Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Littlebusdriver »

Dat kan ook zijn omdat reizigers vanuit Amstelveen massaal voor een doorgaande Connexxion buslijn gaan liezen ipv de pendelbus van GVB plus overstap.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ik kan me voorstellen, dat een deel van de (nu) doorgaande passagiers van lijn 51 straks inderdaad met CXX zullen reizen, maar dan voornamelijk met de 348/358 richting Station Zuid. Aangezien deze lijnen nu vrij rustig zijn, zullen er niet of nauwelijks extra ritten gereden hoeven te worden, bij een groter passagiersaanbod. Dat men straks massaal de 347/357 richting stad zal nemen, betwijfel ik. Maar we gaan het zien in maart. :D
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Trambestuurder gaat rokend de tram binnen op lijn 12. Toch ongehoord dat hij niet onmiddellijk de sigaret uitdoet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door mp623 »

Today, GVB, the public transport company of Amsterdam and VDL Bus & Coach signed the contract for the delivery of 31 electric Citeas, with the option of up to 69 extra electric buses....
(Volledig bericht met foto's)
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0031394283
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bedankt voor je bericht. :pos: Zat er wel in, zeker na het bericht gisteren dat een groep GVB chauffeurs op CXX Schiphol busnet de SLFA’s-e uit mochten proberen.

Iets anders:
Het DB van de VRA heeft besloten de traminfrastructuur J.M. Coenenstraat/Beethovenstraat buiten gebruik te stellen i.v.m. vervangingswerkzaamheden van 7 januari t/m 17 februari 2019. De lijnen 5 en 24 zullen in deze periode omgeleid worden via de De Lairessestraat.

(Bron Vervoerregio.nl)

EDIT: Overigens een aardige omweg voor lijn 5 :shock:
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Weer datzelfde design voor bussen met dubbele deur voor. Na 8 jaar zit er geen update in. Jammer.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MetroRET »

Wil je dan een enkele deur vooraan.... dat is pas leuk bij het instappen.... :roll:
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door mp623 »

Dat is wel hoe de huidige bussen (zowel citea's als citaro's) uitgevoerd zijn.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

MetroRET schreef:Wil je dan een enkele deur vooraan.... dat is pas leuk bij het instappen.... :roll:
Dat is niet anders dan hoe de situatie al jaren is bij GVB... :roll: Ook alle Schipholnet-bussen hebben het BRT-design met enkele deur... :roll: En de elektrische bussen van EBS idem... :roll: Verder hoeft zo'n dubbele deur niet in de weg te staan dat VDL na 8 jaar een keer met een nieuw design komt.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 12 dec 2018, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Ik snap dat het niet de prioriteit heeft, maar dit op had zich wel een mooie gelegenheid geweest voor een update van de GVB huisstijl. Vind de huidige nogal gedateerd overkomen in vergelijking met de CItea's van andere vervoerders.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wil je dat GVB ook hun voertuigen volplakt met slogans (Bravo), routekaarten (R-NET, allGo), mensen die willekeurige dingen doen (Syntus), gezichten (Friesland) en weet ik veel wat nog meer voor gekkigheid? :D

Ik vind die hele trend, R-NET inclusief, écht helemaal niks. Het oogt stuk voor stuk druk en kitscherig en uiteindelijk is qua boodschap leeg.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Vind dat ook maar verwarrend allemaal, haha. Laat het GVB maar gewoon GVB blijven. Het mag van mij wel alleen wel wat spannender dan een een logootje op een wit vlak. Dan vind ik helemaal blauw, zoals in München mooier.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Goed, in alle drie de grote steden komen dus Citea's te rijden.
Hoe lang is het geleden dat in al deze steden hetzelfde bustype reed?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Ik denk ten tijde van de CSA II bus, ergens in mijn vroege jeugd.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

CSA-I was vanaf 1966 DE standaardbus voor de 4 grote steden, CSA II was de “moderne” opvolger in 1982..... :D

(CSA=Commissie Standaardisering Autobusmaterieel)
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Heeft iemand eigenlijk een idee waarom er gekozen is voor die dubbele deur voor en het nut ervan? Er is op geen een GVB-buslijn een open instapregime en uiteindelijk moet je toch een voor een instappen en inchecken onder controle van de chauffeur. Volgens mij hebben we sinds de hogevloerbussen geen dubbele deuren meer gehad voor.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Een dubbele deur maakt voor de doorstroming vaak niets uit. Achter de chauffeur zit vrijwel altijd nog steeds dezelfde flessenhals.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Als je een kaartlezer aan de paal tegenover de chauffeursstoel installeert, kan je reizigers die al een chipkaart hebben door laten lopen terwijl de reizigers die nog een kaartje moeten kopen in een aparte rij plaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
GVBeestje
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door GVBeestje »

Niets fijner dan mensen die per sé als eerste de voordeur van een Combino in moeten om vervolgens van alles te vragen en uiteindelijk toch uit te stappen.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Jelmer »

Ik ben benieuwd hoe het GVB de nieuwe bussen gaat nummeren. Ik las dat ze in 2020 geleverd worden, dan zouden ze conform de tegenwoordig gangbare nummering bij het GVB genummerd worden vanaf 2001, maar dan krijg je wel doublures met de Combino's.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

GVBeestje schreef:Niets fijner dan mensen die per sé als eerste de voordeur van een Combino in moeten om vervolgens van alles te vragen en uiteindelijk toch uit te stappen.
Vervelend hè al die andere mensen in het openbaar vervoer? :P
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Naja, gisteravond stapte bij tram 2 richting Nieuw Sloten op Nieuwezijds Kolk een persoon in bij de bestuurder. Die had iets mee wat wat heel heel heel sterk naar knoflook rook. De tram was dus in ieder geval gewapend tegen een door een horde vampierss!
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Een tijdje terug vroegen we het ons al een keer hardop af: op wijnemenjemee.nl schrijft iemand net dat GVB z'n eigen R-NET-huisstijl van de metro en trams voortzet op de bussen van de 69 straks. Geen idee wat z'n bron is, maar het verbaast me niks.
In de optie 69 bussen er bij komen er enkele in R-Net huisstijl, wel een andere als het R-Net van CXX en EBS. Namelijk het R-Net zoals de 15G Tramvoertuigen en de Metro M5-M6 Voertuigen. Meer een uitstraling wat past in de huisstijl van GVB
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... phol#vraag

Het gaat lekker zo met die R-NET-huisstijl als dit waar blijkt te zijn. _O-

Krijgen we straks R-NET stad en R-NET streek? Van de drie stadsvervoerders is alleen HTM het braafste jongetje van de klas geweest met haar Avenio's.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Logisch toch (vanuit GVB gedacht)? Dan hebben alle GVB-R-NET-lijnen straks dezelfde kleurstelling.
Het zou toch raar zijn als je binnen één bedrijf twee verschillende R-NET-huisstijlen zou krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Rover vindt lijn 54 te vol en stelt maatregelen voor:

https://www.rover.nl/actueel/1564-rover ... trolijn-54

Haalbaar? Relevant?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten