Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Nee, ik weet alleen dat vorig jaar van Huffelen triomfantelijk meedeelde dat het GVB had gekozen voor IMC....dus In Motion Charging.....ergo....schiet mij maar lek, als ik het nog begrijp. :cry:
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

zijn die ex-CXX MB Citaros 3942-3943 en 3945-3950 eigenlijk al in dienst bij GVB ?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ze zouden in dat geval rond moeten rijden met groot wagennummers 1701-1707.
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

fred1954 schreef:Nee, ik weet alleen dat vorig jaar van Huffelen triomfantelijk meedeelde dat het GVB had gekozen voor IMC....dus In Motion Charging.....ergo....schiet mij maar lek, als ik het nog begrijp. :cry:
Ze bedoelde natuurlijk de elektronen die bij het opladen in beweging zijn.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik weet niet meer wanneer precies, maar er was al een keer eerder bekend geworden dat het geen IMC werd, omdat er geen enkele fabrikant in staat bleek om het gewenste te kunnen produceren.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

'Amsterdammers' vinden de bovenleidingdraden niet mooi.. én het zal waarschijnlijk nog wel (te) begrotelijk qua investering zijn.
OVmagazine schreef: (..)
Trolleybovenleiding
Het besluit dat Amsterdam in het najaar neemt gaat over de vervanging van een eerste serie van 28 dieselbussen door elektrische bussen in 2020. Het voornemen van Amsterdam is om te beginnen met het aanleggen van stukken trolleybovenleiding op de route van buslijn 22 (Indische buurt–station Sloterdijk) en lijn 48 (Houthavens–Borneo Eiland). De onderstations van de tram dienen voor de voeding van de trolleybussen, maar trolley- en tramdraden blijven strikt gescheiden. Een trolleybus kan niet worden gevoed via de tramdraden. De retourstroom loopt bij de tram namelijk via de wielen naar de rails.

(..)
Nieuwe stukken trolleybovenleiding aanleggen lijkt duur, maar die kosten verdient GVB ruim terug, want een imc-trolleybus hoeft niet stil te staan aan het eindpunt om op te laden. Dat scheelt voor de lijnen 22 en 48 ongeveer zeven bussen en de nodige chauffeurs. Bovendien zijn oplaadpunten in het geval van opportunity charging ook niet goedkoop.

De enige bedenkingen van Amsterdam tegen een trolley zijn van esthetische aard. Verklaarde tegenstanders vinden bovenleidingdraden niet mooi. Amsterdamse bestuurders zagen bovenleiding lange tijd als een stap terug in de tijd. Nog steeds spreekt de gemeente consequent over ‘elektrische bussen’ in plaats van over trolley. Maar de geslaagde proefnemingen in de regio Arnhem lijken de grootste aarzelingen te hebben weggenomen.

Bron: https://www.ovmagazine.nl/2017/07/amste ... ging-2100/
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Durashift schreef:
OVmagazine schreef:(..) Dat scheelt voor de lijnen 22 en 48 ongeveer zeven bussen en de nodige chauffeurs.
Hoezo chauffeurs?
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Nou.. eh.. bij mijn weten zijn deze bussen nog niet zelfrijdend.. :wink:

Bussen van en naar oplaadpunt rijden (indien deze op een stalling is..) kost mankracht.. man(vrouw)kracht die je dan niet op een publieke dienstrit kan inzetten.
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Ja, maar die chauffeurs hoeven toch niet met zijn allen te gaan staan wachten tot hun bussen opgeladen zijn? Met slim roosteren houd je de chauffeurs productief.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vast. Maar ik betwijfel of je zó slim kan roosteren dat de logistiek rond het laden helemaal geen werktijd kost.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mdk »

Alleen als je al heel veel buffertijd in de roosters hebt, of als je de bussen direct bij het station aan de lading kan zetten, om dan een nieuwe te pakken (zoals in Venlo). Maar ik gok dat dit op de meeste plekken inderdaad niet het geval zal zijn.
Bij twijfel altijd klagen
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

In dit geval dus wel, want de laad-infra komt in dit geval op station Sloterdijk, dus op het eind-/beginpunt. Ik denk dat op deze manier het laden makkelijk in de omlopen in te passen is.
Mdk
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mdk »

ohja, dat is natuurlijk zo, is er al bekend hoe ze dit gaan doen? bij de haltes zelf, of op een aparte parkeer/bufferplek?
Bij twijfel altijd klagen
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik vraag me af of het verstandig is om het materieel lang te laten keren en het personeel kort. Je koppelt de verschillende omlopen aan elkaar, waardoor vertraging door gaat werken. En wat als er iets mis gaat tijdens het laden? Dan is het wel handig dat er een (voor elektrische bussen opgeleide) chauffeur bij is om daar op te reageren.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik ben maar een buitenstaander, maar ik zou boven alle 3 de haltes van 15,22 en 36 een laadstation bouwen. Dan kan de bus laden, terwijl ie op de halte staat en gewoon passagiers opneemt. Ik neem aan dat er gewoon passagiers in de bus mogen zitten tijdens het opladen? En dus geen wisseling van chauffeur of bus. Zeker lijn 22 en 36 hebben kans op verstoring/vertraging door verkeersdrukte en/of tunnelproblemen.

Ligt er ook aan hoe lang het opladen duurt, de techniek schrijt voort, dus misschien kan dat met die nieuwe bussen al in 5-7 minuten. Als het 20 minuten duurt zoals met CXX in AML, gaat dat plan van mij natuurlijk niet op, dan zal er een bufferruimte gebouwd moeten worden.
n-evo
Berichten: 3372
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

DingeZ schreef:Ik weet niet meer wanneer precies, maar er was al een keer eerder bekend geworden dat het geen IMC werd, omdat er geen enkele fabrikant in staat bleek om het gewenste te kunnen produceren.
Dat klopt de trolleybusverhalen gaan al de ronde sinds 2014. Vervolgens wist Suus hier te melden dat er een probleem was met de aanbesteding van zulke bussen. Alleen is medio 2017 wéér door GVB de media in gebracht dat ze voor IMC wilden gaan. Zelfs in het aanbestedingsdocument van de gemeente/VRA/whatever staat dat alle partijen uit gingen van IMC maar dat het toch - zonder nader te noemen reden - OC is geworden. Vandaar dat ik het raar vind.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 05 feb 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Tram 16 gaat 19 februari weer rijden, zo blijkt uit de dienstregeling. Althans, de dienstregeling zelf is nog niet te vinden, maar de haltevertrektijden staan er wel op. Tram 16 en 24 krijgen nagenoeg dezelfde frequentie, 8x/uur.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Oeps :oops: , ja de De Lairesse...... :)

In ieder geval nog tot 22 juli “genieten” van lijn 16 voordat definitief het doek valt voor die lijn na 105 jaar :(
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 05 feb 2018, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
n-evo
Berichten: 3372
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Ja, gelukkig gaat de Lairesse weer open [...]
De De Lairesse hè? :P
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Precies. En het De Miranda (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3372
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het knooppunt De Nieuwe Meer is m'n favoriet en nog steeds erg verwarrend. :D
fred1954 schreef:In dit geval dus wel, want de laad-infra komt in dit geval op station Sloterdijk, dus op het eind-/beginpunt. Ik denk dat op deze manier het laden makkelijk in de omlopen in te passen is.
Hoe doe je dat als een bus zwaar te laat is? Het gebeurt nu namelijk regelmatig op Sloterdijk dat een bus die te laat is zo dicht op de volgende bus zit dat deze naar de uitstaphalte bij de trappen rijdt, niemand in laat stappen en direct leeg terug de stad in rijdt. Bij een elektrische bus met kritiek energieniveau gaat dat niet.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Het knooppunt De Nieuwe Meer is m'n favoriet en nog steeds erg verwarrend. :D
Daar zit een heel fraaie Amsterdamse misvatting achter, n-evo. En omdat we toch al off-topic zijn:

Het is "het meer", maar uiteraard "de polder". Alle toponiemen rond Amsterdam die eindigen op "-meer" duiden dan ook feitelijk een polder aan, zoals de Haarlemmermeerpolder, de Slotermeerpolder, de Buikslotermeerpolder, de Bijlmermeerpolder en de Watergraafsmeerpolder. De laatste werd in voetbalkringen zelfs nog verder afgekort tot de Meer. Oh, en natuurlijk was er ook een uitzondering op die regel, want er bestaat een restantje van de Haarlemmermeer dat nooit is ingepolderd. Uiteraard ontgaat die kleine topografische nuance menig Amsterdammer volledig, en daardoor zijn we het Nieuwe Meer als een hypercorrectie gaan ervaren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3372
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat leuk! Bedankt voor het geschiedenislesje. Heb me altijd afgevraagd waar het vandaan kwam als ik langs het bord op de snelweg reed. :D :pos:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Voor de maandagochtend dan nog een mooie foto uit 1976 van de Stadionstraat, met op de achtergrond volgens mij een bus van de Enhabo, als kleine herinnering aan lijn 16 van weleer.

Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y Zeker ENHABO. Die koekblikken in dat vieze kleurtje waren het USP van die club.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten