Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Die Jonckheeren waren uitgerust met Euro 1,2 en 3 dieselmotoren, naar ik meen. Die zouden hier niet meer de weg op kunnen, zeker niet als het aan GL :( ligt. Een groot aantal zijn in ieder geval verkocht aan plaatsen in o.a. Roemenië, Macedonië en Albanië.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De ex-Zuidtangentwagens van Connexxion zijn ook voor een deel verkocht. Er zijn nog maar 8 geledes uit de serie 9182 - 9227 actief bij XX. Dat is niet genoeg om lijn 55 mee te rijden.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8689
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wat is er nog over van de ex-Almeerse geledes? Een deel rijdt bij Syntus, Pouw Vervoer of in België maar lang niet allemaal. Daarnaast had/heeft Connexxion Tours/TCR diverse geledes afkomstig van de vroegere Zaanstreek. Mogelijk heeft GVB er 30 overgenomen? Anders heb ik ook geen idee als het geledes zijn...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Toch heeft een directeur van CXX dat vorig jaar geventileerd, dat CXX een aantal bussen in reserve zou houden, Ivm eventuele storingen van de elektrische Citea’s EN ivm de buitengebruik stelling van sneltram 51. Letterlijk zo gezegd.
Nogmaals ik zie het GVB nog niet een blik gelede bussen open trekken, al helemaal niet als ook het zuidelijk traject van lijn 5 in weekenden en vakantie eruit gaat en ook lijn 45 gaat rijden.
Nogmaals ik zie het GVB nog niet een blik gelede bussen open trekken, al helemaal niet als ook het zuidelijk traject van lijn 5 in weekenden en vakantie eruit gaat en ook lijn 45 gaat rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Connexxion gaat niet het probleem van een andere vervoerder oplossen, daarvoor worden ze niet betaald. GVB moet gewoon zelf hun boontjes doppen en het liefst zonder dat de rest van het busnet er aan onderdoor gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Of wel?Suus schreef:daarvoor worden ze niet betaald.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Niet verkocht aan het GVB dan toevallig?Lijn 45 schreef:De ex-Zuidtangentwagens van Connexxion zijn ook voor een deel verkocht. Er zijn nog maar 8 geledes uit de serie 9182 - 9227 actief bij XX.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Is geen kwestie van probleem oplossen voor een andere vervoerder, maar gewoon je (overtollig) materieel verhuren of verkopen, indien mogelijk, puur een zakelijke deal dus. Het is niiet voor een paar weken, maar minimaal voor 2 jaar....ALS het meezit met de ombouw van de lijn......dat het GVB veel extra (geleed) materieel in moet zetten.Suus schreef:Connexxion gaat niet het probleem van een andere vervoerder oplossen, daarvoor worden ze niet betaald. GVB moet gewoon zelf hun boontjes doppen en het liefst zonder dat de rest van het busnet er aan onderdoor gaat.
De pendelllijn 551 is ook uitbesteed aan Connexxion. Die zal dat echt niet gratis doen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wel geluk dat we in deze laatste week van sneltram 51 nog zulk goed fotoweer hebben, daar wordt trouwens ook goed gebruik van gemaakt. Vandaag geen andere fotografen gezien, maar zondag stonden ze op een aantal plaatsen (vooral bij station Westwijk) in de rij
We kunnen er niet meer Onderuit
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Blij dat ik er al eerder in de weekenden geweest ben dan, toen was ik zo ongeveer de enige
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgens wat ik van digitale kentekengerelateerde bronnen kan afleiden staat er nog een zestal bij Womy. De rest is aan TCR en Gebo verkocht.Niet verkocht aan het GVB dan toevallig?
Bij Womy staan volgens hun site nog 34 ex-Connexxiongeledes.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Gezien het feit dat GVB sinds 22 juli 2018 een stuk minder lijnen in Amsterdam noord heeft rijden (en de lijnen die behouden zijn gebleven niet meer door de IJtunnel naar CS op en neer hoeven pendelen, mag ik toch aannemen dat het aantal bussen dat daar overbodig is geworden per 3 maart op lijn 55 kan worden ingezet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er zijn inderdaad na de opening van de NZL een aantal gelede bussen uit Noord naar andere garages gegaan, om op andere lijnen ingezet te gaan worden. Toen bleek dat de standaard bussen van bepaaalde lijnen in Noord de drukte niet aankonden, zijn er in het najaar weer een aantal geledes teruggekomen naar Noord.
Er zullen best wel hier en daar wat bussen over zijn, maar er staan nergens 30 gelede bussen in een hoekje te wachten. Zoveel materieel in reserve hebben is niet des GVBs......
Ik kan me ook niet voorstellen dat het GVB zomaar een aantal gelede bussen van drukke lijnen afhaalt, ten behoeve van lijn 55.
3 maart gaan we het zien. :D
Er zullen best wel hier en daar wat bussen over zijn, maar er staan nergens 30 gelede bussen in een hoekje te wachten. Zoveel materieel in reserve hebben is niet des GVBs......
Ik kan me ook niet voorstellen dat het GVB zomaar een aantal gelede bussen van drukke lijnen afhaalt, ten behoeve van lijn 55.
3 maart gaan we het zien. :D
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De lijnnetkaart van het GVB heeft per 3 maart een update en die beperkt zich niet tot alleen lijn 51, 55 en 555. Wat een kleuren. _O_
https://www.gvb.nl/sites/default/files/ ... 2019-2.pdf
https://www.gvb.nl/sites/default/files/ ... 2019-2.pdf
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Hij ziet er fraai uit, vergeleken bij alle voorgaande. Als ze nou ook nog eens die stomme Airbus A310 in het oude KLM-kleurenschema (dat type is al 22 jaar geleden verdwenen uit de vloot...) op Schiphol zouden weghalen...
足元にご注意下さい
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Gaaf. Zou dit een volgende stap op weg zijn naar een uniform kleurenpalet voor de tram - met andere woorden: zouden we de meer dan honderd jaar oude lijnkleuren die nu nog op de trams te zien zijn op termijn ook zien verdwijnen, en vervangen worden door de kleur op de plattegrond?
Opvallend vind ik trouwens wel dat men de groene bundel (2, 11, 12, 13, 17) precies andersom heeft ingekleurd als op de railkaart.
Opvallend vind ik trouwens wel dat men de groene bundel (2, 11, 12, 13, 17) precies andersom heeft ingekleurd als op de railkaart.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Met als risico negatief te klinken: ik vraag me af of je zulke subtiele kleurverschillen zichtbaar krijgt op die LED-panelen van 11/12/15G-trams. Ze hebben meestal een vrij beperkt kleurenspectrum. Kortom, ga je van een afstandje tram 2, 11, 12, 13 en 17 uit elkaar houden? Dan hou je over dat je een link moet leggen tussen kleur = gedeelde route, groen = Nieuwezijds Voorburgwal-Noord. Wéér een systeem wat je moet leren begrijpen i.p.v. direct duidelijk kleur = lijn, lavendel = 13, roze = 2, etc. Ik blijf dat toch wel een beetje gedoe vinden.Alargule schreef:Gaaf. Zou dit een volgende stap op weg zijn naar een uniform kleurenpalet voor de tram - met andere woorden: zouden we de meer dan honderd jaar oude lijnkleuren die nu nog op de trams te zien zijn op termijn ook zien verdwijnen, en vervangen worden door de kleur op de plattegrond?
Ik maak persoonlijk maar af en toe gebruik van Connexxion en merk bij mezelf dat ik niet onthou welke kleur nou wat betekent. Idem met het systeem in Utrecht. Terwijl ik wel weet dat tram 7 in Antwerpen blauw is en tram 12 rood. Hou het gewoon simpel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dus: de bestaande lijnkleuren behouden? Want die zijn onderling op gezamenlijke routes voldoende uit elkaar te houden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nee, want het huidige systeem is amper bruikbaar op kaarten. Helemaal zoiets psychedelisch als de 13. Gewoon iedere lijn een eigen effen kleur. Simpeler wordt het niet. Desnoods recycle je 2 tinten van dezelfde hoofdkleur zolang de lijnen niet over dezelfde corridor(s) lopen.
De R-net cijferreeksen zijn ook zo'n voorbeeld. 300 in Noord-Holland en Flevoland, 400 in Zuid-Holland. Je moet het maar net weten als frequent reiziger, never mind als bezoeker. Als je al per se onderscheid wilt maken kan je ook een "R" voor of achter het lijnnummer zetten. Dan ben je er direct en hoeft zo'n lijnnummer niet in een specifieke reeks geplaatst te worden waardoor je het hele nachtbusnet hier 2x mag omnummeren. De link R = R-net zal sneller gemaakt zijn dan 3XX/4XX = R-net.
Ze moeten dit soort dingen zo simpel mogelijk houden met zo laag mogelijke leercurve.
De R-net cijferreeksen zijn ook zo'n voorbeeld. 300 in Noord-Holland en Flevoland, 400 in Zuid-Holland. Je moet het maar net weten als frequent reiziger, never mind als bezoeker. Als je al per se onderscheid wilt maken kan je ook een "R" voor of achter het lijnnummer zetten. Dan ben je er direct en hoeft zo'n lijnnummer niet in een specifieke reeks geplaatst te worden waardoor je het hele nachtbusnet hier 2x mag omnummeren. De link R = R-net zal sneller gemaakt zijn dan 3XX/4XX = R-net.
Ze moeten dit soort dingen zo simpel mogelijk houden met zo laag mogelijke leercurve.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik maak wel veel gebruik van CXX-AML, met name in Amstelveen/Buitenveldert en ik moet zeggen dat ik de lijnkleuren van de 348/358 (groen) en 347/357 (geel) wel kan waarderen.n-evo schreef: Ik maak persoonlijk maar af en toe gebruik van Connexxion en merk bij mezelf dat ik niet onthou welke kleur nou wat betekent. Idem met het systeem in Utrecht. Terwijl ik wel weet dat tram 7 in Antwerpen blauw is en tram 12 rood. Hou het gewoon simpel.
Regelmatig komen er ri. Amsterdam 2 bussen achter elkaar, een met een groen lijnnummer (ri. Zuid) en een met een geel lijnnummer (ri. Elandsgracht). Ik weet wat het verschil is en aan de hand van je bestemming, kun je van een afstand al zien of je voor de eerste bus je hand op moet steken of voor de tweede. Ik kijk dan ook niet naar het lijnnummer, de kleur is voldoende.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Hetzelfde geldt met het systeem in Utrecht trouwens, dat vond ik zelf ook behoorlijk praktisch toen ik daar nog forenste en een bestemming op de gedeelde as had. Tevens gaf het mooi aan of ik moest rennen (rode lijn voor het verkeerslicht verderop) of niet (oranje lijn die een andere kant op ging).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De achterliggende gedachte voor frequent reiziger is interessant. Dat ik erken ik zeker. Ik geef alleen aan dat ik niet onthou welke kleur welke bestemming is: ik maak er te weinig gebruik van. Die leercurve moet je denk ik zoveel mogelijk voorkomen. Helemaal met het Amsterdamse stadsnet, waar heel veel bezoekers van gebruik maken.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Die bezoekers zullen ook niet weten wat de kleur van lijn 2 is lijkt me. Utrecht heeft trouwens ook een beperkte leercurve voor het systeem nodig: dat je een groene lijn moet hebben zie je bijvoorbeeld al aan dat de vertrekstaat groen is en op Utrecht Centraal hebt je ook lijnkleuren op de DRIPs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Na 2x in een tram met een felroze kleurvlak gezeten te hebben weet je het wel. Valt niet te missen. Zoals ik al zei: dit systeem in Antwerpen vind ik als bezoeker één keer in de zoveel tijd erg makkelijk en snel te herkennen. De leercurve is net zo laag als begrijpen dat iedere lijn z'n eigen nummer of letter heeft.
Begrijp me niet verkeerd hoor, de nieuwe kaart is al een hele verbetering. :) Ik denk alleen niet dat die subtiele verschillen in tinten vertalen naar de tramdisplays.
Begrijp me niet verkeerd hoor, de nieuwe kaart is al een hele verbetering. :) Ik denk alleen niet dat die subtiele verschillen in tinten vertalen naar de tramdisplays.
Het jammere is alleen dat de lijnkleuren alleen betekenis hebben richting Amsterdam en niet de stad uit. Dat moet je ook maar weer net weten.fred1954 schreef:Ik maak wel veel gebruik van CXX-AML, met name in Amstelveen/Buitenveldert en ik moet zeggen dat ik de lijnkleuren van de 348/358 (groen) en 347/357 (geel) wel kan waarderen.
Laatst gewijzigd door n-evo op wo 27 feb 2019, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Erg fraaie en duidelijke plattegrond. :pos:
Het grootste voordeel is voor mij nog niet eens dat de tramlijnen nu elk een andere kleur hebben, maar dat de metrolijnen (met name lijn 52) nu ook een stuk duidelijker zijn.
Bij de RET hebben ze op de lijnennetkaart ingaande september 2001 de tramlijnen elk een andere kleur gegeven, maar dat is toen na een jaar weer teruggedraaid.
Ik heb die kaart helaas niet in mijn bezit (mb90 wel als het goed is), maar in mijn herinnering was het wel minder mooi dan nu op deze lijnennetkaart van het GVB.
Het grootste voordeel is voor mij nog niet eens dat de tramlijnen nu elk een andere kleur hebben, maar dat de metrolijnen (met name lijn 52) nu ook een stuk duidelijker zijn.
Bij de RET hebben ze op de lijnennetkaart ingaande september 2001 de tramlijnen elk een andere kleur gegeven, maar dat is toen na een jaar weer teruggedraaid.
Ik heb die kaart helaas niet in mijn bezit (mb90 wel als het goed is), maar in mijn herinnering was het wel minder mooi dan nu op deze lijnennetkaart van het GVB.
Helaas werk dat systeem in de omgekeerde richting dan weer contraproductief, aangezien er zowel gele als groene lijnen naar zowel Uithoorn als Aalsmeer gaan. :')fred1954 schreef:
Regelmatig komen er ri. Amsterdam 2 bussen achter elkaar, een met een groen lijnnummer (ri. Zuid) en een met een geel lijnnummer (ri. Elandsgracht). Ik weet wat het verschil is en aan de hand van je bestemming, kun je van een afstand al zien of je voor de eerste bus je hand op moet steken of voor de tweede. Ik kijk dan ook niet naar het lijnnummer, de kleur is voldoende.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 183 gasten