Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is geen gek idee inderdaad. :pos:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Men zou er ook voor kunnen kiezen om de perrondeuren flexibel te maken.
Rails eronder, inschuif- / uitschuif mechaniek ertussen..
Misschien is het wel een slimme zet om afwijkende deurlengtes aan te schaffen?
Mooi argument om dispensatie van toekomstige EU regelgeving af te dwingen.. lijnen nog lang niet volautomatisch laten rijden.. dus behoud van werkgelegenheid.. *O*
Rails eronder, inschuif- / uitschuif mechaniek ertussen..
Misschien is het wel een slimme zet om afwijkende deurlengtes aan te schaffen?
Mooi argument om dispensatie van toekomstige EU regelgeving af te dwingen.. lijnen nog lang niet volautomatisch laten rijden.. dus behoud van werkgelegenheid.. *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja of gewoon weer standaard 116-meter metro's bestellen. :')
-
- Berichten: 770
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De optie voor 116 meter materieel was intussen verlopen, n-evo, lees ik in de link van rooddolfijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lees ik nu goed dat de nachtlijnen per 22/7 (weer) omgenummerd worden.....naar de 2xx reeks? Dacht dat die reeks de spitslijn nummerreeks was hier in deze contreien?
https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwd-ov- ... ijzigingen
https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwd-ov- ... ijzigingen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ok, dank....dat wist ik niet dat dat met verkeerslichten te maken heeft, weer wat geleerd :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Verlenging van de metro's van 3 naar 6 bakken is juist in de optie meegenomen. Ik blijf hopen dat die mogelijkheid snel wordt toegepast omdat in de praktijk blijkt dat GVB de metro's nooit of amper afkoppelt in de daluren. Zo goed dat ze dat nu ook niet doen met de huidige CAF-metro's.Durashift schreef:De optie voor 116 meter materieel was intussen verlopen, n-evo, lees ik in de link van rooddolfijn.
Hebben ze natuurlijk wel Alstom voor Jan met de korte achternaam het beveiligingssysteem laten aanpassen en het perron bij CS verlengd. Dat mag de pret alleen niet drukken. Geld zat toch? :Y
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als dat de reden is, hoef je de nummering voor de reiziger niet eens aan te passen. Genoeg buslijnen in Nederland die voor administratieve doeleinden een ander nummer hebben dan wat er naar de reizigers gecommuniceerd wordt...sneltram schreef:De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het grote nadeel van lange stellen is dat bij een relatief klein defect het gehele stel aan de kant staat. Als bij gekoppelde stellen er twee met een defect zijn, kunnen de andere stellen herschikt worden om toch nog een complete set op de baan te hebben, of in het ergste geval er minstens dan maar een rit met een enkel stel gereden wordt i.p.v. helemaal niet. Als de series S1/S2/S3 i.p.v. 2 gekoppelde stellen van 30 meter zouden hebben bestaan uit stellen van 60 meter, dan zouden er nu nog heel veel meer ritten uitgevallen zijn dan nu al het geval is.n-evo schreef:Verlenging van de metro's van 3 naar 6 bakken is juist in de optie meegenomen. Ik blijf hopen dat die mogelijkheid snel wordt toegepast omdat in de praktijk blijkt dat GVB de metro's nooit of amper afkoppelt in de daluren. Zo goed dat ze dat nu ook niet doen met de huidige CAF-metro's. (...)
Daarnaast worden de setjes van 3 stellen op de ringlijn in het weekend standaard wel ingekort tot setjes van 2 stellen. De reden dat het op werkdagen niet gebeurd is dat tussen de spitsen inkorten al snel voor capaciteitsproblemen zou zorgen. Daarnaast zou met het huidige materieel het koppelen en afkoppelen teveel tijd kosten en vind men de kans te groot dat dit niet direct goed gaat, met het risico tot vermijdbare uitval.
Het GVB hoopt nu materieel te kopen waarbij deze risico's veel beperkter zijn, en blijkbaar zelfs zodanig dat deze vervanging in feite zelfs een inkrimping is (30 x 60m ter vervanging van 62 x 30m).
De extra 30 stellen in de optie zijn voor een eventuele uitbreiding van de capaciteit, en dat zou ook een mogelijkheid bieden om de technische reserve eindelijk eens meer in de buurt van de dagelijkse praktijk te brengen. In woord wordt al jaren gezegd dat de huidige reserve al veel te groot is, maar in praktijk is dit al minstens net zo veel jaren juist veel te krap gepland.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De M5-combinaties kunnen op zich ook heel makkelijk gesplitst en hergecombineerd worden, het gebeurt alleen niet. Het feit dat geen enkel opstelterrein een keerlus heeft zal daar wel aan bijdragen, omdat de kans dat er twee complementaire helfden uitvallen natuurlijk ook maar 50/50 is.Wievank schreef:Het grote nadeel van lange stellen is dat bij een relatief klein defect het gehele stel aan de kant staat. Als bij gekoppelde stellen er twee met een defect zijn, kunnen de andere stellen herschikt worden om toch nog een complete set op de baan te hebben, of in het ergste geval er minstens dan maar een rit met een enkel stel gereden wordt i.p.v. helemaal niet. Als de series S1/S2/S3 i.p.v. 2 gekoppelde stellen van 30 meter zouden hebben bestaan uit stellen van 60 meter, dan zouden er nu nog heel veel meer ritten uitgevallen zijn dan nu al het geval is.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als je een geavanceerd computersysteem zou hebben kan dat. Bij GVB is alles aan de mobilofoon gekoppeld.nvdw schreef:Als dat de reden is, hoef je de nummering voor de reiziger niet eens aan te passen. Genoeg buslijnen in Nederland die voor administratieve doeleinden een ander nummer hebben dan wat er naar de reizigers gecommuniceerd wordt...sneltram schreef:De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
:Y
En die is weer op het paard aangesloten. Gaat al jaren prima.
En die is weer op het paard aangesloten. Gaat al jaren prima.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 6187
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gaan ze bij het GVB binnenkort ook over op Windows 95?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB is niet zo avantgardistisch. Maar binnenkort zal de dienstregeling wel via ponskaarten ingevoerd kunnen worden door de datatypistes.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die verkeerslichten zijn toch ook gewoon om te programmeren? Of zien ze in Amsterdam ook af van gewenste wijzigingen in de dienstregeling omdat dan de verkeerslichten aangepast moeten worden ofzo?sneltram schreef:De verkeerslichten konden niet omgaan met hoge nummers, waardoor bussen onnodig stil stonden. Dus gaan we nu terug naar de 200 reeks (300 is R-Net tegenwoordig). Hopelijk in de toekomst gewoon zoals het hoort een 'N'-nummer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daarom moet je een gezonde reserve hebben i.p.v. bijna niks. :DWievank schreef:Het grote nadeel van lange stellen is dat bij een relatief klein defect het gehele stel aan de kant staat.
Ik zit regelmatig in het weekend in de M50. Als ik een CAF heb zijn dat er meestal echt gewoon 3 gekoppeld net zoals doordeweeks. De ervaring dat het er standaard 2 zijn deel ik niet. Je laatste zin is precies waarom deskundigen hebben gezegd dat het kopen van 3-delige metro's i.p.v. 6-delige onzin is: in de praktijk zullen ze toch altijd gekoppeld rijden i.p.v. tussentijds afgekoppeld worden. Om inderdaad de redenen die je geeft. Dan hou je misschien nog de weekenden over, maar voor hoe lang? Iedereen verwacht toch dat de hoeveelheid reizigers zal toenemen.Wievank schreef:Daarnaast worden de setjes van 3 stellen op de ringlijn in het weekend standaard wel ingekort tot setjes van 2 stellen. De reden dat het op werkdagen niet gebeurd is dat tussen de spitsen inkorten al snel voor capaciteitsproblemen zou zorgen. Daarnaast zou met het huidige materieel het koppelen en afkoppelen teveel tijd kosten en vind men de kans te groot dat dit niet direct goed gaat, met het risico tot vermijdbare uitval.
Ik denk persoonlijk dat er nu weer een hoop geld en moeite gestoken wordt in wéér een afwijkend type metro voor een erg beperkte tijdspanne. De tijd zal het leren!
Als ze daadwerkelijk volledige metro's bijbestellen (met bestuurderscabine's). Ze hebben nl. ook de optie om de bestaande metro's uit te breiden tot 6-delen. Dan heb je ook capaciteitsuitbreiding. :)Wievank schreef:De extra 30 stellen in de optie zijn voor een eventuele uitbreiding van de capaciteit, en dat zou ook een mogelijkheid bieden om de technische reserve eindelijk eens meer in de buurt van de dagelijkse praktijk te brengen. In woord wordt al jaren gezegd dat de huidige reserve al veel te groot is, maar in praktijk is dit al minstens net zo veel jaren juist veel te krap gepland.
_O-trolly schreef::Y
En die is weer op het paard aangesloten. Gaat al jaren prima.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het waren er een tijdje standaard 2 in het weekend, nu zijn het er meestal weer 3. Begrijpelijk, want drie gekoppelde stellen zijn zelfs op zondagen niet infaam leeg. Eerder 'prettig druk' in plaats van propvol zoals doordeweeks. Dat afkoppelen in het weekend is een zuinigheid zie ze zich nu al bijna niet meer kunnen veroorloven. Laat staan tegen de tijd dat die nieuwe metro's geleverd worden. Dom dom dom :Nn-evo schreef: Ik zit regelmatig in het weekend in de M50. Als ik een CAF heb zijn dat er meestal echt gewoon 3 gekoppeld net zoals doordeweeks. De ervaring dat het er standaard 2 zijn deel ik niet.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een blunder.Pooh schreef:Wat is dit nou weer?
http://www.at5.nl/artikelen/181524/tram ... nde-deuren
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik houd het op een aanfluiting. Vermoedelijk zijn de rails iets verzakt aan de perronkant,en was er een beetje weinig speling.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Lijn 53/54 nu ingekort tot Amstelstation en lijn 51 tot Spaklerweg i.v.m. een “ontruiming”
Edit: inkorting voor 53/54 weer opgeheven..... :D
Reden: http://www.at5.nl/artikelen/181638/kort ... or-storing
Edit: inkorting voor 53/54 weer opgeheven..... :D
Reden: http://www.at5.nl/artikelen/181638/kort ... or-storing
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Voor de tweede dag op rij is het een bende op het busstation aan de IJzijde van Amsterdam Centraal. Er kan maar één bus per cyclus via de Kamperbrug van het busstation af. Aangezien er tot wel drie bussen per minuut vertrekken, is het een enorme file geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 172 gasten