Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8765
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Ma 09 Jul 2018, 16:46

Het blijft natuurlijk wel Amsterdam hé n-evo? Niet te onderschatten.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2496
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 09 Jul 2018, 17:26

Het moet allemaal niet te praktisch worden inderdaad. :D

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jul 2018, 18:02

Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3453
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 09 Jul 2018, 18:18

:Y
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Littlebusdriver
Berichten: 252
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Littlebusdriver » Ma 09 Jul 2018, 18:41

Suus schreef:Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.

Zonnepanelen op het dak. Kan de tram op ‘gratis’ stroom rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11980
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Vinny » Ma 09 Jul 2018, 19:24

Suus schreef:Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.

Het materieel gaat langer mee als het overdekt staat. Geldt overigens ook voor auto's en bussen. Of dit ook betekent dat de trams zo lang mee gaan dat je echt significant op materieelkosten kan besparen weet ik niet. GVB zou wel willen dat de gemeente Amsterdam betaalt. Dan krijgen ze een gratis garage. Daar zou ik ook geen nee tegen zeggen :mrgreen:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2496
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 09 Jul 2018, 20:54

Suus schreef:Geen idee hoe je een overdekte tramremise kan terugverdienen. Anders roesten ze wel op straat.

Hier wist iemand eerder te vertellen dat GVB-technici zo het verschil kunnen zien tussen een tram die veel binnen is gestald en eentje die (nagenoeg) altijd buiten staat. En dat is ook precies wat Siemens in een reactie liet weten: veel trams van GVB staan altijd buiten wat een duidelijke impact heeft. De 11/12G trams - die rijden op Havenstraatlijnen - hadden eerder ook al last van zware roestvorming. Het lijkt een terugkerend thema te zijn.

Ik vraag me af hoe veel het verschil maakt qua onderhoudskosten. Die lijken nu vrij aanzienlijk te zijn.

Misschien weet jij het: heeft de RET dezelfde problemen met hun Citadissen? In Rotterdam staan wel veel trams binnen toch?

Jamie
Berichten: 64
Lid geworden op: Wo 06 Jun 2018, 21:06
Locatie: Sommelsdijk

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Jamie » Ma 09 Jul 2018, 21:09

Als het goed is wel, bussen staan in een remise, trams staan in een remise
Bezoek mijn facebookpagina voor diverse foto's van het OV op Goeree -Overflakkee, of om het nieuws uit de regio Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee, Zeeland en Voorne Putten te lezen.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5731
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Ma 09 Jul 2018, 21:13

In Rotterdam staan alle trams overdekt in de verschillende remises. Bussen staan alleen op de stalling sluisjesdijk overdekt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

fred1954
Berichten: 2422
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 09 Jul 2018, 21:13

De bolkoppen 1G - 7G hebben 30-40 jaar dienst gedaan, stonden in de Havenstraat ook voor een groot deel buiten, toentertijd nooit iets gehoord over een versnelde aftakeling van dat type tram?

Misschien zijn de huidige problemen dan toch terug te voeren op de bouwkwaliteit? :?:

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jul 2018, 21:31

In Rotterdam staan alle trams binnen, maar de meeste afnemers van Citadissen laten hun trams altijd buiten staan, behalve voor onderhoud, en daar heeft men ook geen kwaliteitsproblemen. In Brest (FR) staan ze zelfs buiten op ongeveer een kilometer van de oceaan :P

Siemens heeft gewoon meuk geleverd.
Rame à l'approche

diederickx
Berichten: 559
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor diederickx » Ma 09 Jul 2018, 21:33

Een mindere kwaliteit staal was volgens wikipedia de oorzaak van de snelle teloorgang van de serie 8G. Maar naar mijn idee speelt bij de Combino het ontwerp een primaire rol. Een plat dak vraagt allicht meer om een overdekte stalling dan een bol dak, en heel misschien stond dat ook wel zo in de specs van Siemens. Let wel ik acht mij niet deskundig ter zake.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2496
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 09 Jul 2018, 21:37

Suus schreef:ISiemens heeft gewoon meuk geleverd.

Zal ook wel meespelen ja. :D

Nou ja, de waarheid ligt vast ergens in het middel. :P

fred1954 schreef:De bolkoppen 1G - 7G hebben 30-40 jaar dienst gedaan [...]

Moet je ook niet vragen hoe. Op het einde kwamen ze vol de bruggen niet eens meer op. Heb ooit nog eens meegemaakt dat een toen gloednieuwe Combino zo'n geel barrel de Westlandgracht op moest slepen omdat ie steeds weer teruggleed richting de Delflandlaan. _O-

fred1954
Berichten: 2422
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Ma 09 Jul 2018, 21:44

diederickx schreef:Een mindere kwaliteit staal was volgens wikipedia de oorzaak van de snelle teloorgang van de serie 8G. Maar naar mijn idee speelt bij de Combino het ontwerp een primaire rol. Een plat dak vraagt allicht meer om een overdekte stalling dan een bol dak, en heel misschien stond dat ook wel zo in de specs van Siemens. Let wel ik acht mij niet deskundig ter zake.

8G (luchtwagens) waren sowieso draken van trams, voor de passagiers waren ze in de zomer te warm en voor de bestuurders, die met een stokje de knoppen moesten bedienen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Ma 09 Jul 2018, 21:46

Het zal nooit zo erg worden als de trams die Boeing aan Boston en San Franscisco leverde. De casco's kwamen in ruwbouw ongeschilderd op een bovendek van een schip van Japan naar de VS, waarna ze nog een flinke tijd op het buitenterrein van de fabriek stonden voordat ze verwerkt worden. Dat de trams ook nog in steden in de nabijheid van de oceaan reden hielp ook niet mee, binnen tien jaar was alles volledig doorgeroest :')
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2496
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 10 Jul 2018, 09:44

Die dingen in Boston en SF zijn sowieso niet om aan te zien. :')

fred1954
Berichten: 2422
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Di 10 Jul 2018, 09:50

Als je de eerste foto bedoelt, dan inderdaad niet.....https://www.google.nl/search?q=boston+t ... ZsYzC9S_hM:

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2496
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 10 Jul 2018, 09:58

Ook de nieuwe die nog moeten instromen zijn zó lelijk. :')

https://twitter.com/joepesaturo/status/ ... 9499987968

Dan vind ik onze Combino en vooral toekomstige 15G een stuk vriendelijker ogen. :D

fred1954
Berichten: 2422
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Di 10 Jul 2018, 10:01

Ik lees in jouw Twitter link, dat de nieuwe trams daar door CAF gebouwd worden?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13453
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Di 10 Jul 2018, 12:25

De nieuwe trans voor Boston zijn inderdaad nog steeds lelijk, maar de nieuwe trams voor San Francisco vind ik wel fraai:
https://www.google.nl/search?biw=1920&b ... 1217924241
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2496
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 10 Jul 2018, 13:09

Die zijn inderdaad een stuk beter.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2496
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Do 12 Jul 2018, 16:11

In de M5's hangen al railkaarten met het nieuwe lijnennet. Ook al overal nieuwe routeborden met de M52 erop.

Beetje overenthousiast maar goed. :D

fred1954
Berichten: 2422
Lid geworden op: Za 10 Dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor fred1954 » Vr 13 Jul 2018, 06:57

Ze beginnen vroeg, want met deze ingrijpende wijzigingen in het Amsterdamse ov moeten er heel veel borden verhangen c.q. vervangen worden........

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13453
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Meltrain » Vr 13 Jul 2018, 11:24

Wie heeft zin om mee te doen aan het GVB Lijnenspel, waar je op zoek moet naar de GVBeestjes en je een OV-Chipkaart met €100 kunt winnen? :lol:
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

The Greyhound
Berichten: 260
Lid geworden op: Vr 17 Okt 2014, 21:48

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor The Greyhound » Vr 13 Jul 2018, 16:38

Suus schreef:Het zal nooit zo erg worden als de trams die Boeing aan Boston en San Franscisco leverde. De casco's kwamen in ruwbouw ongeschilderd op een bovendek van een schip van Japan naar de VS, waarna ze nog een flinke tijd op het buitenterrein van de fabriek stonden voordat ze verwerkt worden. Dat de trams ook nog in steden in de nabijheid van de oceaan reden hielp ook niet mee, binnen tien jaar was alles volledig doorgeroest :')


Er waren ook veel storingen aan de geleding en de deuren bij de Boeings. In San Francisco ging het met minder scherpe bogen wat beter dan in Boston. Een deel van de door Boston geweigerde trams is uiteindelijk naar San Francisco gegaan. Toch zijn de Boeings ook daar relatief snel afgevoerd. Nog sneller verdwijnen nu hun opvolgers die door een niet nadere te noemen Italiaanse fabriek werden gebouwd die ook tekende voor onze FYRA.


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 9 gasten