Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dan valt het me nog erger tegen. Ik kan me niet voorstellen dat lijn 54 nu rustiger is dan 5 jaar terug, maar toch wordt er op veel ritten minder capaciteit ingezet:hauptbahnhof schreef:Is allemaal gewoon gepland.IC140 schreef:Het valt me trouwens wel tegen dat er nog steeds setjes van 2xCAF rondrijden op lijn 54/53. Dat zou toch voorbij zijn vanaf 3 maart?.... Of is er nu een tekort omdat de S1/S2 in gereviseerd wordt.
- De frequentie is van 8x per uur naar 7,5x per uur verlaagd
- 2xCAF heeft minder capaciteit dan 2xZilvermeeuw
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat is het ook voornamelijk. Als die sneltrams straks ook grijs zijn en er hopelijk wat minder uitgeleefd uitzien is het al een stuk beter.Mojito schreef:Neem bijvoorbeeld de Kleinprofil lijnen U1/U2 in Berlijn. Daarop rijden ook drie, zelfs vier soorten materieel door elkaar. Ik vind dat best charmant. En het feit dat ze allemaal knalgeel zijn schept toch genoeg eenheid.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgens mij gaat het op de ringlijn nu juist lekker: ik heb op lijn 50 en 51 tot nu toe steeds consequent alleen 3 gekoppelde stellen / 6 bakken gezien. Meestal alleen M5 en 3x BN, maar (ik gok bij gebrek aan materieel) ook wel eens een trein 3x CAF. De oostlijn rijdt nu met voornamelijk CAF en wat M5 er tussen (sneltrams heb ik nog niet gezien) maar het meerendeel van die CAF-treinen bestaan uit slechts 2 stellen.n-evo schreef:Ik zag gisteren sneltrams op de 53. Tenzij het weer een filmrol was die bleef hangen. Dat kan natuurlijk.mMaar goed laat ik het dan zo zeggen: op de Ringlijn is het een beetje een rommeltje.
Ik gok dat het idee achter deze verdeling is dat de Oostlijntunnel de frequentste dienst heeft van het net, en daarom het best kortere treinen aan kan, maar voor lijn 54 is het echt niet genoeg. In de middagspits zitten 2 CAFjes stadinwaarts na Bijlmer ArenA al tot de nok toe vol, dus dat moet in de ochtendspits richting AMC helemaal een ramp zijn.
De overlast zou deels verholpen kunnen worden door lijn 53 op CS los te koppelen van lijn 54 en volledig met 2x CAF te gaan rijden, zodat de 54 en 51 op elkaar kunnen gaan keren en (bijna) volledig met 6 bakken gereden kunnen worden. Maar lijn 53 is sinds de ontwikkelingen rond Diemen Zuid ook niet zo rustig meer dus echt comfortabel wordt het ook daar niet. Moraal van dit verhaal: het GVB heeft nog altijd veel te weinig materieel :Y
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zondag overdag reed er zelfs volgens ovzoeker 1 dienstwagen meer op lijn 45 dan op lijn 55.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
En inderdaad:trolly schreef:Het artikel heeft het over de oude halte, volgens mij. En als ik het zo lees zou er weleens verband kunnen zitten tussen het functioneren van de stopmachine en de daaruit resulterende spoorhoogte bij de halte.fred1954 schreef:Lijn 5 stopt weer bij de Boelelaan/VU, maar bij de “oude” halte, volgens het GVB.fred1954 schreef: Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden.
In dit artikel de reden, waarom lijn 5 niet op de nieuwe halte kan stoppen: het spoor ligt te laag ten opzichte van het perron.
https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/w ... lelaan-vu/
Zie https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/w ... lelaan-vu/Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram schreef: Update herstelwerkzaamheden spoor De Boelelaan/VU:
In de nacht van maandag 11 op dinsdag 12 maart en de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 maart voert aannemer VITAL herstelwerkzaamheden uit aan het spoor ter hoogte van halte De Boelelaan/VU. Onder het spoor wordt ballast aangebracht met een stopmachine. Het aanvoeren van ballast en het werken met de stopmachine kan geluidsoverlast met zich meebrengen. De aannemer gaat aan de slag om ongeveer 01:00, na de laatste rit van tram 5.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dank trolly, ik werd op het verkeerde been gezet doordat het GVB sprak over de “oude” halte. Ik nam aan dat er dan ook een nieuwe was. Het is duidelijk nu. :pos:
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De reden dat lijn 53 en 54 aan mekaar gekoppeld zijn op CS heeft met aansluiting 50<>53 op Van der Madeweg te maken. Ga je ze loskoppelen, dan is de aansluiting ook weg. Of er moet denk ik met lijn 50 geklooid worden en een extra wagendienst erbij waarschijnlijk.Caffer schreef:
<knip>
De overlast zou deels verholpen kunnen worden door lijn 53 op CS los te koppelen van lijn 54 en volledig met 2x CAF te gaan rijden, zodat de 54 en 51 op elkaar kunnen gaan keren en (bijna) volledig met 6 bakken gereden kunnen worden. Maar lijn 53 is sinds de ontwikkelingen rond Diemen Zuid ook niet zo rustig meer dus echt comfortabel wordt het ook daar niet. Moraal van dit verhaal: het GVB heeft nog altijd veel te weinig materieel :Y
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er is een nieuwe halte in wording. Om precies te zijn bestaat die op dit moment uit twee perronwanden aan weerszijden van het spoor.fred1954 schreef:Dank trolly, ik werd op het verkeerde been gezet doordat het GVB sprak over de “oude” halte. Ik nam aan dat er dan ook een nieuwe was. Het is duidelijk nu. :pos:
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik kwam een bericht tegen dat de bestuurdersstoel voor deze tram geleverd wordt door (vh) Savas, nu Be-Ge Savas Seating geheten.fred1954 schreef: (..)Dit voorjaar moet de eerste tram naar Amsterdam komen voor testritten.
https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... ste-meters
In close collaboration with the tram constructor CAF in Spain, Be-Ge Savas Seating has designed a comfortable driver’s seat.
http://seating.be-ge.com/be-ge-savas-se ... b-project/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als je de 50 en 53 op elkaar afstemt valt de 51/54 daar toch nog wel tussen te proppen lijkt me? Dan moet het inderdaad niet een extra dienstwagen kosten dan ben je alleen maar verder van huis :')hauptbahnhof schreef:De reden dat lijn 53 en 54 aan mekaar gekoppeld zijn op CS heeft met aansluiting 50<>53 op Van der Madeweg te maken. Ga je ze loskoppelen, dan is de aansluiting ook weg. Of er moet denk ik met lijn 50 geklooid worden en een extra wagendienst erbij waarschijnlijk.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik heb vandaag al paar keer een setje van 2x BN voorbij zien komen. Geen idee of het de 50 of 51 is.Caffer schreef:Volgens mij gaat het op de ringlijn nu juist lekker: ik heb op lijn 50 en 51 tot nu toe steeds consequent alleen 3 gekoppelde stellen / 6 bakken gezien. Meestal alleen M5 en 3x BN, maar (ik gok bij gebrek aan materieel) ook wel eens een trein 3x CAF. De oostlijn rijdt nu met voornamelijk CAF en wat M5 er tussen (sneltrams heb ik nog niet gezien) maar het meerendeel van die CAF-treinen bestaan uit slechts 2 stellen.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zie enkel setjes van 3x BN. Alleen op de lijnen 50 en 51 tot nog toe. Ook nu haal ik een 3x BN in.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het huidige zwaar vervlochten metronet brengt een aantal problemen met zich mee:Caffer schreef:Als je de 50 en 53 op elkaar afstemt valt de 51/54 daar toch nog wel tussen te proppen lijkt me? Dan moet het inderdaad niet een extra dienstwagen kosten dan ben je alleen maar verder van huis :')
[*]Optimale spreiding in de Oostlijntunnel, rekening houden met een tijdhalte om stilstand voor CS te voorkomen
[*]Aansluiting op Van der Madeweg tussen lijn 50 en 53.
Daardoor is de dienstregeling al zo'n beetje direct samengesteld want lijn 53 en 54 keren op elkaar, lijn 50 sluit aan op lijn 53 op Van der Madeweg en lijn 51 rijdt in het gat die ontstaat in de tunnel.
Lijn 53 en 54 van elkaar loskoppelen betekent dat de keertijd op Gein van lijn 50 te kort wordt waardoor je dus extra keertijd moet inbouwen.
Omdat lijn 50 nu ook eerder op Van der Madeweg moet zijn, krijg je ook daar een te korte kering die dus ook verlengd moet worden. Wellicht kan dat met 1 wagendienst meer, maar om de dienstregeling robuust te maken zou het best met 2 wagendiensten meer moeten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Letterlijk paar minuten geleden op Sloterdijk:Western Soldier schreef:Ik zie enkel setjes van 3x BN. Alleen op de lijnen 50 en 51 tot nog toe. Ook nu haal ik een 3x BN in.
Het gaat sinds 3 maart niet helemaal lekker met de actuele informatie in de apps. De 50 geeft regelmatig geen actuele tijden, de 51 wel. Of er staat dat de metro al vertrokken is met actuele tijden terwijl het tijdstip nog niet gepasseerd is, en de metro nog moet komen.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Weet je zeker dat het om BN gaat? Overigens reis ik wel hoofdzakelijk doordeweeks.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik zal de volgende keer ook nog een foto maken van de metro zelf oké?
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik geloof je.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik geloof hem helemaal niet, we worden belazerd waar we bij staan :Y
@Hbf In mijn hoofd zouden de 51 en 54 op elkaar kunnen keren op zo'n manier dat er een gat blijft in de Oostlijnbuis voor lijn 53 waar de 50 probleemloos op kan aansluiten. Maar ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd.
@Hbf In mijn hoofd zouden de 51 en 54 op elkaar kunnen keren op zo'n manier dat er een gat blijft in de Oostlijnbuis voor lijn 53 waar de 50 probleemloos op kan aansluiten. Maar ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Of je nou een gat in je hoofd hebt of niet, mij lijkt het niet prettig daar een metro in te laten keren.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
En hoe keer je een metro boven op de andere? En gaat het niet helemaal mis met een gat in de buis van de Oostlijn? Zoveel vragen...
Damn it Caffer, sssssst. Ik had 'm eindelijk zo ver!Caffer schreef:Ik geloof hem helemaal niet, we worden belazerd waar we bij staan :Y
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het gaat erom dat lijn 53 niet op zichzelf kan keren zonder dat dat gevolgen heeft voor lijn 50. Op dit moment heeft lijn 53 technisch gezien een superlange kering op CS. De volgorde richting CS is namelijk 54 53 51 maar richting de eindpunten 51 53 54. Als elke lijn op zichzelf keert, dan worden de keringen korter per lijn en dus moet lijn 50 daarop aanpassen. Hij komt namelijk op hetzelfde tijdstip aan op Isolatorweg maar moet eerder weg.Caffer schreef:Ik geloof hem helemaal niet, we worden belazerd waar we bij staan :Y
@Hbf In mijn hoofd zouden de 51 en 54 op elkaar kunnen keren op zo'n manier dat er een gat blijft in de Oostlijnbuis voor lijn 53 waar de 50 probleemloos op kan aansluiten. Maar ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd.
Langer op zichzelf keren kan uiteraard ook niet op CS. Op Gein zou dat wel kunnen, maar stilstand is duur, en het betekent dat er altijd lang gekeerd moet worden aldaar.
De beste oplossing: ONTVLECHTEN! :Y
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ontvlechten omdat systeem boven reiziger wordt gesteld is de slechtste oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Aah ja nu snap ik het, dank je. Ontvlechten zou het net een stuk robuuster maken en is op termijn onvermijdelijk als je de frequenties verder wil verhogen, maar moet het in dit geval toch met Suus eens zijn: om nou een minder comfortabel lijnennet in te voeren omdat je als exploitant te belazerd bent om voldoende materieel aan te schaffen...hauptbahnhof schreef: Het gaat erom dat lijn 53 niet op zichzelf kan keren zonder dat dat gevolgen heeft voor lijn 50. Op dit moment heeft lijn 53 technisch gezien een superlange kering op CS. De volgorde richting CS is namelijk 54 53 51 maar richting de eindpunten 51 53 54. Als elke lijn op zichzelf keert, dan worden de keringen korter per lijn en dus moet lijn 50 daarop aanpassen. Hij komt namelijk op hetzelfde tijdstip aan op Isolatorweg maar moet eerder weg.
Langer op zichzelf keren kan uiteraard ook niet op CS. Op Gein zou dat wel kunnen, maar stilstand is duur, en het betekent dat er altijd lang gekeerd moet worden aldaar.
De beste oplossing: ONTVLECHTEN! :Y
We kunnen er niet meer Onderuit
-
- Berichten: 3923
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Een overstap maar stuk minder lang staan blauwbekken op de metrostations kies ik ook als reiziger. Kom op, we zijn toch niet in Rotterdam hier? Gelukkig zijn ze nu van de kwartiersdiensten afgestapt naar de ietsjes minder ergere 12minuten dienst. Dus doe maar ontvlechten maar dan wel voor volledige lijnen (niet zoals eerder gepland een Gaasperplaspendel).
Maar altijd dat hele gezeur over overstappen... Je komt in de meeste metrosteden maar 1 lijn per station/perron tegen, maar wel met flink hogere frequenties. Alleen hier kan het niet :N
Maar altijd dat hele gezeur over overstappen... Je komt in de meeste metrosteden maar 1 lijn per station/perron tegen, maar wel met flink hogere frequenties. Alleen hier kan het niet :N
Hier heeft het niet perse met voldoende materieel te maken maar de kosten die je maakt met langere stilstand. Ook als er een paar meer M5en waren, dan zou het geldverkwisting zijn om onnodig materieel in te zetten waar het ook minder kan. Kijk maar naar de proef van de RET met ontkoppelen op lijn D. Bovendien moet je niet vergeten dat de exploitant in dit geval niks aanschaft.Aah ja nu snap ik het, dank je. Ontvlechten zou het net een stuk robuuster maken en is op termijn onvermijdelijk als je de frequenties verder wil verhogen, maar moet het in dit geval toch met Suus eens zijn: om nou een minder comfortabel lijnennet in te voeren omdat je als exploitant te belazerd bent om voldoende materieel aan te schaffen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 78 gasten