Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
sergiogiorgini
Berichten: 19
Lid geworden op: do 08 nov 2018, 19:16

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door sergiogiorgini »

Dat "theaterplein" mag er uit ja, maar dan nog kan je gewoon een fatsoenlijke stemacteur één keer aan het werk zetten. Er is geen enkele reden waarom Anita bij de servicebalie bij elke rit die onverstaanbare monoloog opnieuw moet houden.

In de Yamanote Line in Tokio heb je dezelfde stem die Japans en Engels doet, maar dan wel goed Engels. Ze heeft duidelijk een paar jaar in de VS of Canada gewoond. Ik denk niet dat ze ook de receptie van vervoerder JR bemant...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

In Bratislava heb je een vrouwenstem die in het Slowaaks omroept, en een mannenstem voor het Engels, die aan zijn goede uitspraak te horen ook echt Engels is. Je hoort hem ook in de trein. Er wordt zoiets omgeroepen:
'Nasleduje zastavka, the next stop is, Safarìkovo Namestie, Exit here for the Blue Church, Zastavka je na zanemne, this is a request stop'
Dat de andere taal een andere stem heeft vind ik prettig voor de attentiewaarde, omdat ik de lokale taal niet machtig ben, maar dat ze in één bericht de hele tijd door elkaar klinken maakt het juist rommelig. En na je eerste ritje heb je wel door dat 'nasleduje zastavka' volgende halte betekent.
Even terug naar Amsterdam: dat op de bebording 'uitgang' staat, zonder 'exit' en ook niet met een pictogram, vind ik een prima keuze. Je ziet het woord vaak genoeg om snel door te hebben wat het in je eigen taal betekent.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Iemand anders ook opgevallen dat ze op de perrons van Centraal Station van lijn 52 alleen nog maar naar de achteruitgang verwijzen voor de trein? Vraag mij af of dat voor bijvoorbeeld spoor 1/2 en 4/5 nu sneller is dan de oude verwijzing naar voren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Alleen naar achteren ja? Het viel me inderdaad op dat ze geen onderscheid meer maken tussen spoor 1-6 en 7-15. Door de achteringang kun je 'binnenshuis' blijven en is het volgens mij wel de comfortabelste overstap.
Oh trouwens, dat bordje op Zuid is ook vervangen. Die ene die dat knutselwerkje 'Noord 52' erop geplakt had.
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het duurt nog wat langer voor er een triootje aan standje 69 vooraf zal gaan:

https://www.parool.nl/amsterdam/westtan ... ~a4624132/

En uit dat artikel de volgende opvallende zinsnede:
En nu de meeste nieuwe bussen elektrisch worden aangedreven en steeds meer passagiers kunnen vervoeren, verdwijnen de voordelen van trams en metro's in hoog tempo. Ook IJburg zal de komende jaren ontlast worden met een extra HOV-buslijn naast tram 26. Voor de HOV-verbinding tussen de Zuidas en Haarlem worden zelfs dubbeldeksbussen ingezet.
Zou het hier om de verbinding met Flevopark gaan?
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Zou het hier om de verbinding met Flevopark gaan?
Nee denk het niet. In het filmpje over Strandeiland is die HOV-bus lijn 66 die elektrisch gaat rijden en opgewaardeerd wordt.

https://vimeo.com/305469582 vanaf 2 minuut 25.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 07 mar 2019, 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Heb nou niet het idee dat de redactie van het Parool meer kennis van zaken heeft hierover dan wij. Volgens mij wordt er op dit moment aan een tram gedacht voor IJburg.

Typisch ook dat ze in dat artikel de keuze voor reclamecampagne-verrijkte bussen als alternatief voor echte tramverbindingen lopen op te hemelen. Bij elk vergissinkje van van de VRA of het GVB plaatsen ze een nieuw afzeikartikel, maar uiteindelijke hebben ze bij dingen die echt niet in de haak zijn niet de kennis om kritiek te leveren. Jammer hoor :N
We kunnen er niet meer Onderuit
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Dennenboom »

Bovendien lijkt me lijn 369 niet primair bedoeld om Sloterdijk en Schiphol te verbinden, maar de tussenliggende haltes. Voor de reis Sloterdijk - Schiphol kun je beter 10 minuten treinen.
De krant praat je bij. Op alle vlakken. Want naast al het nieuws en achtergronden zoeken honderden journalisten alles voor je uit over alledaagse kwesties. Zodat jij weet hoe het echt zit.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Klinkt leuk, maar het is geen geheim dat met de huidige inkomsten geen van de grote kranten echt goede journalistiek kan blijven bedrijven. Als niemand ervoor wil betalen gebeurt het niet, en als je wel een krant moet vullen krijg je dus dit soort pareltjes van afraffelnieuws.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Omleiding lijn 2 misschien al bekend, inkorting lijn 2 nog niet bekend? Bericht van DB van de Vervoerregio over lijn 2:
Tijdelijke buiten gebruik name (TBGN) Koninginneweg/Zeilstraat/Amstelveenseweg

Het dagelijks bestuur stemt in met de tijdelijke buitengebruikname van de traminfrastructuur op de Koninginneweg en Willemsparkweg tussen de Amstelveenseweg en de Van Baerlestraat voor een periode van twee maanden, ingaande op 9 maart 2019, Dit in verband met werkzaamheden. Lijn 2 zal gedurende deze buitendienststelling omrijden via De Lairessestraat.

Aanvullend wordt de gehele kruising Amstelveenseweg/Zeilstraat van 12 tot en met 14 april buiten gebruik genomen. Als gevolg hiervan wordt lijn 2 tijdelijk ingekort en omgeleid naar De Boelelaan VU. Het vervallen traject van lijn 2 ten westen van de Amstelveenseweg wordt bediend door een pendelbus tussen de Anderlechtlaan en het Surinameplein, waar overgestapt kan worden op trams van en naar de binnenstad.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

fred1954 schreef:
pendelbus tussen de Anderlechtlaan en het Surinameplein
En dat terwijl er over de hele lengte tramrails liggen :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Nee, want:
a.) Er kan dus geen tram komen omdat de kruising Zeilstraat/Amstelveenseweg is opgebroken (moet ongeveer een keer in de vijftien jaar gebeuren).
b.) Om die reden de bus vanaf het Hoofddorpplein via de Haarlemmermeerstraat naar het Surinameplein gaat rijden.
c.) Een paar trams een weekend opsluiten voor Nieuw Sloten - Hoofddorpplein weinig oplevert is want die kunnen nergens een aansluiting geven op een lijn naar het centrum.

Vandaar dus een lang weekend een busdienst. De busdienst voor lijn 9 was 99, voor lijn 5 en 51 55, maar 22 gaat hier niet, dus wat zal het worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik zeg 20.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Die is al in gebruik voor de museumtram (het rondje door de stad).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Tot 2002, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Das de oude lijn 20. De nieuwe lijn 20 is de Tourist Tram van de EMA - de opvolger van AOM-lijn 27 zegmaar.

90-nummers zijn de laatste jaren al een aantal keer gebruikt voor pendelbussen dus ik zet in op 92.
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Suus schreef:Nee, want:
Vandaar dus een lang weekend een busdienst. De busdienst voor lijn 9 was 99, voor lijn 5 en 51 55, maar 22 gaat hier niet, dus wat zal het worden?
De vervangende buslijn voor lijn 5 wordt 45, ik gok voor lijn 2 op lijn 42, dat lijnnummer is nog vrij. Maar ja, GVB hè, dus het kan van alles zijn.

Eigenlijk zou je daar een vast systeem voor moeten hebben, net als in bijv. In Keulen. Daar zijn de buslijnnummers 101-118 gereserveerd voor “Ersatzverkehr”. Als bijv. tramlijn 18 (gedeeltelijk) gestremd is, rijdt buslijn 118....tramlijn 3 gestremd dan rijdt buslijn 103.....und so weiter..... :D

In ieder geval voor de Keulenaren duidelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Zo ver hoef je het niet te zoeken, want in Rotterdam bestaat ook zo'n systeem. :wink:
Daar wordt er 700 bij het lijnnummer opgeteld. Omdat de metrolijnen letters hebben, heeft de vervangende busdienst voor de metro het lijnnummer 709.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Verhip, ik dacht dat er ongebruikte tramsporen in de Haarlemmermeerstraat lagen, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Excuses voor de verwarring.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Meltrain schreef:Zo ver hoef je het niet te zoeken, want in Rotterdam bestaat ook zo'n systeem. :wink:
Daar wordt er 700 bij het lijnnummer opgeteld. Omdat de metrolijnen letters hebben, heeft de vervangende busdienst voor de metro het lijnnummer 709.
Oeps, nooit geweten van Rotterdam.....kom vaker in Keulen dan in R’dam. Weer wat geleerd. :)
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Zo ver hoef je het niet te zoeken, want in Rotterdam bestaat ook zo'n systeem. :wink:
Daar wordt er 700 bij het lijnnummer opgeteld. Omdat de metrolijnen letters hebben, heeft de vervangende busdienst voor de metro het lijnnummer 709.
Er was iets aan de hand met buslijnen in de 700-reeks of boven de 400-nogwat (?) hier.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Volgens mij kon het Vetag systeem w.b. verkeerslicht beinvloeding hier niet omgaan met hoge lijnnummers o.i.d?
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Daarom kan je al zeker 10 jaar KAR toepassen in bussen en VRI-kasten. KAR kan veel meer dan het oude VETAG.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Maar ja...
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nieuws over tram/bus 15, met daarin de volgende passage:
[...]. Na[ar] aanleiding van deze resultaten wordt de keuze tram of bus opnieuw voorgelegd. Op dit moment worden geen werkzaamheden voor de tramvariant uitgevoerd. In Q3-2018 is een nieuwe scope gedefinieerd en een nieuw projectplan opgesteld voor het uitwerken van de bus opgesteld. In voorjaar 2019 moet de keuze bus/tram definitief zijn en, indien gekozen wordt voor de bus, duidelijk zijn welke maatregelen verder uitgewerkt moeten worden[...]
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 192 gasten