Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op de GVB groep op Facebook lees ik twee verschillende verhalen. Het ene verhaal stelt dat al het materieel door elkaar gebruikt zal gaan worden op de lijnen 50/51/53/54. Het andere stelt dat 50/51 een mix van M5 en S1/S2 krijgt en 53/54 een mix van M5 en M4/S3. Ik ben benieuwd hoe het zich ontwikkelt.
足元にご注意下さい
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
M52 heeft 7 stellen nodigIC140 schreef:De eerste 3xS1/2 op M51 kwamen net ook al langs op de webcam, al lijkt het meeste nog met 2xS1/2 te rijden. M50 reed (nog) vooral met M5.
Ik ben benieuwd wat het vanaf morgen wordt. Als M52 negen stellen M5 nodig heeft zijn er nog 19 stellen over. Op een bierviltje uitgerekend moet dat genoeg zijn om M53 en M54 integraal met M5 te rijden. M50 en M51 zou dan met al het CAF en BN materieel volledig met 3xCAF of 3xBN kunnen rijden, eventueel aangevuld met een enkele M5.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Met ongeveer 10% reserve per materieelsoort zou je 42 omlopen kunnen creeëren, waar er slechts 38 nodig zijn:
24 omlopen M5 (24 van de 28)
7 omlopen S1/S2 (21 van de 25)
11 omlopen M4/S3 (33 van de 37)
Lijn 50: 9 omlopen
Lijn 51: 8 omlopen
(Of 18 totaal en dan keren op elkaar)
Lijn 52: 7 omlopen
Lijn 53/54: 13 omlopen
Totaal dus 37/38 omlopen
24 omlopen M5 (24 van de 28)
7 omlopen S1/S2 (21 van de 25)
11 omlopen M4/S3 (33 van de 37)
Lijn 50: 9 omlopen
Lijn 51: 8 omlopen
(Of 18 totaal en dan keren op elkaar)
Lijn 52: 7 omlopen
Lijn 53/54: 13 omlopen
Totaal dus 37/38 omlopen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik had het over bruto getallen. Er zijn zo ver ik weet 9 bruto stellen voor M52, die dus ook niet zonder aanpassingen op andere lijnen ingezet kunnen worden. Er zijn inderdaad maar 7 materieeldiensten.Bijwyks schreef:M52 heeft 7 stellen nodigIC140 schreef:De eerste 3xS1/2 op M51 kwamen net ook al langs op de webcam, al lijkt het meeste nog met 2xS1/2 te rijden. M50 reed (nog) vooral met M5.
Ik ben benieuwd wat het vanaf morgen wordt. Als M52 negen stellen M5 nodig heeft zijn er nog 19 stellen over. Op een bierviltje uitgerekend moet dat genoeg zijn om M53 en M54 integraal met M5 te rijden. M50 en M51 zou dan met al het CAF en BN materieel volledig met 3xCAF of 3xBN kunnen rijden, eventueel aangevuld met een enkele M5.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Overigens levert dat Amstelveenpropagandapakketje zelfs een gratis appeltaart op :o *O*
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Toch wel jammer. Een M5 op lijn 51, maar nog wel met oude routekaartjes.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39204
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zal verre van de enige zijn vermoed ik zo: gisteren reden er ook nog diverse S1/S2 stellen op de M51 met de oude stickers er nog in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Mijn laatste sneltramrit gisterenavond was in een van binnen al 'Ver-R-Net" treinstel 46.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Net even wat rondgereden over het nieuwe metronet, een korte samenvatting:
Het BN-materieel werd vandaag massaal verzameld op emplacement Amstel. Eerder vandaag stonden er al 4 sporen vol mee en toen ik er net langs reed stond zowat de hele serie er. Op Zuid stond vanmiddag geen enkele sneltram meer (alleen een M5). De twee sets S1/S2 die vanochtend nog op Isolatorweg stonden zag ik later buiten dienst op de ringlijn voorbij komen dus ook die zijn vermoedelijk naar Amstel gegaan. Ik gok dat ze dus toch gelijk verdeeld gaan worden over alle lijnen.
Qua inzet: de 51 reed ongeveer half/half met M5 en BN, de 50 met M5 en één sneltramcombinatie. Enigzins vervreemdend wel zo'n loeiende sneltram door de stationshal van Bijlmer ArenA. En de ringlijn dus (volgens mij ook voor het eerst) helemaal zonder z'n 'eigen' CAF-materieel. Gezien het zondag is reden alle sneltrams nog in 2-wagentreinen, de meeste die ik tegen kwam konden al Isolatorweg filmen dus dat valt nog mee.
Het viel me trouwens ook op dat het over de top elektronisch klinkende "diaing-dioing" dat de sneltrams als deuren sluiten-signaal hadden sinds zij hun nieuwe deuren kregen, vervangen is door het beschaafdere "ding-dong" wat de CAF's ook hebben. Ik hoop heel erg dat de M5's nu ook eindelijk een ding-dong krijgen, maar ik kwam er laatst een tegen die als proef aan één kant een scheller pieppieppieppieppieppiep liet horen dan gebruikelijk, dus ze zijn er nog niet helemaal uit geloof ik.
Het BN-materieel werd vandaag massaal verzameld op emplacement Amstel. Eerder vandaag stonden er al 4 sporen vol mee en toen ik er net langs reed stond zowat de hele serie er. Op Zuid stond vanmiddag geen enkele sneltram meer (alleen een M5). De twee sets S1/S2 die vanochtend nog op Isolatorweg stonden zag ik later buiten dienst op de ringlijn voorbij komen dus ook die zijn vermoedelijk naar Amstel gegaan. Ik gok dat ze dus toch gelijk verdeeld gaan worden over alle lijnen.
Qua inzet: de 51 reed ongeveer half/half met M5 en BN, de 50 met M5 en één sneltramcombinatie. Enigzins vervreemdend wel zo'n loeiende sneltram door de stationshal van Bijlmer ArenA. En de ringlijn dus (volgens mij ook voor het eerst) helemaal zonder z'n 'eigen' CAF-materieel. Gezien het zondag is reden alle sneltrams nog in 2-wagentreinen, de meeste die ik tegen kwam konden al Isolatorweg filmen dus dat valt nog mee.
Het viel me trouwens ook op dat het over de top elektronisch klinkende "diaing-dioing" dat de sneltrams als deuren sluiten-signaal hadden sinds zij hun nieuwe deuren kregen, vervangen is door het beschaafdere "ding-dong" wat de CAF's ook hebben. Ik hoop heel erg dat de M5's nu ook eindelijk een ding-dong krijgen, maar ik kwam er laatst een tegen die als proef aan één kant een scheller pieppieppieppieppieppiep liet horen dan gebruikelijk, dus ze zijn er nog niet helemaal uit geloof ik.
We kunnen er niet meer Onderuit
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik blijf het toch jammer vinden dat de Zilvermeeuw in tegenstelling tot de Mat64 helemaal niet meer rijdt. Ik kwam de Mat 64 gisteren nog tegen te Haarlem. De Zilvermeeuw vind ik onder dezelfde categorie vallen en zou ik graag nog eens zien willen rijden. Dat gaat echter niet vanwege de beveiliging.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Maak je niet druk over dingen die je niet kan veranderen. Beste tip die een mens kan krijgen. (A)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In hoeverre is de 50 nog de ringlijn te noemen, kijkend naar de huidige route van de 51...
PSA: Links gaan, rechts staan
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lijn 50 heet al enkele jaren geen ringlijn meer in de berichtgevingen e.d. van GVB.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het GVB meldt net op Twitter dat als gevolg van een storing in het verkeerleidingsysteem lijn 51 waarschijnlijk de gehele dag niet zal rijden......oeps.....
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Paniek in een glas thee, zo te zien. De boel wordt nu weer geleidelijk opgestart.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zie het net op Twitter, inderdaad. Gelukkig maar........ :D
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Blijkbaar veel belangstelling voor lijn 55.......
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Op lijn 51 zag ik daarnet alleen metro's bestaande uit zes bakken rijden. Dit is dan 3x M4 of M5. S1/S2 heb ik vandaag nog niet in rijdende dienst gezien.
Op het Amstelstation zag ik wel dit bord staan:
Op het Amstelstation zag ik wel dit bord staan:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vanmorgen zag ik wel een 3xBN op lijn 50 en ééntje op lijn 51.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
AMSTELVEEN – De nieuwe buslijn 55 die sneltramlijn 51 vervangt, zat vanochtend tijdens het debuut in de spits al na enkele haltes propvol. Al bij de nieuwe halte bij Groenlaan moesten passagiers worden geweigerd om dat gelede bus afgeladen was:
https://rtva.nl/2019/03/nieuws-buslijn- ... 8KDywty15o
Diverse bussen van lijn 55 rijden inmiddels met meer dan 35 minuten vertraging, pff...
https://rtva.nl/2019/03/nieuws-buslijn- ... 8KDywty15o
Diverse bussen van lijn 55 rijden inmiddels met meer dan 35 minuten vertraging, pff...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er reden in de spits (volgens de dienstregeling een 5 minutendienst) 9 dienstwagens van lijn 55 volgens ovzoeker. Nu bijna 10 uur nog steeds 9 dienstwagens, nu een 10 minuten dienst.
Heb zo een gevoel dat 9 dienstwagens voor een 5 minutendienst te weinig is.
Niet te vergeten, het is de eerste werkdag voor lijn 55, het is ook nog maandag, slecht weer etc.... waarschijnlijk ook nog wat gewenning, voor chauffeurs en zeker voor de passagiers ex-51.
Heb zo een gevoel dat 9 dienstwagens voor een 5 minutendienst te weinig is.
Niet te vergeten, het is de eerste werkdag voor lijn 55, het is ook nog maandag, slecht weer etc.... waarschijnlijk ook nog wat gewenning, voor chauffeurs en zeker voor de passagiers ex-51.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Lekker dan, gelijk weer de schuld geven aan de reizigers als je zelf de zaakjes niet op orde hebt.fred1954 schreef:Blijkbaar veel belangstelling voor lijn 55.......
Ik snap dat het wat gewenning vergt maar zeg dat dan gewoon.
Laatst gewijzigd door reisthijs op ma 04 mar 2019, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nu vanuit de trein en in de metro (een M5 op metro 51 zonder correcte kaart) zelf:
50: 3x BN, M5, M5
51: M5, M5
53: M5, M5
54: 2x CAF, 2x CAF, 2x CAF, 2x CAF
50: 3x BN, M5, M5
51: M5, M5
53: M5, M5
54: 2x CAF, 2x CAF, 2x CAF, 2x CAF
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik lees het bericht totaal niet terug als zijnde "het is de schuld van de reiziger". Je kan het ook een stuk neutraler opvatten.reisthijs schreef:Lekker dan, gelijk weer de schuld geven aan de reizigers [...]
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik heb het gevoel dat er te weinig bussen reden, met name in de spits. Eén omloop is ongeveer een uur, dan moet je voor een 5 minuten dienst toch minimaal 12 dienstwagens hebben rijden en dan nog is het krap.
Als ovzoeker klopte vanmorgen waren dat er in de spits maar 9.
In de media wordt gesproken over “een blunder van het GVB” en “een beschamende vertoning”
Als ovzoeker klopte vanmorgen waren dat er in de spits maar 9.
In de media wordt gesproken over “een blunder van het GVB” en “een beschamende vertoning”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 137 gasten