Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Uitgebreide omroep net op het Amstelstation, hoorde ik dat nou goed? Ja dus:

Wegens een wisselstoring rijdt lijn 51 vanmiddag niet naar Centraal Station maar rijdt in plaats daarvan door naar Gaasperplas. :shock:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Het valt me wel een beetje tegen hoe moeilijk het op de GVB site te vinden is dat er vanaf 3 maart een hele nieuwe metroverbinding rijdt, die voor veel mensen betekent dat ze met een andere reisroute sneller zijn. Iets van promotie in bijvoorbeeld de trams is dit toch wel waard?

Je leest vooral over het alternatieve vervoer in Amstelveen, maar dat je vanuit heel Nieuw West naar Amstel nu beter met de metro kan gaan dan met de tram lees ik nergens.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

I.v.m. het vervallen van lijn 51 op het traject ten zuiden van st.Zuid zullen veel reizigers anders moeten gaan reizen na 3 maart.

Het GVB biedt daarom in samenwerking met CXX het zogenaamde “Amstelveenlijnpakket” aan, met o.a. 2 gratis dagkaarten (probeerkaarten) welke geldig zijn bij GVB en CXX (AML), te gebruiken tot 31 december.

Via deze link aan te vragen: https://www.gvb.nl/reizen/vernieuwing-a ... pakket-aan (op=op)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

n-evo schreef:
Ardan schreef:Kennen we de Franse metrokaart van pagina 508 nog? Ik zit de boel te verengelsen, klein stukje alvast (A)
Afbeelding
Ik zou sowieso meer context aanhouden. Baan kan je inderdaad ook naar job vertalen, maar het woord heeft ook andere vertalingen die meer passend zijn. Orange Job >>> Orange Drive / Orange Driveway / Orange Way.

En het wordt natuurlijk creatiever als je voor échte vertalingen gaat in plaats van Nederlandse samenstellingen ontleden en 1 op 1 vertalen naar het Engels zoals Onderuit >>> Under Out. Onderuit >>> Flat On Your Ass / Slip / Topple kan net zo goed. Veen is trouwens peat.
Een letterlijke vertaling is altijd grappiger dan zoals het officieel vertaald zou worden. "Oranjebaan" zou "Orange Highway" worden en "Ouderkerkerlaan" zou "Old Church Avenue" worden. Voor -veen komt het woord "moor" (eigenlijk hoogveen) en "swamp" vaker voor in geografische namen in Groot-Brittanië dan 'peat'. En een ziekenhuis wordt in de Engelstalige wereld een "hospital" genoemd en geen 'sickhouse'.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Cas »

IC140 schreef:Het valt me wel een beetje tegen hoe moeilijk het op de GVB site te vinden is dat er vanaf 3 maart een hele nieuwe metroverbinding rijdt, die voor veel mensen betekent dat ze met een andere reisroute sneller zijn. Iets van promotie in bijvoorbeeld de trams is dit toch wel waard?

Je leest vooral over het alternatieve vervoer in Amstelveen, maar dat je vanuit heel Nieuw West naar Amstel nu beter met de metro kan gaan dan met de tram lees ik nergens.
Het is dat ik op dit forum zit, anders had ik geen idee. Heb zelf ook ooit geprobeerd te googelen, maar vond werkelijk alleen maar spul over de Amsteltram, niks over de nieuwe route.
請勿靠近車門
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Vinny schreef:En een ziekenhuis wordt in de Engelstalige wereld een "hospital" genoemd en geen 'sickhouse'.
Meen je dat nou? ;)
IC140 schreef:Het valt me wel een beetje tegen hoe moeilijk het op de GVB site te vinden is dat er vanaf 3 maart een hele nieuwe metroverbinding rijdt, die voor veel mensen betekent dat ze met een andere reisroute sneller zijn. Iets van promotie in bijvoorbeeld de trams is dit toch wel waard?

Je leest vooral over het alternatieve vervoer in Amstelveen, maar dat je vanuit heel Nieuw[ West naar Amstel nu beter met de metro kan gaan dan met de tram lees ik nergens.
Raar hè? Ik zat hetzelfde te denken. Nieuwe plattegronden heb ik ook niet kunnen vinden.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zat onder gvb.nl/reizen/plattegronden te kijken. Ik zie 'n nu inderdaad staan onder Vernieuwing Amstelveenlijn. Möge. :')

Wat is het verschil tussen een metrostation en een metrohalte in de context van die nieuwe kaart? Haltes zijn er als het goed niet meer.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Wat is het verschil tussen een metrostation en een metrohalte in de context van die nieuwe kaart?
Ik geef het op. Zeg het maar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Metro 51 zal niet rijden in de weekenden van 23/24 maart, 30/31 maart, 6/7 april en 20/21 april i.v.m. de werkzaamheden aan metrostation Spaklerweg. Daarnaast zal metro 51 van 3 maart tot 22 april niet stoppen op Spaklerweg.

In de argumentatie is ook te lezen dat zolang de de Noord/Zuidlijn en de rest van het metronet verschillende beveiligingssystemen hebben, het keerspoor op station Zuid in feite onbruikbaar is.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Die laatste zin is vol raadsels. Over welke argumentatie gaat het? En welk keerspoor op station Zuid is onbruikbaar? Je zal niet het spoor bedoelen waar lijn 52 elke zes minuten op vertrekt, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik denk dat hij op lijn 51 doelt, maar los van dat ik daar het nut niet van inzie, snap ik er verder ook weinig van. Een bronvermelding zou al helpen, denk ik.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ik denk dat het gaat om de vraag waarom lijn 51 gelijk helemaal opgeheven wordt, maar ook dan is het niet logisch. Als het GVB lijn 51 per se (deels) had willen blijven rijden konden ze ook net als gisteren naar Gaasperplas rijden. Het voegt alleen weinig toe. Isolatorweg - Van der Madeweg heeft in het weekend genoeg capaciteit met alleen lijn 50 en Isolatorweg - Gaasperplas voegt geen directe verbindingen die ‘normaal’ door lijn 51 worden geboden.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Men zal ook niet voor niets voor weekendafsluitingen kiezen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Waarom staat er onderaan de metro-plattegrond dat er toestemming is van het London Transport Museum?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat kan nooit kwaad, toch? Wees blij dat ze het bij die informatie gelaten hebben, en niet "met Pauselijke zegen", "ORT", "no animals were harmed during the making of this map", "gebruik van deze kaart is op eigen risico" of andere nuttige disclaimers zijn toegevoegd.
Alargule schreef:Een bronvermelding zou al helpen, denk ik.
Daar hoopte ik stiekum op.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door sneltram »

De bron is volgens mij de website van de Vervoerregio. Je kunt daar doorklikken naar de vergaderkalender en kom je op de DB-vergadering van gisteren. Dan staan daar allerlei documenten. In één daarvan kun je lezen over lijn 51. Er staat dat het niet wenselijk is om te keren met lijn 51 op station Zuid, omdat 1) de hoogfrequente NZL doorkruist wordt en 2) de NZL een ander beveiligingssysteem heeft. Dat betekent niet dat het keerspoor onbruikbaar is. Het is alleen niet structureel bruikbaar. Het is echt een calamiteitenspoor. De reden dat lijn 51 niet rijdt naar bijvoorbeeld Gaasperplas, althans dat maak ik uit de documentatie op, is dat er in dezelfde weekenden ook op station Zuid gewerkt wordt, waardoor lijn 50 over één spoor moet (4x per uur is dan de max). Dus lijn 51 kan sowieso niet rijden en dan doen ze in die weekenden gelijk het werk bij Spaklerweg.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Link naar DB-VRA over de Spaklerweg/lijn 51:

https://api1.ibabs.eu/publicdownload.as ... =100101151
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

_O_
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Met daarin ook een verduidelijking van Wievanks wat cryptische formulering:
[...] In besprekingen in het TBGN-afstemmingsoverleg is naar voren gekomen dat het niet opportuun was de werkzaamheden uit te voeren voor 3 maart. Reden hiervoor is dat dan de bestaande lijn 51 (Amstelveen – Centraal Station) gedurende 4 weekenden dan in zijn geheel niet had kunnen rijden tussen Amstelveen centrum en Centraal Station, omdat inkorten tot station Zuid niet mogelijk is. Dit had namelijk betekend dat dan de sporen van de Noord/Zuidlijn doorkruist moeten worden. Dit is zeer onwenselijk omdat de Noord/Zuidlijn en de overige metrolijnen momenteel gebruik maken van twee verschillende beveiligingssystemen. Aanvullend had het eerder starten met de werkzaamheden geleid tot het onmogelijk maken van de veelgebruikte bijsturingsmethode van inkorten van lijn 51 tot Spaklerweg. Gezien de storingsgevoeligheid van lijn 51 had dit in potentie tot meer hinder kunnen leiden dan nu is voorzien. [...]
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Duidelijke uitleg. :pos:
Wel vind ik dat er pas relatief laat wordt gestart met de verbouwingen: ze hadden de werkzaamheden ook in de weekenden van 9/10 maart, 16/17 maart, 23/24 maart en 6/7 april kunnen uitvoeren. In dat geval was de overlast voor reizigers van/naar Spaklerweg korter geweest.
(Een alternatief was om pas na afloop van de werkzaamheden met langere metro's te gaan rijden op lijn 51.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Je gaat daarbij uit van de volgende aannames:
- dat er geen werkzaamheden verricht gaan worden tussen 3 maart en het eerste sluitingsweekeinde
- dat de perrons op Spaklerweg gedurende de werkzaamheden beschikbaar en intact blijven
- dat de werkzaamheden binnen de geplande netto bouwtijd voltooid worden

Ik denk dat ze alle drie onjuist zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Sorry voor mijn cryptische omschrijving. Het was duidelijk te laat toen ik de stukken aan het doorlezen was, en 'even' hier wilde posten.
Gelukkig zijn jullie er al achter gekomen waar het vandaan kwam en wat ik bedoelde.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ah, op dat rijwiel :mrgreen:

Dank voor het delen, desalniettegenstaande.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op Wijnemenjemee is een artikel en een korte video geplaatst van de testritten van de eerste 15g tram in de fabriek in Zaragoza.

Het tweede en derde exemplaar zijn ook bijna klaar en aan de vierde is men begonnen. Dit voorjaar moet de eerste tram naar Amsterdam komen voor testritten.

https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... ste-meters
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten