Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Nou 15 en 21 meter levert anders behoorlijk wat schade op. kijk voor de gein maar eens naar de hoeken van die bussen als ze een paar jaar oud zijn. Dan zie je vaak schade.
Suus schreef:De bussen van GVB, EBS en Connexxion richting Noord rijden sinds vandaag na vertrek op CS IJzijde weer via de Kamperbrug in plaats van de ODE-brug.
In theorie wel ja, in de praktijk rijden nog tamelijk veel bussen via de "oude" route.
Vrijdag had men het materieel wel opvallend verkeerd om ingedeeld moet ik zeggen, zo'n beetje elke paar minuten zag ik wel een afwijking voorbij komen, zoals lijn 15 en 37 een standaardbus, lijn 36 en 231 een geledebus.
fred1954 schreef:Noord-Zuidlijn nu officieel klaar......aannemers hebben de lijn vandaag opgeleverd.......proefbedrijf gaat beginnen. :D
(..)
:pos:
Eén vandaag radio heeft deze week elke dag een stukje audio over de NZL. :D
Het duurste stukje spoor van NL 1
maandag 15 januari 2018, 15:00 uur
Bijna 25 jaar en 3,1 miljoen euro verder, gaat het dit jaar dan (waarschijnlijk) echt gebeuren; de 10 kilometer lange Noord-Zuidlijn in Amsterdam gaat rijden. Zaterdag 20 januari is er een laatste open dag waar men naar toe kan. In een serie van 5 afleveringen kijkt Radio Eenvandaag terug EN vooruit op de komst van de beruchte metrolijn.
aflevering 1: de criticus van het eerste uur
PVDA-politicus Pitt Treumann ging in 2010 terug de gemeenteraad in voor de anti-noord-zuidlijn Red Amsterdam van actrice Nelly Frijda. Hij was van meet af aan tegen de metrolijn. Tijdens een rondleiding geeft hij schoorvoetend toe dat het er mooi uit ziet, maar hij blijft erbij dat de lijn veel te groots in opgezet voor een 'dorp als Amsterdam". Per ritje schat hij dat er 10-15 euro p.p. op moet worden toegelegd.
:pos:
We hebben hier een Brisbane een soortgelijk verhaal, geheten "Cross River Rail".
Dat bevindt zich na vele jaren nog steeds in het kissebis stadium, maar als ze erachter komen dat zoiets door Nederlanders voor een appel en een ei aan te leggen is kan het misschien eindelijk wat worden. *O*
Ja, nu snap ik ook wel waar Dales' wens voor een metronet complexer dan dat van Londen vandaan komt. En dat is bij lange na niet ambitieus genoeg: ze zouden er zeker 1000 moeten aanleggen!
"Complex" lijkt me een rare ambitie, maar ieder z'n ding.
Brisbane vind ik weer heel herkenbaar, want zoals ik ergens anders schreef:
Dat het op andere plekken in de wereld wèl mogelijk is een metro aan te leggen volgens planning en binnen budget, is m.i. een hardnekkig en internationaal misverstand, gevoed door een sterke concentratie op de ellende in de eigen achtertuin, en gebrek aan inzicht in de lokale omstandigheden elders.
Pitt Treumans calculatie van de ritprijs zou ik wel iets degelijker onderbouwd willen zien. Bijvoorbeeld met een toelichting op de tijdwinst per gebruiker. Die zou zomaar rond de vijftien minuten per rit kunnen liggen, en uitgaand van een bruto modaal uurtarief van € 34,– heb je dan weer zo € 8,50 per rit terugverdiend.
Met 120.000 reizigers per dag heb je in 30 jaar (redelijk gebruikelijke afschrijvingstermijn) zo’n 1,3 miljard reizigers gehad en kom je dus op ongeveer €2,50 per ritje. Nog best een hoop, maar als je in plaats van 30 jaar kiest voor 5 jaar heb je een argument voor Pitt Treumans en als je kiest voor 100 jaar heb je een argument voor Geert Dales. Een nonsensredenering dus.
IC140 schreef:Met 120.000 reizigers per dag heb je in 30 jaar (redelijk gebruikelijke afschrijvingstermijn) zo’n 1,3 miljard reizigers gehad en kom je dus op ongeveer €2,50 per ritje. Nog best een hoop, maar als je in plaats van 30 jaar kiest voor 5 jaar heb je een argument voor Pitt Treumans en als je kiest voor 100 jaar heb je een argument voor Geert Dales. Een nonsensredenering dus.
Daarnaast is die gebruiksprognose zo rekbaar als een bandoneon. In 2015 door de gemeente naar beneden bijgesteld tot 121.000, onder meer 'vanwege de crisis'. Maar mocht de totale investering inderdaad op 3,1 miljoen uitkomen, dan lijkt me het inderdaad wel te overzien. (Het was nog vroeg...)
Laatst gewijzigd door trolly op wo 17 jan 2018, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
IC140 schreef:Met 120.000 reizigers per dag heb je in 30 jaar (redelijk gebruikelijke afschrijvingstermijn) zo’n 1,3 miljard reizigers gehad en kom je dus op ongeveer €2,50 per ritje. Nog best een hoop, maar als je in plaats van 30 jaar kiest voor 5 jaar heb je een argument voor Pitt Treumans en als je kiest voor 100 jaar heb je een argument voor Geert Dales. Een nonsensredenering dus.
Je moet wel zuiver redeneren en met een echte kosten/batenanalyse komen om beweringen te staven.
Infrastructuur schrijf je doorgaans in een periode van 30-50 jaar af. Bruggen en tunnels zijn dure kunstwerken, maar ze gaan in principe ook wel langer mee. Ik vind de infrastructuurcomponent van 2,50 euro per rit dus best erg veel. Dat is exclusief exploitatie en ongeveer de prijs van een gemiddeld ritje in het Amsterdamse OV enkele reis. Maar goed Amsterdam had wel een oppepper nodig (nog steeds eigenlijk) omdat de stad verstopt raakt. Doordat alle "bovengrondse" verkeer als het goed is straks ook beter doorstroomt zijn de baten breder dan voor de reizigers alleen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
De post van IC 140 is niet in tegenspraak met wat jij zegt, Vinny. De kern is, dat die € 2,50 een op zichzelf variabele toeslag is op de (alweer) variabele exploitatiekosten per vervoerde reiziger. Meer reizigers betekend voor beide cijfers een gunstiger uitkomst, een langere afschrijvingstermijn dan dertig jaar (lijkt ook mij terecht) drukt de "infratoeslag". Daarnaast liggen de exploitatiekosten van een metro lager dan die van ander stedelijk OV. Afhankelijk van wat je er verder nog bij wil optellen of van aftrekken zal de eindprijs van een ritje uitkomen tussen een tientje (maar dan wel inclusief exploitatiekosten) en vijf euro kado (want de treinen puilen uit, en onze econmie en leefomgeving hebben een enorme boost gekregen). De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar zonder concrete input blijft het nog even koffiedik kijken.
Ik val dan ook over het woord nonsensredenering in zijn post. De rekensom en de achterliggende redenatie klopt gewoon. Alleen de uitgangspunten zijn wezenlijk anders. Ik mis vooral de uitleg over wat daar niet goed aan is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Omdat die 30-50 jaar afschrijvingstermijn die volgens het boekje gehanteerd moet worden ook maar een kental is omdat we anders niet kunnen rekenen. Een metrotunnel leg je misschien wel voor honderden jaren aan. Die 30-50 jaar voor infrastructuur is er op gebaseerd dat je na verloop van tijd zo veel hebt uitgegeven aan onderhoud en vervanging dat je die spoorlijn voor dat geld nog een keer had kunnen aanleggen. Voor metrotunnels gaat dat echter niet op. Het beton van de tunnel is vele malen duurder dan de spoorinfra er in en het beton heeft nauwelijks onderhoudskosten.
eh, die komt een beetje uit de lucht vallen in deze context. Wat heeft ome Fiscus hiermee van doen?
Anyway, er zijn zo veel niet kwantificeerbare effecten van megaprojecten als de N-Z lijn dat je hoogstens een kosten-baten GISSING kan maken, geen objectieve en betrouwbare kosten-baten analyse.
Dus je zult in dit soort discussies altijd tig partijen met tig meningen hebben, die allemaal een beetje van de waarheid in pacht hebben.
Er staat al de hele dag komende vanaf de Haarlemmer Houttuinen een file op de Prins Hendrikkade, met vertragingen tot soms een half uur voor lijn 18, 21 en 22. Het is nu dusdanig uit de hand gelopen dat lijn 21 richting CS via de Raadhuisstraat rijdt. Lijn 22 heeft een tijdje achter CS langs gereden maar is nu toch weer naar voren gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee schreef:Anyway, er zijn zo veel niet kwantificeerbare effecten van megaprojecten als de N-Z lijn dat je hoogstens een kosten-baten GISSING kan maken, geen objectieve en betrouwbare kosten-baten analyse.
Dus je zult in dit soort discussies altijd tig partijen met tig meningen hebben, die allemaal een beetje van de waarheid in pacht hebben.
Het is wel een goed idee om feiten en fictie wat van elkaar te scheiden en ook gewoon inhoudelijk te kijken naar wat er aan de hand is
Als mensen een onrealistische afschrijvingstermijn hanteren om hun punt duidelijk te maken moet je gewoon nattigheid voelen. Dan wordt er waarschijnlijk toegeredeneerd naar een bepaalde politieke opvatting in plaats van naar de waarheid. Voor zulke gelegenheden heb ik wat spijkers aangeschaft om ze onmiddellijk door de betreffende ballonnen te steken ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website