Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Helaas werk dat systeem in de omgekeerde richting dan weer contraproductief, aangezien er zowel gele als groene lijnen naar zowel Uithoorn als Aalsmeer gaan. :')
Ik pas net m'n tekst aan met dezelfde opmerking. :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Hetzelfde geldt met het systeem in Utrecht trouwens, dat vond ik zelf ook behoorlijk praktisch toen ik daar nog forenste en een bestemming op de gedeelde as had.
Het Utrechtse systeem is vooral handig als je alleen maar van en naar het Centraal Station reist.

Het Utrechtse systeem is behoorlijk onpraktisch bij lijnen die verder rijden Centraal dan omdat bussen tot daar de centrum-kleur tonen, in plaats van de kleur van de eindbestemming. Dan kan je dus niet aan de kleur zien of een lijn de juiste kant op gaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik heb nog even op een rijtje gezet wat je allemaal moet weten om Connexxion hier te begrijpen:

- De lijnkleur achter het nummer heeft helemaal geen betrekking op het nummer
- Nee, de lijnkleur heeft betrekking op de bestemming die gewoon op zwarte achtergrond staat
- De kleur heeft alleen maar betrekking op de bestemming richting Amsterdam
- Je moet weten dat de kleur geen betekenis van waarde heeft als de bus de stad uit gaat
- De lijnkleur is wel gewoon zichtbaar de stad uit
- En dit alles moet je weten bovenop welke bestemming in Amsterdam überhaupt welke kleur heeft
- Het systeem is alleen van toepassing bij één vervoerder
- Als je de pech hebt naar een andere stad te gaan zoals Utrecht mag je daar weer dát systeem uitvogelen wat weer eigen instructies heeft zoals reisthijs aangeeft.

Hoe is zoiets klantvriendelijk te noemen? :D
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door The best »

Nou ja, ik denk dat je het systeem best wel klantvriendelijk kunt noemen. Het is misschien niet voor alle klanten, maar voor een bepaalde doelgroep is het toch wel handig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Bij de RET hebben ze op de lijnennetkaart ingaande september 2001 de tramlijnen elk een andere kleur gegeven, maar dat is toen na een jaar weer teruggedraaid.
De kleuren komen (wellicht in een andere kleur) nog steeds terug op de tramnetkaart die in de trams hangt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

O wauw, ik dacht dat de lijnennetkaart nieuwe stijl pas volgend jaar kwam. Zeker geslaagd. Mag alleen wel een verschil in stijl zijn tussen tram- en buslijnen. Bijvoorbeeld een dikkere lijn voor de tramlijnen, of een schaduw net als bij de metrolijnen. Nu ziet een bundel buslijnen er belangrijker uit dan een enkele tramlijn, en een paarsige tramlijn zoals de 5 kan voor een bus aangezien worden.

En de lijnkleurendiscussie is weer opgelaaid :lol:
Een heel nieuw systeem met egale kleuren is denk ik kansloos. Je kan je er geel/groen diagonaal aan ergeren, maar de huidige kleuren zullen niet afgeschaft worden omdat te veel mensen (waaronder ik) er om historische redenen aan gehecht zijn. Daar komt bovenop dat, zoals n-evo al zei, de verschillende tinten van de lijnennetkaart op een display erg op elkaar zullen lijken, terwijl de lijnkleuren nou juist zo handig zijn om een lijn van kilometers ver te kunnen herkennen.
n-evo schreef:Ik heb nog even op een rijtje gezet wat je allemaal moet weten om Connexxion hier te begrijpen:

- De lijnkleur achter het nummer heeft helemaal geen betrekking op het nummer
- Nee, de lijnkleur heeft betrekking op de bestemming die gewoon op zwarte achtergrond staat
- De kleur heeft alleen maar betrekking op de bestemming richting Amsterdam
- Je moet weten dat de kleur geen betekenis van waarde heeft als de bus de stad uit gaat
- Het nummer is wel gewoon zichtbaar de stad uit
- En dit alles moet je weten bovenop welke bestemming in Amsterdam überhaupt welke kleur heeft
Dan is het 100 jaar oude Amsterdamse systeem handiger, en een stuk eenvoudiger te leren. Je hoeft maar 2 dingen te weten:

-De vlakverdeling geeft de bestemming stadinwaarts aan
-De kleuren zijn op de trajecten in de binnenstad heel verschillend, dus je kan in een rij trams de lijnen gemakkelijk van ver af uit elkaar houden

Dat heb je er met een leuke campagne in een week ingestampt bij de reiziger. Daarom ben ik er voor om de huidige lijnkleuren op een logische manier te herverdelen, en op de kaarten/dienstregelingen achter het lijncijfer te zetten zodat ze weer functioneel worden.

Een indeling zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

Horizontaal: CS West
Verticaal: CS Oost
Egaal: Binnenring
Diagonaal: 3, 5, 26, 55

Handig, en je behoudt een uniek stukje Amsterdamse tramhistorie.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

^Het probleem is en blijft blijft dat je de oude lijnkleuren slecht kwijt krijgt op kaarten. Zowel print als digitaal. Het kán wel, maar het wordt druk en is lastig voor ontwikkelaars. En ook met een awareness campagne blijft het systeem onduidelijk voor bezoekers. In grote tramsteden als Antwerpen en Zürich werken die effen kleuren prima, dus geen idee waarom het hier niet zou kunnen.
Caffer schreef:-De kleuren zijn op de trajecten in de binnenstad heel verschillend, dus je kan in een rij trams de lijnen gemakkelijk van ver af uit elkaar houden
Zoals tram 2, 11 en 12 zeker?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

@caffer, dan moet je wel hele goede ogen hebben om het onderscheid van verre te kunnen maken, zeker met die mini-kleurvlakken op de Combino’s.

Wat n-evo zegt, 3 lijnen met rood/geel kan ik op een afstand niet onderscheiden van elkaar.

Het probleem met diagonalen, verticalen, horizontalen en egalen is, dat zo een systeem na verloop van vele jaren niet meer klopt, omdat lijnen een andere route krijgen, zoals de huidige lijnkleuren ook nu niet allemaal meer overeen komen met de oorspronkelijke routes waar dit lijnkleurensysteem op gebaseerd is.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zit de kaart nog eens te bekijken: er zitten best wel veel fouten in. Ontbrekende hoofdletters in de tweede deel van namen. Geen koppelteken bij heel veel afbrekingen terwijl het elders wel gebeurd. Tram 5 gaat naar Westergasfabriek terwijl de trams en de website Van Hallstraat aangeven of dubbel Van Hallstraat/Westerpark.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:Het probleem is en blijft blijft dat je de oude lijnkleuren slecht kwijt krijgt op kaarten. Zowel print als digitaal. Het kán wel, maar het wordt druk en is lastig voor ontwikkelaars.
Op een lijnennetkaart wordt het misschien druk (daar kan je ze eventueel weglaten) maar op de railkaart zouden ze prima staan.
n-evo schreef:
Caffer schreef:-De kleuren zijn op de trajecten in de binnenstad heel verschillend, dus je kan in een rij trams de lijnen gemakkelijk van ver af uit elkaar houden
Zoals tram 2, 11 en 12 zeker?
Dat komt omdat deels omdat de 11 en 12 toen ze hun kleuren kregen niet door de Leidsestraat reden - het waren toen lijn 1 en 2 met respectievelijk geen/groen diagonaal en geel/rood diagonaal. Diagonaal voor eindpunt in het zuidwesten van de stad, en geel voor de Leidsestraat. Die waren dus makkelijk uit elkaar te houden. Maar ik realiseer me net dat het systeem toen eigenlijk andersom werkte dan ik nu voorstel, de kleuren gaven toen de loop in het centrum weer en de vakken grofweg waar ze hun buiteneindpunt hadden. Ik zou dat dus omkeren zodat je in de Leidsestraat straks bijvoorbeeld groen/geel, rood/groen en wit/rood hebt - allemaal horizontaal, omdat ze richting Nieuwezijds en CS West gaan. Ik denk dat dat uiteindelijk herkenbaarder is dan 14 tinten egaal.
fred1954 schreef:@caffer, dan moet je wel hele goede ogen hebben om het onderscheid van verre te kunnen maken, zeker met die mini-kleurvlakken op de Combino’s.

Wat n-evo zegt, 3 lijnen met rood/geel kan ik op een afstand niet onderscheiden van elkaar.

Het probleem met diagonalen, verticalen, horizontalen en egalen is, dat zo een systeem na verloop van vele jaren niet meer klopt, omdat lijnen een andere route krijgen, zoals de huidige lijnkleuren ook nu niet allemaal meer overeen komen met de oorspronkelijke routes waar dit lijnkleurensysteem op gebaseerd is.
Zie m'n antwoord aan n-evo, de kleuren zijn nu niet meer handig omdat ze gebaseerd zijn op de lijnenloop van 100 jaar geleden. Het klopt dat je de kleuren zal moeten blijven updaten om ze kloppend te houden, maar dat moet met egale vlakken ook, willen ze passen bij de trajectspecifieke tinten op de railkaart.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Op een lijnennetkaart wordt het misschien druk (daar kan je ze eventueel weglaten) maar op de railkaart zouden ze prima staan.
De bittere realiteit is alleen dat er meer is dan die Railkaart.
Caffer schreef:Dat komt omdat deels omdat de 11 en 12 toen ze hun kleuren kregen niet door de Leidsestraat reden - het waren toen lijn 1 en 2 met respectievelijk geen/groen diagonaal en geel/rood diagonaal.
I know. Het probleem is dus met het huidige systeem dat je in de problemen komt als een lijn van eindpunt/route veranderd. Op den duur loopt je hele systeem in de soep en weet niemand meer hoe of wat. Welkom terug in de huidige situatie. :D
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Daarom moet je de kleuren dus blijven aanpassen als je de routes aanpast. Lijn 19 is nu oranje op de lijnennetkaart en railkaart omdat ie over de binnenring rijdt. Stel dat ie weer verlegd wordt naar Diemen - CS, dan moet ie dus aangepast worden naar roze. Een verandering van lijnkleur egaal naar verticaal kan daar dan ook nog wel bij.

Nu je het zegt trouwens idd ontzettend veel inconsistenties op de nieuwe lijnennetkaart. Zo ook "Station Diemen" en "Station Halfweg-Zwanenburg" maar "Abcoude" en "Schiphol Airport".
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Kortom, laten we een onnodig complex systeem handhaven dat als kers op de taart ook nog eens steeds veranderd én niet geschikt voor alle media is. Mij verkoop je dit idee niet. Sorry. :wink:
Caffer schreef:Nu je het zegt trouwens idd ontzettend veel inconsistenties op de nieuwe lijnennetkaart. Zo ook "Station Diemen" en "Station Halfweg-Zwanenburg" maar "Abcoude" en "Schiphol Airport".
Yup. Ik ben bang dat het al lang naar de drukker is. Maar je kan GVB altijd een berichtje sturen via Facebook. :)
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Het punt is een beetje dat het alternatief -egale kleuren- nog meer nadelen heeft, namelijk:

-14 lijnen zijn er eigenlijk te veel voor duidelijke egale tinten, het wordt druk en je moet aan dingen als zilver en bruin gaan beginnen
-Met de huidige lijnennetkaart en railkaart zijn de lijnen eindelijk overzichtelijk geordend in bundels waarin lijnen met dezelfde trajecten tinten van de zelfde kleur hebben, egale kleuren per lijn spreken dit tegen, terwijl mijn systeem hier bij aansluit
-Voor egale kleuren moet een 100 jaar oude traditie uit het raam geflikkerd worden
n-evo schreef:Ik ben bang dat het al lang naar de drukker is.Maar je kan GVB altijd een berichtje sturen via Facebook. :)
Tegen de tijd dat 'ie op alle haltes hangt zal er wel een Facebook-poll komen, een beproefde methode van de RET :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Amateurs bij RET. Beetje een Facebook poll starten die je terug kan vinden en waar screen shots van gemaakt kunnen worden. GVB is veel slimmer dan dat: stuur een drietal studenten een metro in en laat mensen muntjes in een kartonnen doos flikkeren. Dat resultaat is tenminste voor niemand zichtbaar en kan je na afloop van alles beweren. :Y
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Hier de frequentietabel van lijn 55 vanaf 3 maart a.s.:

https://ucarecdn.com/8abed70a-34fb-4a16 ... bus+55.pdf
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Op de lijnennetkaart lijkt het alsof lijn 34 en 36 een andere route krijgen t.h.v. het Buikslotermeerplein, maar in de dienstregeling kan ik hier niks over vinden. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

fred1954 schreef:Hier de frequentietabel van lijn 55 vanaf 3 maart a.s.:

https://ucarecdn.com/8abed70a-34fb-4a16 ... bus+55.pdf
30 benodigde gelede bussen lijkt mij wel wat veel voor lijn 55, bij de maximale 5 minutendienst (alleen in de ochtendspits) schat ik dat er ongeveer 12 gelede bussen nodig zijn. Volgens mij waren er van de gelede citaro's de laatste tijd steeds een aantal wagens voor een levensduur verlengende opknapbeurt bij Evobus maar of dat na maandag nog verder gaar weet ik niet. Of het GVB voldoende eigen gelede bussen beschikbaar heeft zullen we maandag zien.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door rooddolfijn »

Wordt het niet eens tijd voor een schematische lijnnenentkaart zoals in Utrecht?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef:Hier de frequentietabel van lijn 55 vanaf 3 maart a.s.:

https://ucarecdn.com/8abed70a-34fb-4a16 ... bus+55.pdf
Dat logo. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op do 28 feb 2019, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Bijwyks schreef:
fred1954 schreef:Hier de frequentietabel van lijn 55 vanaf 3 maart a.s.:

https://ucarecdn.com/8abed70a-34fb-4a16 ... bus+55.pdf
30 benodigde gelede bussen lijkt mij wel wat veel voor lijn 55, bij de maximale 5 minutendienst (alleen in de ochtendspits) schat ik dat er ongeveer 12 gelede bussen nodig zijn. Volgens mij waren er van de gelede citaro's de laatste tijd steeds een aantal wagens voor een levensduur verlengende opknapbeurt bij Evobus maar of dat na maandag nog verder gaar weet ik niet. Of het GVB voldoende eigen gelede bussen beschikbaar heeft zullen we maandag zien.
Ik kan er één of twee bussen naast zitten, maar waarschijnlijk wordt er gereden met:
Ochtendspits: 15 bussen
Overdag: 7 bussen
Avondspits: 12 bussen
Vroege avond: 6 bussen
Late avond: 4 bussen
Dit is op basis van de dienstregeling die nu via NDOV verspreid is.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Ik denk dat er totaal 30 bussen uitgerust worden met KAR, zodat ze op lijn 55 kunnen rijden, maar ze zullen zeker niet allemaal tegelijk gebruikt worden.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Veegeet niet dat lijn 5 ook een aantal weekenden en 2 vakanties ten zuiden van st. Zuid buiten dienst gesteld wordt, dus ook voor lijn 45 is extra materieel nodig. Er van uitgaande dat lijn 45 dezelfde frequentie gaat rijden als lijn 5 doet na 3 maart (za middag 10x per uur en zo middag 8x per uur) zijn daar ook een aantal bussen nodig, naast die voor lijn 55.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Alleen op de momenten dat buslijn 45 tramlijn 5 vervangt, zijn er ook minder bussen nodig op de reguliere lijnen, aangezien de buitendienststellingen altijd in het weekend of in de zomerdienst vallen (goh, wat toevallig...).
Wel zullen deze bussen (mogelijk) een KAR installatie nodig hebben, maar voor welke kruisingen op lijn 45 dan eigenlijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

KAR is toch die installatie die stoplichten en beweegbare obstakels kan beïnvloeden?
Hebben de overige bussen van het GVB dat dan niet?
(Of andersom: waarom is het voor lijn 55 en 45 wel belangrijk om dat te hebben?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten