Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dank, hij werkt.....
Stadsbus
Berichten: 1127
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Stadsbus »

Top :pos:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Caffer schreef:Waar hadden de bussen uit het Gooi daarvoor eigenlijk hun eindpunt? Leidseplein?
Het eindpunt vanuit het Gooi was altijd in de buurt van het voormalige station Weesperpoort, waar de NMB ooit een tramstation had.
Er staat wat informatie over op Wikipedia: Busstation van Musschenbroekstraat
"Laat je ledematen bewegingen maken"
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vanmiddag is er weer een (volle) pont met hoge snelheid tegen de kade achter het CS aangevaren........ :shock:
Gelukkig dit keer geen gewonden....

http://m.at5.nl/artikelen/181918/pont-v ... eschrokken
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Aking schreef:Als ze dat IJ nou gewoon dempen, dan kunnen ze er een HOV-baan bouwen, en nog een nieuwe woonwijk (of kantorenwijk) neerplempen :Y
Dan hadden ze het Johan van Hasseltkanaal maar moeten aanleggen voor doorgaande scheepvaart. Dat was "te duur".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Johan_van_Hasseltkanaal
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Het GVB heeft vanaf 2011 het jaar dat er bussen zijn aangeschaft verwerkt in het wagenparknummer. Dus 1100 serie is in 2011 aangeschaft de 1400 serie in 2014 enz.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vanochtend o.a. met forumgebruikers Suus en FYS testgeredne op de Noord/Zuidlijn. Op Amsterdam Centraal was een militaire operatie opgezet om van alles aan de testreizigers uit te delen: hesjes, bandjes met een teamkleur, OV-chipkaart, lunchpakket en koffie/thee.

Vervolgens gingen de ruim 1000 testreizigers naar Europaplein voor een simulatie. De 52 was ingekort tot en met Europaplein vanwege een wisselstoring. Daarnaast was het ook erg druk op Europaplein, dus de simulatie hield ook crowdcontrol in. Alle deelnemers werden naar buiten gestuurd. Het was even wachten totdat iedereen er was, aangezien de verschillende teams over verschillende metro's waren verdeeld. Uiteindelijk mochten de 1000 deelnemers tegelijkertijd naar binnen. He twas een grote opstopping voor de poortjes, en gelukkig werd de roltrap naar beneden op tijd uitgezet. Daarna tijd voor vrij reizen. :pos:

Nog wat opvallende dingen:
- Bij vertrek uit ieder station wordt er omgeroepen dat je je vas tmoet houden of moet zitten vanwege onvoorspelbaar rijgedrag. Hopelijk is dit allene zo tijdens de testsituatie.
- Er zijn nu meerdere omroepstemmen bij de metro. In de metrostellen zelf een mannelijke voor de omroep en een vrouwelijke voor het onvoorspelbaar rijgedrag. Op de perrons de omroepster van de HTM/RET voor de eerstvolgende metro, en dan ook weer een andere vrouwelijke stem voor verstoringsberichten.
- Het perron van station Noord is geleidelijnloos.
- Station Noord bevat ook nog een grote lege ruimte, die waarschijnlijk bestemd is voor een winkel. Iemand enig idee wat daar gaat komen?
Beul van de blindegeleidelijn
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik begreep, dat die mededeling over het onvoorspelbaar rijgedrag alleen tijdens het testrijden gebeurt......ik heb nu 2x getest en die medeling nu zo vaak gehoord, dat ik er niet eens meer naar luister. Dat zal ook gebeuren als ze dat zouden invoeren als reguliere mededeling, lijkt me, mensen horen het dan niet eens meer.

1000 mensen tegelijk is best heftig.......maar voor station Europaplein, met de RAI, niet ondenkbaar dat dat scenario werkelijkheid wordt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Het viel mij trouwens op dat de jingleriedel voor de volgende metro (net na vertrek van de vorige) verdacht veel lijkt op een internationale NS-jingle...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:1000 mensen tegelijk is best heftig.......
Ongeveer de inhoud van 1 volle M5-metro toch gewoon... En dan ook nog eens de kans dat 2 metro's op hetzelfde station stranden zit je er al snel op. :)
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Klopt, ik weet dat de M5 officieel 960 passagiers kan hebben, maar ik heb nu 2 testen gedaan, met resp. 550 en 600 mensen en vond dat al aardig chaotisch, met name de laatste test op station de Pijp....... :shock:
Laatst gewijzigd door fred1954 op zo 13 mei 2018, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Wievank schreef:In principe geldt er een maximum snelheid van 12 km/u ten westen van het Stenen Hoofd, en t.h.v. het Oostveer. Het gebied ertussen heeft zelfs maar een maximum snelheid van 6 km/u.

In praktijk wordt er met grote regelmaat flink wat extra gas gegeven als dat zo uit komt (of de betreffende schipper 'er even zin in heeft'). (..).
Dat zal nu wel, voor even, over zijn.. (A)
NOS.nl schreef:Schippers van de veerponten in Amsterdam hebben de opdracht gekregen om voorzichtig te varen en extra op te letten bij het aanmeren. Dat heeft vervoersbedrijf GVB bekendgemaakt.(..)

Lees meer bij de bron: https://nos.nl/artikel/2231656-schipper ... ingen.html
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

fred1954 schreef:Klopt, ik weet dat de M5 officieel 960 passagiers kan hebben, maar ik heb nu 2 testen gedaan, met resp. 550 en 600 mensen en vond dat al aardig chaotisch, met name de laatste test op station de Pijp....... :shock:
De perrons op de pijp delen geen roltrappen toch, dus 2 metro's tegelijk zal daar geen dubbele drukte veroorzaken. Maar als je ontruimt, dan moet je per perron mogelijk en een aankomende volle metro ontruimen (1000 man) en alles wat er op het perron kan staan wachten (ook nog eens 500 ofzo, voordat ze het station vanwege te grote drukte moeten sluiten?). Het verbaast me wel dat ze bij die testen dan met zulke relatief kleine groepen testen.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Klopt, ieder perron heeft zijn eigen roltrappen op de Pijp, maar de roltrappen zijn smaller dan op andere stations, wegens beperktere ruimte. Eén van de begeleiders vertelde dat verwacht wordt dat de Pijp één van de rustigere stations zal zijn van de NZL. Dat is dan maar goed ook, in dit geval. Bij een ontruiming van een volle metro, ben je wel even bezig daar...... :D
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Pooh schreef:De perrons op de pijp delen geen roltrappen toch, dus 2 metro's tegelijk zal daar geen dubbele drukte veroorzaken.
Ze komen allemaal in dezelfde verdeelhal uit. Dus op dat punt wel.

Ik vind De Pijp eerlijk gezegd het minst prettige station. Ik stond vooral te kijken van hoe smal de perrons zijn op sommige punten.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dit dus.....
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De Pijp "één van de rustigere stations?"

Met de Albert Cuyp om de hoek?

Ik kan me dat niet voorstellen.
足元にご注意下さい
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tja, dat werd gezegd tijdens de test.....naar aanleiding van iemand die opmerkte dat het allemaal een beetje krap was daar.

Overigens denk ik dat de glorietijd van de Albert Cuyp langzamerhand voorbij is, als ik dat zo om me heen hoor.
De Dappermarkt schijnt nu “in” te zijn.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Een markt veroorzaakt echt niet zoveel metroverkeer, het grootste deel van het marktpubliek komt nog steeds op de fiets. Ik verwacht eerder dat de Pijp op vrijdagavond zijn hoogste drukte bereikt, met alle eettentjes in de buurt.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik was er zaterdag ook bij (team donkergroen), maar ik stond bij Europaplein al vooraan bij de trap, dus de drukte viel bij mij nog mee. De Pijp vind ik juist het leukste station, vanwege de bijzondere opbouw en dat het perron smal is vind ik best meevallen, moet je eens in Clapham gaan kijken... Verder viel het mij op hoe soepel de rit ging, geen horten of stoten, nauwelijks vetergang, zelfs het doorwisselen voor Europaplein ging heel soepel.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

Ik ben vanavond aan de beurt dus ben benieuwd welke test er deze keer aan bod komt.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Pooh schreef:Een markt veroorzaakt echt niet zoveel metroverkeer, het grootste deel van het marktpubliek komt nog steeds op de fiets. Ik verwacht eerder dat de Pijp op vrijdagavond zijn hoogste drukte bereikt, met alle eettentjes in de buurt.
Met een reguliere markt zoals op het Bos en Lommerplein geef ik je groot gelijk, maar de Albert Cuyp is denk ik een gevalletje apart. Naast de buurtfunctie is het ook echt een toeristische trekpleister waarmee geadverteerd wordt.
DingeZ schreef:[...] moet je eens in Clapham gaan kijken...
Ja laten we vooral vergelijkingen gaan trekken tussen een metrostation dat opgeleverd is in 1900 en eentje in 2018. :wink:
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 14 mei 2018, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

DingeZ schreef:Ik was er zaterdag ook bij (team donkergroen), maar ik stond bij Europaplein al vooraan bij de trap, dus de drukte viel bij mij nog mee. De Pijp vind ik juist het leukste station, vanwege de bijzondere opbouw en dat het perron smal is vind ik best meevallen, moet je eens in Clapham gaan kijken... Verder viel het mij op hoe soepel de rit ging, geen horten of stoten, nauwelijks vetergang, zelfs het doorwisselen voor Europaplein ging heel soepel.
Als je Clapham Common bedoelt, ja, daar is het eilandperron heel smal. Voordeel is dat de Northern Line grotendeels een 3 minuten dienst doet, dus vol zal het er nooit worden op het perron.
Inderdaad rijdt de NZL “smooth” ....om in Engelse stijl te blijven...... :D
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

n-evo schreef:
Pooh schreef:Een markt veroorzaakt echt niet zoveel metroverkeer, het grootste deel van het marktpubliek komt nog steeds op de fiets. Ik verwacht eerder dat de Pijp op vrijdagavond zijn hoogste drukte bereikt, met alle eettentjes in de buurt.
Met een reguliere markt zoals op het Bos en Lommerplein geef ik je groot gelijk, maar de Albert Cuyp is denk ik een gevalletje apart. Naast de buurtfunctie is het ook echt een toeristische trekpleister waarmee geadverteerd wordt.
Klopt, al hebben Dappermarkt en Ten Katemarkt (Hallen) een deel van die functie overgenomen. Maar op al die markten is nog steeds 80-90% van het publiek Amsterdams.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik denk niet dat de Albert Cuyp er rustiger op is geworden ondanks die markten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten