Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Eens gedacht aan bijv metro's die na de spits buiten dienst gaan?
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De 51 gaat toch van dal naar dal?

:P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Stadsdeel Centrum maakt zich zorgen over de ontsluiting van de te verplaatsen PTA, aldus een artikel in de fysieke Telegraaf:
Stadsdeel Centrum vreest een invasie van bussen als de Passagiers Terminal (PTA) verplaatst wordt naar de Coenhaven, waar de nieuwe buurt Haven-Stad zal verrijzen.

Toeristen die Amsterdam aandoen met een zeecruise meren nu nog aan bij de PTA aan de Piet Heinkade, waar busreisjes naar onder andere de Zaanse Schans starten. Verwacht wordt dat ook na de verhuizing nog steeds veel reizigers ervoor zullen kiezen om de Amsterdamse binnenstad te bezoeken. Er zijn echter nog geen uitgewerkte plannen voor een vorm van openbaar vervoer vanaf de Coenhaven naar de Dam. Centrum laat het college weten dat alle opties verder onderzocht moeten worden om een oplossing te bieden. „Vervoer over water kan volgens ons daarin een belangrijke rol spelen als het gaat om het verplaatsen van passagiers naar het Centrum”, stelt stadsdeelvoorzitter Boudewijn Oranje.
Bizar dat er hier in het onderzoeksrapport geen aandacht voor is geweest :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Bizar dat die PTA al weer weg moet, vind ik. Dat staat toch nog niet zo lang? (nog geen 20 jaar in gebruik, d8 ik).

Maar je hebt gelijk.. dat er geen OV aandacht is is bizar maar misschien ook wel weer logisch, vanuit het bestuur gedacht: minder toeristische druk op de binnenstad? Wellicht n.a.v. toeristenstroom berekeningen door een fancy bureautje?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ach, zo'n plekkie direct achter het CS is natuurlijk miljarden waard *O*
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Durashift schreef:Bizar dat die PTA al weer weg moet, vind ik. Dat staat toch nog niet zo lang? (nog geen 20 jaar in gebruik, d8 ik).
Eerder bizar dat die PTA daar überhaupt ooit geplaatst is. Iedere keer een drijvend flatgebouw van West naar Oost dwars door de stad laten varen die vele duizenden personenauto's aan brandstof er doorheen fikt. En de Amsterdammer ondertussen laten aankloten met milieuzones.

Eén keer zo'n cruiseschip voorbij laten dobberen en je hebt zo weer tig elektrische bussen teniet gedaan. _O-

Maar dat hele Haven-Stad getuigd wel weer van een knulligheid ten top. We willen een stad zo groot als Leiden binnen de stad creëren en dan vervolgens zo terugdeinzen om trams en metro's door te trekken. Nee we praten gewoon nog even 10 jaar verder tijdens het bouwen door. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op do 15 feb 2018, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik krijg aan de lopende band Twitterberichten van het GVB over lijnen die vertraging oplopen tot 20 minuten door drukte. Het gaat o.a. om lijnen 7, 12, 17, 18, 21, 66, 248........ :shock:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Oh, 248 rijdt zowaar? De uitzendkrachten rijden zo vaak bussen in de prak dat die lijn ook regelmatig niet rijdt. Een aanpassing in de dienstregeling heet dat dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Doortrekken van een extra tram van Flevopark naar IJburg Strandeiland samen met lijn 26 klinkt vrij definitief:
Hoe al die bewoners moeten reizen, is minder duidelijk. Tram 26 wordt doorgetrokken naar het nieuwe land, vanuit Oost wordt een andere tram verlengd en er komt een 'hoogwaardige' busverbinding. Rekening wordt gehouden met de aanleg van een IJmeermetrolijn naar Almere, maar dat is toekomstmuziek.
https://www.parool.nl/amsterdam/ijburg- ... ~a4570110/
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Dat is wel een heel miserabele ontsluiting voor 20.000 inwoners. Zeker omdat lijn 26 nu al niet overhoudt.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zet m'n vraagtekens bij de effectiviteit hiervan. Alle trams moeten over hetzelfde spoor op de IJburglaan, wordt dat niet veel te druk? Helemaal als de 26 gekoppeld gaat rijden. En bij een stremming op de eilanden heb je niet 1 maar 2 tramlijnen die vaststaan. Een enkele buslijn - hoe hoogwaardig ook - kan nooit oprijden tegen twee tramlijnen waarvan één gekoppeld rijdt.

Ik had de extra tramlijn vanuit Oost gewoon de 26 laten kruisen en Sluisbuurt als eindpunt gegeven. Zo voorkom je dat stremmingen op IJburg die andere lijn treffen en dat niet de hele Sluisbuurt op de Zuiderzeeweg de tram moet pakken. Of desnoods trek je twee lijnen door: lijn 1 vanaf Muiderpoort door naar de Sluisbuurt, lijn 3 of 14 IJburg op. Een van die twee laatste kort je weer in tot Muiderpoort. Flevopark kan als eindpunt opgeheven worden of voor calamiteiten.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Een HOV busverbinding klinkt al veelbelovend. Doortrekken van één van de Flevopark lijnen (straks 3 en 14) zet niet zoveel zoden aan de dijk, die moet dan grotendeels over het spoor van 26. Maar misschien een idee om lijn 19 vanaf de Sniep helemaal dwars door trekken en IJburg vanaf de andere kant te laten naderen?
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Tram 19 is wel echt een tramlijn die van nergens naar nergens rijdt. Waarschijnlijk ook de reden waarom die lijn de trapwagens van de 16/24 krijgt. Daarnaast skip je een groot stuk van IJburg, Zeeburgereiland volledig én rij je een heel stuk door het groen. Leuk doorkarren dwars door de polder maar wat ontsluit je er precies mee?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Laat ze nou eerst maar eens een tram(/metro)brug over het Amsterdam-Rijnkanaal leggen, dan is er in ieder geval een alternatieve route voor een deel van het traject. Daarmee blijft het mogelijk later een tweede (of derde) tramlijn rechtdoor naar de Sluisbuurt te laten rijden.

Wat betreft spoorinfra geldt voor mij het principe "beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht". Leuk, lijn 19 naar IJburg, maar helaas onbetaalbaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat bedenken ze vast op het moment dat die hele Sluisbuurt volgebouwd is. :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Doe nou eens niet zo moeilijk n-, dan doen ze gewoon drierichtingtrams en een vertikaal keerspoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Inception.....
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Theoretisch gezien moeten er na de instroom van de elektrische bussen al gelede bussen over zijn voor lijn 66, wat al redelijk HOV is, op de Bijlmerdreef na dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Oh de IJburglaan is ook lekker HOV, toch? :')

Dat van de Bijlmerdreef kan geloof ik met redelijk simpele aanpassingen al verbeterd worden en is de verkeerssituatie al behoorlijk verbeterd sinds de nieuwe Daalwijkdreef. Enige plek waar een busbaan mist is op de Bijlmerdreef, vanaf de Gooiseweg tot aan de Flierbosdreef. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:Tram 19 is wel echt een tramlijn die van nergens naar nergens rijdt. Waarschijnlijk ook de reden waarom die lijn de trapwagens van de 16/24 krijgt.
O, gaan de 12G trams op lijn 19 rijden? :o En blijven ze dan ook nog op lijn 24?
En "van nergens naar nergens"? Lijn 19 verbindt zowel Diemen als station Sloterdijk met het Leidseplein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik ga er van uit dat ook lijn 24 met 12G blijft rijden. Ee zijn er niet zoveel meer nodig op die lijn, lijn 24 zal niet in een hoge frequentie rijden zoals nu, na opening van de NZL. De rest zou dan op lijn 19 dienst kunnen doen. Ik meen dat het GVB beschikt over 25 12G wagens.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:En "van nergens naar nergens"? Lijn 19 verbindt zowel Diemen als station Sloterdijk met het Leidseplein.
Ik weet hoe de lijn rijdt thnx. :wink:

En zoals ik al eerder zei: als je de 19 doortrekt naar IJburg omzeil je het Zeeburgereiland (Sluisbuurt), Steigereiland, het grootste gedeelte van Haveneiland, moet je door een stuk lege polder en ik weet niet hoe lang door Oost/Watergraafsmeer rijden voordat je eindelijk een keer centraal beetje bent. Dat maakt de 19 geen hele aantrekkelijk optie voor IJburgers lijkt mij.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Ik weet niet waar tramlijn 19 opeens vandaan is gekomen in dit verhaal, want het plan is om tramlijn 3 door te trekken richting het Zeeburgereiland en IJburg via de Amsterdamsebrug. Als tram (1)9 vanaf Diemen wordt verlengd zal dat richting de Bijlmer zijn (Ganzenhoef of zelfs BIjlmer ArenA) dan richting IJburg.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Kwestie van een stukje omhoog scrollen. Dan zie je dat het een gedachteballonnetje was van fred1954 :wink:
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Mijn gedachte voor lijn 19 was gewoon na de Sniep de S114 volgen naar de oostkant van IJburg, maar ik begrijp uit de reacties dat dat niet zo een goed idee is? :o
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten