Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als je een vrij uur hebt beslist kijken op station de Pijp. Je hebt niveau 0, straatniveau, dan niveau -1 om in te checken en dan niveaus -2 en -3 waar de perrons zijn. Heel indrukwekkend vond ik.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 26 apr 2018, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8602
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Op alle reisinformatie-sites en apps is dit drietal buslijnen enkel van Amsterdam naar Schiphol-Zuid te vinden en niet andersom, en naar mijn weten wordt er ook enkel richting Schiphol gereden. Het bericht op GVB.nl over de staking doet echter anders vermoeden...diederickx schreef:Ik wist juist niet dat dat ooit anders geweest zou zijn.Milco schreef:GVB heeft op hun website informatie staan over de staking en de gevolgen daarvan, maar ik wist niet dat de lijnen 245, 246 en 247 in twee richtingen reden?
(edit: quote toegevoegd)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Van 247 weet ik dat die alleen in de ochtenspits naar Schiphol-Zuid rijdt. Zal ook bij de andere 2 zo zijn lijkt me.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die drie lijnen rijden toch echt maar in één richting. De 245 en 247 gaan na afloop als lijn 69 rijden. Bussen van lijn 246 gaan na afloop vanaf Schiphol leeg naar Holendrecht voor verdere dienst op de combinatie 44/47/66.diederickx schreef:Ik wist juist niet dat dat ooit anders geweest zou zijn.Milco schreef:GVB heeft op hun website informatie staan over de staking en de gevolgen daarvan, maar ik wist niet dat de lijnen 245, 246 en 247 in twee richtingen reden?
(edit: quote toegevoegd)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1630
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In mijn herinnering reden ze drie ritten (ochtend, middag en avond) in beide richtingen. Maar volgens de wiki is dat niet zo.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Deze drie (eerder twee) lijnen rijden al jaren alleen 's ochtends vroeg (ruim voor de ochtendspits), om de medewerkers die om 5 of 6u moeten beginnen naar Schiphol te brengen als het reguliere net in de stad nog niet rijdt (alleen nachtbussen). 's Middags rijdt het reguliere net gewoon, en is deze extra toevoeging dus niet nodig.
De ritten van lijn 245 gaan al heel lang daarna door op lijn 18, waardoor deze vooral op zondagochtend ook al een aantal zeer vroege ritten heeft.
De ritten van lijn 245 gaan al heel lang daarna door op lijn 18, waardoor deze vooral op zondagochtend ook al een aantal zeer vroege ritten heeft.
-
- Berichten: 1630
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dan zal ik de situatie vanaf de jaren '90 wel voor ogen hebben. Geen idee wanneer de lijnen 245 en 247 alleen in de vroege ochtendspits zijn gaan rijden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nooit iets een goed idee noemen, want dan weet je zeker dat de eindbestemming "prullenbak" is. Alle ideeën die wel leiden tot een verslechtering van het aanbod maken kans om uitverkoren te worden tot beleidsuitgangspunt in Amsterdam.fred1954 schreef:Dat was nog eens een goed idee......helaas niet van gekomen, nu met de aankomende bouw van het Zuidasdok is die kans op doortrekking ook voor de toekomst vrijwel uitgesloten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik vraag me af hoe lang 't echt gaat duren voor de Noord/Zuidlijn gewoon doorgetrokken wordt Amstelveen in. Bij de bouw van het Zuidasdok wordt uiteindelijk toch maar wel ruimte overgelaten voor een Amstelveenboog voor de metro, en het nieuwe station Zuid wordt met maar 4 sporen voor de NS duidelijk totaal niet gebouwd op de toekomst. In een publicatie over het nieuwe station stond min of meer geschreven dat alles uiteindelijk toch wel onder de grond moet.
Het is alsof iedereen bij voorbaat al heeft geaccepteerd dat goedkoop duurkoop gaat worden
Het is alsof iedereen bij voorbaat al heeft geaccepteerd dat goedkoop duurkoop gaat worden
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De moeilijkheid met het spoor onder de grond brengen, is dat "niet goedkoop" meteen een godsvermogen kost. Ik betwijfel namelijk of je vanaf een diep station Zuid op tijd op hoogte kan zijn voor respectievelijk de Schinkel- en de Amstelbrug. Als dat niet lukt, dan zul je onder die rivieren door moeten. Ergo: veel langere tunnel. En na die vrij diepe passages (-10 NAP?) moet je ook nog iets met de aansluitingen aan weerszijden. Veel beton. Het kan vast, maar ik moet er niet aan denken wat het kosten gaat.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het ondergronds brengen van de volledige infrastructuurbundel tussen Nieuwe Meer en Amstel kost inderdaad megaveel geld, maar voor de stad zou het best een zegen kunnen zijn. Je bent een van een stuk lelijke doorsnijding af, de bruggen over de Schinkel hoeven niet meer open, Amsterdam wordt ook overdag bereikbaar voor zeiljachten met een niet-strijkbare mast. Er is ruimte voor uitbreiding door de tunnel in meerdere verdiepingen te bouwen.
Natuurlijk vind ik ook dat de kosten erg hoog zijn aan dit project, maar nu komt er alsnog een tunnel die ook duur is, en in feite meer problemen creëert dan oplost. Een slecht plan is dus eigenlijk.
Natuurlijk vind ik ook dat de kosten erg hoog zijn aan dit project, maar nu komt er alsnog een tunnel die ook duur is, en in feite meer problemen creëert dan oplost. Een slecht plan is dus eigenlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat alle voordelen die zo'n megatunnel heeft voor een fractie van de prijs bereikt kunnen worden door alleen de metro tussen stations Rai en Amstelveenseweg ondergronds te brengen, en de treinsporen op viaducten hoog de lucht in te sturen.
Het zou er als volgt uit kunnen zien: meteen ten westen van station Rai eindigt de spoordijk en gaan de (6 of 8 ) NS-sporen verder op viaducten die op een hoogte worden gebracht van ongeveer 18 meter (niveau +3), terwijl de metrosporen de grond in duiken en meteen onder het maaiveld op -1 verder gaan. Station Zuid bestaat dan uit een stationshal op maaiveld vanwaar je met lange roltrappen omhoog naar de 4 NS-perrons kan, en met korte roltrappetjes naar beneden naar de 2 metroperrons. De viaducten gaan verder tot na de Amstelveenseweg, waar de spoordijk weer begint. De metrosporen moeten vóór de Amstelveenseweg bovengronds komen omdat tussen de Amstelveenseweg en de Schinkel de museumtramlijn/fietspad in de weg ligt.
Tussen de Amstelveenseweg en station Rai kan dan een park worden aangelegd dat alleen maar onderbroken wordt door de Parnassusweg, Station Zuid en Beethovenstraat, en doorloopt in het Beatrixpark. Een zeer aangename plek voor zuidasmedewerkers om hun lunch door te brengen. Dat er treinen over je heen vliegen voegt alleen maar wat toe aan het grootstedelijk karakter van de Zuidas, de verdeling van de stad die het talud nu geeft is volledig weg. En een viaduct met view over de hele stad is een veel coolere manier om met een Eurostar of ICE Amsterdam binnen te komen dan een zoveelste stomme tunnel.
Het zou er als volgt uit kunnen zien: meteen ten westen van station Rai eindigt de spoordijk en gaan de (6 of 8 ) NS-sporen verder op viaducten die op een hoogte worden gebracht van ongeveer 18 meter (niveau +3), terwijl de metrosporen de grond in duiken en meteen onder het maaiveld op -1 verder gaan. Station Zuid bestaat dan uit een stationshal op maaiveld vanwaar je met lange roltrappen omhoog naar de 4 NS-perrons kan, en met korte roltrappetjes naar beneden naar de 2 metroperrons. De viaducten gaan verder tot na de Amstelveenseweg, waar de spoordijk weer begint. De metrosporen moeten vóór de Amstelveenseweg bovengronds komen omdat tussen de Amstelveenseweg en de Schinkel de museumtramlijn/fietspad in de weg ligt.
Tussen de Amstelveenseweg en station Rai kan dan een park worden aangelegd dat alleen maar onderbroken wordt door de Parnassusweg, Station Zuid en Beethovenstraat, en doorloopt in het Beatrixpark. Een zeer aangename plek voor zuidasmedewerkers om hun lunch door te brengen. Dat er treinen over je heen vliegen voegt alleen maar wat toe aan het grootstedelijk karakter van de Zuidas, de verdeling van de stad die het talud nu geeft is volledig weg. En een viaduct met view over de hele stad is een veel coolere manier om met een Eurostar of ICE Amsterdam binnen te komen dan een zoveelste stomme tunnel.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Laten we zeggen ±5 jaar nadat de 15G-voertuigen uit elkaar begint te vallen van ouderdom, de trams uit hun voegen barsten van de mensen en reizigers tussen Zuid en Uithoorn te maken hebben met massale rituitval. Dat is een Amsterdamse traditie waarvan we ongetwijfeld nog decennia mogen genieten.Caffer schreef:Ik vraag me af hoe lang 't echt gaat duren voor de Noord/Zuidlijn gewoon doorgetrokken wordt Amstelveen in.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het ergste is misschien wel dat er geen gebouwen op de autotunnels gebouwd kunnen worden. Dat was aanvankelijk wel voorzien toen er nog sprake was van een volledig Zuidasdok waarbij alle infrastructuur onder de grond zou verdwijnen. :')Vinny schreef:Natuurlijk vind ik ook dat de kosten erg hoog zijn aan dit project, maar nu komt er alsnog een tunnel die ook duur is, en in feite meer problemen creëert dan oplost. Een slecht plan is dus eigenlijk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
@n-evo _O-
Misschien breken we met de CAF trams eindelijk met deze traditie en valt het allemaal mee. Maar ja, garantie tot de hoek, ik weet het.
Ik ben meer benieuwd naar de continuiteit van de exploitatie van lijn 52, straks en in de nabije toekomst, bijna het halve OV net bovengronds moet zonodig “aanhaken” aan de NZL.
@Caffer: je hebt het over 4 sporen op Station Zuid, maar dat worden er 6.
Misschien breken we met de CAF trams eindelijk met deze traditie en valt het allemaal mee. Maar ja, garantie tot de hoek, ik weet het.
Ik ben meer benieuwd naar de continuiteit van de exploitatie van lijn 52, straks en in de nabije toekomst, bijna het halve OV net bovengronds moet zonodig “aanhaken” aan de NZL.
@Caffer: je hebt het over 4 sporen op Station Zuid, maar dat worden er 6.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ben nu aan het testrijden op de Noord/Zuidlijn en was heel erg benieuwd naar de stations. Immers bij de open dag een paar jaar terug was er ontzettend veel lichtinval. Had dus goede hoop dat dit ook in het eindresultaat terug zou komen. Maar nu zie ik dat ze overal grijze platen hebben opgehangen. Gewoon super zonde. -o-
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het GVB heeft de bouw van de nieuwe M7 metro gegund aan CAF.... :D
http://www.at5.nl/artikelen/181479/gvb- ... trostellen
http://www.at5.nl/artikelen/181479/gvb- ... trostellen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mooi! Ik vind de metro’s van CAF in Brussel erg aangenaam, diegene die nu op de ringlijn karren zullen we snel vergeten.
CAF doet erg goede zaken in Nederland de laatste tijd. Dit is nu al de vierde grote order die ze binnenhalen in vijf jaar tijd.
CAF doet erg goede zaken in Nederland de laatste tijd. Dit is nu al de vierde grote order die ze binnenhalen in vijf jaar tijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben benieuwd wat voor rekening Alstom straks presenteert om hún software aan te passen voor die afwijkende CAF-bakken van 2x 60 meter.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik kende ze niet de nieuwe CAF’s in Brussel. Zag op YT een en ander voorbij komen. Van buiten ziet het er strak uit, maar het interieur vind ik oubollig aandoen, daar in Brussel in ieder geval. Lussen aan de stangen om je aan vast te houden? Volgens mij heb ik die voor het laatst gezien in Amsterdam bij de bolkoppen. Maar.....ik ga er van uit dat het GVB voor een ander interieur gaat dan de MIVB. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens mij hangen er tot op heden lussen in de Combino’s. Niets ouderwets aan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ok, domme opmerking van mij dus. Nooit opgevallen overigens, die enkele keer dat ik in een tram zit, maar je hebt gelijk. ik ben meer een AML reiziger, zogezegd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voornamelijk in stadsbussen zijn stalussen nog regelmatig aan te treffen, en ook in andere metrosystemen komen ze voor.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is gewoon materieelaanbesteding geweest. Een beetje fabrikant houdt er rekening mee dat er ook andere bouwers op een later tijdstip materieel kan leveren. Dus het zou juist raar zijn als Alstom dit naderhand door gaat berekenen, lijkt mij dat zoiets gewoon meegenomen wordt in de offerte.n-evo schreef:Ik ben benieuwd wat voor rekening Alstom straks presenteert om hún software aan te passen voor die afwijkende CAF-bakken van 2x 60 meter.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, ik ga nu aan mezelf twijfelen, dat ik ze hier in ieder geval in de verschillende metro typen nog nooit tegengekomen ben....maar dat blijkt te kloppen. :DArrivaBas schreef:Voornamelijk in stadsbussen zijn stalussen nog regelmatig aan te treffen, en ook in andere metrosystemen komen ze voor.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], nhanngdw en 71 gasten