Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

In Oslo worden de trams van datzelfde Italiaanse bedrijf ook vroegtijdig vervangen las ik.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Er wordt, na dienstopening NZL, met een uitval van (minimaal) 4x een half uur per week rekening gehouden.. :)
AT5.nl schreef:(...)Volgende week zaterdag wordt de Noord/Zuidlijn officieel geopend, en kunnen Amsterdammers die zich aangemeld hebben voor het eerst een ritje maken. Zondag 22 juli gaat de nieuwe metro echt in bedrijf, maar het GVB waarschuwt op voorhand dat de kans reëel is dat er verstoringen zullen optreden. Mogelijk vier keer per week zou de lijn een half uur of langer stil kunnen staan. Voormalig wethouder Litjens zei zelfs 'dat het een klein beetje een pleurisbende kan worden'.

Kinderziektes
GVB-directeur Van Huffelen erkent dat de kans op kinderziektes groot is. Zo zijn er nog problemen met het besturingssysteem. 'We weten dat de Noord/Zuidlijn nog niet helemaal klaar is en dat het oefenen is met een nieuwe lijn, beter gezegd het aan de slag gaan met zo'n nieuwe lijn over het algemeen wel wat kinderziektes met zich meebrengt'.(...)

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/184307/gvb- ... rdzuidlijn
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat mij erg opvalt is het feit dat de belangstelling voor 21 juli tegenvalt. Voor elk tijdsblok zijn er 13000 plekken te vergeven, maar die aantallen worden bij lange na niet gehaald........

Afbeelding

Van de 52000 beschikbare plekken zijn er tot nu toe nog geen 8000 belangstellenden. Of dit door de vakantietijd komt?
Of veel mensen, die echt geinteresseerd zijn, hebben al als testreiziger meegedaan?
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door david_meyer24 »

Als je een ov-chipkaart heb kan je gratis een dagkaart krijgen/kopen van de GVB zie link >>>>>>>>> https://gvb.crmplatform.nl/gratisreizen
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

fred1954 schreef:Wat mij erg opvalt is het feit dat de belangstelling voor 21 juli tegenvalt. Voor elk tijdsblok zijn er 13000 plekken te vergeven, maar die aantallen worden bij lange na niet gehaald........
Wat mij erg opvalt is dat het aantal beschikbare plaatsen meer dan verdubbeld is. Eerst waren het er 6000 per blok maar dat is dus ook nog lang niet gehaald. Het is niet alsof het storm liep en ze het aantal moesten opschroeven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef: (..)
Of veel mensen, die echt geinteresseerd zijn, hebben al als testreiziger meegedaan?
Lijkt mij logisch.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

david_meyer24 schreef:Als je een ov-chipkaart heb kan je gratis een dagkaart krijgen/kopen van de GVB zie link >>>>>>>>> https://gvb.crmplatform.nl/gratisreizen
Ook als je geen OV-chipkaart hebt kun je er een aanvragen, dan krijg je hem per post :wink:
david_meyer24
Berichten: 198
Lid geworden op: di 18 jan 2011, 01:23
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door david_meyer24 »

Klopt maar het duurt dan 3 weken
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Dus? (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

In sommige Metropolissen hangt nu ook de nieuwe routestrip:
Afbeelding

Ik vraag me wel af waarom er zo enorm veel ruimte tussen Noorderpark en Centraal Station is opengehouden. Ik weet dat Sixhaven er nog tussen moet passen, maar dit is wel erg veel ruimte.
(Verder ben ik wel benieuwd naar de nieuwe routestrips in de BN en CAF metro's, want die is een stuk kleiner. :X )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Tja, het enige wat ik kan bedenken is misschien de gedachte van doortrekking (ooit) van de Ringlijn naar Noord?
Dan hoeft de groene lijn in de toekomstige lay-out alleen maar een stuk naar boven doorgetrokken te worden?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat je zegt klopt inderdaad fred1954. Ik zat toevallig net in een metro waar het zichtbaar was. :)

Afbeelding

Niet echt elegant maar goed.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:(Verder ben ik wel benieuwd naar de nieuwe routestrips in de BN en CAF metro's, want die is een stuk kleiner. :X )
Alstu. Niet de beste foto maar je krijgt het idee.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Aha, bedankt. :pos:
Ik had het idee dat het daar (door de geringere hoogte) nauwelijks zou passen om lijn 52 ertussen te krijgen, maar dat valt dus wel mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef:Wat je zegt klopt inderdaad fred1954. Ik zat toevallig net in een metro waar het zichtbaar was. :)
Ok, dan.......Alleen waarom dan 4 gaatjes op lijn 52? Noord/Noorderpark/Sixhaven.....wat is het 4e gat? Zunderdorp, Holysloot? _O- Vragen, vragen :D
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Nieuwe Purmerweg als het daar vol gebouwd is?
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

En een verlenging van 5 stations vanaf Isolatorweg richting Amsterdam Noord.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Die gaatjes komen overeen met het tracé optie nr. 4 uit het rapport "Uitbreiding Metronet Amsterdam" uit november 2015. Dat gaat uit van een verlenging van de Ringlijn naar Noorderpark, met vier mogelijke tussenstations: Transformatorweg, Houthavens, NDSM en Ridderspoorweg.
 
Maar deze paneeltjes zijn wel fascinerend, want ze tonen ons de zwalkende plangeschiedenis van de Amsterdamse metro in het tweede decennium van deze eeuw. De serie M5 is gebouwd tussen 2011 en 2015. Toen waren die verkenningen naar mogelijke nieuwe metrolijnen nog niet zo uitgebreid gemaakt, maar een verlengde Ringlijn naar Noord kwam al wel voor in de Structuurvisie uit 2010, zodat men toch alvast iets hiervoor op kon nemen.
 
In het najaar van 2011 werd het plan om de Amstelveenlijn tot volwaardige metrolijn te verbouwen als onderdeel van de Noord/Zuidlijn definitief afgeschoten. Dat besluit kwam kennelijk te laat voor een wijziging van het ontwerp van deze panelen.
 
Ik ben wel benieuwd hoe de routestrip eruit zou zien als men alsnog zou kiezen voor een sluiting van de Ringlijn met een verbinding naar Centraal. Daar zal een vreemde, esthetisch niet zo fraaie omweg voor nodig zijn, op de routestrip. Maar ach, dat is in dat geval wel het minste probleem!
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik vraag me dan ook af of die Ringlijn naar Noorderpark er ooit gaat komen. Voor een echt goede ontsluiting van Haven-Stad heb je een Ringlijn naar CS nodig en een aftakking van de N/Z-lijn richting Zaandam.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Meltrain schreef:In sommige Metropolissen hangt nu ook de nieuwe routestrip:
(..)

Ik vraag me wel af waarom er zo enorm veel ruimte tussen Noorderpark en Centraal Station is opengehouden. (..)
Is dat niet gewoon om een stukje afstand te duiden? Er zit natuurlijk wel een stuk water tussen beide stations. :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Is dat zo flink veel meer dan tussen andere stations?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Noord is wel Heel Erg Ver Weg he.

Ze hadden volgens mij best twee lampjes dichterbij kunnen inbouwen, nu het toch niet zo ver is. En wat als de ring toch naar Centraal wordt doorgetrokken? If ever? :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Simpel. Eén, twee of drie lampjes omhoog vanaf Isolatorweg, en dan een lange diagonaal naar Centraal. Niet dat het iets uitmaakt trouwens, want tegen die tijd zijn de M5's al lang buiten dienst.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Artikel van een jaar geleden over vervolgstudies metronet....... :D

http://www.noordzuidlijnkennis.net/uitk ... -metronet/

Ik meende ergens gelezen te hebben dat doortrekking van de Ringlijn naar Noord de meeste kans maakt, maar die doortrekking komt in de vervolgstudies helemaal niet voor?

Afbeelding

1B/1C = doortrekking NZL naar Schiphol
2C = Westlijn
2B = Oost-Westlijn
3A = doortrekking Ringlijn naar CS

Zal me benieuwen wat ik hiervan nog ga meemaken...... :lol:
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Ik mis in dat plaatje nog een (volgens mij) kansrijke variant:
De NZ-lijn vanaf station Zuid rijdt via de Amstelveenlijn (tot halte Sportlaan) en dan vervolgens via de Beneluxbaan naar Schiphol CS (via Schiphol Oost).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten