Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vinny schreef:
fred1954 schreef:Lijn 15 gaat samen met 22 en 36 als eerste lijnen elektrisch rijden, er zal dus geen urgentie zijn om van lijn 15 alsnog een tram te maken.
De reden om te kiezen voor een tram is omdat een tram meer capaciteit kan leveren dan een bus. Doordat een tram op rails rijdt is het mogelijk om zwaarder materieel in te zetten en toch een lager energieverbruik te hebben. Daarom moet je trams ook inzetten op zware vervoersrelaties. Wanneer ook dan de capaciteit bereikt wordt, moet je investeren in ongelijkvloersheid en komt dus een (pré-)metro in beeld.
Dat ben ik met je eens, maar waar lijn 15 eens de drukste buslijn van het GVB was, is dat bij mijn weten nu al lang niet meer.(sinds opening lijn 50) . De vraag is dan ook of het (nog) nodig is om de capaciteit van lijn 15 te verhogen door er een tramlijn van te maken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben meer een voorstander van een tram, zit zelf ook liever in een tram dan in een bus. Maar ik probeer te bedenken hoe de gemeente en vervoerregio in deze materie staan. Gezien het getreuzel van de afgelopen decennia over de vertramming van lijn 15, heb ik er weinig vertrouwen in dat dat juist nu zou gaan gebeuren, nu lijn 15 binnen afzienbare tijd elektrisch gereden gaat worden. Dat was mijn punt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Dat ben ik met je eens, maar waar lijn 15 eens de drukste buslijn van het GVB was, is dat bij mijn weten nu al lang niet meer.(sinds opening lijn 50) .
De opening van lijn 50 heeft het gebruik van lijn 15 inderdaad een flinke knauw gegeven, maar we zijn ondertussen weer een paar jaartjes verder, waarin de passagiersaantallen weer wat opgekrabbeld zijn. Hoewel lijn 15 nog niet de drukste buslijn van Amsterdam is, scheelt het niet heel veel. Afgelopen november werden er volgens het OV-dashboard van de vervoersregio een kleine 300.000 reizigers vervoerd.

Dat lijn 15 bij een mogelijke vertramming een streepje voor heeft op andere drukke buslijnen komt uiteraard omdat de hele route nu al met een tram te rijden is — zij het met een afstekertje tussen Surinameplein en Zeilstraat en een omweg via de Beethovenstraat.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Je moet niet heel erg hangen op een bepaalde route, je moet de vervoersrelaties goed in beeld hebben als gemeente/regio en kijken waar dan geinvesteerd moet worden in upgrades van de infrastructuur. Ik persoonlijk zie liever een nieuwe tramlijn 6 (Amsterdam Centraal/Leidseplein/Overtoom/Amstelveenseweg/Boelelaan VU/Amsterdam Zuid) met goede overstappen op het streekvervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijkt me een prima idee, dus eigenlijk gewoon lijn 11, alleen dan bij Overtoomse Sluis niet de brug over, maar de Amstelveenseweg op.......ik zeg doen! :)
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je algemene aanbeveling vind ik toch een beetje in tegenspraak met je specifieke wens, Vinny...
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik denk dat lijn 15 nog wel wat extra concurrentie gaat ondervinden van de ringlijn, nu met de nieuwe lijn 51. Elke 3/4 minuten een metro + een directe verbinding Sloterdijk - Zuid - Amstel maakt het ineens een stuk aantrekkelijker om toch maar even naar het iets verder gelegen metrostation te fietsen. Neemt trouwens niet weg dat de onwil om te vertrammen nog steeds moeilijk te begrijpen is; in de nieuwe tramsteden worden wel voor minder reizigers hele nieuwe lijnen aangelegd.
We kunnen er niet meer Onderuit
mp623
Berichten: 60
Lid geworden op: di 27 mar 2018, 22:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door mp623 »

Ik ben vandaag voor het eerst de 551 tegengekomen.
Hij werd gereden met een compleet witte mercedes sprinter, met a4'tjes op de voor en achterkant.
Iemand die het kenteken toevallig herkent?

Afbeelding
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door MdJ »

Volgens Google stond ie op 23 februari 2019 in De Meern voor €14.500,- te koop op Marktplaats.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Goede voorbereiding is toch maar alles bij zo'n klus :')

Fijn ook dat ie zo goed herkenbaar is als GVB-voertuig aan de kenmerkende manier waarop het lijnnummer gepresenteerd wordt...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Lijn 551 is een Connexxion lijn, niet GVB. De dienstregeling staat op de CXX website, bij GVB ontbreekt die. Maar Connexxion had er wel iets beters van kunnen maken dan dit, daarin heb je dan wel weer gelijk. :D

Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden. :shock:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Oeps! Hoe kon ik me vergissen (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Vergissen is menselijk, ik snap wel dat je in de war gebracht bent door dat A4tje achter de voorruit, daar heeft het GVB patent op....... :lol:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Je kunt volgens de vertrekstaat aan het einde van de nacht vanaf de halte Bijlmer ArenA slechts tot de halte Bijlmer ArenA reizen met nachtbus 285, ik heb het zojuist maar even doorgegeven aan de klantenservice dat dit toch wel tamelijk onzinnige informatie is.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

fred1954 schreef: Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden. :shock:
Lijn 5 stopt weer bij de Boelelaan/VU, maar bij de “oude” halte, volgens het GVB.

In dit artikel de reden, waarom lijn 5 niet op de nieuwe halte kan stoppen: het spoor ligt te laag ten opzichte van het perron. :shock:

https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/w ... lelaan-vu/
Laatst gewijzigd door fred1954 op ma 11 mar 2019, 08:18, 4 keer totaal gewijzigd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

Het valt me trouwens wel tegen dat er nog steeds setjes van 2xCAF rondrijden op lijn 54/53. Dat zou toch voorbij zijn vanaf 3 maart?.... Of is er nu een tekort omdat de S1/S2 in gereviseerd wordt.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

^Het metronet is vrij rommelig geworden nu op iedere oude metrolijn 3 soorten materieel rijden en dan ook nog eens in verschillende lengtes.
trolly schreef:Goede voorbereiding is toch maar alles bij zo'n klus :')

Fijn ook dat ie zo goed herkenbaar is als GVB-voertuig aan de kenmerkende manier waarop het lijnnummer gepresenteerd wordt...
Aan de haltes te zien is het tenminste wel HOV.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:
fred1954 schreef: Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden. :shock:
Lijn 5 stopt weer bij de Boelelaan/VU, maar bij de “oude” halte, volgens het GVB.

In dit artikel de reden, waarom lijn 5 niet op de nieuwe halte kan stoppen: het spoor ligt te laag ten opzichte van het perron. :shock:

https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/w ... lelaan-vu/
Het artikel heeft het over de oude halte, volgens mij. En als ik het zo lees zou er weleens verband kunnen zitten tussen het functioneren van de stopmachine en de daaruit resulterende spoorhoogte bij de halte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door nvdw »

trolly schreef:Fijn ook dat ie zo goed herkenbaar is als GVB-voertuig aan de kenmerkende manier waarop het lijnnummer gepresenteerd wordt...
In elk geval een GVB-style filmkast dus, en lekker op ooghoogte opgehangen voor wat extragratis dode hoek :roll:
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

IC140 schreef:Het valt me trouwens wel tegen dat er nog steeds setjes van 2xCAF rondrijden op lijn 54/53. Dat zou toch voorbij zijn vanaf 3 maart?.... Of is er nu een tekort omdat de S1/S2 in gereviseerd wordt.
Is allemaal gewoon gepland.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Na de klimaatmars van gisteren ontspoorde een lijn 4 op het CS, waarschijnlijk door de opwarming van de aarde onder de rails? :D
https://m.youtube.com/watch?v=a-ItjcTfmys
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:^Het metronet is vrij rommelig geworden nu op iedere oude metrolijn 3 soorten materieel rijden en dan ook nog eens in verschillende lengtes.
Op lijn 53 en 54 rijden, zo ver ik weet, alleen maar CAF en Metropolis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zag gisteren sneltrams op de 53. Tenzij het weer een filmrol was die bleef hangen. Dat kan natuurlijk.mMaar goed laat ik het dan zo zeggen: op de Ringlijn is het een beetje een rommeltje.
fred1954 schreef:Na de klimaatmars van gisteren ontspoorde een lijn 4 op het CS, waarschijnlijk door de opwarming van de aarde onder de rails? :D
https://m.youtube.com/watch?v=a-ItjcTfmys
Tijdens een protest ouderwets gezellig een tram in de fik steken is tegenwoordig niet meer verantwoord te noemen: slecht voor het milieu.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Mojito »

De Ringlijn rommelig, ja. Dat men de voor- en nadelen van de diverse materieeltypes op deze manier zo eerlijk mogelijk over het oude netwerk verdeelt vind ik echter wel te billijken.

Voor de rest is het volgens mij ook een kwestie van perceptie. Over een tijdje zijn die oude sneltrams ook zilvergrijs met rood en zwart, voorzien van zwarte bankjes en een opgefrist interieur. Dat zal het rommelige gevoel alweer een beetje verminderen. De verzilvering van het CAF-materieel was niet direct nodig (een grote beurt van het interieur wel, vond ik), maar ik vond dit voor het imago, het beeld en het "gevoel" van het metrosysteem een hele goeie ingreep.

Neem bijvoorbeeld de Kleinprofil lijnen U1/U2 in Berlijn. Daarop rijden ook drie, zelfs vier soorten materieel door elkaar. Ik vind dat best charmant. En het feit dat ze allemaal knalgeel zijn schept toch genoeg eenheid.

Wat ik rommeliger vind dan de materieelinzet is het interval van 50/51 op Isolatorweg-Overamstel. Dat zou volgens dienstregeling 4-6-4-6 minuten in de daluren en 5-3-5-3 in de spits moeten zijn. Ik heb de afgelopen 9 dagen vier keer van de Ringlijn gebruik gemaakt en het viel me op dat het regelmatig voorkomt dat er twee metro's redelijk kort achter elkaar zitten, waarna er een gaatje van zes tot acht minuten valt.

Aan de andere kant: waar hebben we het over. Tot vorige week zondag was 1x per 7,5 minuut de maximale frequentie en het kortste interval op de westtak, dus alles is relatief. Het is nu beter dan het ooit geweest is. Eindelijk wordt de grote capaciteit van de lijn goed benut. Eindelijk heeft het traject Sloterdijk-Zuid een bediening die je bij een metrolijn mag verwachten en die niet uit de toon valt bij de bediening van de N/Z en het gezamenlijke traject van de Oostlijn. Eindelijk is er een vervoersaanbod dat past bij de vraag in West en bij de rol die de metro moet vervullen in de stad.
足元にご注意下さい
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

^^^^ voor de tijd dat de ombouw/vernieuwing duurt ja.
Na oplevering daarvan verschuiven de 'poppetjes' weer naar die tramlijn, denk ik?

Of wordt naast nieuw materieel ook bijpassende bestuurders ervan aangetrokken?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ja, dat laatste uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 180 gasten