire manier van besturen tegenwoordig. Er moet eerst iemand doodgedrukt worden in een tram en dan krijgen we die optie Urbossen wel *0*
DingeZ wist ons te vertellen dat die hele extra optie van 60 (?) extra 15G-trams er komt.

Laten we het hopen.
Nouja, ik kan niet zeggen dat het zwart op wit staat, maar ik verwacht wel dat het gaat gebeuren. In ieder geval is het levensduurverlengendonderhoud van de 11G/12G bedoeld om ze te kunnen blijven rijden totdat de vervolgbestelling van de 15G binnen is.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Natorious schreef:http://www.nhnieuws.nl/nieuws/216262/To ... binnenstad

Het was toch al zo rustig in het OV :')
Na ja, voor de (lokale -woon-) omgeving denk ik wel dat het een goed besluit is. Is ook al wel wat jaren voor gestreden.

Oplossing is gewoon om die groep toeristen gewoon niet meer naar A'dam te laten komen. Het zijn er gewoon een beetje te veel... toch?

:wink:
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Goedemorgen, zaterdagochtend.....6.22u.....

“Metro 50, 51, 53 en 54 rijden met vertraging door een technisch defect. Houd rekening met een extra reistijd tot 15 minuten. Excuses voor het ongemak.”

De dag begint weer goed...... :mrgreen:

Dit net achter de rug....: http://www.at5.nl/artikelen/176124/mobi ... iet-rijden
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten