Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8775
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Vr 12 Jan 2018, 10:14

fred1954 schreef:Kam ik ‘m nog teruggeven, ik heb de bonnetjes bewaard? :)

Een Fred die zijn bonnetjes bewaart??? :shock:

dylanwild94 schreef:Dat jij me cynisme niet begrijpt. :Y

mijn* :Y
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

fred1954
Berichten: 2427
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Vr 12 Jan 2018, 10:18

@Hainje..... :D .....ik wel.. :D...Fred T. daarentegen :?:

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5754
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Vr 12 Jan 2018, 10:20

Deze Fred wil waarschijnlijk geen buschauffeur worden.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

fred1954
Berichten: 2427
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Vr 12 Jan 2018, 10:23

dylanwild94 schreef:Deze Fred wil waarschijnlijk geen buschauffeur worden.

Euh....nee, maar ik denk dat het een mooi vak is, ik heb respect voor de chauffeurs, hoe die met die (gelede) bussen door de stad manoeuvreren. :pos:

Mike
Berichten: 362
Lid geworden op: Wo 16 Apr 2014, 09:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mike » Za 13 Jan 2018, 12:17

Geleed is makkelijk :p

13m / 21m wordt al meer uitdagender, maar ook allemaal goed haalbaar :mrgreen:

Post
Berichten: 261
Lid geworden op: Do 28 Mei 2015, 20:33
Locatie: Maarheeze

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Post » Za 13 Jan 2018, 17:41

Nou 15 en 21 meter levert anders behoorlijk wat schade op. kijk voor de gein maar eens naar de hoeken van die bussen als ze een paar jaar oud zijn. Dan zie je vaak schade.

Gebruikersavatar
STF
Berichten: 6328
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor STF » Ma 15 Jan 2018, 01:25

Suus schreef:De bussen van GVB, EBS en Connexxion richting Noord rijden sinds vandaag na vertrek op CS IJzijde weer via de Kamperbrug in plaats van de ODE-brug.


In theorie wel ja, in de praktijk rijden nog tamelijk veel bussen via de "oude" route.

Vrijdag had men het materieel wel opvallend verkeerd om ingedeeld moet ik zeggen, zo'n beetje elke paar minuten zag ik wel een afwijking voorbij komen, zoals lijn 15 en 37 een standaardbus, lijn 36 en 231 een geledebus.

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Wo 17 Jan 2018, 00:45

fred1954 schreef:Noord-Zuidlijn nu officieel klaar......aannemers hebben de lijn vandaag opgeleverd.......proefbedrijf gaat beginnen. :D

(..)


:pos:

Eén vandaag radio heeft deze week elke dag een stukje audio over de NZL. :D

Het duurste stukje spoor van NL 1

maandag 15 januari 2018, 15:00 uur

Bijna 25 jaar en 3,1 miljoen euro verder, gaat het dit jaar dan (waarschijnlijk) echt gebeuren; de 10 kilometer lange Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat rijden. Zaterdag 20 januari is er een laatste open dag waar men naar toe kan. In een serie van 5 afleveringen kijkt Radio Eenvandaag terug EN vooruit op de komst van de beruchte metrolijn.


aflevering 1: de criticus van het eerste uur

PVDA-politicus Pitt Treumann ging in 2010 terug de gemeenteraad in voor de anti-noord-zuidlijn Red Amsterdam van actrice Nelly Frijda. Hij was van meet af aan tegen de metrolijn. Tijdens een rondleiding geeft hij schoorvoetend toe dat het er mooi uit ziet, maar hij blijft erbij dat de lijn veel te groots in opgezet voor een 'dorp als Amsterdam". Per ritje schat hij dat er 10-15 euro p.p. op moet worden toegelegd.


Bron: https://www.nporadio1.nl/radio-eenvanda ... r-van-nl-1

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 671
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor erjeebee » Wo 17 Jan 2018, 07:07

3,1 miljoen euro

:pos:
We hebben hier een Brisbane een soortgelijk verhaal, geheten "Cross River Rail".
Dat bevindt zich na vele jaren nog steeds in het kissebis stadium, maar als ze erachter komen dat zoiets door Nederlanders voor een appel en een ei aan te leggen is kan het misschien eindelijk wat worden. *O*
Today's (15-10-2018) google result for Queensland Rail fail: 1420000 results. (nieuw record)

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2807
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Wo 17 Jan 2018, 07:11

Ja, nu snap ik ook wel waar Dales' wens voor een metronet complexer dan dat van Londen vandaan komt. En dat is bij lange na niet ambitieus genoeg: ze zouden er zeker 1000 moeten aanleggen!

*trein*
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3461
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 17 Jan 2018, 07:36

"Complex" lijkt me een rare ambitie, maar ieder z'n ding.

Brisbane vind ik weer heel herkenbaar, want zoals ik ergens anders schreef:

Dat het op andere plekken in de wereld wèl mogelijk is een metro aan te leggen volgens planning en binnen budget, is m.i. een hardnekkig en internationaal misverstand, gevoed door een sterke concentratie op de ellende in de eigen achtertuin, en gebrek aan inzicht in de lokale omstandigheden elders.


Pitt Treumans calculatie van de ritprijs zou ik wel iets degelijker onderbouwd willen zien. Bijvoorbeeld met een toelichting op de tijdwinst per gebruiker. Die zou zomaar rond de vijftien minuten per rit kunnen liggen, en uitgaand van een bruto modaal uurtarief van € 34,– heb je dan weer zo € 8,50 per rit terugverdiend.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

IC140
Berichten: 340
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Wo 17 Jan 2018, 07:53

Met 120.000 reizigers per dag heb je in 30 jaar (redelijk gebruikelijke afschrijvingstermijn) zo’n 1,3 miljard reizigers gehad en kom je dus op ongeveer €2,50 per ritje. Nog best een hoop, maar als je in plaats van 30 jaar kiest voor 5 jaar heb je een argument voor Pitt Treumans en als je kiest voor 100 jaar heb je een argument voor Geert Dales. Een nonsensredenering dus.

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 832
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Mdk » Wo 17 Jan 2018, 08:02

Durashift schreef:Bijna 25 jaar en 3,1 miljoen euro verder

3,1 miljoen? Als ze het voor die prijs kunnen mogen ze van mij nog wel een paar honderd metrolijntjes door Nederland aanleggen. *trein*
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3461
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 17 Jan 2018, 08:16

IC140 schreef:Met 120.000 reizigers per dag heb je in 30 jaar (redelijk gebruikelijke afschrijvingstermijn) zo’n 1,3 miljard reizigers gehad en kom je dus op ongeveer €2,50 per ritje. Nog best een hoop, maar als je in plaats van 30 jaar kiest voor 5 jaar heb je een argument voor Pitt Treumans en als je kiest voor 100 jaar heb je een argument voor Geert Dales. Een nonsensredenering dus.


Daarnaast is die gebruiksprognose zo rekbaar als een bandoneon. In 2015 door de gemeente naar beneden bijgesteld tot 121.000, onder meer 'vanwege de crisis'. Maar mocht de totale investering inderdaad op 3,1 miljoen uitkomen, dan lijkt me het inderdaad wel te overzien. (Het was nog vroeg...)
Laatst gewijzigd door trolly op Wo 17 Jan 2018, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

fred1954
Berichten: 2427
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Wo 17 Jan 2018, 08:20

@trolly: waren het er maar 221.000, je bedoelt denk ik 121.000 :D

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3461
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 17 Jan 2018, 08:33

Dank je. Iets minder vroeg, maar nog niet laat genoeg kennelijk :@
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11983
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Wo 17 Jan 2018, 21:23

IC140 schreef:Met 120.000 reizigers per dag heb je in 30 jaar (redelijk gebruikelijke afschrijvingstermijn) zo’n 1,3 miljard reizigers gehad en kom je dus op ongeveer €2,50 per ritje. Nog best een hoop, maar als je in plaats van 30 jaar kiest voor 5 jaar heb je een argument voor Pitt Treumans en als je kiest voor 100 jaar heb je een argument voor Geert Dales. Een nonsensredenering dus.

Je moet wel zuiver redeneren en met een echte kosten/batenanalyse komen om beweringen te staven.

Infrastructuur schrijf je doorgaans in een periode van 30-50 jaar af. Bruggen en tunnels zijn dure kunstwerken, maar ze gaan in principe ook wel langer mee. Ik vind de infrastructuurcomponent van 2,50 euro per rit dus best erg veel. Dat is exclusief exploitatie en ongeveer de prijs van een gemiddeld ritje in het Amsterdamse OV enkele reis. Maar goed Amsterdam had wel een oppepper nodig (nog steeds eigenlijk) omdat de stad verstopt raakt. Doordat alle "bovengrondse" verkeer als het goed is straks ook beter doorstroomt zijn de baten breder dan voor de reizigers alleen.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3461
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 17 Jan 2018, 23:48

De post van IC 140 is niet in tegenspraak met wat jij zegt, Vinny. De kern is, dat die € 2,50 een op zichzelf variabele toeslag is op de (alweer) variabele exploitatiekosten per vervoerde reiziger. Meer reizigers betekend voor beide cijfers een gunstiger uitkomst, een langere afschrijvingstermijn dan dertig jaar (lijkt ook mij terecht) drukt de "infratoeslag". Daarnaast liggen de exploitatiekosten van een metro lager dan die van ander stedelijk OV. Afhankelijk van wat je er verder nog bij wil optellen of van aftrekken zal de eindprijs van een ritje uitkomen tussen een tientje (maar dan wel inclusief exploitatiekosten) en vijf euro kado (want de treinen puilen uit, en onze econmie en leefomgeving hebben een enorme boost gekregen). De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar zonder concrete input blijft het nog even koffiedik kijken.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11983
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Do 18 Jan 2018, 19:01

Ik val dan ook over het woord nonsensredenering in zijn post. De rekensom en de achterliggende redenatie klopt gewoon. Alleen de uitgangspunten zijn wezenlijk anders. Ik mis vooral de uitleg over wat daar niet goed aan is.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

IC140
Berichten: 340
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Do 18 Jan 2018, 21:45

Omdat die 30-50 jaar afschrijvingstermijn die volgens het boekje gehanteerd moet worden ook maar een kental is omdat we anders niet kunnen rekenen. Een metrotunnel leg je misschien wel voor honderden jaren aan. Die 30-50 jaar voor infrastructuur is er op gebaseerd dat je na verloop van tijd zo veel hebt uitgegeven aan onderhoud en vervanging dat je die spoorlijn voor dat geld nog een keer had kunnen aanleggen. Voor metrotunnels gaat dat echter niet op. Het beton van de tunnel is vele malen duurder dan de spoorinfra er in en het beton heeft nauwelijks onderhoudskosten.

Durashift
Berichten: 2686
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Vr 19 Jan 2018, 01:22

Zou onze belastingdienst een, fiscale, afschrijving over 100 jaar van de metrotunnel accepteren?
Ik denk het niet.. 50 jaar lijkt mij al heel wat.

Gebruikersavatar
erjeebee
Berichten: 671
Lid geworden op: Do 07 Jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor erjeebee » Vr 19 Jan 2018, 04:28

IC140 schreef:volgens het boekje

Welk boekje?

Durashift schreef:onze belastingdienst

eh, die komt een beetje uit de lucht vallen in deze context. Wat heeft ome Fiscus hiermee van doen?

Anyway, er zijn zo veel niet kwantificeerbare effecten van megaprojecten als de N-Z lijn dat je hoogstens een kosten-baten GISSING kan maken, geen objectieve en betrouwbare kosten-baten analyse.
Dus je zult in dit soort discussies altijd tig partijen met tig meningen hebben, die allemaal een beetje van de waarheid in pacht hebben.
Today's (15-10-2018) google result for Queensland Rail fail: 1420000 results. (nieuw record)

IC140
Berichten: 340
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Vr 19 Jan 2018, 07:06

Het bestuurskundeboekje uit de studietijd van Vinny.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37522
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Vr 19 Jan 2018, 16:38

Er staat al de hele dag komende vanaf de Haarlemmer Houttuinen een file op de Prins Hendrikkade, met vertragingen tot soms een half uur voor lijn 18, 21 en 22. Het is nu dusdanig uit de hand gelopen dat lijn 21 richting CS via de Raadhuisstraat rijdt. Lijn 22 heeft een tijdje achter CS langs gereden maar is nu toch weer naar voren gegaan.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11983
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Vr 19 Jan 2018, 21:39

erjeebee schreef:Anyway, er zijn zo veel niet kwantificeerbare effecten van megaprojecten als de N-Z lijn dat je hoogstens een kosten-baten GISSING kan maken, geen objectieve en betrouwbare kosten-baten analyse.
Dus je zult in dit soort discussies altijd tig partijen met tig meningen hebben, die allemaal een beetje van de waarheid in pacht hebben.
Het is wel een goed idee om feiten en fictie wat van elkaar te scheiden en ook gewoon inhoudelijk te kijken naar wat er aan de hand is :idea:

Als mensen een onrealistische afschrijvingstermijn hanteren om hun punt duidelijk te maken moet je gewoon nattigheid voelen. Dan wordt er waarschijnlijk toegeredeneerd naar een bepaalde politieke opvatting in plaats van naar de waarheid. Voor zulke gelegenheden heb ik wat spijkers aangeschaft om ze onmiddellijk door de betreffende ballonnen te steken ;)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten