Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat is geen gek idee inderdaad. :pos:
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Men zou er ook voor kunnen kiezen om de perrondeuren flexibel te maken.
Rails eronder, inschuif- / uitschuif mechaniek ertussen..

Misschien is het wel een slimme zet om afwijkende deurlengtes aan te schaffen?

Mooi argument om dispensatie van toekomstige EU regelgeving af te dwingen.. lijnen nog lang niet volautomatisch laten rijden.. dus behoud van werkgelegenheid.. *O* :wink:
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja of gewoon weer standaard 116-meter metro's bestellen. :')

:P
rooddolfijn
Berichten: 770
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door rooddolfijn »

Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

De optie voor 116 meter materieel was intussen verlopen, n-evo, lees ik in de link van rooddolfijn. :wink: :?:
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lees ik nu goed dat de nachtlijnen per 22/7 (weer) omgenummerd worden.....naar de 2xx reeks? Dacht dat die reeks de spitslijn nummerreeks was hier in deze contreien? :?:

https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwd-ov- ... ijzigingen
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door sneltram »

De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ok, dank....dat wist ik niet dat dat met verkeerslichten te maken heeft, weer wat geleerd :D
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Durashift schreef:De optie voor 116 meter materieel was intussen verlopen, n-evo, lees ik in de link van rooddolfijn. :wink: :?:
Verlenging van de metro's van 3 naar 6 bakken is juist in de optie meegenomen. Ik blijf hopen dat die mogelijkheid snel wordt toegepast omdat in de praktijk blijkt dat GVB de metro's nooit of amper afkoppelt in de daluren. Zo goed dat ze dat nu ook niet doen met de huidige CAF-metro's. :P

Hebben ze natuurlijk wel Alstom voor Jan met de korte achternaam het beveiligingssysteem laten aanpassen en het perron bij CS verlengd. Dat mag de pret alleen niet drukken. Geld zat toch? :Y
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door nvdw »

sneltram schreef:De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
Als dat de reden is, hoef je de nummering voor de reiziger niet eens aan te passen. Genoeg buslijnen in Nederland die voor administratieve doeleinden een ander nummer hebben dan wat er naar de reizigers gecommuniceerd wordt...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Klopt maar Amsterdam.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

n-evo schreef:Verlenging van de metro's van 3 naar 6 bakken is juist in de optie meegenomen. Ik blijf hopen dat die mogelijkheid snel wordt toegepast omdat in de praktijk blijkt dat GVB de metro's nooit of amper afkoppelt in de daluren. Zo goed dat ze dat nu ook niet doen met de huidige CAF-metro's. :P (...)
Het grote nadeel van lange stellen is dat bij een relatief klein defect het gehele stel aan de kant staat. Als bij gekoppelde stellen er twee met een defect zijn, kunnen de andere stellen herschikt worden om toch nog een complete set op de baan te hebben, of in het ergste geval er minstens dan maar een rit met een enkel stel gereden wordt i.p.v. helemaal niet. Als de series S1/S2/S3 i.p.v. 2 gekoppelde stellen van 30 meter zouden hebben bestaan uit stellen van 60 meter, dan zouden er nu nog heel veel meer ritten uitgevallen zijn dan nu al het geval is.

Daarnaast worden de setjes van 3 stellen op de ringlijn in het weekend standaard wel ingekort tot setjes van 2 stellen. De reden dat het op werkdagen niet gebeurd is dat tussen de spitsen inkorten al snel voor capaciteitsproblemen zou zorgen. Daarnaast zou met het huidige materieel het koppelen en afkoppelen teveel tijd kosten en vind men de kans te groot dat dit niet direct goed gaat, met het risico tot vermijdbare uitval.
Het GVB hoopt nu materieel te kopen waarbij deze risico's veel beperkter zijn, en blijkbaar zelfs zodanig dat deze vervanging in feite zelfs een inkrimping is (30 x 60m ter vervanging van 62 x 30m).

De extra 30 stellen in de optie zijn voor een eventuele uitbreiding van de capaciteit, en dat zou ook een mogelijkheid bieden om de technische reserve eindelijk eens meer in de buurt van de dagelijkse praktijk te brengen. In woord wordt al jaren gezegd dat de huidige reserve al veel te groot is, maar in praktijk is dit al minstens net zo veel jaren juist veel te krap gepland.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Wievank schreef:Het grote nadeel van lange stellen is dat bij een relatief klein defect het gehele stel aan de kant staat. Als bij gekoppelde stellen er twee met een defect zijn, kunnen de andere stellen herschikt worden om toch nog een complete set op de baan te hebben, of in het ergste geval er minstens dan maar een rit met een enkel stel gereden wordt i.p.v. helemaal niet. Als de series S1/S2/S3 i.p.v. 2 gekoppelde stellen van 30 meter zouden hebben bestaan uit stellen van 60 meter, dan zouden er nu nog heel veel meer ritten uitgevallen zijn dan nu al het geval is.
De M5-combinaties kunnen op zich ook heel makkelijk gesplitst en hergecombineerd worden, het gebeurt alleen niet. Het feit dat geen enkel opstelterrein een keerlus heeft zal daar wel aan bijdragen, omdat de kans dat er twee complementaire helfden uitvallen natuurlijk ook maar 50/50 is.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

nvdw schreef:
sneltram schreef:De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
Als dat de reden is, hoef je de nummering voor de reiziger niet eens aan te passen. Genoeg buslijnen in Nederland die voor administratieve doeleinden een ander nummer hebben dan wat er naar de reizigers gecommuniceerd wordt...
Als je een geavanceerd computersysteem zou hebben kan dat. Bij GVB is alles aan de mobilofoon gekoppeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

En die is weer op het paard aangesloten. Gaat al jaren prima.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Gaan ze bij het GVB binnenkort ook over op Windows 95?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

GVB is niet zo avantgardistisch. Maar binnenkort zal de dienstregeling wel via ponskaarten ingevoerd kunnen worden door de datatypistes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Daniel »

sneltram schreef:De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
Die verkeerslichten zijn toch ook gewoon om te programmeren? Of zien ze in Amsterdam ook af van gewenste wijzigingen in de dienstregeling omdat dan de verkeerslichten aangepast moeten worden ofzo?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wievank schreef:Het grote nadeel van lange stellen is dat bij een relatief klein defect het gehele stel aan de kant staat.
Daarom moet je een gezonde reserve hebben i.p.v. bijna niks. :D
Wievank schreef:Daarnaast worden de setjes van 3 stellen op de ringlijn in het weekend standaard wel ingekort tot setjes van 2 stellen. De reden dat het op werkdagen niet gebeurd is dat tussen de spitsen inkorten al snel voor capaciteitsproblemen zou zorgen. Daarnaast zou met het huidige materieel het koppelen en afkoppelen teveel tijd kosten en vind men de kans te groot dat dit niet direct goed gaat, met het risico tot vermijdbare uitval.
Ik zit regelmatig in het weekend in de M50. Als ik een CAF heb zijn dat er meestal echt gewoon 3 gekoppeld net zoals doordeweeks. De ervaring dat het er standaard 2 zijn deel ik niet. Je laatste zin is precies waarom deskundigen hebben gezegd dat het kopen van 3-delige metro's i.p.v. 6-delige onzin is: in de praktijk zullen ze toch altijd gekoppeld rijden i.p.v. tussentijds afgekoppeld worden. Om inderdaad de redenen die je geeft. Dan hou je misschien nog de weekenden over, maar voor hoe lang? Iedereen verwacht toch dat de hoeveelheid reizigers zal toenemen.

Ik denk persoonlijk dat er nu weer een hoop geld en moeite gestoken wordt in wéér een afwijkend type metro voor een erg beperkte tijdspanne. De tijd zal het leren!
Wievank schreef:De extra 30 stellen in de optie zijn voor een eventuele uitbreiding van de capaciteit, en dat zou ook een mogelijkheid bieden om de technische reserve eindelijk eens meer in de buurt van de dagelijkse praktijk te brengen. In woord wordt al jaren gezegd dat de huidige reserve al veel te groot is, maar in praktijk is dit al minstens net zo veel jaren juist veel te krap gepland.
Als ze daadwerkelijk volledige metro's bijbestellen (met bestuurderscabine's). Ze hebben nl. ook de optie om de bestaande metro's uit te breiden tot 6-delen. Dan heb je ook capaciteitsuitbreiding. :)
trolly schreef::Y

En die is weer op het paard aangesloten. Gaat al jaren prima.
_O-
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef: Ik zit regelmatig in het weekend in de M50. Als ik een CAF heb zijn dat er meestal echt gewoon 3 gekoppeld net zoals doordeweeks. De ervaring dat het er standaard 2 zijn deel ik niet.
Het waren er een tijdje standaard 2 in het weekend, nu zijn het er meestal weer 3. Begrijpelijk, want drie gekoppelde stellen zijn zelfs op zondagen niet infaam leeg. Eerder 'prettig druk' in plaats van propvol zoals doordeweeks. Dat afkoppelen in het weekend is een zuinigheid zie ze zich nu al bijna niet meer kunnen veroorloven. Laat staan tegen de tijd dat die nieuwe metro's geleverd worden. Dom dom dom :N
We kunnen er niet meer Onderuit
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door evos »

Een blunder.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik houd het op een aanfluiting. Vermoedelijk zijn de rails iets verzakt aan de perronkant,en was er een beetje weinig speling.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 53/54 nu ingekort tot Amstelstation en lijn 51 tot Spaklerweg i.v.m. een “ontruiming” :?:

Edit: inkorting voor 53/54 weer opgeheven..... :D

Reden: http://www.at5.nl/artikelen/181638/kort ... or-storing
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Voor de tweede dag op rij is het een bende op het busstation aan de IJzijde van Amsterdam Centraal. Er kan maar één bus per cyclus via de Kamperbrug van het busstation af. Aangezien er tot wel drie bussen per minuut vertrekken, is het een enorme file geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 172 gasten