Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Vier eilandperrons? :shock:
Inderdaad, 3 eilandperrons lijkt mij ook wel genoeg?

Er is ruimte voor een extra eilandperron aan de westzijde. (Het Amstelstation is ooit ontworpen als zessporig station.) Dan wordt de overstap tussen trein en metro (53+54) verplaatst naar spoor 5+6. En krijgt lijn 51 heel royaal het complete eilandperron 3+4.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Meltrain schreef:
MetroRET schreef:Is het geen idee om 4 eilandperrons te maken, hiermee heb je alleen tussen lijn 51 en de trein geen crossplatform, maar behoudt je die tussen lijn 53/54 en de trein.
Vier eilandperrons? :shock:
Bedoel je dan spoor, perron, spoor, perron, spoor, perron, spoor, perron, spoor, met het middelste spoor als kopspoor?
Correct
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

fred1954 schreef:
n-evo schreef: Tel daarbij op de fobie rondom trams langer dan 30 meter door de stad. Maar wie weet verdwijnt die angst een beetje na ervaringen met tram AVL en 26.
Dat laatste vraag ik me dus af. Vergeet niet dat lijn 26 en de nieuwe Amsteltram rechttoe-rechtaan tramlijnen zijn. Geen gekrioel door de stad, gewoon recht zo die gaat, daarom heel geschikt om gekoppeld te rijden. Ik denk daarom, dat dit voorlopig ook de enige gekoppelde lijnen zullen blijven voor lange tijd.
Of een lijn slingert of niet maakt geen klap uit voor trams, als er één doorheen past passen er ook vier gekoppelde doorheen, de beperking zit 'm in de haltelengte, maar dat is op het traject RAI - Amstel helemaal geen groot probleem. De haltes Europaplein en Victorieplein zijn al lang genoeg voor gekoppelde trams. Alleen de halte Dintelstraat is wat krap om te verlengen, maar ik denk dat in dat geval een herplaatsing van de haltes op de Rooseveltlaan prima te doen is. Met een de haltes in beide rijrichtingen tussen Dintelstraat en Maasstraat heb je nog steeds een prima dekking.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vergeet rondje CS niet wat straks ook gekoppeld moet hè? Spannende tijden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

Ik geloof het pas als ze tenminste een week volgens dienstregeling in treinkoppeling rijden, want de koudwaterangst is kennelijk groot.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat lijkt mij meer dan redelijk.

:Y
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik zie de laatste tijd steeds meer bussen en trams met de nieuwe lay-out op de schermen met reisinformatie rijden. Voor wie het nog niet had gezien, binnenkort komt daar actuele overstapinformatie bij.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Gaan er per 9 december nog wijzigingen plaatsvinden? Ik zie wel nieuwe dienstregelingen op GVB.nl als je op lijn zoekt en daaraan zie ik nauwelijks iets veranderd, maar bij lijn 61 zie ik na 8 december alleen de zaterdagdienstregeling...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

trolly schreef: Persoonlijk heb ik het idee dat het mogelijk moet zijn om met wat spoorverschuivingen de 51 met een zakspoor in het westelijke perron van Amstel aan te laten landen, waarbij de metrolijn tussen Spaklerweg en Amstel driesporig zou worden: twee sporen voor de oostlijn, en eentje aan de westkant voor de 51. Ik heb de indruk dat dat net op de bestaande kunstwerken zou passen.
Dat is een interessante optie die ik volgensmij nog niet eerder voorbij heb zien komen. Er heeft op die plek vroeger al eens een zakspoortje gelegen als eindpunt voor autotreinen, dus daar is in ieder geval ruimte voor. Nadeel van deze variant is dat als de 51-sporen ten westen blijven van de oostlijnsporen, de cross-platform overstap van de 51 op de oostlijn richting CS geheel vervalt, en de verbindingen Oostlijn - 51-boog en 51 - remise Amstel ongelijkvloers worden.

Hoe ik het voor me zag: station Spaklerweg blijft ongewijzigd, maar de twee 51-sporen komen direct ten noorden van het station bijeen tot enkelspoor, dat nu je het zegt waarschijnlijk nog net op de bestaande brug over de Weespertrekvaart past. Dit spoor blijft tussen de Oostlijnsporen in en eindigt net buiten de kap van het Amstelstation langs een eigen perron. Hier zou net ruimte voor moeten zijn, aangezien de perrons buiten de kap veel smaller zijn omdat alleen de treinen dat stuk gebruiken. De Oostlijnsporen kunnen dus een flink eind naar buiten worden gelegd. Nadeel is dat het 51-perron dan geïsoleerd ligt. Er zal dus een tweede, zuidelijke Oost-Westpassage onder het Amstel moeten worden gebouwd die toegang biedt tot alle 3 de perrons en aan de oostkant een uitgang heeft ongeveer ter hoogte van het busstation en aan de westkant bij de Rembrandttoren. Een uitbreiding die het Amstelstation op termijn absoluut verdient maar wel geld kost...

Qua grootschaliger verbouwingen van het Amstel, ik denk dat elke optie die opbreken/verplaatsen van de huidige perrons en sporen vereist weinig kans maakt omdat het gebouw te monumentaal is en de huidige overstapsituatie te ideaal. De enige uitbreiding die ik zie gebeuren op het gebied van de doorrijsporen is aanpassing voor 4-sporigheid bij de NS in de vorm van 2 nieuwe sprintersporen, geïsoleerd ten westen van de huidige trein-/metrosporenbundel met hun eigen middenperron en kap.
We kunnen er niet meer Onderuit
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Milco schreef:Gaan er per 9 december nog wijzigingen plaatsvinden? Ik zie wel nieuwe dienstregelingen op GVB.nl als je op lijn zoekt en daaraan zie ik nauwelijks iets veranderd, maar bij lijn 61 zie ik na 8 december alleen de zaterdagdienstregeling...
GVB Vervoerplan 2019: https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100093902
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dus als de metro 6x/uur rijdt, dan rijden de bussen in Zuidoost voortaan 5x/uur, en als de metro 5x/uur rijdt dan rijden de bussen in Zuidoost voortaan 3x/uur. Dat gaat nooit goede aansluitingen geven natuurlijk :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Daar moet je hogere wiskunde voor gestudeerd hebben om zoiets te kunnen begrijpen!
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik lees in een GVB groep op Facebook, dat de bekendmaking w.b. de uitslag van de aanbesteding van de 31 elektrische bussen rond 13 december bekend gemaakt wordt. Voor wat het waard is. :D
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ze houden ons wel in spanning zeg, het lijkt wel sinterklaas.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Over Spanje gesproken: iemand nog iets over die trams gehoord?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

trolly schreef:Over Spanje gesproken: iemand nog iets over die trams gehoord?
Geduld. De aflevering van het eerste exemplaar is voorzien in het tweede halfjaar van 2019. De afdeling acquisitie van CAF heeft erg goed werk geleverd de laatste jaren waardoor de levertijden er inmiddels aardig oplopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Een YT video van de test met gekoppelde Combino’s en evacuatie Piet Heintunnel (route lijn 26) vanmorgen.....vroeg..... :D

https://m.youtube.com/watch?v=Tr3NC0QhBX4
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Door een defect spoor op CS is het vanavond ietwat rommelig op het tramnet...... :shock:

Afbeelding
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Wel waar voor m'n geld gekregen vandaag op lijn 26. 's Nachts een gratis rondje IJburg en vanavond eentje om de dam *O*
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Ik vraag me toch af waar het op sloeg dat we ruim twintig minuten lang in de autotunnel moesten blijven wachten eer we daadwerkelijk naar buiten mochten gaan lopen/vluchten, niet bepaald een realistische oefening op deze manier want welke mafketel gaat er bij een echte brand doodleuk twintig minuten in de autotunnel van het uitzicht staan genieten terwijl de tramtunnel vol rook en vuur staat...

Oja, volgens een medewerker van GVB zou de bus ons IN de tunnel komen ophalen, dat bleek natuurlijk helemaal niet te kloppen.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Voor mijn gevoel liepen wij vooral de brandweer in de weg, haha
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 26 nov 2018, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post niet quoten!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Evalutierapport: "De communicatie verliep nog niet optimaal".
Conclusie: "Gezien de onzekerheden in de ontruimingsprocedure is het nog te vroeg om met gekoppelde trams te gaan rijden".

:|

Was jij d'r ook bij, @Suus?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

GVBeestje schreef:Wel waar voor m'n geld gekregen vandaag op lijn 26. 's Nachts een gratis rondje IJburg en vanavond eentje om de dam *O*
Tja, lijn 26 die een omleiding heeft via de Paleisstraat is wel een unicum, volgens mij... :?:

Gelukkig hebben we in de nabije toekomst een calamiteitenlus aan de IJzijde voor lijn 26, dan hoeven dit soort strapatsen ook niet meer uitgehaald worden met de 26. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

trolly schreef:Was jij d'r ook bij, @Suus?
Nee, ik was bezig met een uitgebreide evaluatie van mijn bed :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Gelijk heb je. Ik denk dat ik ook zoiets aan het doen was, maar ik was te ver heen om me er iets van te herinneren :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 42 gasten