Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Op de halte Spui staat nog een haltebord met de lijnen 1, 2 en 5 erop. Er bleven toeristen staan omdat hun oude plattegrond geen tram 12 kon.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Kon? Da's veel te Rotterdams voor dit topic, joh.
GVBeestje schreef:
Visgraatmodel schreef:Gaan de Amsterdamse omroepen ooit nog aangevuld worden met Engelstalige varianten?
Die zijn zowel bij de oude; “Emsterdem’s feemus markut” als bij de nieuwe; “pleaaaaaasse remember... ...to check out” aanwezig.
Ik herinner me nog: "Exiting the vehicle? Please remember to check out. With your public transport chipcard." :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Kon is Jordanees :Y
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Aking »

Kon Domen?
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Suus schreef:Op de halte Spui staat nog een haltebord met de lijnen 1, 2 en 5 erop. Er bleven toeristen staan omdat hun oude plattegrond geen tram 12 kon.
En de audiopaal vertelde bij die halte dat er geen informatie beschikbaar was. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ardan schreef:Kon is Jordanees :Y
Het wordt zelfs in Friesland gezegd :')

Het is echt heel lelijk bargoens taalgebruik :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Nounoukomkom, het is gewoon de onvoltooid verleden tijd van het werkwoord kunnen, hoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb het idee dat er lichtelijk capaciteittekort is ontstaan in de Leidsestraat, vooral na het wegvallen van de 11 na 20 uur. Lijn 2 en 12 zitten zó vol dat is niet leuk meer. Lijn 5 rijdt regelmatig leeg rond in West
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Tsja, al die zwartrijders op lijn 5 in de avond telden mogelijk niet mee bij het bepalen van de nieuwe frequenties.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ovforens »

Wat ik trouwens niet terugvind in het artikel
https://over.gvb.nl/nieuws/goede-start- ... htspunten/

is dat er wellicht op rustige uren geschoven kan worden met materieel, waardoor ook op lijn 19 comfortabeler Combino-materieel met conducteur ingezet kan worden.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het schier onmogelijk is om tegen geringe meerkosten een spitsuitloper van lijn 3 in de avond op lijn 19 in te zetten. Of in het weekeinde Combinos van lijn 26, die dan minder voertuigen nodig heeft.

Het kost misschien wat meer conducteururen maar levert ook meer inkomsten en sociale veiligheid op.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Voor mijn geestesoog verschijnen veel lege trams van en naar de Havenstraat en de kosten die daarmee gemoeid zijn, alsmede een veel gecompliceerder en dus verstoringsgevoeliger dienstrooster. Die trapkarren rijden prima. Als ik het GVB zou zijn, zou ik dus alle begrip tonen voor de klachten van de reiziger, en het daarbij laten om erger te voorkomen. En dat is precies wat ze aan het doen zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Bericht door VIRM »

Gisterochtend werd de voelbare plattegrond voor slechtzienden/blinden van de Noord/Zuidlijn bij mij thuisbezorgd (paste niet door de brievenbus). Door de grote vraag was de Vervoerregio al heel snel door de voorraad heen, dus moesten er nieuwe worden bijgedrukt.

- Er zijn twee bijgevoegde handleidingen: eentje in braille en eentje in normaal zwartschrift. Hoe je het moet doen als je geen braille kan en moeite hebt om gedrukte tekst te lezen…?
- De plattegrond van A3-formaat bevat de Noord/Zuidlijn en wat omringende spoorlijnen en metrolijnen. Naast elk Noord/Zuidlijnstation is een QR-code, die naar een website leidt met een gesproken routebeschrijving/uitleg van het station. Het is wel een priegelwerk om de QR-code te vinden
- De foute beschrijving op station Zuid (waarbij je voor de 52 naar het zuidelijke metrospoor werd gestuurd) is eruit gehaald.
- Over het algemeen geven de beschrijvingen een goede indruk van de layout van het station. De omschrijving van de metroverdeelhal op CS kan echter wat beter (het is nu erg onduidelijk hoe je naar de Oosttunnel komt). Ook wordt er niet omschreven hoe je vanaf he perron naar de uitgangen komt: op De Pijp zat de aangelijnde lift dacht ik aan de andere kant t.o.v. de roltrap. Op stations als CS, Rokin en Europaplein heb je twee uitgangen, maar er wordt niet beschreven vanaf het perron welke uitgang zich waar bevindt.
- Ik heb al eerder aan de Vervoerregio voorgesteld om die audiobestanden op internet te zetten (en sinds ik gisteren dus heb moeten speuren naar QR-codes lijkt het mij meer dan logisch).

Ofwel: goed bedoeld, maar de uitvoering laat nog wat te wensen over.
Beul van de blindegeleidelijn
stemmenmaker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 jun 2018, 10:40

Alle omroepen van Marc Klardie

Bericht door stemmenmaker »

BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

Wil je, als je een linkje plaatst, ook even melden wat daar te vinden is? Dan kan ik zelf beslissen of ik het de moeite waard vind om op die link te klikken (A)
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door dylanwild94 »

Het staat in het onderwerp van zijn post. :wink:
Laatst gewijzigd door dylanwild94 op zo 05 aug 2018, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door BrengMe »

Nu zie ik het ja...
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Eens met Trolly wat betreft het 'infaam ouderwetse' materieel op lijn 19. Trapkarren rijden op lange rechte stukken eigenlijk fijner dan Combino's, dus perfect voor Diemen.

Verbaast me trouwens niets dat het gezeur weer net daar vandaan komt. In high society Diemen wonen een hoop verzuurde vrouwen in bontjassen die niet alleen elkaar, maar ook de buitenwereld het leven zuur maken. Dat die trams toch ergens moeten rijden interesseert ze niet want zij staan daar toch duidelijk boven. Oude dametjes uit de Beethovenstraat klimmen al jaren zonder morren de trapkar in maar in Diemen? Een schande!! :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Tot mijn spijt kan ik je ervaringen aangaande verzuurde Diemerbesjes niet bevestigen, maar ik heb wel menige Zuideropoe de hangbuik zien bestijgen, soms zelfs voor maar twee haltes op de Stadionweg. Ik denk overigens niet dat die laatsten daarmee tot een nobeler menstype gerekend moeten worden. Het is die vervloekte verandering die mensen tot in hun diepste wezen schokt, die in al die milde omaatjes een rauwe overlevingsdrang wekt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

trolly schreef:(..). Die trapkarren rijden prima. Als ik het GVB zou zijn, zou ik dus alle begrip tonen voor de klachten van de reiziger, en het daarbij laten om erger te voorkomen. (..).
Wat moet er erger worden? De 'opstand' tegen trapkarren?

In het algemeen ben ik van mening dat er geen begrip voor klachten getoond hoeft te worden indien toch al besloten is om er niks mee te doen. Schijnheiligheid krijg je dan, vind ik.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Als reizigers verdrietig zijn omdat ze vinden dat ze niet in een fijne tram zitten, dan is er niks schijnheiligs aan als je zegt dat je dat vervelend voor ze vindt. En erger dan een tram die wat minder fijn is, is helemaal geen tram. Bijvoorbeeld doordat er een onhoudbaar ingewikkeld omloopschema in elkaar gedraaid wordt om toch nog een paar combino's op lijn 19 te laten verschijnen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Schwandl van Urbanrail.net heeft de NZL gereviewd: http://schwandl.blogspot.com/2018/08/am ... dlijn.html
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Leuk om te lezen. Hij stipt ook kort R-Net aan en snapt niet waar het voor is, de passanten die hij sprak ook niet. Dat verbaast me dus totaal niet :')
Vorige week hoorde ik ook een paar mensen tegen elkaar zeggen, terwijl ze een metro zagen staan, 'hoe kan iets nou van GVB én van R-Net zijn?' R-Net is dus geen vervoerder..

On the side: ik stond op het werk laatst gasten te serveren die over Blauwnet aan het praten waren. Die snapten daar ook niks van. Heb even uitgelegd hoe dat zit, een overkoepelende merknaam..
Ik doe ook maar wat
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Moest ook wel even gniffelen bij dat stukje over R-Net. Het is bijna bovenmenselijk hoe weinig mensen weten wat R-Net is. Het is me eerlijk gezegd een raadsel hoe het zoveel verschillende vervoerders gelukt is het project zo voortvarend en grootschalig uit te rollen zonder de reiziger er iets van te laten merken :lol:

Ik weet niet hoe goed het Blauwnet aan de mensen gepresenteerd is maar mij was het toevallig ontgaan dus ik had laatst het geluk in Zutphen als écht onwetende reiziger een Blauwnet-trein voorgeschoteld te krijgen, en snapte er eerlijk gezegd eerst ook geen hol van. Op de incheckpalen stond 'Blauwnet' maar op de CTA's stond alleen een logotje met twee krullen (achteraf bleken dat kleine b's te zijn, maar daar denk je niet zo snel aan als Blauwnet consequent met een hoofdletter B wordt geschreven). Op de trein zelf stond óók nergens het woord 'blauwnet' geschreven dus in feite gaf niks me zekerheid over het feit dat de paal met 'Blauwnet' er op hoorde bij de trein die wilde nemen. Uiteindelijk heb ik het feit dat de hele trein blauw was maar als hint aangenomen :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

In Amsterdam check je tenminste nog gewoon in bij GVB ook al hoort de metro bij R-net.

Bij blauwnet zijn ze een stapje verder gegaan, je moet daar inchecken bij blauwnet, daardoor lijkt het net of dat je vervoerder is.
En dan had je nog geluk dat die trein al blauw geworden was, het zou nog verwarrender zijn geweest als je een trein had getroffen die nog rood was.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Pooh »

Caffer schreef:Moest ook wel even gniffelen bij dat stukje over R-Net. Het is bijna bovenmenselijk hoe weinig mensen weten wat R-Net is. Het is me eerlijk gezegd een raadsel hoe het zoveel verschillende vervoerders gelukt is het project zo voortvarend en grootschalig uit te rollen zonder de reiziger er iets van te laten merken :lol:
De reiziger merkt het wel. Die ziet een ander kleurtje op zijn vervoersmiddel. En die ziet dan 2 mogelijkheden:
- Een andere vervoerder heeft de lijn overgenomen.
- De huidige vervoerder heeft tijdelijk voertuigen geleend van een andere vervoerder.

Meer opties passen er niet in het hoofd van de reiziger. En zolang R-net ook helemaal niets lijkt toe te voegen, is dat niet zo gek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten