Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Oh, is de keuze toch nog niet gemaakt? Ik dacht dat de tram al dood was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, ik ook. Maar 'dood' is in de Amsterdamse politiek natuurlijk een relatief begrip.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ze denken al sinds de jaren 70 over die tram 15 na, logisch want die dingen hebben gewoon tijd nodig. Maar dan heb je ook niets. :')

Tram 5 is trouwens een aparte lijn geworden, na opheffing van de oude 51 nog meer. Helemaal volgeladen tot Zuid (Utrechtse bus 12 praktijken), vervolgens nog "gezellig" vol tot Leidseplein en dan bijna helemaal leeg.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om lijn 5 gewoon 8x per uur te blijven rijden en een extra tram Binnenhof - Zuid 8x per uur te rijden, 2 minuten voor de reguliere. Dat kost net zo veel materieel als 12x per uur het hele traject en sluit wellicht beter aan bij de vervoervraag en zou eigenlijk een voorloper van de Amsteltram zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Ze denken al sinds de jaren 70 over die tram 15 na, logisch want die dingen hebben gewoon tijd nodig. Maar dan heb je ook niets. :')
Destijds waren de ontbrekende sporen in de Churchilllaan meen ik het grootste struikelblok. Gelukkig is er voor dat probleem een oplossing gevonden :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

^Gelukkig zijn er anno nu op het resterende traject ook nog genoeg struikelblokken te verzinnen. :Y
IC140 schreef:Ze hadden er ook voor kunnen kiezen om lijn 5 gewoon 8x per uur te blijven rijden en een extra tram Binnenhof - Zuid 8x per uur te rijden, 2 minuten voor de reguliere. Dat kost net zo veel materieel als 12x per uur het hele traject en sluit wellicht beter aan bij de vervoervraag en zou eigenlijk een voorloper van de Amsteltram zijn.
Geen idee of dat de combineren valt met de werkzaamheden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:^Gelukkig zijn er anno nu op het resterende traject ook nog genoeg struikelblokken te verzinnen. :Y
De belangrijkste heet "bus", en zal duidelijk beter uit de vergelijking komen.

Tram 15 is niet dood, tram 15 is een zombie 8-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Bwaiinzz...bwwaaaaiiiinzzzz....

Nee?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 15 gaat samen met 22 en 36 als eerste lijnen elektrisch rijden, er zal dus geen urgentie zijn om van lijn 15 alsnog een tram te maken.
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

n-evo schreef:Tram 5 is trouwens een aparte lijn geworden, na opheffing van de oude 51 nog meer. Helemaal volgeladen tot Zuid (Utrechtse bus 12 praktijken), vervolgens nog "gezellig" vol tot Leidseplein en dan bijna helemaal leeg.
Ik zie een kopspoor op station Zuid en een mogelijkheid om na het Leidseplein te keren op het Weteringcircuit. Geen probleem om de frequentie daar te verhogen dus lijkt me.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Ik zat rond 18 uur in een volledig lege tram 5 richting Amstelveen, tot Leidseplein nog wel wat reizigers, daarna leeg verder naar station Zuid waar enkele personen instapten, hooguit tien.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Lijn 15 gaat samen met 22 en 36 als eerste lijnen elektrisch rijden, er zal dus geen urgentie zijn om van lijn 15 alsnog een tram te maken.
De reden om te kiezen voor een tram is omdat een tram meer capaciteit kan leveren dan een bus. Doordat een tram op rails rijdt is het mogelijk om zwaarder materieel in te zetten en toch een lager energieverbruik te hebben. Daarom moet je trams ook inzetten op zware vervoersrelaties. Wanneer ook dan de capaciteit bereikt wordt, moet je investeren in ongelijkvloersheid en komt dus een (pré-)metro in beeld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

En omdat de Amstelveenlijn nog niet genoeg is gebasht deze week...

https://www.at5.nl/artikelen/192204/ams ... uurder-uit
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het blijft ook een kuiltjevoordejus- en kersjeopdeappelmoeszender he:
Op Twitter doen reizigers hun beklag over de verhoogde ritprijs. Zo vraagt Eline zich af of dit wel de bedoeling kan zijn, en vindt Arjen het maar lastig te begrijpen.
Wie de vuk zijn Eline en Arjen? Zijn ze representatief voor de gemiddelde reiziger op dit traject? Is Eline misschien een onderzoekster? Heeft Arjen soms leerproblemen? Zijn ze getrouwd? En waarom is Henk en Ingrid eigenlijk niets gevraagd?

Vragen, vragen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat zijn mensen die twitteren.

RET heeft nadat de werkzaamheden voor de Hoekse Lijn uit de hand liepen de kilometertarieven (die overigens gelijk zijn aan de toekomstige metro, ondanks de omweg) gehalveerd om zo de reizigers te behouden. Ik vind dat het GVB ook hier weer eens niet verder kijkt dan Westwijk-Noord ver is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door umbusko »

Meltrain schreef:Zo ver hoef je het niet te zoeken, want in Rotterdam bestaat ook zo'n systeem. :wink:
Daar wordt er 700 bij het lijnnummer opgeteld. Omdat de metrolijnen letters hebben, heeft de vervangende busdienst voor de metro het lijnnummer 709.
In bijvoorbeeld Praag of Bratislava zet men een X voor het nummer. Lijn 1 wordt vervangen door de X1 en lijn 12 door de X12. Het praktische daaraan is dat je meteen ziet dat het een (tijdelijke) vervanging is en dat het oorspronkelijke nummer bewaard blijft.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10580
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

Maar kannie op de GVB displays, magnie van de VRA, snapte VETAG nie, JWZ...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Sowieso rijdt er ergens rond Veenendaal toch al een X80 of iets? Dat wordt dan allemaal maar verwarrend voor de reiziger enzo... -o-
erka
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door erka »

De X wordt in andere steden zoals Berlijn en Londen vaak gebruikt als sneldienst-aanduiding, bijvoorbeeld van de stad naar vliegvelden. Vind ik ook veel logischer dan als vervangingsaanduiding.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:Het blijft ook een kuiltjevoordejus- en kersjeopdeappelmoeszender he:
Op Twitter doen reizigers hun beklag over de verhoogde ritprijs. Zo vraagt Eline zich af of dit wel de bedoeling kan zijn, en vindt Arjen het maar lastig te begrijpen.
Wie de vuk zijn Eline en Arjen? Zijn ze representatief voor de gemiddelde reiziger op dit traject? Is Eline misschien een onderzoekster? Heeft Arjen soms leerproblemen? Zijn ze getrouwd? En waarom is Henk en Ingrid eigenlijk niets gevraagd?

Vragen, vragen...
'Vinny vindt het OV in Amsterdam een regelrechte aanfluiting. Dat schrijft hij op het populaire forum OVinNederland in reactie op de verslechterende dienstverlening en de toegenomen ritprijzen na het uit dienst stellen van de Amstelveenlijn. Het GVB heeft nog niet op de aantijgingen gereageerd.'

Zo beter?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door umbusko »

erka schreef:De X wordt in andere steden zoals Berlijn en Londen vaak gebruikt als sneldienst-aanduiding, bijvoorbeeld van de stad naar vliegvelden. Vind ik ook veel logischer dan als vervangingsaanduiding.
Ik dus niet; het is maar net wat je gewend bent. :wink: Maar het principe werkt heel fijn: een lijn met een letter en getal kun je direct koppelen aan de route van de lijn met alleen het getal. De letter vertelt je wat er aan de hand is (vervanging, sneldienst, korte rit, ...). Als je dat maar consequent doet, leren de mensen het snel.

Ik zie trouwens niet in waarom X een sneldienst zou zijn (behalve eXpress, maar neem dan gewoon de E :') Of in navolging van de Duitsers SB. Al vraag ik me al jaren af wat er zo SB is aan de SB58 in Nijmegen :mrgreen: ) Een X als in “geblokkeerd, tijdelijke verandering” vind ik dan logischer. Maar in principe kun je iedere letter nemen.

En die X80 bij Veenendaal, als dat het argument moet gaat zijn om verbeteringen tegen te houden... Noem die dan 380 ofzo. Of een ander leuk getal. :Y
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

umbusko schreef:Of in navolging van de Duitsers SB.
Wij hadden hier in het bruisende Utca030 jaren geleden al de 12s en 13s, en er Stat me vaag nog iets bij van een 7s.

We hebben die duitserts dus heulemaal niet nodig met hun ge'SB :N
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Ach, Utrecht had twee buslijnen met exact dezelfde route maar twee verschillende nummers (13 en 213), dus om Uutje als een goed voorbeeld te noemen... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door dennistd »

Ik zat te denken aan een V (vervangend), maar of V2 nou zo'n goed idee is :X
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

Z2N schreef:Ach, Utrecht had twee buslijnen met exact dezelfde route maar twee verschillende nummers (13 en 213), dus om Uutje als een goed voorbeeld te noemen... (A)
Was 213 niet de opvolger van de 13s dan?

En Uutje is altijd goed natuurlijk *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten