Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

fred1954 schreef:Nou het klopte tijdens de testdagen anders aardig goed......6min/5/4/3/2/1 en dan de 8 wagen symbolen als de metro er aan kwam. Ik heb 3 testdagen mee gedaan, dus dat kan ik me nog goed herinneren......
Bovenstaande schreef ik gisteren.

Ik herinnerde me net, dat ik op een van de testdagen een foto had genomen van het vertrekdisplay op CS. Even opgezocht op mijn telefoon en dit is hem:

Dit was op 9 mei, realtime info....... :D Niks mis mee....

Afbeelding

Maar goed, daar hebben we nu niks aan natuurlijk.........dat was toen, maar het werkte wel.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Na een kwartier zoeken het GVB artikel over de displays teruggevonden. Heel handig dat ze alle belangrijke mededelingen op OverGVB/nieuws zetten ipv de gewone nieuwspagina :roll:
GVB schreef:De Noord/Zuidlijn is straks natuurlijk een aanwinst voor onze stad. Maar we weten door alle testritten dat in de eerste periode niet alles volgens het boekje zal verlopen. Ook niet onze reisinformatie [...] De software die onze reisinformatiesystemen aanstuurt, werkt nog niet naar behoren. Henk: “Daarom is het bij de start van de nieuwe dienstregeling nog niet mogelijk om exact op de minuut aan te geven wanneer de volgende metro komt. Gelukkig rijdt de metro overdag om de zes minuten. Dit geven de informatieborden ook aan waardoor je nooit lang hoeft te wachten.”
https://over.gvb.nl/nieuws/toch-goed-op ... nformatie/
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Dit was op 9 mei, realtime info....... :D Niks mis mee....
Hoe weet je dat het real-time was en niet gewoon telkens aftelde van 6 naar 0?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Z'n handlanger is een station eerder aan de noodrem gaan hangen, en toen bleef de tijd staan :Y
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja, dat kan natuurlijk ook nog, n-evo, maar iedere keer als de rijtuig-symbolen op het display getoond werden, kwam de metro ook daadwerkelijk het station binnenrijden. Kan al die keren toeval geweest zijn, maar dat geloof ik niet. En geloof me, ik heb in die 3 testdagen heel wat keren op de metro zitten wachten in een van de stations, zowel bij het testen als in de “vrije” uren.

Maar goed, er zal best iets mis zijn met de realtime info, anders was het nu ook in werking geweest... :D
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen:

I.v.m. de grote drukte tussen CS en Artis had GVB in 2012 het plan om een tram 29 in het leven te roepen die als versterkingslijn tussen CS en Plantage Parklaan zou rijden. Uiteindelijk heeft tram 29 nooit het levenslicht gezien maar is wel de frequentie van tram 9 omhoog gegooid (geloof ik). Hoe kan het zo zijn dat we van potentieel 3 tramlijnen naar Artis nu uiteindelijk zijn teruggegaan naar maar 1 tramlijn? Is er iets veranderd in die drukte?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er bleek ook een Oostlijn te liggen.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

n-evo schreef:Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen:

I.v.m. de grote drukte tussen CS en Artis had GVB in 2012 het plan om een tram 29 in het leven te roepen die als versterkingslijn tussen CS en Plantage Parklaan zou rijden. Uiteindelijk heeft tram 29 nooit het levenslicht gezien maar is wel de frequentie van tram 9 omhoog gegooid (geloof ik). Hoe kan het zo zijn dat we van potentieel 3 tramlijnen naar Artis nu uiteindelijk zijn teruggegaan naar maar 1 tramlijn? Is er iets veranderd in die drukte?
De frequentie tussen CS en Artis is met lijn 14 nu hoger dan ooit met lijn 9. Tel daarbij op dat de spreiding van reizigers beter is bij 1 lijn dan bij 2 lijnen en de doorgaande reizigers van/naar Diemen nauwelijks nog in de tram zitten, maar vooral in de metro. Zo kun je dus met minder trams per uur alsnog de alleen maar gegroeide reizigersstroom naar Artis afhandelen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ah kijk aan. Thnx!
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Helaas dus geen tramlijn 29, maar vond in mijn oude doos wel een foto van de eerste buslijn 29. Als troost voor n-evo :D

Afbeelding

Dit is een foto van rond 1968, op het Haarlemmermeerstation. Lijn 29 was de samenvoeging van de lijnen G en H. De lijn reed tussen Sloten en de Kalfjeslaan, via Hoofddorpplein en Haarlemmermeerstation.

Het bijzondere aan deze foto is, dat deze nieuwe Verheul (?) bussen bestemd waren voor de NZH, maar aangezien die ze nog niet nodig had, mocht het GVB ze tijdelijk gebruiken. Zie oude GVB logo rechts van de instapdeur.

Op de foto is ook een standaardbus te zien op lijn 15, de samenvoeging van de vroegere lijnen E en F.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Leuk, wissiknie. En zeker Leyland Verheul: de leeuw van Leyland in de V van Verheul.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Milco schreef:Sterker nog: de Citaro's hebben al dagelijks ritten gereden op diverse lijnen vanuit garage West.

Ander dingetje: ik weet niet of het al zo was, maar in een van de oldtimerbussen van gisteren hoorde ik een chauffeur zeggen dat de lijnen 22 en 48 nu vanuit Noord worden gereden.
GVB heeft op Twitter bevestigd dat lijnen 22 en 48 vanuit garage Noord rijden nu. Op de Noordlijnen rijden nu inderdaad standaardbussen, maar GVB stelde in de tweet, dat gelede bussen ingezet worden op lijnen waar dat nodig is, dus kan ook in Noord zijn.

In het afgelopen weekend zijn 105 GVB bussen herverdeeld over 3 garages. De gelede bussen die overgebleven zijn in garage Noord zijn voornamelijk voor de eerder genoemde 22/48.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Wederom een puik stuk journalistiek van het NRC.

Na de feestelijke opening is er nu vooral ongemak

Noord/Zuidlijn Met de metrolijn heeft het openbaar vervoer in heel Amsterdam een nieuwe dienstregeling. Wat vinden reizigers daarvan? „Ik word helemaal gek!”

Verder lezen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/23/he ... r-a1610917

Het valt me wel op de NRC nu alweer met een tendentieus negatief stuk komt, 10 dagen na de vorige. Ik vraag me af wat de gemiddelde lezer van een landelijke krant moet met al die beslommeringen van Amsterdamse busreizigers.

Mijn inhoudelijke kritiek op het stuk:
Ik heb uitgebreid gezocht, maar er is geen enkele reis te vinden van een plek in Slotervaart naar een plek in De Banne die nu meer dan een uur duurt. De meeste reizen zijn zelfs beduidend korter dan voorheen met metro 50 naar Zuid, 52 naar Noord en dan de bus.

Ook een kwartier wachten op Noord voor de bus naar het BovenIJ ziekenhuis ligt meer aan deze mevrouw dan aan het GVB. Er rijdt 18x per uur een bus en het is 11 minuten lopen.

Prima dat je nadelen van de nieuwe dienstregeling in een artikel uitmeet, maar interview dan mensen die er echt op achteruit gaan en niet mensen die het nog niet snappen. Of concludeer dat het voor mensen nog even wennen is, maar roep dan niet dat de dienstregeling een achteruitgang is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Noord/Zuidlijn dicht voor renovatie
Hoe lang zal het duren totdat dit bericht niet alleen op De Speld staat? ;-)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

IC140 schreef:Wederom een puik stuk journalistiek van het NRC.
Vroegûh was dat best een prima krant. "Voor wie de nuance zoekt" zeggen ze niet meer, want die is al een poosje ver te zoeken.

Wijnemenjemee.nl is binnenkort natuurlijk ook verleden tijd: wijnamenjema.nl
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Voor de liefhebber: een zonnige cabinerit met de nieuwe lijn 11 vanaf de Curacaostraat naar het CS....

https://m.youtube.com/watch?v=b63RY8NXKss&t=606s

Let op het einde van de video op de afzettingen op de Prins Hendrikkade, die het doorgaande verkeer onmogelijk moeten maken. :o
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Ik vind het ook wel opvallend dat de piloot bij de 1e Constantijn Huygensstraat eerst nog twee wissels moet krukken voor hij door kan. Zie je op 8:45.
Ik doe ook maar wat
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door htm_tram »

wat een Aso die tram bestuurder. vlak voor de halte centraal komt hij agressief aanrijden terwijl er een VOP ligt... -o-
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Door een GoPro gezien lijk je veel sneller te gaan dan het in werkelijkheid is.
Ik doe ook maar wat
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door htm_tram »

toch klopt het niet -o-

het verdiend in ieder geval niet de schoonheidsprijs. :neg:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

trolly schreef:
IC140 schreef:Wederom een puik stuk journalistiek van het NRC.
Vroegûh was dat best een prima krant. "Voor wie de nuance zoekt" zeggen ze niet meer, want die is al een poosje ver te zoeken.

Wijnemenjemee.nl is binnenkort natuurlijk ook verleden tijd: wijnamenjema.nl
Heb je het nu over de reünie van het clubje stiefvaders... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

htm_tram schreef:toch klopt het niet -o-

het verdiend in ieder geval niet de schoonheidsprijs. :neg:
Ook het halteren op het Koningsplein op 15:28 verdient niet de schoonheidsprijs. Deze lijn 11 stopt te ver achter zijn voorganger, zodat de passagiers op de halte twijfelen of ze in kunnen stappen. Ze blijven dan ook achter op de halte......niet netjes vind ik. :cry:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Caffer schreef:
De trapwagens op lijn 19 zijn een leuke verschijning, maar een lijn met eenmansbediening doet de doorstroom van trams op de in het nieuwe netwerk extra druk bereden binnenring niet ten goede. ('5 one hour tickets? Getting them for you now. No you can't pay with cash....' etc etc en rijden ho maar)
Ik vind het eigenlijk ook wel raar dat de 12G trams nu op lijn 19 rijden. Lijn 3 en/of 4 had me eigenlijk logischer geleken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 3 en 4 worden vanuit de Lekstraat gereden, de 12G’s van lijn 19 (voorheen dus wagens van lijn 16) en lijn 24 staan in de Havenstraat. Om een of andere reden wilde het GVB blijkbaar de 12G’s (bij elkaar) in de Havenstraat houden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:De nieuwere displays met de aankomende haltes en overstapinformatie deden het sws niet in zowel de 11 als de 19.
Dat is toch raar, hoe lang heeft GVB zich kunnen voorbereiden? :|
Meltrain schreef:Ik vind het eigenlijk ook wel raar dat de 12G trams nu op lijn 19 rijden. Lijn 3 en/of 4 had me eigenlijk logischer geleken.
Tram 4 zit ook aardig vol met toeristen en dagjesmensen de laatste tijd. En de situatie die beschreven wordt is toch niet echt veel anders dan voorheen op de 16 en 24 denk ik. Die lijnen zaten tussen CS en De Pijp ook tjokvol toeristen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten