Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Wel snel gefixt, in veertig minuten de kruising weer vrij.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb ooit eens gehoord dat twee tegenliggende trams niet tegelijk mogen rijden bij zo’n kruispunt als dit. Precies om deze reden: bij verkeerde wisselstand rij je zo je tegenligger in. :o
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat klopt n-evo......
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Karl »

Als je dat in Amsterdam consequent wilt toepassen, dan rijdt er waarschijnlijk geen tram meer...
Het is een spectrum.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat wordt consequent toegepast (over het algemeen). Dat is een regel die al lang geleden is ingesteld, mede naar aanleiding van de klapper met lijn 4 in 1969 Van Woustraat, Ceintuurbaan. (lijn 3 op de voorgrond had niets met de aanrijding te maken, maar wilde de bocht nemen voor een omleiding maar dat ging net niet)

Afbeelding

Trams moeten bij het oversteken van de kruising voor het wissel wachten tot de tram uit tegenovergestelde richting de kruising over is.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Karl schreef:Als je dat in Amsterdam consequent wilt toepassen, dan rijdt er waarschijnlijk geen tram meer...
En toch lijkt het te gebeuren. Ik stond net op de kruising Van Baerlestraat/Willemsparkweg en ook daar zag ik eerst netjes de ene 2 richting CS oversteken, dan de andere 2 richting Nieuw Sloten. Idem voor twee kruisende trams op de 3: eerst de 3 richting Zoutkeetsgracht, daarna de 3 richting Flevopark.
fred1954 schreef:Dat klopt n-evo......
Jeej! Ga ik door voor de koelkast? *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:En toch lijkt het te gebeuren.
Er zal wel een oekaze vanuit Sloterdijk zijn gekomen. Het is maar de vraag of alle trambestuurders (op één na, uiteraard) zich daar gisteren ook aan hielden, en vooral: wat ze over twee maanden doen :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: En toch lijkt het te gebeuren. Ik stond net op de kruising Van Baerlestraat/Willemsparkweg en ook daar zag ik eerst netjes de ene 2 richting CS oversteken, dan de andere 2 richting Nieuw Sloten. Idem voor twee kruisende trams op de 3: eerst de 3 richting Zoutkeetsgracht, daarna de 3 richting Flevopark.
Bij lijn 3 is er 0,0 probleem hiermee.

Bij lijn 2 wel. Maar daar is het de kunst dat de een op de andere wacht (als in collegiaal zijn) en kijkt of deze echt wel rechtdoor gaat. Zo j, tegelijkertijd de kruising over. Zo niet, eentje blijven staan, het liefst die richting Nieuw Sloten.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo schreef: Jeej! Ga ik door voor de koelkast? *O*
Eh....nee, de hoofdprijs is een geel hesje, afhaaladres Amstel 1. 8-)
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

AT5.nl weet te melden, dat met ingang van morgen de actuele vertrektijden van lijn 52 op de informatieborden zal verschijnen. :) GVB is er nog niet zeker van, dat het 100% correct gaat werken. :cry:

https://www.at5.nl/artikelen/189328/ver ... atieborden
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Maar niet in de apps... Dus weet je boven nog niet of de M52 een aantrekkelijke optie is. Displays bij de ingangen kon er natuurlijk niet van af.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Vraag me af of die borden echt zo belangrijk zijn dat je ze al aan moet zetten voor ze goed werken. Ben vooral benieuwd hoe inaccuraat de informatie is in die "ongeveer één op de tien gevallen" dat het niet werkt. Het is nu voor iedereen vanzelfsprekend dat de borden nooit liegen, dat tast je wel aan door op de NZL ongeveer-tijden te geven.
We kunnen er niet meer Onderuit
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Maar niet in de apps... Dus weet je boven nog niet of de M52 een aantrekkelijke optie is. Displays bij de ingangen kon er natuurlijk niet van af.
Alle NZstations hebben displays bij de poortjes.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die poortjes bevinden zich niet op straatniveau bij de ondergrondse stations.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Klopt...maar als je zo'n haast hebt dat je je bovengronds moet gaan afvragen of de 24 niet een minuutje sneller is wordt het misschien eens tijd je carrière te heroverwegen :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik weet het niet, maar ik denk dat het best wel makkelijk is als je voor het afdalen richting poortjes al weet over hoeveel minuten je metro vertrekt, immers dan weet je of je je moet haasten of dat je rustig aan kunt doen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Klopt...maar als je zo'n haast hebt dat je je bovengronds moet gaan afvragen of de 24 niet een minuutje sneller is wordt het misschien eens tijd je carrière te heroverwegen :lol:
Je kan het natuurlijk in het belachelijke trekken, maar als je zeer regelmatig korte afstanden reist met de 24 of M52 is het op een gegeven moment wel prettig om over actuele reisinformatie te beschikken. Ik heb al vaker dan eens gemerkt dat de metro absoluut niet de aantrekkelijke optie is als ik 6-8 minuten moet wachten + de tijd die het kost om af te dalen. Bij iedere andere lijn weet ik dankzij OVInfo precies waar ik het beste kan overstappen en waarop. En zo niet via de app, dankzij de zuilen op de haltes. Met de M52 is en blijft het iedere keer weer gokken. Is de tram sneller? Geen idee. Moet ik ff wat sneller naar beneden lopen zodat ik de metro niet nét mis? Geen idee. Het gebrek aan displays op straatniveau is bij andere metrolijnen geen probleem omdat ik die info op m'n iPhone kan zien. Bij de M52 blijft dit voor onbekende tijd uit. En als ik eenmaal op -1 sta voor het eerste en beste display, ga ik natuurlijk niet weer helemaal naar boven.

Als je voor de zoveelste keer in een week 6-8 minuten moet wachten omdat de metro net voor je neus wegrijdt slaat de irritatie wel een beetje toe. :P
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

De statische dienstregeling die in de 9292ov app stond was altijd, zo lang er geen verstoring was, prima te gebruiken. Doordat het aantal verstoringen tot nu toe erg laag is, heeft me dat altijd prima geholpen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb die tijden opgegeven nadat ik een aantal keren de metro heb gemist terwijl ik volgens de dienstregeling nog 1-2 minuten had. Misschien is het inmiddels beter. Ik zal er op letten, thnx voor de tip.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Als je voor de zoveelste keer in een week 6-8 minuten moet wachten omdat de metro net voor je neus wegrijdt slaat de irritatie wel een beetje toe. :P
:roll:
Dat is tekenend voor een eenzijdige kijk op openbaar vervoer. Velen zijn geneigd het OV uitsluitend te benaderen als vervoersmodaliteit, terwijl het veel beter zou zijn dit als een meditatieve ontspanningsoefening te beschouwen. Daarnaast is het ook een selectiemechanisme. Wie niet in staat is de stress van zich af te laten glijden, en daar dus het minst geëpiqueerd voor is, die eindigt vanzelfsprekend achter het stuur van een individueel vervoermiddel, bij voorkeur op vier wielen. Uiteraard is het dan slechts een kwestie van tijd voordat het gelijk van Darwin opnieuw onverbiddelijk wordt aangetoond. Adem diep in, n-evo, en laat los!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

De dienstregeling voor de metro hangt er puur voor de sier. Als de metro's planmatig vertrekken om .04 en .14 dan vind het daadwerkelijke vertrek plaats om .09. Welkom in Amsterdam :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:[...] Adem diep in, n-evo, en laat los!
M'n sleutel tegen een metro of desnoods tram houden terwijl deze optrekt en ondertussen tandenknarsend de mantra "S*** GVB, S*** VRA" herhalen werkt vooralsnog ook erg ontspannend. De volgende 5, zeker 4, gemiste M52-metro's zie ik dan met een glimlach en volledige innerlijke kalmte tegemoet. Zelfs het verlies van tram 15 heb ik dankzij deze beproefde methode achter me kunnen laten.

:mrgreen:

Maar bedankt voor de wijze woorden trolly, het wordt gewaardeerd. :wink:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef:Ik heb die tijden opgegeven nadat ik een aantal keren de metro heb gemist terwijl ik volgens de dienstregeling nog 1-2 minuten had. Misschien is het inmiddels beter. Ik zal er op letten, thnx voor de tip.
Ik mag hopen dat het niet om lijn 52 ging? De treinbeveiliging is dienstregelinggestuurd dus te vroeg vertrekken zit er niet in. Bij de andere lijnen wordt er alleen bij beginpunten en bepaalde knooppunten de metro's tot de vertrektijd tegengehouden.

Ikzelf ben fan van de metro vooral omdat ik ook kan rekenen erop. Als de vertrektijd xx:10 is, dan vertrekt ie ook om xx:10 (soms wellicht een minuut later, maar nooit minuten te vroeg). Heb begrepen dat de dienstregeling in halve minuten is dus je zit met afrondingsverschillen.
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Ik gebruik 52 elke week wel een paar keer en ik heb nog niet meegemaakt dat er meer dan een minuut van de 9292 app af werd geweken qua tijd :@
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik heb op Amstel wel regelmatig dat er een afwijkende lijn binnen komt rijden ten opzichte van de lijn die eigenlijk binnen moet komen. Het voordeel van de metro is echter dat als er een metro net wegrijdt dat je zelden lang moet wachten. Zeg nou zelf, 6 minuten wachten is ook helemaal niets. In mijn omgeving zijn er bussen die eenmaal per uur rijden. Dan zorg ik dat ik er minimaal 7 á 8 minuten voordat de bus komt bij de bushalte sta. Dat hoef ik bij de metro niet te doen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 133 gasten