Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat ik overigens niet begreep was dat er diverse standaardbussen reden op de CXX lijnen naar Zuid, een Iveco op 242, een Volvo op 358, dat soort zaken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Western Soldier schreef:Klopt het overigens dat het spoor vanuit de Amstelveenboog die voorheen enkel door 51 naar CS werd gebruikt nu geschikt gemaakt gaat worden voor de 52?
Zoals fred1954 al schreef is dat spoor niet bereikbaar voor lijn 52, en zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook niet worden. Ten zuiden van station Zuid wordt al op hoog tempo gewerkt aan een betondek, dat het dak van een tweede stationstunnel moet worden, de Brittenpassage (niet vernoemd naar onze toekomstigvoormalige EU-genoten maar naar de componist). Deze komt dus ten westen van de huidige tunnel.

Waarschijnlijk zal het nieuwe metrostation Zuid in aansluiting op die tunnel compleet afgebouwd worden, inclusief tailtrack en twee middensporen voor de NZL, waarna het huidige metrostation buiten gebruik wordt gesteld (en de bestaande gang verbreed). In dat verhaal lijkt me dat het 51-spoor uiteindelijk wel deel van de NZL gaat worden, maar niet als perronspoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Milco schreef:Duidelijk verhaal! Dan kan ik de drukte in de 55 ook beter begrijpen in de zin van de andere lijnen zijn ook vol. :)
Lijn 55 bedient overigens een deel van Amstelveen dat niet door de electrieke R-net bussen wordt aangedaan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

GVB legt uit wat er nou precies misging met lijn 55 vanochtend: https://over.gvb.nl/nieuws/stroeve-start-lijn-55/

Al met al een ongelukkige samenkomst van opstartproblemen en vette pech waar het GVB niet zo gek veel aan kon doen, maarja nu is iedereen natuurlijk al boos :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Wel goed dat ze gelijk zo duidelijk zijn. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

trolly schreef: Lijn 55 bedient overigens een deel van Amstelveen dat niet door de electrieke R-net bussen wordt aangedaan.
Dat is niet helemaal waar: voor omgeving Westwijk-Sacharovlaan en omgeving Middenhoven-Poortwachter zijn de 358 resp. 348 net zo goed te gebruiken en kost net zoveel tijd (30 min.) naar St. Zuid.

Connexxion promoot niet voor niks de R-netbundel in Amstelveen als alternatief voor lijn 51.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat was dan ook niet het deel van Amstelveen dat ik in gedachten had.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Voor de passagiers van Amstelveen die gewend waren met de 51 door te reizen ri. Amstel, Weesperplein en verder kunnen nu ook de 347/357 nemen en bij de Amstelveenseweg [M] overstappen op de 51.

Dat is nog makkelijker dan via Zuid te reizen. Op de Amstelveenseweg hoef je alleen de roltrap naar boven te nemen en niet zoals op Zuid vanaf de (bus-) uitstaphalte boven, het voorplein over te lopen naar de metro.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

En als je achter in Waardhuizen woont loop je — nadat je er al een wandeling van een kwartier op hebt zitten — in tien minuten vanaf de halte Praam naar Grote Beer, waar je gemiddeld slechts een kwartier staat te blauwbekken voordat bus 242 je met een comfortabele halfuurdienst bij metrostation Amstelveenseweg afzet. Toppie!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Oh, zeker, daar heb je gelijk in. Waardhuizen is eigenlijk altijd ietwat problematisch geweest wat ov betreft, zeker als je wat achterin woont. Daar is een kwartier lopen naar een ov halte normaal. De infrastructuur in Waardhuizen leent zich niet voor ov door de wijk, alleen om de wijk heen. Waar overigens nu deels ook lijn 55 rijdt.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

fred1954 schreef:Voor de passagiers van Amstelveen die gewend waren met de 51 door te reizen ri. Amstel, Weesperplein en verder kunnen nu ook de 347/357 nemen en bij de Amstelveenseweg [M] overstappen op de 51.

Dat is nog makkelijker dan via Zuid te reizen. Op de Amstelveenseweg hoef je alleen de roltrap naar boven te nemen en niet zoals op Zuid vanaf de (bus-) uitstaphalte boven, het voorplein over te lopen naar de metro.
Zijn er overigens niet ook plekken in Amstelveen waar bussen naar de Bijlmer rijden voor die omgeving? Is dat niet nog eenvoudiger? Lijn 300 is er bijvoorbeeld een die ik zelf ken, maar ben verder niet bekend daar, maar kan me voorstellen dat dat ook nog oplossingen biedt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Amstelveen - Amsterdam Centrum via Bijlmer is wel echt een pokke-eind om, dan is het nog sneller om een halfuur te fietsen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Maar Amstel en Weesperplein zijn nou niet het centrum van Amsterdam.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Vroeger in de GVB tijd was het OV in de wijk Waardhuizen nog wel vrij aardig, met Galjoen als eindhalte van lijn 66.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Voor zover ik kan zien was vandaag de ochtendspits minder problematisch op lijn 55 dan gisteren. Er waren vertragingen tot 10 minuten, heb wel het idee dat er geen 5 minutendienst gereden werd. Het maximale aantal bussen op ovzoeker was vanmorgen 10 bussen, in ieder geval weer één meer dan gisteren.

Op de CXX bundel ri. Amsterdam waren de meeste bussen flink vol, ook de voorheen (heel) rustige lijnen 348/358, waarbij soms bij de uitstapdeuren ingestapt moest worden. Blijkbaar zijn er toch veel passagiers ri. Zuid die 348/358 prefereren boven 55.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Lieve fred1954, natuurlijk zijn er reizigers voor wie die lijnen een beter alternatief zijn dan lijn 55. Voor reizigers met bestemming of herkomst ten oosten van wijlen de sneltramlijn zijn ze alleen geen optie. Een kwartier lopen naar een HOV halte is naar mijn smaak al erg veel gevraagd, een wandeling van een half uur is bespottelijk. Maar ziet: daar heeft GVB is zijn goedheid in voorzien door de 55 te creëren. Voor die lijn is dus geen alternatief, tenzij je het over de eerste en de laatste haltes hebt. Vandaar dat ie vol zit. Dat heeft niets te maken met de bezetting van andere lijnen of de keuze van andere reizigers. Die hebben namelijk andere vertrekpunten en/of bestemmingen. Eigenlijk best logisch, inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Western Soldier schreef:Maar Amstel en Weesperplein zijn nou niet het centrum van Amsterdam.
Dan alsnog: Marne (als willekeurig voorbeeld) - Amstel kan met de 55 in 30 mn gedaan worden, via Bijlmer ArenA is dat ten minste drie kwartier.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Op Youtube op het kanaal van Rail Public Transport is gisteren een video gepost, op 3 of 4 maart opgenomen, waarbij op sommige momenten de nieuwe materieel inzet te zien is, bijv. 3 BN-stellen op lijn 50....

https://m.youtube.com/watch?v=J8Zpm6rTE_o

Een screenshot van station Spaklerweg: :shock:

Afbeelding

@trolly, ik snap je verhaal. Mijn inziens zijn het reizigers die normaal in Amstelveen (Zuid) lijn 51 namen (o.a. Westwijk/Poortwachter) en nu dus aangewezen zijn op 55 of 348/358. En ik weet niet hoe het op het busstation is, maar kan me voorstellen, dat een deel van de passagiers die normaal op Amstelveen - Centrum in lijn 51 stapten, nu naar het busstation lopen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10584
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik kan iedereen alleen maar hartelijk aanraden de handigste en snelste optie te nemen, en vanuit Westwijk is dat hoogtswaarschijnlijk één van de lijnen uit de 347/348/357/358-bundel. Wie op Amstelveen Centrum staat zou ik toch eerder adviseren om op Oranjebaan in de 5 danwel de 55 te stappen, want het busstation is dan nogal een aardige tippel, waarbij je onderweg overigens ook nog eindhalte Binnenhof van lijn 5 tegenkomt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Oh, ja lijn 5, die was ik even vergeten..... :(
n-evo
Berichten: 3372
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Ik kan iedereen alleen maar hartelijk aanraden de handigste en snelste optie te nemen, en vanuit Westwijk is dat hoogtswaarschijnlijk één van de lijnen uit de 347/348/357/358-bundel. Wie op Amstelveen Centrum staat zou ik toch eerder adviseren om op Oranjebaan in de 5 danwel de 55 te stappen, want het busstation is dan nogal een aardige tippel, waarbij je onderweg overigens ook nog eindhalte Binnenhof van lijn 5 tegenkomt.
Yup. Ik heb paar collega's uit Amstelveen al hetzelfde meegeven. Lastige is alleen nog dat ze nog met GVB Only abonnementen van werk zitten en daarom Connexxion uit eigen zak moeten betalen. Dat tikt op een gegeven moment toch aan. :')
waldo79
Berichten: 7641
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door waldo79 »

Zijn er geen abonnementen dan die beide vervoerders afdekken?
n-evo
Berichten: 3372
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Als het goed is zijn er nog die oudere sterabonnementen die met zones werken. Daar ben je alleen niet direct mee geholpen als je net zo'n GVB abonnement hebt afgesloten. :P Ik geloof ook dat ze duurder uitpakken, maar dat weet ik niet zeker. Misschien handiger dat ze weer op saldo gaan reizen.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Vandaag vanuit de trein en metro (53 met M5 en vernieuwde kaart):
50: M5
51: 3x CAF
53: M5, M5
54: 2x CAF, 2x CAF, 3x CAF
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
n-evo
Berichten: 3372
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ok.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten