Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8440
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Di 07 Aug 2018, 20:58

Hebben ze niet een nieuwe tunnel onder die tramsporen neergelegd? Daar zit toch ook vast wel ergens een hokje in? (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11688
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Wubbo » Di 07 Aug 2018, 21:37

Sowieso heeft NS er gewoon een personeelskantine. Kwestie van een afspraak maken.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3587
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Di 07 Aug 2018, 21:49

Suus schreef:Die keten belemmeren het zicht op een rijksmonument en mogen er dus niet meer staan.


Gaat het Ibishotel ook tegen de vlakte?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37786
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Di 07 Aug 2018, 21:55

Nee. Wist je dat het IBIS-hotel daar ooit is gebouwd door Wagon Lits, voordat die hun hotelbusiness aan Accor verkochten begin jaren '90. De toren ernaast, nu Level Eleven, was ooit het hoofdkantoor van Wagon Lits. Dat is nu verhuisd naar Diemen Zuid (aan de Wisselwerking).
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3587
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Di 07 Aug 2018, 21:56

Ja.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8440
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Di 07 Aug 2018, 22:06

Wubbo schreef:Sowieso heeft NS er gewoon een personeelskantine. Kwestie van een afspraak maken.

Vooral een kwestie van een zak geld meebrengen denk ik :')

Maar weet je wel hoe ver die kantine lopen is vanaf de trams aan de kant van het Ibis hotel? :shock: Da voldoet heulemaal nie aan de tremsjauffeurARBOeisen :N
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2546
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 07 Aug 2018, 22:27

Misschien is eerder een probleem dat meestal trams niet heel lang stilstaan bij CS.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 8440
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Aking » Di 07 Aug 2018, 22:34

Dat is dan eventueel wel weer op te lossen met afwisselen. Dus je pakt de tram van 15, 20 of 30 minuten later dan degene waar je mee aankwam, want die wordt dan meegenomen door degene de 15-30 daarvoor aankwam *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

IC140
Berichten: 352
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Di 07 Aug 2018, 22:45

Waarom waren we ook alweer deze poppenkast aan het uithalen? Omdat we per se trapkarren op lijn 11 willen? Nuttig....

En die trapkarren op lijn 11 wilden we omdat het zielig is dat mensen met kinderwagen op lijn 19 maar door één deur de tram in kunnen. Gelukkig mag je bij een Combino bij elke deur de tram in....

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3587
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Di 07 Aug 2018, 23:48

:Y


Opnieuw is OVinNL er in geslaagd een niet bestaand probleem niet op te lossen *O*
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Durashift
Berichten: 2722
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Durashift » Wo 08 Aug 2018, 00:05

Jammer.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3587
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 08 Aug 2018, 00:06

Welnee, gekkie. De bestaansgrond van het forum.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

ovforens
Berichten: 233
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor ovforens » Wo 08 Aug 2018, 00:56

Met de kennis dat de 24 kennelijk ook met hangbuiken wordt gereden: in hoeverre kunnen daar in het dal en avond een aantal omlopen met Combino's rijden?

Of zijn er geen mat-ritten vanaf CS?

Of is dat de complex, omdat de opwarmmaaltijd bij aanvang dienst in de verkeerde koelkast ligt bij het moment van pauze?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4693
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor reisthijs » Wo 08 Aug 2018, 08:02

Je hebt een nieuw niet-bestaand probleem gevonden dus we gaan weer lekker door *O*
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

IC140
Berichten: 352
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Wo 08 Aug 2018, 09:49

Het is natuurlijk leuk om de CAO van het personeel of de inflexibiliteit van de organisatie de schuld te geven, maar als OV bedrijf (en een hele hoop andere bedrijven) doe je er goed aan om je te houden aan het “KISS principe” om de betrouwbaarheid nog enigszins op peil te houden.

KISS staat voor: keep it simple, stupid. Het betekent ongeveer zo veel als: alles dat je in een plan stopt dat fout kan gaan zal ook af en toe fout gaan en daarmee tot problemen (uitval, dispunctualiteit) leiden. Doe het daarom vooral niet. Naar deze situatie vertaald betekent het dus dat je geen personeelswissels wilt op een station waar een te lang stilstaande tram (doordat bijvoorbeeld de tram van de aankomende bestuurder was uitgevallen) tot een infarct van het netwerk leidt. Ook een complexe matomloop waar allerlei normaal onafhankelijke lijnen aan elkaar worden geknoopt leidt gegarandeerd tot problemen als er bijvoorbeeld een verstoring is op één van beide lijnen.

Een simpel en daarmee robuust plan bestaat dus uit één materieeltype per lijn, die niet gekoppeld is aan lijnen op andere corridors en de pauzelocatie heeft op een plek waar het geen kwaad kan. Het is dus gewoon een kwestie van de 12G inzetten op lijnen waar ze zo min mogelijk kwaad kunnen. Dat was de laatste jaren altijd lijn 16 en 24 en is nu schijnbaar lijn 19 en 24. Als het ontbreken van een conducteur echt een probleem is kun je ook een ambulante conducteur op een 12G meesturen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37786
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Suus » Wo 08 Aug 2018, 11:41

Nieuws uit mijn mailbox:

De gemeente Amsterdam geeft nu GVB de schuld van de (uit mijn optiek) dronken stratenmakers bij de zuidelijke uitgang van metrostation Vijzelgracht. Sinds wanneer gaat GVB over stoeptegels?

Wat voorbeelden:

Afbeelding
Hink-stap-sprong voor blinden?

Afbeelding
Hier kon iemand niet mikken?

Afbeelding
Leuk poppetje, maar verder kansloos.

Afbeelding
Waren de tegels op?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 345
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Visgraatmodel » Wo 08 Aug 2018, 11:49

heilige schijt, dit kan écht niet. :')
OV-Flipkaart

Gebruikersavatar
Ferdinand
Berichten: 1266
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor Ferdinand » Wo 08 Aug 2018, 12:43

Je vraagt je dan altijd af hoe die mensen die het neergelegd hebben niet zien dat het totaal niet klopt.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5842
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor dylanwild94 » Wo 08 Aug 2018, 13:16

Zo stond het waarschijnlijk op de papieren en zo wordt het ook uitgevoerd. Dat is ook het hele principe waar de bouw mee werkt.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3587
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 08 Aug 2018, 15:18

:N Te makkelijk.

Als ik het goed zie, hebben de stratenmakers geen "hoektegels" geleverd gekregen, en waren de "rechte" tegels ook niet in overmaat aanwezig. En je moet wat, want die dames worden natuurlijk wel verondersteld de straat dicht te leggen, want anders breekt daar weer iemand zijn benen over en de pleuris uit.

Daarna begint natuurlijk het zwartepieten over de oplevering en de verantwoordelijkheid. Het lijkt me niet onmogelijk dat GVB opdrachtgever is voor de markering wayfinding naar de haltes.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

IC140
Berichten: 352
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Wo 08 Aug 2018, 17:12

Waarom filmt lijn 3 trouwens nog consequent ‘Muiderpoortstation’?

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2546
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 08 Aug 2018, 17:57

Is mij ook opgevallen.

Ze maken er een beetje een ballentent van bij GVB.

ovforens
Berichten: 233
Lid geworden op: Za 15 Mar 2014, 12:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor ovforens » Wo 08 Aug 2018, 19:48

IC140 schreef:Het is natuurlijk leuk om de CAO van het personeel of de inflexibiliteit van de organisatie de schuld te geven, maar als OV bedrijf (en een hele hoop andere bedrijven) doe je er goed aan om je te houden aan het [url=“KISS principe”]https://nl.m.wikipedia.org/wiki/KISS-principe[/url] om de betrouwbaarheid nog enigszins op peil te houden.

KISS staat voor: keep it simple, stupid. Het betekent ongeveer zo veel als: alles dat je in een plan stopt dat fout kan gaan zal ook af en toe fout gaan en daarmee tot problemen (uitval, dispunctualiteit) leiden. Doe het daarom vooral niet. Naar deze situatie vertaald betekent het dus dat je geen personeelswissels wilt op een station waar een te lang stilstaande tram (doordat bijvoorbeeld de tram van de aankomende bestuurder was uitgevallen) tot een infarct van het netwerk leidt. Ook een complexe matomloop waar allerlei normaal onafhankelijke lijnen aan elkaar worden geknoopt leidt gegarandeerd tot problemen als er bijvoorbeeld een verstoring is op één van beide lijnen.

Een simpel en daarmee robuust plan bestaat dus uit één materieeltype per lijn, die niet gekoppeld is aan lijnen op andere corridors en de pauzelocatie heeft op een plek waar het geen kwaad kan. Het is dus gewoon een kwestie van de 12G inzetten op lijnen waar ze zo min mogelijk kwaad kunnen. Dat was de laatste jaren altijd lijn 16 en 24 en is nu schijnbaar lijn 19 en 24. Als het ontbreken van een conducteur echt een probleem is kun je ook een ambulante conducteur op een 12G meesturen.

Het is soms onvoorstelbaar dat het GVB het uberhaupt nog lukt om elke dag nog met trams te rijden.

Indien iemand de bovenstaande quote leest alsof ik voorstelde dat er elke minuut een doorkoppeling plaatsvindt op CS; dan wordt een idee verdraaid want dat was niet mijn idee.

Dat het eenmalig per dag omwisselen van 5 trapkarren van de avondomloop op lijn 24 naar conducteurtrams tot een per definitie onuitvoerbare opgave wordt gezien verbaast mij zeer.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2546
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Wo 08 Aug 2018, 20:44

Het verbaast mij zeer dat er zo’n heissa gemaakt wordt om die 12G trams op lijn 19. En dat er hele constructies verzonnen worden met als doel om af en toe paar Combino’s in te zetten. De daadwerkelijke kwaliteitsverbetering is marginaal, het gaat vrijwel puur om het idee “ík wil gewoon dat ±10 jaar oudere materieel niet, iemand anders gaat er maar in”.

Langs de 5, 16 en 24 hebben mensen immers ook nooit in de media lopen klagen. Zodoende zijn voor die lijnen ook nooit wisselconstructies bedacht. De harde noodzaak ontbrak en ontbreekt tot op heden. Met lijn 19 is dat niet anders. Emotie is het enige echte dat speelt in plaats van dat er een objectief probleem is.

Ben je trouwens vergeten dat die 12G’s aan het einde van hun economische levensduur zijn en dat er binnenkort 63 nieuwe trams instromen met een optie op 60 meer? Het probleem lost zichzelf met paar jaar op. Tot die tijd doen ze het er maar mee in Diemen.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3587
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Berichtdoor trolly » Wo 08 Aug 2018, 22:12

n-evo schreef:Het verbaast mij zeer dat er zo’n heissa gemaakt wordt om die 12G trams op lijn 19.


Dat verbaast mij ook, alleen vind ik één s voor die heisa wel genoeg.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________


Terug naar “OV in West-Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 16 gasten