Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

Het lijkt me dat die reizigers zeker de eerste tijd trouwens helemaal niet nieuw zullen zijn, maar dat het meerendeels klanten zijn die voorheen via andere stations reisden. Vooral Centraal vermoed ik dan gezien de richtingen van waaruit je naar Amsterdam Zuid kunt komen per trein, hooguit vanuit Utrecht wellicht nog wat verschuiving vanaf Amstel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

VIRM schreef:Ben benieuwd hoe dit uitpakt. En waarom vrezen zij voor passagiers uit een metrolijn waarvan zij al jaren wisten dat die eraan zat te komen?
Die kennis heeft ook niet mogen baten om tijdig de fietsenstalling van Station Rokin af te krijgen. :P
TheAgedGamerYt
Berichten: 214
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door TheAgedGamerYt »

Wat Is het minst gebruikt station van de amsterdamse metro?
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Overamstel
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Isolatorweg is drukker ja? En geldt dat ook voor lijn 51-haltes als Spinnerij?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Gaasperplas was altijd de rustigste met 3000 instappers per dag. Aantal jaar terug dan, of dat nu nog zo is weet ik niet. Suus heeft op de wiki ooit de reizigersaantallen op de stationspagina's gezet, wat was de bron eigenlijk?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Via via verkregen presentatie over de renovatie van de Oostlijn. Van andere delen van het metronet heb ik nooit cijfers gezien, maar ik kan mij voorstellen dat sommige stations van de 51 rustiger zijn. Ik denk dan direct aan Spinnerij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Overamstel is het rustigste ‘metrostation’. In de verkenningen naar nieuwe metrolijnen staat ook het aantal instappers in de referentiesituatie en dat heb ik als bron gebruikt.

Sneltramhaltes heb ik niet meegeteld.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Instappers als "nieuwe passagiers" wil ik best geloven. Ik kan me niet herinneren dat ik daar ooit de trap af of op ben gelopen. Ik heb er wel regelmatig in diverse omstandigheden op het perron gestaan, en bepaald niet als enige. Overamstel is best een druk overstapstation.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Welke overstaprelatie wordt er dan zo veel gebruikt op Overamstel?
Spaklerweg <-> Van der Madeweg is veel sneller met de rechtstreekse lijn 53 of 54 en de andere overstappen zijn ook mogelijk op Zuid of RAI.
(Ik heb vorige week overigens wel Zuid - Spaklerweg via Van der Madeweg gedaan, omdat dat drie minuten sneller was dan op de rechtstreekse 51 wachten.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Vroeger de 50-51. Maar dat zal wel veranderd zijn met de Noord-Zuidlijn
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zie niet in waarom je van de M50<>M51 zou overstappen op Overamstel. Station RAI is vanuit beide richtingen gezien praktischer omdat het maar 1 eilandperron heeft en volledig overdekt is. Dit t.o.v. Overamstel of Zuid. Bij Station RAI sta je droog én je hoeft alleen maar uit te stappen en te blijven staan. Zelfs wisselen van spoor is niet nodig.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 29 aug 2018, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Zolang mogelijk blijven zitten tot de overstap.

En zowel Zuid als Overamstel hebben in die specifieke richting ook maar 1 en hetzelfde perron.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Richting Isolatorweg/Westwijk moet je wel van perron wisselen. Geen drama, maar RAI is vanuit dat oogpunt wel makkelijker.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Als het regent wordt je richting oost op alle drie de stations toch wel nat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Gewoon een stapje of 2 naar achteren zetten. Lukt best.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Suus schreef:Als het regent wordt je richting oost op alle drie de stations toch wel nat.
Precies. Maar als je langer blijf zitten zou het natuurlijk best nog droog kunnen worden.

Overigens had ik het niet over "op welk station zou je het beste over kunnen stappen" maar over de praktijk. De NZL zal allicht invloed hebben op de passagiersstromen, maar als ik Henk Sneevlietweg - Wibautstraat moet doen lijkt mij een overstapje op 51, 53 of 54 toch het snelste.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

n-evo schreef:Richting Isolatorweg/Westwijk moet je wel van perron wisselen. Geen drama, maar RAI is vanuit dat oogpunt wel makkelijker.
Ik snap 'm niet. Hoezo moet je dan van perron wisselen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Cross-platform.
Ik doe ook maar wat
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik denk niet dat iemand het verschil tussen hetzelfde spoor of crossplatform relevant vind in de keuze waar over te stappen. Het is nota bene het smalste eilandperron van de Amsterdamse Metro. Als je moet traplopen is het wel relevant.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

Ardan schreef:Cross-platform.
Maar dan blijf je toch op hetzelfde perron? Als n-evo dat bedoelt begrijp ik er nog minder van, want naar de overkant lopen is een veel natuurlijker beweging dan uitstappen en een draai van 180 graden maken. Als we dan toch zo muggenzifterig bezig zijn...

Ik heb toch ook wel regelmatig een overstap op Overamstel gedaan. Als je als sardientje in blik vervoerd wordt in de 51, wat toch best regelmatig voorkomt, stap je maar al te graag alvast op Overamstel over.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik schreef van "spoor wisselen", niet "van perron wisselen". In ieder geval gaat mijn overstapkeuze eerder uit naar RAI. Prettiger station en een betere overkapping. Onwijs veel maakt het niet uit.

Die 180 graden draaien op Station RAI hoeft niet per se trouwens. Je kan gewoon de ene metro uitstappen en achterstevoren de ander weer instappen. Als je zo’n draai te onnatuurlijk vindt en we inderdaad toch aan het mierenneuken zijn. :wink:
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 29 aug 2018, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Als mensen slecht ter been zijn is metrostation Wibautstraat ook een prettige overstaphalte. Overdekt, en cross-platform ;)
(Een reden te meer om metro's niet te laten keren op Spaklerweg, maar door te laten rijden naar Weesperplein)
Isolatorweg is drukker ja?
Isolatorweg ligt in een industrieterrein. Mensen die daar werken en met de metro reizen, reizen eigenlijk een beetje tegen de hoofdspitsrichting van lijn 50 in. Daardoor lijkt het station rustiger dan het is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Laatst gewijzigd door n-evo op di 04 sep 2018, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

n-evo schreef:Ik schreef van "spoor wisselen", niet "van perron wisselen".
Wat is dit voor slechte grap? Ik heb je bericht niet gewijzigd, ik heb het geciteerd zoals het stond: "van perron wisselen dus," niet "van spoor wisselen."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten