Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
OVspotterAMS
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 13 apr 2018, 18:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door OVspotterAMS »

Gister en vandaag voor het eerst de NZL gepakt, vind het echt een mooie lijn geworden na die jaren wachten. 1 ding viel me wel op en dat is de omroep. Er wordt eerst omgeroepen door een dame dat je moet uitkijken voor het gat tussen de deur en het perron en daarna de mannenstem met de route omroep. Het volume verschil tussen beide omroepen is redelijk groot, iemand een idee waarom dat zo is?
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door welriekendepastinaak »

Tram 6 dan? 5 en 6 zo naast elkaar staat wel net.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

OVspotterAMS schreef: (..) Er wordt eerst omgeroepen door een dame dat je moet uitkijken voor het gat tussen de deur en het perron en daarna de mannenstem met de route omroep. Het volume verschil tussen beide omroepen is redelijk groot, iemand een idee waarom dat zo is?

Ja, die dames stem is er voor het 'gevaar'.

De mannenstem voor de route.. immers, mannen zijn nu eenmaal sterker in kaartlezen / oriëntatie dan vrouwen.. :)


(A)

(geintje).

Een paar pagina's terug kan je nog wel het e.e.a erover teruglezen en een video bekijken (skip de pagina's over 'trapkarren' maar) :@
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

welriekendepastinaak schreef:Tram 6 dan? 5 en 6 zo naast elkaar staat wel net.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar 5 en 6 of eventueel 5 en 25. :Y
OVspotterAMS schreef:[...] Het volume verschil tussen beide omroepen is redelijk groot, iemand een idee waarom dat zo is?
Het volume valt soms ook weg halverwege het omroepen van de haltes en overstapmogelijkheden. Ik denk niet dat je een reden moet willen ontdekken behalve dat GVB amper tot niet aan kwaliteitscontrole doet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Is de reisinformatie in de twee helften van een M5/M6 niet gekoppeld?
Vanochtend werkte de info in de 141 wel en in de 142 niet en iets dergelijks heb ik al eens eerder gezien.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb het zelfs per wagenbak van dezelfde helft zien werken/niet werken. Er rijdt in ieder geval al maanden een M5 rond op de 50 waarbij de eerste bak met bestuurderscabine volledig uit staat en de rest wel functioneert. Gelukkig staat er wel een blauw bordje met bestemming scheef achter het raam. :D

Het verbaast mij niets als er meerdere computers aan boord zijn die het regelen. Je ziet in ieder geval dat het verspringen van de lichtkranten niet altijd volledig synchroon gebeurt. Dus als je on-board computer van bak A defect of vastgelopen is, hebben B en C geen problemen.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef: Hoeft niet altijd. Kijk naar Haarlem, Hoofddorp, Zaandam, Purmerend, Amstelveen en straks Uithoorn die ook door de trein of tram worden ontsloten.
Treinen zijn een apart niveau, sprinters zitten tussen regionaal en interregionaal in. De "pikorde" voor het streekvervoer lijkt me Trein > Metro/Sneltram/R-Net > streekbus
n-evo schreef:
Caffer schreef:Kortom, ze vormen de ruggengraat van het regionale vervoer in de Randstad.
Ik zou zeggen dat de treinen dat zijn, de R-NET-bussen vullen dat weer fijnmaziger aan. In de regio heb je dus trein (ruggengraat) > R-NET > regulier/aanvullend. Vergelijkbaar met hoe je in Amsterdam metro (ruggengraat) > tram > bus/aanvullend hebt.
Ah, daar zijn we het dus in ieder geval ongeveer over eens. Ik denk alleen dat de trein ook in de stad dezelfde plek boven de metro vervult, of zou moeten vervullen (wat nu door slechte tariefintegratie nog te weinig het geval is). Je hebt dan 3 niveau's:
Niveau 1: het hoogste niveau, (inter)regionaal: Trein
Niveau 2: lokaal/regionaal snelvervoer met een meer verbindend dan ontsluitend karakter: In de stad zijn dit metro en tram, in de regio de HOV-/snelbussen en de regionale uitlopers van metro- en tramnetten
Niveau 3: Lokaal ontsluitend/aanvullend: zowel in de stad als in de regio zijn dit de bussen

Wat opvalt is dat deze niveau's allemaal zichtbaar zijn aan de modus van vervoer, behalve de regionale HOV-/snelbussen van niveau 2. Een metro onderscheidt zich ook zonder eigen huisstijl wel voldoende van een stadsbus, maar een snelbus niet van een normale streekbus. Om die reden ben ik er dus voor die een apart kleurtje te geven, en niet zoals jij zei alle bussen maar gwn dezelfde huisstijl. Aangezien R-Net dit al bijna helemaal gerealiseerd heeft lijkt het me handig om dat concept gewoon vast te houden en verder uit te bouwen, maar daarbij R-Net in het stadsvervoer volledig te lozen. Op de R-net kaarten kan je dan wel gewoon de tram- en metrolijnen weergeven (met hun eigen kleurtjes maar andere stijl dan de R-net-lijnen) en de spoorlijnen en stations (in het zwart, zonder lijnvoering).
n-evo schreef:
Caffer schreef:Ze delen het zelfde doel, en dat is nou net waarom ik ze de plek van de vroegere 'streekbus' geef qua recht op een eigen huisstijl.
Prima, maar hou R-NET dan ook gewoon enkel bij streekbussen. Inmiddels horen nu ook de locale metro's erbij, maar dan RandstadRail (metro/tram/bus) weer niet (terwijl dat bij uitstek regiolijnen zijn). Bepaalde stadstramlijnen in Den Haag (maar alleen de trams zelf hebben een R-NET-uitstraling, haltes, borden e.d. niet) en stadsbussen (GVB lijn 69 straks). Ook in Amsterdam is verder geen 'echte' R-NET halte te vinden. Zo verwatert het concept dus sterk.
Helemaal mee eens. Ik zou er niet op tegen zijn de Amsterdamse trams voor de duidelijkheid in de metrokleuren te spuiten (die 15G's staat het iig prima) maar hou het hele R-Net concept er buiten. En stads- en gewone streekbussen gewoon in de hele regio Amsterdam de zelfde kleur.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Ik zou er niet op tegen zijn de Amsterdamse trams voor de duidelijkheid in de metrokleuren te spuiten [...]
Wat voor duidelijkheid creëer je met grijs/rood t.o.v. wit/blauw? Dat het een tram is zie je zo ook wel toch?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Kan het kloppen dat er bij GVB diverse standaardbussen tijdelijk uit dienst/in onderhoud zijn? Als in de ovinfo-app moet geloven rijden er momenteel gelede bussen op de lijnen 36, 40 en 231.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef: Wat voor duidelijkheid creëer je met grijs/rood t.o.v. wit/blauw? Dat het een tram is zie je zo ook wel toch?
In de praktijk blijkt een netwerk een eigen identiteit geven PR-technisch aan te slaan bij reizigers. Het Amsterdamse metronet is niet ver genoeg voltooid om het te presenteren als dé ruggengraat van het stadsvervoer, maar het railnet (metro + tram) wel, dus als er al iets van een "hét HOV-netwerk van Amsterdam" moet komen, dan metro en tram samen en volledig losstaand van R-Net. Maar noodzakelijk is het zeker niet.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

PR in de vorm van "HOV" is vooral interessant op locaties waar het ov een hoop concurrentie heeft van met name de auto. Het ov moet dan iets bieden over persoonlijk vervoer (comfort, snelheid, strakke wachtvoorzieningen, etc.) om mensen over te halen. Die noodzaak heb je binnen een stad als Amsterdam amper. Sterker nog, we hebben al een tekort aan trams en metro's. Mensen weten het ov al genoeg te vinden.

Het balletje ligt nu meer bij de stad/regio zelf om meer metro-/tramverbindingen aan te leggen i.p.v. voornamelijk window dressing. :D
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik denk dat een uiterlijke opwaardering van het tramnet (meer presenteren als gezamenlijk netwerk met de metro, luxere haltes met kaartautomaten, etc) toch nog een hoop extra reizigers zou trekken, vooral in de buitenwijken. Maar dat heeft inderdaad pas zin in samenhang met een forse uitbreiding van het wagenpark, mogelijk verlengen van de combino's tot 7 delen en eindelijk eens aanleggen van al die lijnen die al uitentreuren zijn bestudeerd. Met de huidige drukte kan je mensen beter aansporen toch in godsnaam maar gewoon op de fiets te gaan :')
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het tramnetwerk heeft aldus GVB in 2015/2016 het plafond bereikt dus inderdaad proberen nóg meer mensen de tram in te krijgen lijkt me een slecht idee. Kijk ik m'n ogen uit dat bijvoorbeeld tram 2 doordeweeks tegen middennacht nog tot diep in Slotervaart helemaal vol zit. XO Hotels Couture en Corendon hebben een pittige impact gehad op de bezetting van die lijn.

Verlenging van de Combino's zie ik niet gebeuren. Wel is er een optie genomen om 7-delige 15G's te bestellen, maar GVB lijkt hier niet happig op te zijn. Lijn 1 had mij hier bij uitstek een interessante lijn voor geleken, maar die rijdt tegenwoordig in Oost vrij leeg rond. Idem voor tram 5 in West. Tram 2 zou het kunnen gebruiken, maar ja gaat niet in de Leidsestraat.

Met de komst van de nieuwe abri's en DRIS-installaties vind ik veel haltes echt prima geworden. Misschien op hele drukke punten waar plek is meer "tramstations" creëren.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Caffer schreef:Ik denk dat een uiterlijke opwaardering van het tramnet (meer presenteren als gezamenlijk netwerk met de metro, luxere haltes met kaartautomaten, etc) toch nog een hoop extra reizigers zou trekken, vooral in de buitenwijken. Maar dat heeft inderdaad pas zin in samenhang met een forse uitbreiding van het wagenpark, mogelijk verlengen van de combino's tot 7 delen en eindelijk eens aanleggen van al die lijnen die al uitentreuren zijn bestudeerd. Met de huidige drukte kan je mensen beter aansporen toch in godsnaam maar gewoon op de fiets te gaan :')
Dat is precies de valkuil die veel beleidspolitici maken, waardoor ze hun heil zoeken in het rood/zwart spuiten van bussen in plaats om de diepere problemen op te lossen: 98% van de mogelijke reizen met het openbaar vervoer duren langer tot veel langer ten opzichte van de auto, en je verliest in betrouwbaarheid, comfort (overstappen), frequentie, reismogelijkheden ook nogal wat.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:Verlenging van de Combino's zie ik niet gebeuren. Wel is er een optie genomen om 7-delige 15G's te bestellen, maar GVB lijkt hier niet happig op te zijn. Lijn 1 had mij hier bij uitstek een interessante lijn voor geleken, maar die rijdt tegenwoordig in Oost vrij leeg rond. Idem voor tram 5 in West. Tram 2 zou het kunnen gebruiken, maar ja gaat niet in de Leidsestraat.
Er is iets met het GVB en lange trams...2 gekoppelde combino's waren al zo eng dat ze eerst 15 jaar aan het idee moesten wennen, dus kan je na gaan een lange tram die je niet bij paniek weer uit elkaar kan halen..
n-evo schreef: Met de komst van de nieuwe abri's en DRIS-installaties vind ik veel haltes echt prima geworden. Misschien op hele drukke punten waar plek is meer "tramstations" creëren.
Ze zijn de laatste jaren idd al drastisch verbeterd maar nog steeds wel erg basic. Een 2-persoons abri zonder zijramen met een 'sta-bankje' is toch verre van comfortabel. Da's exact het wachten-in-weer-en-wind schrikbeeld van het OV waardoor mensen dan toch maar liever 3 kwartier in de file gaan staan. Waar mogelijk zouden de perrons verbreed moeten worden zodat er een langere, dichte abri kan komen en een paar bankjes en op de drukke haltes een kaartautomaat zodat de bestuurder zich gewoon op rijden kan richten.
Vinny schreef: Dat is precies de valkuil die veel beleidspolitici maken, waardoor ze hun heil zoeken in het rood/zwart spuiten van bussen in plaats om de diepere problemen op te lossen: 98% van de mogelijke reizen met het openbaar vervoer duren langer tot veel langer ten opzichte van de auto, en je verliest in betrouwbaarheid, comfort (overstappen), frequentie, reismogelijkheden ook nogal wat.
Ik denk dat die beleidspolitici vooral doen wat mogelijk is in een milieu waar niemand z'n portemonee wil trekken. Er wordt designkeuken na designkeuken ontworpen maar niemand is bereid de inbouwapparatuur te kopen. Zo lang een fatsoenlijk "masterplan OV" te duur wordt bevonden is bussen rood schilderen wel zo'n beetje het hoogst haalbare.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Er is iets met het GVB en lange trams...2 gekoppelde combino's waren al zo eng dat ze eerst 15 jaar aan het idee moesten wennen, dus kan je na gaan een lange tram die je niet bij paniek weer uit elkaar kan halen..
En na dat uitstapje naar 116-meter lange metro's rennen ze toch weer terug naar treinstellen van 60 meter. :D
Caffer schreef:Ze zijn de laatste jaren idd al drastisch verbeterd maar nog steeds wel erg basic. Een 2-persoons abri zonder zijramen met een 'sta-bankje' is toch verre van comfortabel. Da's exact het wachten-in-weer-en-wind schrikbeeld van het OV waardoor mensen dan toch maar liever 3 kwartier in de file gaan staan. Waar mogelijk zouden de perrons verbreed moeten worden zodat er een langere, dichte abri kan komen en een paar bankjes en op de drukke haltes een kaartautomaat zodat de bestuurder zich gewoon op rijden kan richten.
Het probleem vind ik vooral dat met de komst van de nieuwe abri's betrokken partijen niet om te tafel zijn gaan zitten (zo lijkt het) om te kijken of het anders/beter kan. Alle oude abri-confirguraties zijn 1 op 1 overgenomen. Persoonlijk mis ik in Amsterdam haltes met een lange rij aaneengeschakelde abri's zoals je in Rotterdam en Utrecht veel ziet. Ik heb me ooit laten vertellen dat ze dat doen om betere spreiding te krijgen over de twee instapdeuren, maar ja. Ook de plaatsen van de DRIS0-palen is niet overal even handig: helemaal voor of achter i.p.v. tussen 2 abri's in. Compleet onleesbaar vanaf 1 kant.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Of met de huidige drukte georganiseerde spreiding over de instapdeuren wenselijk is valt ook nog te betwisten. Als er twee (dichte, aaneengeschakelde :Y) abri's ter hoogte van de conducteur staan raken mensen er aan gewend hun kaartje altijd bij de conducteur te kopen. Mensen die gewoon een geladen OV-chipkaart bij zich hebben zullen zich dan snel aanleren ff naar voren te lopen als de tram komt zodat ze niet op een rij touristen hoeven te wachten. De kaartjeskopers kunnen dan vast de tram in om op hun beurt te wachten en de tram meteen verder omdat de bestuurder niet met verkoop bezig is.
We kunnen er niet meer Onderuit
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door katvis »

Bestaat op Schiphol busplatform B18 wel?
PSA: Links gaan, rechts staan
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

B18 schijnt tussen B16 en B20 te liggen, onder de loopbrug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

B18-B20 zijn in ieder geval de haltes voor 341/397 naar resp. Hoofddorp en Nw-Vennep. Bron: OVinfo.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Nog even over die trapkarren zonder conducteur, zaten die nog op lijnen tussen tussen CS en de dam? (A)
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Is lopen niet net zo snel voor dat stukje? :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Ik heb al teveel gelopen de afgelopen dagen, met als gevolg dat m'n voeten nu een aardig slagveld zijn :|
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

NS vreest extra volle treinen Amsterdam door nieuwe metrolijn
https://www.nu.nl/binnenland/5431844/ns ... olijn.html

Ben benieuwd hoe dit uitpakt. En waarom vrezen zij voor passagiers uit een metrolijn waarvan zij al jaren wisten dat die eraan zat te komen?
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Zouden NS en ProRail wellicht daarom ook bezig zijn om ETMET op Schiphol-Nijmegen mogelijk te maken? :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten