Ik wist niet dat er wissels liggen op het Weteringcircuit vanaf de Ferdinand Bolstraat richting Leidseplein.DingeZ schreef:Vandaag voor het eerst in lange tijd weer met de tram over Duivelseiland gereden. De bestuurder van lijn 5 had te laat door dat het wissel bij het Concertgebouw niet goed lag en reed zo rechtdoor de Gabriël Metsustraat in. Na een paar seconden vertwijfeling toch maar doorgereden en op het Weteringscircuit weer linksaf geslagen.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lijn 1, 2 en 5 deden voorheen regelmatig een rondje Weteringcircuit bij hoge vertragingen. Of zijn die wissels inmiddels weg daar?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Is dit veranderd dan? Ben al een tijd niet meer daar geweest.......
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lijkt mij niet hoor. Ik dacht alleen dat de 1, 2 en 5 minimaal door moesten rijden naar Frederiksplein door het ontbreken van die wissel. Die gedachte is er waarschijnlijk in gekropen omdat vaak "Frederiksplein" werd gefilmd i.p.v. "Weteringscircuit". Weer wat geleerd.
En ik fiets er nog wel regelmatig. :')
En ik fiets er nog wel regelmatig. :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik kom er alleen nog af en toe ondergronds voorbij, vandaar dat ik me afvroeg of dit nog actueel was.....n-evo schreef:
En ik fiets er nog wel regelmatig. :')
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is een circuit (eigenlijk verkeersplein) dus je kunt vanuit alle richtingen, ook alle richtingen op. Soms wel met een extra rondje of soms juist zonder rondje.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nee hoor, dat wissel ligt er gewoon. Er missen op het Weteringscircuit alleen twee wissels voor rechtsaf van/naar de Vijzelgracht, maar dat is wel te berijden door een rondje circuit te maken.n-evo schreef:Lijkt mij niet hoor. Ik dacht alleen dat de 1, 2 en 5 minimaal door moesten rijden naar Frederiksplein door het ontbreken vandiedat wissel. Die gedachte is er waarschijnlijk in gekropen omdat vaak "Frederiksplein" werd gefilmd i.p.v. "Weteringscircuit". Weer wat geleerd.
En ik fiets er nog wel regelmatig. :')
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zoals reeds bekend wordt vanaf 3 maart 2019 lijn 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen vervangen door tram 5 (die wellicht vaker gaat rijden) en bus 55. Tijdens de zomervakantie van 2019 en enkele weekenden wordt bovendien tram 5 vervangen door bus 45. Nu vraag ik mij af: hoe gaat het GVB dit oplossen aangezien zij nu al niet heel erg ruim in hun busmaterieel zitten? Weet iemand hier wellicht meer van?
Wat ik ook nog niet helder heb: wat gebeurt er in 2020? Klopt het dat tram 5 blijft rijden naar Binnenhof en dat er op de spoorlijn naar Uithoorn een andere tram (met een vooralsnog onbekend lijnnummer, 25 wellicht) gaat rijden die dan zijn begin- en eindhalte krijgt bij station Amsterdam Zuid, of wordt deze lijn net als lijn 5 verder de stad in gestuurd?
Wat ik ook nog niet helder heb: wat gebeurt er in 2020? Klopt het dat tram 5 blijft rijden naar Binnenhof en dat er op de spoorlijn naar Uithoorn een andere tram (met een vooralsnog onbekend lijnnummer, 25 wellicht) gaat rijden die dan zijn begin- en eindhalte krijgt bij station Amsterdam Zuid, of wordt deze lijn net als lijn 5 verder de stad in gestuurd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Foutje
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 17 jan 2019, 19:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In een interview met een regiodirecteur van CXX vorig jaar heb ik gehoord dat CXX reservebussen gereed houdt voor de periode dat de lijn omgebouwd wordt. Zou zo maar kunnen dat er dus bussen geleend gaan worden van CXX
De Amsteltram gaat tussen Uithoorn en Zuid rijden. Niet de stad in. Immers de nieuwe lijn gaat gekoppeld rijden, dus dat wordt al weer wat moeilijker in de stad. Een ambtenaar van Amstelveen heeft zich laten ontvallen dat nummer 55 gebruikt gaat worden voor de Amsteltram. Voor wat het waard is... :D
De Amsteltram gaat tussen Uithoorn en Zuid rijden. Niet de stad in. Immers de nieuwe lijn gaat gekoppeld rijden, dus dat wordt al weer wat moeilijker in de stad. Een ambtenaar van Amstelveen heeft zich laten ontvallen dat nummer 55 gebruikt gaat worden voor de Amsteltram. Voor wat het waard is... :D
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik mag hopen dat ze in Amsterdam ooit nog eens verstand krijgen, en gewoon Uithoorn - Amsterdam Centrum met enkele trams exploiteren en eventueel gekoppelde trams als éxtra tramdienst tussen Westwijk (of Amstelveen-Centrum) en Amsterdam Zuid inleggen. Waarschijnlijk gaan ze dit niet zelf verzinnen, maar dan heb ik het in ieder geval op het forum geschreven. Als ideetje, want voor de tramreiziger is dat een veel klantvriendelijkere oplossing.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ah. Ik zie de blije gezichtjes al voor me van de tramreizigers die op bijvoorbeeld de Sportlaan staan te wachten, als er zo'n enkel trammetje aam komt schuiven, al lekker vol met passagiers uit Uithoorn. :N
Gewoon de hele bende in dubbeltractie, en als je spitsversterking nodig hebt nog een paar extra tot Westwijk. De exploitatie praktisch houden is ook in het belang van de reiziger.
Gewoon de hele bende in dubbeltractie, en als je spitsversterking nodig hebt nog een paar extra tot Westwijk. De exploitatie praktisch houden is ook in het belang van de reiziger.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Amstelveen Centrum-Amsterdam 'Centrum' wordt straks al met een directe verbinding geëxploiteerd. In de verre toekomst kun je je met een flinke reizigersgroei natuurlijk voorstellen dat die vertakking ooit komt te vervallen, en alles doorrijdt tot Uithoorn. Tegen die tijd zal het in de trams dan wel zó vol zijn, dat men er steen en been over klaagt en een of andere gesjeesde politicus begint te pleiten voor het ommetroën van de Amsteltram...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Afgelopen woensdag (16/1) heeft de VRA een (overzichts-)plattegrond gepubliceerd met alle lijnen ingetekend die na 3 maart in het gebied tussen Westwijk en station Zuid rijden.
https://vervoerregio.nl/document/06a142 ... 38b204d224
https://vervoerregio.nl/document/06a142 ... 38b204d224
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
En rijden na de ombouw 2 tramlijnen door Amstelveen:Milco schreef:Wat ik ook nog niet helder heb: wat gebeurt er in 2020? Klopt het dat tram 5 blijft rijden naar Binnenhof en dat er op de spoorlijn naar Uithoorn een andere tram (met een vooralsnog onbekend lijnnummer, 25 wellicht) gaat rijden die dan zijn begin- en eindhalte krijgt bij station Amsterdam Zuid, of wordt deze lijn net als lijn 5 verder de stad in gestuurd?
Tram 5 Van Hallstraat - Amstelveen Stadshart (Binnenhof)
Tram X (onbekend lijnnummer) Station Zuid - Westwijk
Paar jaar later (2022 geloof ik?) rijdt tram X vanaf Westwijk verder naar Uithoorn. Het traject is dan Station Zuid - Uithoorn. Vooralsnog zijn er geen plannen om deze lijn vanaf Station Zuid verder door te trekken Amsterdam in. Zal grotendeels te maken hebben met dat deze lijn met gekoppelde trams gaat rijden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8688
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Bedankt voor de info heren!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De capaciteit in Amsterdam Buitenveldert kan gewoon omhoog door ook daar de kruisingen ongelijkvloers te maken. En voor de mensen die "volle trams" vrezen, je kunt de Uithoorntram natuurlijk gewoon tussen Amstelveen Westwijk en Amstelveen Centrum alle haltes laten overslaan en die te bedienen met de gekoppelde tram uit Westwijk. Dan moeten reizigers op halte Sportlaan even wachten op de volgende tram. Dat is weinig anders dan op stoptreinstations wachten en de IC voorbij zien snellen. Zo raar is dat concept helemaal niet.Alargule schreef:Amstelveen Centrum-Amsterdam 'Centrum' wordt straks al met een directe verbinding geëxploiteerd. In de verre toekomst kun je je met een flinke reizigersgroei natuurlijk voorstellen dat die vertakking ooit komt te vervallen, en alles doorrijdt tot Uithoorn. Tegen die tijd zal het in de trams dan wel zó vol zijn, dat men er steen en been over klaagt en een of andere gesjeesde politicus begint te pleiten voor het ommetroën van de Amsteltram...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
:Y Waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld kan, nietwaar?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het zou natuurlijk het handigst zijn als de lange trams van de lijn naar Westwijk/Uithoorn konden doorrijden het centrum in zonder door het drukke verkeer heen te hoeven. Dit zou kunnen met een soort "hybride" tram die ook over het metronet kan rijden. Hiervoor zou bij station Zuid een verbinding tussen de Amstelveenlijn en het het metronet gemaakt moeten worden, zodat de trams via een kort tunneltje tussen de sporen van de Ringlijn uitkomen, waar een comfortabele cross-platform overstap geboden wordt op lijn 50. Hier klappen de trams hun pantograven in en rijden als metro verder de stad in. Over de Noord/Zuidlijn naar het centrum, of zelfs over de Ringlijn naar het Amstelstation. Met deze oplossing heb je een razendsnelle verbinding zonder overstap tussen Westwijk/Uithoorn en het centrum/CS, en kunnen op de "stadslijn" 5 gewoon losse trams blijven rijden. Maargoed dit is niet het ideeëntopic, en het hele concept van trams die over metrosporen rijden is natuurlijk sowieso pure science fiction.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Alleen die tunnel gaat dus niet meer als de A10 de grond ingaat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Die tunnel gaat nog wel, er blijft bouwtechnisch ruimte voor vrij. Enne, lees het bericht van Caffer nog eens goed ;)
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik vind het zo'n slecht idee nog niet, Caffer! Ben je hier al eens mee naar de gemeente gestapt?
-
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op de Amstelveen/Uithoornlijn komen toch lagevloertrams te rijden? Dan moeten er hydraulische perrons op het betreffende metrotraject worden geïnstalleerd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Je kunt ook de tram- en metrosporen boven elkaar leggen om het verschil in hoogte te overbruggen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik reed van de week achter het eindpunt van de huidige Amstelveen lijn langs (Amstelveen zuid, daar waar de woningen eindigen en het kassengebied begint :). Aan de overkant daarvan zijn de grondwerken voor de verlenging al gestart. Wat ik mij afvroeg was of dat huis dat eigenlijk in de zichtlijn van het spoor daar staat, nog afgebroken moet worden.. ??
Of komt er een tunnel o.i.d.?
https://www.google.nl/maps/@52.2716184, ... 384!8i8192
(bomen zijn al gekapt volgens mij, ik kon zo naar de tramstellen kijken vanaf deze weg.)
Of komt er een tunnel o.i.d.?
https://www.google.nl/maps/@52.2716184, ... 384!8i8192
(bomen zijn al gekapt volgens mij, ik kon zo naar de tramstellen kijken vanaf deze weg.)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten