Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
fred1954 schreef:Lijn 15 gaat samen met 22 en 36 als eerste lijnen elektrisch rijden, er zal dus geen urgentie zijn om van lijn 15 alsnog een tram te maken.
De reden om te kiezen voor een tram is omdat een tram meer capaciteit kan leveren dan een bus. Doordat een tram op rails rijdt is het mogelijk om zwaarder materieel in te zetten en toch een lager energieverbruik te hebben. Daarom moet je trams ook inzetten op zware vervoersrelaties. Wanneer ook dan de capaciteit bereikt wordt, moet je investeren in ongelijkvloersheid en komt dus een (pré-)metro in beeld.
Dat ben ik met je eens, maar waar lijn 15 eens de drukste buslijn van het GVB was, is dat bij mijn weten nu al lang niet meer.(sinds opening lijn 50) . De vraag is dan ook of het (nog) nodig is om de capaciteit van lijn 15 te verhogen door er een tramlijn van te maken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben meer een voorstander van een tram, zit zelf ook liever in een tram dan in een bus. Maar ik probeer te bedenken hoe de gemeente en vervoerregio in deze materie staan. Gezien het getreuzel van de afgelopen decennia over de vertramming van lijn 15, heb ik er weinig vertrouwen in dat dat juist nu zou gaan gebeuren, nu lijn 15 binnen afzienbare tijd elektrisch gereden gaat worden. Dat was mijn punt.
fred1954 schreef:Dat ben ik met je eens, maar waar lijn 15 eens de drukste buslijn van het GVB was, is dat bij mijn weten nu al lang niet meer.(sinds opening lijn 50) .
De opening van lijn 50 heeft het gebruik van lijn 15 inderdaad een flinke knauw gegeven, maar we zijn ondertussen weer een paar jaartjes verder, waarin de passagiersaantallen weer wat opgekrabbeld zijn. Hoewel lijn 15 nog niet de drukste buslijn van Amsterdam is, scheelt het niet heel veel. Afgelopen november werden er volgens het OV-dashboard van de vervoersregio een kleine 300.000 reizigers vervoerd.
Dat lijn 15 bij een mogelijke vertramming een streepje voor heeft op andere drukke buslijnen komt uiteraard omdat de hele route nu al met een tram te rijden is — zij het met een afstekertje tussen Surinameplein en Zeilstraat en een omweg via de Beethovenstraat.
Je moet niet heel erg hangen op een bepaalde route, je moet de vervoersrelaties goed in beeld hebben als gemeente/regio en kijken waar dan geinvesteerd moet worden in upgrades van de infrastructuur. Ik persoonlijk zie liever een nieuwe tramlijn 6 (Amsterdam Centraal/Leidseplein/Overtoom/Amstelveenseweg/Boelelaan VU/Amsterdam Zuid) met goede overstappen op het streekvervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Lijkt me een prima idee, dus eigenlijk gewoon lijn 11, alleen dan bij Overtoomse Sluis niet de brug over, maar de Amstelveenseweg op.......ik zeg doen! :)
Ik denk dat lijn 15 nog wel wat extra concurrentie gaat ondervinden van de ringlijn, nu met de nieuwe lijn 51. Elke 3/4 minuten een metro + een directe verbinding Sloterdijk - Zuid - Amstel maakt het ineens een stuk aantrekkelijker om toch maar even naar het iets verder gelegen metrostation te fietsen. Neemt trouwens niet weg dat de onwil om te vertrammen nog steeds moeilijk te begrijpen is; in de nieuwe tramsteden worden wel voor minder reizigers hele nieuwe lijnen aangelegd.
Ik ben vandaag voor het eerst de 551 tegengekomen.
Hij werd gereden met een compleet witte mercedes sprinter, met a4'tjes op de voor en achterkant.
Iemand die het kenteken toevallig herkent?
Lijn 551 is een Connexxion lijn, niet GVB. De dienstregeling staat op de CXX website, bij GVB ontbreekt die. Maar Connexxion had er wel iets beters van kunnen maken dan dit, daarin heb je dan wel weer gelijk. :D
Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden.
Je kunt volgens de vertrekstaat aan het einde van de nacht vanaf de halte Bijlmer ArenA slechts tot de halte Bijlmer ArenA reizen met nachtbus 285, ik heb het zojuist maar even doorgegeven aan de klantenservice dat dit toch wel tamelijk onzinnige informatie is.
fred1954 schreef:
Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden.
Lijn 5 stopt weer bij de Boelelaan/VU, maar bij de “oude” halte, volgens het GVB.
In dit artikel de reden, waarom lijn 5 niet op de nieuwe halte kan stoppen: het spoor ligt te laag ten opzichte van het perron.
Het valt me trouwens wel tegen dat er nog steeds setjes van 2xCAF rondrijden op lijn 54/53. Dat zou toch voorbij zijn vanaf 3 maart?.... Of is er nu een tekort omdat de S1/S2 in gereviseerd wordt.
fred1954 schreef:
Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden.
Lijn 5 stopt weer bij de Boelelaan/VU, maar bij de “oude” halte, volgens het GVB.
In dit artikel de reden, waarom lijn 5 niet op de nieuwe halte kan stoppen: het spoor ligt te laag ten opzichte van het perron.
Het artikel heeft het over de oude halte, volgens mij. En als ik het zo lees zou er weleens verband kunnen zitten tussen het functioneren van de stopmachine en de daaruit resulterende spoorhoogte bij de halte.
IC140 schreef:Het valt me trouwens wel tegen dat er nog steeds setjes van 2xCAF rondrijden op lijn 54/53. Dat zou toch voorbij zijn vanaf 3 maart?.... Of is er nu een tekort omdat de S1/S2 in gereviseerd wordt.
n-evo schreef:^Het metronet is vrij rommelig geworden nu op iedere oude metrolijn 3 soorten materieel rijden en dan ook nog eens in verschillende lengtes.
Op lijn 53 en 54 rijden, zo ver ik weet, alleen maar CAF en Metropolis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ik zag gisteren sneltrams op de 53. Tenzij het weer een filmrol was die bleef hangen. Dat kan natuurlijk.mMaar goed laat ik het dan zo zeggen: op de Ringlijn is het een beetje een rommeltje.
fred1954 schreef:Na de klimaatmars van gisteren ontspoorde een lijn 4 op het CS, waarschijnlijk door de opwarming van de aarde onder de rails? :D https://m.youtube.com/watch?v=a-ItjcTfmys
Tijdens een protest ouderwets gezellig een tram in de fik steken is tegenwoordig niet meer verantwoord te noemen: slecht voor het milieu.
De Ringlijn rommelig, ja. Dat men de voor- en nadelen van de diverse materieeltypes op deze manier zo eerlijk mogelijk over het oude netwerk verdeelt vind ik echter wel te billijken.
Voor de rest is het volgens mij ook een kwestie van perceptie. Over een tijdje zijn die oude sneltrams ook zilvergrijs met rood en zwart, voorzien van zwarte bankjes en een opgefrist interieur. Dat zal het rommelige gevoel alweer een beetje verminderen. De verzilvering van het CAF-materieel was niet direct nodig (een grote beurt van het interieur wel, vond ik), maar ik vond dit voor het imago, het beeld en het "gevoel" van het metrosysteem een hele goeie ingreep.
Neem bijvoorbeeld de Kleinprofil lijnen U1/U2 in Berlijn. Daarop rijden ook drie, zelfs vier soorten materieel door elkaar. Ik vind dat best charmant. En het feit dat ze allemaal knalgeel zijn schept toch genoeg eenheid.
Wat ik rommeliger vind dan de materieelinzet is het interval van 50/51 op Isolatorweg-Overamstel. Dat zou volgens dienstregeling 4-6-4-6 minuten in de daluren en 5-3-5-3 in de spits moeten zijn. Ik heb de afgelopen 9 dagen vier keer van de Ringlijn gebruik gemaakt en het viel me op dat het regelmatig voorkomt dat er twee metro's redelijk kort achter elkaar zitten, waarna er een gaatje van zes tot acht minuten valt.
Aan de andere kant: waar hebben we het over. Tot vorige week zondag was 1x per 7,5 minuut de maximale frequentie en het kortste interval op de westtak, dus alles is relatief. Het is nu beter dan het ooit geweest is. Eindelijk wordt de grote capaciteit van de lijn goed benut. Eindelijk heeft het traject Sloterdijk-Zuid een bediening die je bij een metrolijn mag verwachten en die niet uit de toon valt bij de bediening van de N/Z en het gezamenlijke traject van de Oostlijn. Eindelijk is er een vervoersaanbod dat past bij de vraag in West en bij de rol die de metro moet vervullen in de stad.