Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tja, het is ook maar net welke toon jij er uit wil halen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Amsterdams cynisme
Hebben meer users last van. Soms is het wel lastig om een structurele inhoudelijke post te onderscheiden van sarcasme, maar daar maak ik me ook wel eens schuldig aan
Hebben meer users last van. Soms is het wel lastig om een structurele inhoudelijke post te onderscheiden van sarcasme, maar daar maak ik me ook wel eens schuldig aan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Gisteravond om een uur of 11 nog een slagje 52 gedaan, en het viel me toch eigenlijk niet tegen met de drukte.
Vooral het gedeelte Centraal - Noord was beide richtingen op goed gevuld (slechts enkele stoelen leeg) en bij Noorderpark was het stapvoets invoegen voor de drommen om de roltrap op te komen. De stations in het centrum waren ongeveer even druk als de Oostlijnstation. Ze zouden gezien de cerntrale ligging natuurlijk een stuk drukker moeten zijn, maar de stad is duidelijk nog lang niet aan de lijn gewend. Ik hoorde de hele rit nog flarden van gesprekken over het invaren van tunneldelen en welk station nou eigenlijk waar ligt.
Al met al is alles wat er mist een hoeveelheid reizigers die naar een *kuch* zuidelijke uitloper doorreist, zoals de Oostlijn heeft voor de Bijlmer. Dus ik denk dat zodra de Amstelveners niet meer lui zonder overstappen met een ommetje 51 naar het centraal kunnen, de Noordzuidlijn overbelast raakt met z'n enkele kopspoortje en de minimale interval van 5 minuten die daar aan vast zit. Maar ik neem aan dat het 51-spoor op Zuid dan meteen voor de NZL in gebruik komt?
Vooral het gedeelte Centraal - Noord was beide richtingen op goed gevuld (slechts enkele stoelen leeg) en bij Noorderpark was het stapvoets invoegen voor de drommen om de roltrap op te komen. De stations in het centrum waren ongeveer even druk als de Oostlijnstation. Ze zouden gezien de cerntrale ligging natuurlijk een stuk drukker moeten zijn, maar de stad is duidelijk nog lang niet aan de lijn gewend. Ik hoorde de hele rit nog flarden van gesprekken over het invaren van tunneldelen en welk station nou eigenlijk waar ligt.
Al met al is alles wat er mist een hoeveelheid reizigers die naar een *kuch* zuidelijke uitloper doorreist, zoals de Oostlijn heeft voor de Bijlmer. Dus ik denk dat zodra de Amstelveners niet meer lui zonder overstappen met een ommetje 51 naar het centraal kunnen, de Noordzuidlijn overbelast raakt met z'n enkele kopspoortje en de minimale interval van 5 minuten die daar aan vast zit. Maar ik neem aan dat het 51-spoor op Zuid dan meteen voor de NZL in gebruik komt?
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Sowieso niet meteen, en wel om de volgende redenen:
- De juiste wisselverbindingen ontbreken om vanaf Europaplein hier te kunnen komen. Nu kruist er alleen een keerspoor de NZlijn zonder de NZlijn op te kunnen (zie http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan ... metro.html)
- Het huidige perron van lijn 51 richting CS is te kort voor een M5
- Voor reizigers levert het verwarring op als de NZlijn vanaf 2 verschillende perrons vertrekt i.p.v. aan twee zijdes van hetzelfde eilandperron (zoals alle andere eindpunten).
De eerste twee zijn betrekkelijk snel op te lossen, maar vragen wel een extra investering voor een relatief korte periode omdat met het Zuidasdok de boel toch al op de schop moet. Het derde punt is op te lossen met één of twee keersporen voorbij het station, waardoor een aankomende metro op het noordelijke perron stopt, en een vertrekkende vanaf het zuidelijke perron. Daarvoor moet alleen de tunnelingang van lijn 51 eerst gesloopt worden.
- De juiste wisselverbindingen ontbreken om vanaf Europaplein hier te kunnen komen. Nu kruist er alleen een keerspoor de NZlijn zonder de NZlijn op te kunnen (zie http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan ... metro.html)
- Het huidige perron van lijn 51 richting CS is te kort voor een M5
- Voor reizigers levert het verwarring op als de NZlijn vanaf 2 verschillende perrons vertrekt i.p.v. aan twee zijdes van hetzelfde eilandperron (zoals alle andere eindpunten).
De eerste twee zijn betrekkelijk snel op te lossen, maar vragen wel een extra investering voor een relatief korte periode omdat met het Zuidasdok de boel toch al op de schop moet. Het derde punt is op te lossen met één of twee keersporen voorbij het station, waardoor een aankomende metro op het noordelijke perron stopt, en een vertrekkende vanaf het zuidelijke perron. Daarvoor moet alleen de tunnelingang van lijn 51 eerst gesloopt worden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ben me er van bewust dat de huidige sporensituatie het niet toelaat. Ik bedoel met 'meteen', de ombouw beginnen gelijk nadat de sporen verlaten worden door lijn 51, en niet wachten op de bouw van het nieuwe station Zuid. Als goedkope tijdelijke oplossing kan mogelijk het 51-spoor aangesloten worden op het verbindingsspoor van de NZL naar remise Zuid, zo ontstaat er één keerspoor achter het station en hoeft er denk ik geen duur tijdelijk viaduct gebouwd te worden over de voormalige tunnelingang. Zeker met automatisch keren is één keerspoor meer dan voldoende.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ik "ze" was, dan zou ik direct na de moord op lijn 51 beginnen met het nieuwe metrostation ten westen van het huidige. Dan blijft het aantal aanpassingen en buitendienststellingen ten behoeve van tijdelijke situaties beperkt, terwijl de eindsituatie zo snel mogelijk bereikt wordt. Wellicht dat zich daarbij een fase voordoet waarbij de vertrekkende NZL-treinen van het voormalige 51 perron gebruik maken, maar dat lijkt me gezien de tijdelijke aard geen doel om na te streven.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat hangt allemaal nog al af van hoe snel het er daadwerkelijk van gaat komen met dat nieuwe station. Het is een traag voortslepend project dat al zowat 15 jaar op tafel ligt en waar de plannen steeds weer gewijzigd worden. Het nu geplande 4 sporige NS-deel is veel te klein voor de rol die er voor het 'internationale' station Zuid bedacht is, dus ook dit plan is weer semi-tijdelijk..
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De plannen voor het metrostation zijn simpel, en liggen waarschijnlijk klaar: vier perronsporen langs twee eilandperrons tussen de huidige passage en de nieuwe "Brittenpassage" (die overigens niet vernoemd wordt naar eventuele Brexitvluchtelingen, maar naar de componist) ten westen van het huidige station. Dat is nogal rechttoe-rechtaan stampwerk, en als voorzienigen zoals roltrappen of afwerking wat meer tijd kosten, kunnen de middelste perronsporen als keervoorziening ten behoeve van het oude metrostation dienen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Exclusief voor OV in Nederland: een fragment uit het nieuwste deel van de Baantjer-reeks, De Cock en de moord op lijn 51.trolly schreef:de moord op lijn 51
Den Koninghe boog zich over de restanten, peinsde kortstondig, richtte zich weer op en vouwde werktuiglijk zijn bril op.
"Hij is dood", sprak de lijkschouwer.
"Dat vermoeden had ik al", zei De Cock.
"Zeer recent, ik schat enkele dagen. Maar gezien de toestand van de overblijfselen vermoed ik dat hier een jarenlang proces aan vooraf is gegaan, met mogelijk ondoordacht handelen van de dader."
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
NS-station Zuid krijgt 6 sporen, dat is 2 meer dan nu..... :DCaffer schreef:Dat hangt allemaal nog al af van hoe snel het er daadwerkelijk van gaat komen met dat nieuwe station. Het is een traag voortslepend project dat al zowat 15 jaar op tafel ligt en waar de plannen steeds weer gewijzigd worden. Het nu geplande 4 sporige NS-deel is veel te klein voor de rol die er voor het 'internationale' station Zuid bedacht is, dus ook dit plan is weer semi-tijdelijk..
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Weet je dat zeker? Op de impressies zijn al jaren 4 sporen te zien...
https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-zuid
Als de plannen inmiddels aangepast zijn ben ik erg opgelucht.
Edit: ik zie wat je bedoelt https://www.prorail.nl/projecten/statio ... esde-spoor
Ze zijn dus toch niet helemaal van lotje getikt *O* *O* *O*
https://www.prorail.nl/projecten/station-amsterdam-zuid
Als de plannen inmiddels aangepast zijn ben ik erg opgelucht.
Edit: ik zie wat je bedoelt https://www.prorail.nl/projecten/statio ... esde-spoor
Ze zijn dus toch niet helemaal van lotje getikt *O* *O* *O*
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
_O_nvdw schreef:Den Koninghe boog zich over de restanten, peinsde kortstondig, richtte zich weer op en vouwde werktuiglijk zijn bril op.
"Hij is dood", sprak de lijkschouwer.
"Dat vermoeden had ik al", zei De Cock.
"Zeer recent, ik schat enkele dagen. Maar gezien de toestand van de overblijfselen vermoed ik dat hier een jarenlang proces aan vooraf is gegaan, met mogelijk ondoordacht handelen van de dader."
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik was net bij de station en ik zag trapkarren *O*
Kunnen ze die misschien niet op lijn 52 inzetten?
Kunnen ze die misschien niet op lijn 52 inzetten?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zag net dat er trapkarren op lijn 19 worden ingezet. Waarom heeft niemand het hier over???
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nee daar is het perrons richting Isolatorweg te laag voor.Aking schreef:Ik was net bij de station en ik zag trapkarren *O*
Kunnen ze die misschien niet op lijn 52 inzetten?
Laatst gewijzigd door katvis op ma 13 aug 2018, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Boeie, ze hebben tog geen gelijkvloerse instap.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De rijtijden van de 22 zijn een beetje te ruim denk ik. Ik zie hier in de Spaarndammerstraat de meeste bussen richting Centraal 3 à 4 minuten te vroeg vertrekken. Op het centraal station komen ze in beide richtingen meestal minstens 5 minuten te vroeg aan. Het stuk Haarlemmerplein - Centraal Station rijdt tegenwoordig wel lekker door, als er niemand bij de Buiten Brouwersstraat of Buiten Oranjestraat in of uit moet is het nog geen 3 minuten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Rijdt lijn 15 weer door naar Amstel en de 65 alleen het stukje Amstel - KNSM-eiland? Dat heb ik helemaal gemist.
Heeft iemand enig idee waarom hiervoor kozen is?
Heeft iemand enig idee waarom hiervoor kozen is?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Omdat de Meester Treublaan en het voorplein van Amstel is afgesloten. Er kunnen dus vanuit het centrum geen trams of bussen naar het bus-/tramstation van Amstel rijden. Lijn 65 moest dus 3 weken worden geknipt en het stukje Amstel - Zuid hebben ze maar aan lijn 15 geknipt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ah oké! Tijdelijke situatie dus.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, en om dezelfde reden keert lijn 12 nu in remise Lekstraat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een kleine preview van de nieuwe 15G tram:
https://over.gvb.nl/nieuws/bouw-eerste- ... olle-gang/
https://over.gvb.nl/nieuws/bouw-eerste- ... olle-gang/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Qua kleurstelling zou ik toch zweren dat er voor de RET nieuwe tram's zijn besteld.. :X
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tsja ... R-Net kleuren :? .
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 189 gasten