Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het busstation is niet getest tijdens de testdagen/open dagen.

En bij geen van de bushaltes van Noorderpark of Noord werken de nieuw geplaatste panelen bij de bushaltes. Ik weet dat Amsterdam een moeizame relatie met die schermen heeft, maar juist op de plek waar het lijnennet het grondigst op de schop gaat, zou je verwachten dat ze zorgen dat de schermen werken.

Oja, en op CS zorgt de nieuwe halte-indeling van de IJzijde ervoor dat volgens de informatieschermen in de IJhal lijn 22 en 48 richting Oost voortaan naar de Zaanstreek gaan en de 21 voortaan naar Waterland rijdt. :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Durashift schreef:Wel apart dat men nu nog A4'tjes nodig heeft voor bestemmingen..
De pilot om Combino’s uit te rusten met A4’tjes is GVB dusdanig goed bevallen dat ze het concept langzaam over het hele netwerk uitrollen. Ik hoorde laatst dat alle reizigersinformatie in de nieuwe M7 metro’s uitsluitend via A4’tjes zal verlopen.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

:D :D :D *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:
Durashift schreef:Wel apart dat men nu nog A4'tjes nodig heeft voor bestemmingen..
De pilot om Combino’s uit te rusten met A4’tjes is GVB dusdanig goed bevallen dat ze het concept langzaam over het hele netwerk uitrollen. Ik hoorde laatst dat alle reizigersinformatie in de nieuwe M7 metro’s uitsluitend via A4’tjes zal verlopen.
Ik wil jouw post uitroepen tot de trolly-award van het jaar :lol:

Elke keer dat je denkt dat het niet gekker kan in Amsterdam weten het GVB en de vervoersregio het onmogelijke te presteren: het kan nog gekker *bus*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10579
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Vinny schreef:Ik wil jouw post uitroepen tot de trolly-award van het jaar :lol:
De laatste die probeerde zo'n prijs uit te reiken heeft weken in de buitenste duisternis van dit forum doorgebracht, inclusief weeninge en geknars van tanden. Maar doe je ding!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Vandaag ff wat rondgereden met diverse lijnen, over het algemeen ging alles redelijk smooth en waren de reizigers bijzonder goed voorbereid.

De nieuwe tram 11 was propperdiepropvol tot halverwege de overtoom, wat me enigzins verbaasde omdat 'enge' nieuwe tramlijnen meestal maar moeilijk van de grond komen als ze over de gehele lengte samenrijden met andere lijnen. Maarja die touristen weten het natuurlijk sowieso al niet en een weldenkende Amsterdammer begeeft zich niet binnen de ring op een zondag.. Er viel nog wel wat te klagen: de rijtijden zijn te ruim ingeschat dus de bestuurders lieten de trams met een slakkengangetje over de overtoom rollen maar het lukte simpelweg niet om niet met -2 op het eindpunt bollenveld aan te komen. Het GVB heeft de halte in de bollenveldlus trouwens 'Curaçaostraat' gedoopt, maar de systemen kunnen de ç blijkbaar niet verwerken want de lichtkranten gaven 'Curaaostraat' aan :lol: De nieuwere displays met de aankomende haltes en overstapinformatie deden het sws niet in zowel de 11 als de 19.

De trapwagens op lijn 19 zijn een leuke verschijning, maar een lijn met eenmansbediening doet de doorstroom van trams op de in het nieuwe netwerk extra druk bereden binnenring niet ten goede. ('5 one hour tickets? Getting them for you now. No you can't pay with cash....' etc etc en rijden ho maar) Ik had me verheugd op een trapkarritje naar Sniep maar de wissel bij de linnaeusstraat was nog niet goed ingesteld dus de tram ging per abuis de bocht om en alles lag plat. Onderweg kwamen we al een gestrande lijn 14 bij het tropenmuseum tegen dus de toch al ontheemde reizigers troffen het niet..

De NZL functioneerde de hele dag uitstekend (afgezien van dat ene ritje waar AT5 zich druk over maakt) en werd door alle reizigers erg enthousiast ontvangen. Ik las alleen op de site van het GVB dat die belabberde 'vertrekt elke 6 minuten' op de displays nog tot het einde van het jaar duurt... Ze hebben voor de onduidelijkheid op Station Noord gelukkig wel al wat bedacht: als er aan beide sporen een metro staat klinkt uit de luidsprekers van de eerst vertrekkende metro 2 maal 'Beste reiziger, deze metro vertrekt als eerste', ingesproken door het bekende calamiteitenwijf.

Verder vond ik het in Noord nog wel meevallen met de ellende. Op iig de 34 reden zowel strandaard als gelede bussen die toen ik er in zat niet overvol zaten (iedereen kon zitten). Alleen leken een hoop EBS chauffeurs geen idee te hebben welk perron op station Noord ze moesten hebben dus het aanwezige GVB personeel moest veel te hulp schieten.

Als laatste is er nog de naamgeving van metrostation Noord. GVB en CXX noemen de bushalte 'Station Noord' terwijl EBS de halte met 'Metro Noord' aanduidt wat ik er persoonlijk niet al te charmant uit vind zien. De EBS-bussen filmen gelukkig 'Amsterdam Noord Metro' als eindbestemming wat wel redelijk treffend is. Wss zijn ze bang dat die boertjes anders denken dat ze in noord de trein kunnen pakken. :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Amsterdam-Noord is veel groter dan alleen het metrostation. Vandaar dat er verduidelijking bij moet. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Al met al eens met Caffer, de NZL reed gisteren vlekkeloos toen ik mijn tochtjes maakte (anekdotisch bewijs maar toch). Juist met de andere lijnen leek het stroever te gaan. Duidelijk is alle aandacht naar de Noord-Zuidlijn is gegaan om voor het publiek duidelijk te maken dat het nu ook gewoon goed functioneert.

En een goede indruk heb ik er zeker van gekregen. Een prachtlijn is het, ik sta versteld van de snelheid en het gemak waarmee je overal langs de lijn komt. Vooral als je het vergelijkt met tram 5 van weleer van Centraal naar Zuid (*doet even alsof de oostlijn niet bestond) moest, die rit was altijd hemeltergend traag. Overal drukte, overal toeristen die voor de voeten van de tram liepen en slecht afgestelde verkeerslichten. Dan is de nieuwe metro de zevende hemel. :Y
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:
Durashift schreef:Wel apart dat men nu nog A4'tjes nodig heeft voor bestemmingen..
De pilot om Combino’s uit te rusten met A4’tjes is GVB dusdanig goed bevallen dat ze het concept langzaam over het hele netwerk uitrollen. Ik hoorde laatst dat alle reizigersinformatie in de nieuwe M7 metro’s uitsluitend via A4’tjes zal verlopen.
Een hoop GVB'ers stond gisteren wel A4'tjes met informatie uit te delen, waaronder een syllabus met daarin de routestrips van (bijna) alle lijnen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5264
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Lijn 45 »

Milco schreef: Vergeten we trouwens de R-Net Scania's die tijdelijk bij GVB rijden niet? Bussen genoeg in elk geval. :Y
Die schijnen weer uit dienst bij GVB te zijn.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik vraag me af waar zo nou zo super druk mee zijn geweest. Heb nog geen nieuwe omroep gehoord op het bestaande net. :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Afbeelding

BAM!!
🍉
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Doet ze effe :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door mp623 »

n-evo schreef: Ik zag laatst een 12G op de 10 rijden en die filmde gewoon Westergasfabriek. Ik blijf een hekel hebben aan die bestemmingsnaam. Had gewoon Westerpark gehouden. Dat verwijst tenminste naar de wijk en het park. Maar ja... Attractiepark Amsterdam. :N
Gelukkig wordt in Amstelveen (i.i.g. op binnenhof) wél westerpark als bestemming op de halte displays getoond.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Je wil natuurlijk niet dat de bestemmingen op de displays overeen komen met de bestemmingen op de trams.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

mp623 schreef:
n-evo schreef: Ik zag laatst een 12G op de 10 rijden en die filmde gewoon Westergasfabriek. Ik blijf een hekel hebben aan die bestemmingsnaam. Had gewoon Westerpark gehouden. Dat verwijst tenminste naar de wijk en het park. Maar ja... Attractiepark Amsterdam. :N
Gelukkig wordt in Amstelveen (i.i.g. op binnenhof) wél westerpark als bestemming op de halte displays getoond.
Ja op de 11G’s waarschijnlijk...op de 2-richting Combino’s heb ik Westergasfabriek zien staan, past bij die types precies op het bestemmingsdisplay..... :D

Edit: ik zie dat je het over de haltes hebt.....verkeerd gelezen... :oops:
Roeland
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Hoe doen de buslijnen in Noord het vandaag?
Ik vermoed dat bus 37 misschien wel drukker kan worden, omdat reizigers uit Noord naar Oost, die vroeger de 32 of 33 naar CS namen, en vanaf daar de Oostlijn, nu wellicht vaker voor de rechtstreekse bus 37 zullen kiezen?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Opvallend dingetje: “Deze metro gaat richting Noord” wordt bij de M52 op de buitenspeakers van de trein omgeroepen in plaats van binnen in de metro zelf.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Beter ook wel, buiten heb je er meer aan.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja deels mee eens. Buiten wordt het natuurlijk al omgeroepen door die dame. Wat dat betreft is het dubbelop. Ik vraag me af waarom het alleen op deze lijn is. Displays zijn ook tweetalig als enige metrolijn. Ook hier trouwens geen nieuwe omroepstem. Gewoon de 'oude' van de afgelopen 10 maanden.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat mij opvalt op de displays is dat de M52 (nog) niet in de blauwe lijnkleur getoond wordt...?
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door welriekendepastinaak »

Zal er wel mee te maken hebben dat de displays überhaupt nog geen real time info geven. Weet iemand waarom?
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Wat mij opvalt op de displays is dat de M52 (nog) niet in de blauwe lijnkleur getoond wordt...?
Omdat de displays geen real-time informatie weergeven. Ze staan gewoon op statische tekst.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik weet dat de software van Alstom voor het beveiligingssysteem op dit moment alleen op de NZL draait en nog niet op de andere lijnen doordat de implementatie daarvan op die lijnen problemen geeft. Daardoor draaien die nog op de oude software. Dat zou de reden kunnen zijn, dat er geen realtime info is. Ook op OV zoeker is lijn 52 (nog) niet te vinden, misschien om dezelfde reden? Dat is enige wat ik kan bedenken.

@n-evo: ok, dank.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik vraag me af of het nieuwe beveiligingssysteem de deurvrijgave misschien te laat toestaat. Het viel me op dat het bij de metro's op lijn 52 na stilstand langs het perron meestal nog ongeveer een seconde duurt voor de deuren open kunnen. Nu zal een seconde het verschil in reistijd niet maken maar je hebt toch het gevoel dat je staat te wachten. Het 'knoprammen' was gisteravond al enigzins ingeburgerd.
We kunnen er niet meer Onderuit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten