Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nadat ik 's middags thuis had gewerkt nog een risicovol tripje ondernomen: retourtje centrum met de tram. Op heenweg rond 16:30 niks aan de hand, tram vertrok met +4 en ik stapte met +4 uit op de Westermarkt.
Om 18:15 stond ik op de Dam en kwam een overvolle lijn 1, gevolgd door een iets minder volle tweede tram op lijn 1. Ben dus maar in die tweede tram gestapt en in Leidsestraat kwam de omroep dat er een defecte tram op de Overtoom stond. We reden om via de Koninginneweg. Einde linksaf, rondje Haarlemmermeercircuit en over de Amstelveenseweg weer naar de eigen route. Uiteindelijk 19:15 thuis. Maar de stad is wel heel mooi in de sneeuw ;)
Om 18:15 stond ik op de Dam en kwam een overvolle lijn 1, gevolgd door een iets minder volle tweede tram op lijn 1. Ben dus maar in die tweede tram gestapt en in Leidsestraat kwam de omroep dat er een defecte tram op de Overtoom stond. We reden om via de Koninginneweg. Einde linksaf, rondje Haarlemmermeercircuit en over de Amstelveenseweg weer naar de eigen route. Uiteindelijk 19:15 thuis. Maar de stad is wel heel mooi in de sneeuw ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB start busdiensten vanaf 21.00 uur weer op.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het Parool meldt nu dat het GVB heeft besloten vanavond toch niet meer uit te rijden met de bussen, ook de nachtbussen zullen vannacht NIET rijden.
https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-laa ... ~a4544895/
https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-laa ... ~a4544895/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sinds ik op dit forum zit is het niet rijden van de nachtbussen pas één keer eerder voorgekomen, dus behoorlijk uitzonderlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vind de communicatie van het GVB vandaag niet in de haak.....eerst campagne voeren, dat ondanks het weer alles zou blijven rijden....dan toch stoppen, dan op Twitter melden dat na 21.00 geprobeerd zal worden de dienst weer op te starten en om 21.00 zeggen, toch maar niet en en passant ook de nachtbussen binnen laten...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Connexxion idemdito behalve Schiphol P30 - Schiphol Knooppunt Noordfred1954 schreef:Het Parool meldt nu dat het GVB heeft besloten vanavond toch niet meer uit te rijden met de bussen, ook de nachtbussen zullen vannacht NIET rijden.
https://www.parool.nl/amsterdam/gvb-laa ... ~a4544895/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mee eens. Ik was niet echt amused toen ik dankzij die overmoedige berichtgeving van ze nog even rustig bij een vriend een drankje ben gaan drinken (was eigenlijk onderweg naar huis) en abrupt weg moest omdat het verhaal na 16 uur begon om te slaan. De tekst was voor die tijd haast op het pochen af: "wij rijden wel met alles door! Ga maar rustig op pad!"fred1954 schreef:Ik vind de communicatie van het GVB vandaag niet in de haak.....eerst campagne voeren, dat ondanks het weer alles zou blijven rijden....dan toch stoppen, dan op Twitter melden dat na 21.00 geprobeerd zal worden de dienst weer op te starten en om 21.00 zeggen, toch maar niet en en passant ook de nachtbussen binnen laten...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Personeelstekort kan ook nog?
Edit: GVB meldt op Twitter dat lijn 248 weer volgens dienstregeling gaat rijden..
Edit: GVB meldt op Twitter dat lijn 248 weer volgens dienstregeling gaat rijden..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ze nou gewoon eens een tramlijn van die 48 maken. Mooi langs 't IJ. Eventueel verlenging van lijn 26.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Liever een verlenging van lijn 3/5, door de Spaarndammerstraat. Ik denk dat de Houthavens meer hebben aan een verbinding naar de binnenstad dan alleen één naar CS.n-evo schreef:Als ze nou gewoon eens een tramlijn van die 48 maken. Mooi langs 't IJ. Eventueel verlenging van lijn 26.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Allebei kan ook.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Hmmm....een tram door de Spaarndammerstraat? Dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, ik denk, dat ALS er in de Spaarndammerbuurt ooit een nieuwe tramlijn komt, die dan toch buitenom via de Tasmanstraat zal lopen. Daar is meer ruimte.IC140 schreef:Liever een verlenging van lijn 3/5, door de Spaarndammerstraat. Ik denk dat de Houthavens meer hebben aan een verbinding naar de binnenstad dan alleen één naar CS.n-evo schreef:Als ze nou gewoon eens een tramlijn van die 48 maken. Mooi langs 't IJ. Eventueel verlenging van lijn 26.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de Telegraaf wordt vandaag door verkeerswethouder Litjens wederom gepleit voor doortrekking van de NZL naar Schiphol en Hoofddorp.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429381 ... r-schiphol
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1429381 ... r-schiphol
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de Tasmanstraat is misschien wel ruimte, maar in de Van Diemenstraat is het woekeren.fred1954 schreef:Hmmm....een tram door de Spaarndammerstraat? Dat zie ik nog niet zo gauw gebeuren, ik denk, dat ALS er in de Spaarndammerbuurt ooit een nieuwe tramlijn komt, die dan toch buitenom via de Tasmanstraat zal lopen. Daar is meer ruimte.
Bovendien, de gemiddeld drukste lijn rijdt daar toch echt door de Spaarndammerstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Van Diemenstraat is wat moeilijker, maar altijd nog beter dan de Spaarndammerstraat. Er gaat inderdaad nu een drukke buslijn doorheen, maar een bus neemt minder ruimte in en is wendbaarder dan een tram, vandaar mijn opmerking.
Het enige wat zou kunnen is de straat autoluw/autovrij maken, maar of dat gaat gebeuren?
Het enige wat zou kunnen is de straat autoluw/autovrij maken, maar of dat gaat gebeuren?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Spaarndammerstraat is breder en geen doorgaande route zoals de Van Diemenstraat wel is en zal blijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bij De Telegraaf zijn ze tamelijk optimistisch over de realisatie van een metrolijn naar Schiphol
De Telegraaf schreef:Volgens Litjens (VVD) moet het kabinet deze periode een knoop doorhakken over de uitbreiding van de nieuwe metrolijn, die volgens de planning volgend jaar moet rijden.
Wendbaarder zeker, maar een tram neemt zelfs bij een grotere breedte minder ruimte in dan een bus. Gecombineerde tram/busstroken zijn dan ook altijd breder dan het omgrenzingsprofiel van de tram.fred1954 schreef:[...]maar een bus neemt minder ruimte in en is wendbaarder dan een tram, vandaar mijn opmerking.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Heerlijk vast in de file iedere spits.IC140 schreef:Liever een verlenging van lijn 3/5, door de Spaarndammerstraat. Ik denk dat de Houthavens meer hebben aan een verbinding naar de binnenstad dan alleen één naar CS.
Naar mijn weten ligt het CS ook in de binnenstad en op loopafstand van de Dam met ov-verbindingen naar alle windstreken.
De bussen hier zijn nog altijd breder dan de trams (een Citaro is 2,55 m breed vs Combino 2,4 meter breed) en kunnen minder strak naast elkaar rijden i.v.m. geen rails.fred1954 schreef:[...] maar een bus neemt minder ruimte in en is wendbaarder dan een tram, vandaar mijn opmerking.[...]
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De Spaarndammerbuurt lijkt op de Indische Buurt. Niet alleen qua stedenbouw en architectuur, ook qua geografie. Het zijn beiden buurtjes aan de 'verkeerde' kant van het spoor, die lange tijd een soort einde van de stad, een einde van de bewoonde wereld vormden, ook al kennen beiden doorgaande wegen. Door diverse ontwikkelingen (IJburg, Science Park en Zeeburgereiland in het oosten, Houthavens, Sloterdijk en straks Haven-Stad in het westen) komen ze ineens een stuk centraler in de stad te liggen, wat mogelijkheden schept voor geheel nieuwe verbindingen. Waar de Indische Buurt al sinds het begin van de 20e eeuw per tram bereikbaar is, is dat hier niet het geval; de tramroute die hier ook vanaf ongeveer dezelfde tijd lag (bereden door een lijn 5 en later een lijn 12, zie ik op Wikipedia) is in de jaren '50 verdwenen.
De Spaarndammerstraat zelf lijkt me qua profiel (afgaand op mijn gevoel en ruimtelijk inzicht en bevestigd met wat grove metingen in afstandmeten.nl) goed vergelijkbaar met de Czaar Peterstraat. Van gevel tot gevel een meter of 19 tot 21. En daar rijdt ook een tram. Nou is die straat wel voor dat doel autoluw gemaakt. Of dat hier ook zou kunnen... Ik zou zelf denken van wel, want de Spaarndammertunnel gaat binnenkort open en het doorgaande verkeer tussen Centrum/Staatsliedenbuurt en S102 gaat via de Houtmankade. Maar ik zou niet weten wat de ideeën bij de gemeente zijn.
Een verbinding van Houthavens en Spaarndammerbuurt met het Leidseplein via lijn 5 of de Buitenring via lijn 3 lijkt mij wel levensvatbaar, al ben ik geen deskundige. En als straks heel Sloterdijk tussen Schiphollijn, Zaanlijn/Oude Lijn en A10-West tot woonwijk wordt omgevormd ligt een verlenging naar station Sloterdijk over de Transformatorweg voor de hand.
De Spaarndammerstraat zelf lijkt me qua profiel (afgaand op mijn gevoel en ruimtelijk inzicht en bevestigd met wat grove metingen in afstandmeten.nl) goed vergelijkbaar met de Czaar Peterstraat. Van gevel tot gevel een meter of 19 tot 21. En daar rijdt ook een tram. Nou is die straat wel voor dat doel autoluw gemaakt. Of dat hier ook zou kunnen... Ik zou zelf denken van wel, want de Spaarndammertunnel gaat binnenkort open en het doorgaande verkeer tussen Centrum/Staatsliedenbuurt en S102 gaat via de Houtmankade. Maar ik zou niet weten wat de ideeën bij de gemeente zijn.
Een verbinding van Houthavens en Spaarndammerbuurt met het Leidseplein via lijn 5 of de Buitenring via lijn 3 lijkt mij wel levensvatbaar, al ben ik geen deskundige. En als straks heel Sloterdijk tussen Schiphollijn, Zaanlijn/Oude Lijn en A10-West tot woonwijk wordt omgevormd ligt een verlenging naar station Sloterdijk over de Transformatorweg voor de hand.
足元にご注意下さい
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Verschil is dat er in de Spaarndammerstraat heel veel bedrijvigheid is door winkels e.d. Dat is in de Czaar Peterstraat veel en veel minder.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Klopt. Je zit dus met veel laders en lossers in je maag daar. De frequentie van lijn 5 ligt ook vrij hoog. Blijft dat trouwens zo?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eenrichtingsverkeer in de Spaarndammerstraat gaat prima. Doorgaand verkeer wordt om de buurt heengeleid via de Houtmankade, dat is ook de manier om in de nieuwe tunnel te komen.
Richting het noorden is het met de auto niet eens mogelijk vanaf het Nassauplein de Spaarndammerstraat in te rijden, alleen de busbaan en het fietspad geven toegang. Grootste probleem is dat je mogelijk een aantal parkeerplaatsen zal moeten opheffen om een herinrichting mogelijk te maken.
Richting het noorden is het met de auto niet eens mogelijk vanaf het Nassauplein de Spaarndammerstraat in te rijden, alleen de busbaan en het fietspad geven toegang. Grootste probleem is dat je mogelijk een aantal parkeerplaatsen zal moeten opheffen om een herinrichting mogelijk te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als de ombouw van de AVL het toe laat, zal de frequentie zo blijven, lijkt me. Vergeet niet dat als in maart 2019 lijn 51 eruit gaat, dat lijn 5 vanaf Amstelveen de enige rechtstreekse railverbinding is met het centrum. Er gaat vanaf WW een vervangende bus 55 rijden, maar die zal, volgens berichten, niet overal stoppen op het gedeelte waar lijn 5 nog rijdt en lijn 55 gaat maar tot Zuid.n-evo schreef:Klopt. Je zit dus met veel laders en lossers in je maag daar. De frequentie van lijn 5 ligt ook vrij hoog. Blijft dat trouwens zo?
Ik ga er van uit dat dan meer mensen lijn 5 zullen pakken dan nu. Want ja, overstappen wil men niet graag als het niet hoeft.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als er een tramlijn naar de Houthavens komt lijkt me een verbinding naar het CS via de Spaarndammerstraat en Haarlemmerstraat het meest voor de hand liggend. Dit is de drukke 22-as die over de hele lengte genoeg reizigers trekt, in tegenstelling tot de erg rustige IJ-route van de 48 die niet voor niks eindpuntje-ruil heeft gedaan met de 22. De Spaarndammerstraat was al eens een tramstraat en kan die ook zo weer worden als er wat parkeerplaatsen of 1 rijbaan worden opgeofferd - niks vergeleken met de smalle dorpsweggetjes die ze in de nieuwe Franse tramsteden tot tramstraat weten om te toveren.
Enig nadeel is dat de ook best drukke route naar Sloterdijk nog niet toe is aan een tram, en dan dus weer aan de 48 gekoppeld zou moeten worden waardoor er dan zowel een tram als een drukke geledebuslijn naar de Houthavens zouden rijden -overkill. Om die reden denk ik dat zolang de rest van de houthavens nog niet ontwikkeld is de huidige bus 22 de beste optie is. Een wat zwaardere buslijn is ook geen misdrijf *bus*
Enig nadeel is dat de ook best drukke route naar Sloterdijk nog niet toe is aan een tram, en dan dus weer aan de 48 gekoppeld zou moeten worden waardoor er dan zowel een tram als een drukke geledebuslijn naar de Houthavens zouden rijden -overkill. Om die reden denk ik dat zolang de rest van de houthavens nog niet ontwikkeld is de huidige bus 22 de beste optie is. Een wat zwaardere buslijn is ook geen misdrijf *bus*
We kunnen er niet meer Onderuit
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten