Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef:Op Youtube op het kanaal van Rail Public Transport is gisteren een video gepost, op 3 of 4 maart opgenomen, waarbij op sommige momenten de nieuwe materieel inzet te zien is, bijv. 3 BN-stellen op lijn 50....

https://m.youtube.com/watch?v=J8Zpm6rTE_o

Een screenshot van station Spaklerweg: :shock:

Afbeelding
Gisteren werd lijn 51 in elk geval niet meer getoond op Spaklerweg en werd op het scherm (scrollend) weergegeven dat lijn 51 er t/m 21 april niet stopt.
n-evo schreef:Als het goed is zijn er nog die oudere sterabonnementen die met zones werken. Daar ben je alleen niet direct mee geholpen als je net zo'n GVB abonnement hebt afgesloten. :P Ik geloof ook dat ze duurder uitpakken, maar dat weet ik niet zeker. Misschien handiger dat ze weer op saldo gaan reizen.
Er bestaat inderdaad het Randstad Noord Zone Abonnement, dat (binnen het geldigheidsgebied) geldig is bij GVB, Connexxion, EBS, allGo en Arriva.
Als je vier of vijf dagen per week reist, is een abonnement goedkoper dan op saldo reizen. Maar de inkorting van lijn 51 was toch al lang bekend? Dus hadden je collega's eerder moeten aangeven dat ze nu beter een Randstad Noord Zone Abonnement konden gebruiken.
fred1954 schreef:Oh, ja lijn 5, die was ik even vergeten..... :(
Hoe kun je nu weer lijn 5 vergeten? -o-
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Er bestaat inderdaad het Randstad Noord Zone Abonnement, dat (binnen het geldigheidsgebied) geldig is bij GVB, Connexxion, EBS, allGo en Arriva.
Als je vier of vijf dagen per week reist, is een abonnement goedkoper dan op saldo reizen. Maar de inkorting van lijn 51 was toch al lang bekend? Dus hadden je collega's eerder moeten aangeven dat ze nu beter een Randstad Noord Zone Abonnement konden gebruiken.
Ik denk niet dat iedereen A) zo goed op de hoogte is als wij hier B) de verwachting had dat bus 55 een groot probleem zou worden.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Verder bleken er auto’s geparkeerd rond de zogenaamde bufferzones op station Zuid. Dit was vanaf 3 maart niet meer toegestaan omdat deze ruimte nodig is voor de bussen (lijn 55) van GVB.
Dan had je die zondag al weg moeten laten slepen en niet af moeten wachten tot het maandag een puinhoop werd :')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat ben ik roerend met je eens. Alleen: waarschijnlijk zijn die auto's daar pas maandagochtend neergezet (A)

Hoe dan ook — ondanks het roerende verhaal van het GVB dat ze het ècht niet konden zien aankomen, en er ècht niks aan konden doen — mis ik twee à drie reservebussen + chauffeurs (al zou de reis daar niet sneller van gaan, dan nog is in een bus staan beter dan bij een halte), en een paar piepeltjes om te zorgen dat iedereen zich aan de afspraken houdt, en dat er anders direct wordt ingegrepen. Zoals bij auto's die staan waar dat niet mag meteen wegslepen, werkzaamheden die twee keer zoveel plek innemen als afgesproken inperken, en zorgen dat er snel voldoende vervoersaanbod is.

Dat kost wat, maar waarschijnlijk weet iedereen binnen een week weer hoe het werkt. Daarna lukt het misschien zonder die niet al te ingewikkelde maatregelen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Oh, ja lijn 5, die was ik even vergeten..... :(
_O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ja hoor eens, ik word ook een jaartje ouder, dan vergeet je wel eens iets... :lol:
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Vandaag op de terugweg voor het eerst BN gezien en ook genomen op de 51. Wat overigens ook opvalt is dat in de Oostbuis van alle lijnen de tijden zijn aangepast.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door JothamvW »

En dat is niet gewoon een verschil met een paar weken geleden toen het nog voorjaarsvakantie was?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Er wordt nu een 8 minutendienst per lijn gereden i.p.v. een 7,5 minutendienst. Dan moet je dus de hele dienstregeling aanpassen.
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

JothamvW schreef:En dat is niet gewoon een verschil met een paar weken geleden toen het nog voorjaarsvakantie was?
De metro rijdt alleen aangepast in de zomervakantie. Bovendien had ik in die vakantieperiode zelf ook vakantie dus was ik niet op school en dus niet naar Amsterdam. Voorheen was het in elk geval zo dat ik in Amsterdam Amstel aansluitend op de intercity naar Den Helder praktisch altijd 51 had, nu is het 2x een 53 geweest die ik overigens gisteren niet nam omdat hij toen vol zat.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Die omroep :') :')

"Zundee marsj de turd", "faija Suittoeamstelfeen"
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

Wie wat aan zijn Engels wil doen reist met GVB.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Het leukste vind ik nog wel "Beste reiziger" / "Dear traveller". Alsof er maar één iemand is die het betreft. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ja Meltrain, GVB geeft je gewoon het graag het gevoel dat ze je persoonlijk aanspreken. :D

Iedere stadsvervoerder hier doet van die rare dingen waarvan ik denk: hoe verzin je het? De RET die op het eindpunt gaat bedanken dat je gereisd hebt met ze (doen ze dat nog steeds?). Als je tussentijds uitstapt ben je blijkbaar het bedanken niet waard. En natuurlijk de fantastische totaal niet informatieve overstap op "The bus" en "The tram". Schijnbaar heeft Rotterdam één beroemde bus en één beroemde tram die overal komt.

De HTM heeft het consequent over de OOEEEEVEEEEE-chip card in het Engels. En dan de "Volgende halte / *overoptimistisch* NÉÉÉXT STÒÒÒP!" bij iedere halte. Waarbij "stop" niet Hollandser uitgesproken kan worden, al had ze het geprobeerd.

Het is jammer dat ze het niet aanpakken zoals in London. Ik vind dat echt prachtig: https://www.youtube.com/watch?v=A46OzKOcTmw
Laatst gewijzigd door n-evo op di 05 mar 2019, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Daniel »

n-evo schreef:En natuurlijk de fantastische totaal niet informatieve overstap op "The bus" en "The tram". Schijnbaar heeft Rotterdam één beroemde bus en één beroemde tram die overal komt.

De HTM heeft het consequent over de OOEEEEVEEEEE-chip card in het Engels. En dan de "Volgende halte / *overoptimistisch* NÉÉÉXT STÒÒÒP!" bij iedere halte. Waarbij "stop" niet Hollandser uitgesproken kan worden, al had ze het geprobeerd.
Ach, Den Haag heeft ook maar één strand en één treinstation zo is hier te horen :P
Al is Syntus Utrecht ook mooi, zoals je hier vanaf 3:56 kunt horen zijn de overstappen blijkbaar niet interessant voor Engelstalige reizigers, maar moeten ze alleen niet vergeten uit te checken :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:Het leukste vind ik nog wel "Beste reiziger" / "Dear traveller". Alsof er maar één iemand is die het betreft. :')
Travellers (meervoudsvorm) is de benaming voor een groep zigeuner-achtige mensen, die rondtrekken, veelal met caravans. De term Passengers zou dan ook logischer zijn, maar goed Engels is voor wel meer bedrijven lastig. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

n-evo schreef:Het is jammer dat ze het niet aanpakken zoals in London. Ik vind dat echt prachtig: https://www.youtube.com/watch?v=A46OzKOcTmw
Ja, die omroepen in de Londense Tube zijn mooi. Mijn favoriet blijft toch echt "This is a southbound Northern Line to Morden via Bank". *O*
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Overigens heeft AT5 het vandaag over overvolle trams van lijn 5:
https://www.at5.nl/artikelen/192128/tra ... waardeloos
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

De drukte van de 5 heb ik gisteren ook gemerkt ja, door de drukte deed ik meer dan een minuut over de laatste tien meter tot de tram en miste ik hem. Die halte is ook niet berekend op zoveel drukte. :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Daniel schreef:Ach, Den Haag heeft ook maar één strand en één treinstation zo is hier te horen :P
Al is Syntus Utrecht ook mooi, zoals je hier vanaf 3:56 kunt horen zijn de overstappen blijkbaar niet interessant voor Engelstalige reizigers, maar moeten ze alleen niet vergeten uit te checken :P
Syntus is qua stem erg netjes. Heb die ook al paar keer in Zwolle gehoord. Voor zover ik kan herinneren gewoon hele duidelijke mannenstem in ABN. Volgens mij zou die stemacteur ook prima voor GVB zijn die voor afroepen ook graag een man heeft.

Van die nieuwe omroepen hier hebben we sinds 22 juli ook niks meer vernomen en het is nu echt een zooitje. Sommige nieuwe haltes zoals De Pijp worden niet eens omgeroepen. :X
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door sergiogiorgini »

GVB denkt dat reizigers een “persoonlijk, lokaal tintje” op prijs stellen, wat ze ertoe aanzet om letterlijk de secretaresse bij de microfoon te zetten. Dat haar Engels onverstaanbaar is en ze zegt “sondag, fia Suid” maakt kennelijk niets uit. En dan dat getoeter in de intercom in de tram, alsof de informatie over het Leidseplein niet op een bandje kan...

De metro-omroep is per ongeluk goed uitgevallen, gelukkig.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:Iedere stadsvervoerder hier doet van die rare dingen waarvan ik denk: hoe verzin je het? De RET die op het eindpunt gaat bedanken dat je gereisd hebt met ze (doen ze dat nog steeds?). Als je tussentijds uitstapt ben je blijkbaar het bedanken niet waard.
Dat is nog niks. Ik kwam laatst deze compilatie van halte-afroepen van lijn 1 van de metro van Seoul tegen:
Het lijkt er op dat de 2 exploitanten die gemengd op deze lijn rijden (Korail en Seoul Metro) ieder hun eigen cheesy afscheidsmuziekje hebben dat wordt gespeeld voor de halte-afroep bij alle eindpunten :')

Verder trouwens wel een consequent systeem: beide vervoerders hebben dezelfde stemmen (ik telde er maar liefst 5, 4 meisjes voor Koreaans, Engels, Chinees en Japans, en een man voor iets in de trant van mind the gap), en er is een speciale jingle voor overstaphaltes (ook bij beide vervoerders gelijk). Bij gewone haltes is er geen jingle en wordt alleen het station in Koreaans en Engels afgeroepen. Zoiets hadden ze hier nooit van de grond gekregen :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
Cas
Berichten: 881
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Cas »

Oh nee, hebben ze in Korea ook al die jingles? In Taipei had je er een als de metro eraan kwam, volgens mij ook bij een overstaphalte en in een van de bussen zelfs elke keer als iemand op stop drukte...
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

sergiogiorgini schreef: En dan dat getoeter in de intercom in de tram, alsof de informatie over het Leidseplein niet op een bandje kan...
Ik hoor conductrices de laatste tijd vaker zelf omroepen ja.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

sergiogiorgini schreef:GVB denkt dat reizigers een “persoonlijk, lokaal tintje” op prijs stellen, wat ze ertoe aanzet om letterlijk de secretaresse bij de microfoon te zetten. Dat haar Engels onverstaanbaar is en ze zegt “sondag, fia Suid” maakt kennelijk niets uit. En dan dat getoeter in de intercom in de tram, alsof de informatie over het Leidseplein niet op een bandje kan...
Dat "Leidseplein, theaterplein" is echt afschuwelijk. :X Geef mij dan maar het vrolijke "getoeter" van zo'n Amsterdamse achterin.
Caffer schreef:Dat is nog niks. Ik kwam laatst deze compilatie van halte-afroepen van lijn 1 van de metro van Seoul tegen:
Op die muziek na klinkt het best goed. Die Engelse stem is erg prettig om naar te luisteren en er wordt geen rommeltje van verschillende stemmen door elkaar heen van gemaakt. Het constant alterneren tussen de Nederlandse en Engelse stemactrice wat NS, HTM en RET doen wordt al snel heel rommelig. En HTM laat de Nederlandse zelfs dat "next stop" zeggen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 109 gasten