Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
DingeZ schreef:
(.......)Daarom zijn vooral de parallelle verbindingen van de Dam naar CS zeer belangrijk(.....)
Het beste bewijs hiervoor is wel lijn 24, die voor een aanzienlijk deel parallel rijdt aan de NZL. Lijn 24 is, in ieder geval overdag, over bijna het hele traject een drukke lijn, heb ik gemerkt.
Lijn 24 voelt duidelijk het gemis van lijn 16, ondanks de NZL....... :D
Desalniettemin maken mijn voorstellen de nodige discussie los. En dat is goed om te zien, want daarmee wordt helderder waarom het een onzalig idee zou zijn om tramsporen te verwijderen. Het is feitelijk juist dat het verwijderen van de tramsporen op Rokin en Damrak tot meer ruimte zou leiden, die met name voetgangers en fietsers ten goede zou komen. Maar de prijzen die je ervoor moet betalen liggen eenvoudigweg te hoog: meer overstappen, minder flexibiliteit, minder capaciteit.
De andere kant op redeneren gaat mij echter ook te ver: er moet meer dan alleen 'een omleidingsroute voor de Rozengracht' in de business case voor tramsporen in de Haarlemmer Houttuinen zitten, bijvoorbeeld een vertramming van lijn 21. Dat de GVB-directeur dat ballonnetje heeft opgelaten is op zich al een goed teken.
De vervanging van brug 95 lijkt mij een mooi moment om eens te kijken naar een uitbreiding van het tramnet in het westen van de stad. Die brug is ontzettend lelijk en bovendien te zwak voor tramverkeer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Brug 95 is spuuglelijk, maar de ongeschiktheid voor trams wordt voor zover ik weet niet veroorzaakt door de draagkracht, maar vooral door de te krappe vertikale bogen. Het herstel van die (bewust gemaakte) fout zou nogal in de papieren lopen, waardoor vervanging in beeld komt.
Volgens mij zitten we nu meer in het ideeënhoekje, maar dit is nu precies waarom ik het voorstel afwijs dat als de OWL eenmaal rijdt dat er dan geen parallelle tramverbindingen moeten rijden. Fred1954 zegt terecht dat lijn 24 het ondanks de NZL nog prima doet. Ik denk dus dat er ook minimaal één tramlijn parallel aan de NZL moet blijven rijden, wat ik in het topic van uitbreiding van het metronetwerk al heb aangegeven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Die brug gaat waarschijnlijk al vervangen worden vanwege de nieuwe fietsroute over de Haarlemmer Houttuinen, maar daarvoor moet nog gestemd worden later dit jaar.
Afgelopen avond was er in verband met een passagier die onwel was geworden een file van lijn 26 op Centraal. Nu vraag ik mij af of er geen mogelijkheid is om dan even van het spoor van lijn 14 gebruik te maken, zodat er "ingehaald" kan worden. Trams van beide lijnen konden een tijdje geen kant op.
DingeZ schreef:Die brug gaat waarschijnlijk al vervangen worden vanwege de nieuwe fietsroute over de Haarlemmer Houttuinen, maar daarvoor moet nog gestemd worden later dit jaar.
Laat ze dat dan alsjeblieft zo snel mogelijk doen. Nog langer een bouwput voor het Centraal Station zit niemand op te wachten.
Vanochtend kwam ik iets voor 11:30 aan op Centraal Station, om vanaf daar de metro naar Wibautstraat te nemen (aangezien ik met lijn 4 er niet kon komen). Toen kwam de omroep dat er geen metro’sreden tussen Spaklerweg en CS wegens een verstoring, heb ik de 52 naar De Pijp gepakt. :pos: In de M5 werd ik welkom geheten met de traditionele GVb-groet: verwarming op standje max.
In de zomer te koud vanwege de ijsstand van de airco en in de winter te heet omdat de verwarming op 80 graden staat afgesteld. Alles voor de reiziger immers
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
GVBeestje schreef:Laat ze dat dan alsjeblieft zo snel mogelijk doen. Nog langer een bouwput voor het Centraal Station zit niemand op te wachten.
Een beetje late reactie wellicht, maar ik heb twee berichten voor je.
Het goede bericht is dat brug 95 over de Korte Prinsengracht heen ligt, dus niet bepaald tegenover het Centraal Station.
Het slechte bericht is dat binnenkort de eerste schep de grond in gaat voor een fietsenstalling onder het Open Havenfront, dus precies tegenover het Centraal Station.
Het hele oude stationsgebouw moet nog gerenoveerd worden
Toegang naar de metro in de Cuypershal,
Het stationsplein (trams) gaat op de schop
De Prins Hendrikkade moet opnieuw ingericht worden
De Oost- én Westtunnels worden vernieuwd
De kade aan de achterkant is niet af
Vervolgens gaat Prorail nog van alles doen aan de perrons en sporen.
De werkzaamheden zullen naar verwachting na 23 jaar bouwput rond 2026 gereed zijn.
Dus GVBeestje, het is nog minimaal 8 jaar feest rondom het CS. *O* (Ja echt waar, staat op de website van de gemeente)
En daarna zal men besluiten de Ringlijn te sluiten, zullen er overkappingen over de metrotoegangen gebouwd worden, wil men de IJtram toch een andere eindhalte gaan geven aan de noordzijde onder de buskap, blijkt er ineens tóch nog geld over te zijn voor de realisatie van een 10e perronspoor (nadat dit een jaar eerder is verwijderd), moeten de historische kappen grootschalig gerenoveerd worden en wil men een halte voor de Hyperloop bouwen onder het station van de Noord/Zuidlijn.
Uiteraard moet de N/Z-lijn een aantal keer buiten dienst gesteld worden om de Ringlijn te sluiten en grijpen ze die kans niet aan om gelijk Station Sixhaven aan te leggen. Want redenen. Uiteindelijk buisluit het college in 2035 om het Centraal Station maar te sluiten zodat het centrum verder ontlast wordt. Het gebouw wordt afgebroken, het stationseiland afgegraven en het Open Havenfront hersteld naar situatie 1860.
Het hele oude stationsgebouw moet nog gerenoveerd worden
Toegang naar de metro in de Cuypershal,
Het stationsplein (trams) gaat op de schop
De Prins Hendrikkade moet opnieuw ingericht worden
De Oost- én Westtunnels worden vernieuwd
De kade aan de achterkant is niet af
Vervolgens gaat Prorail nog van alles doen aan de perrons en sporen.
De werkzaamheden zullen naar verwachting na 23 jaar bouwput rond 2026 gereed zijn.
Dus GVBeestje, het is nog minimaal 8 jaar feest rondom het CS. *O* (Ja echt waar, staat op de website van de gemeente)
_O-
Was van een groot deel van het lijstje op de hoogte. Hoop dat ze het gelijktijdig met één van deze werkzaamheden verricht worden. Vond het ook zo vreemd toen gemeld werd dat CS "weer" op de schop gaat voor ProRail, terwijl ik mij amper een Amsterdam Centraal kan herinneren zonder bouwputten.
GVBeestje schreef:Was van een groot deel van het lijstje op de hoogte. Hoop dat ze het gelijktijdig met één van deze werkzaamheden verricht worden. Vond het ook zo vreemd toen gemeld werd dat CS "weer" op de schop gaat voor ProRail, terwijl ik mij amper een Amsterdam Centraal kan herinneren zonder bouwputten.
Tja het is best erg. Voor me gevoel duurt het ook eindeloos voordat ze eindelijk eens beginnen met het stationseiland en de kade aan de achterkant. En waarom? Idem met de renovatie van de tunnels en de Cuypershal.
Hoezo is het iets teveel van het goede als je de schade die je zelf maakt zelf moet betalen? In dit geval is er overduidelijk door rood gereden, als dat als gevolg heeft dat je tegen tram 26 botst, de tram ontspoort en de bovenleiding meeneemt, is dat een direct gevolg van je eigen beslissing en dus eigen schuld. Meneer mag er blij mee zijn dat hij zelf geen verwondingen opliep, niet iedereen die haaks op een tram botst kan het navertellen.