Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Afgelopen zaterdag zag ik lijn 45 rijden. Op het Amstelveense busstation stonden ze zelfs op de grote busaanwijzer vermeld, dat mag wel eens in de krant. Op de momenten dat ik daar langs kwam stond er steeds 1 bus gereed (soms even 2); blijkbaar waren er dus voldoende bussen.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door IC140 »

hauptbahnhof schreef:
IC140 schreef:Het valt me trouwens wel tegen dat er nog steeds setjes van 2xCAF rondrijden op lijn 54/53. Dat zou toch voorbij zijn vanaf 3 maart?.... Of is er nu een tekort omdat de S1/S2 in gereviseerd wordt.
Is allemaal gewoon gepland.
Dan valt het me nog erger tegen. Ik kan me niet voorstellen dat lijn 54 nu rustiger is dan 5 jaar terug, maar toch wordt er op veel ritten minder capaciteit ingezet:
- De frequentie is van 8x per uur naar 7,5x per uur verlaagd
- 2xCAF heeft minder capaciteit dan 2xZilvermeeuw
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Mojito schreef:Neem bijvoorbeeld de Kleinprofil lijnen U1/U2 in Berlijn. Daarop rijden ook drie, zelfs vier soorten materieel door elkaar. Ik vind dat best charmant. En het feit dat ze allemaal knalgeel zijn schept toch genoeg eenheid.
Dat is het ook voornamelijk. Als die sneltrams straks ook grijs zijn en er hopelijk wat minder uitgeleefd uitzien is het al een stuk beter.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

n-evo schreef:Ik zag gisteren sneltrams op de 53. Tenzij het weer een filmrol was die bleef hangen. Dat kan natuurlijk.mMaar goed laat ik het dan zo zeggen: op de Ringlijn is het een beetje een rommeltje.
Volgens mij gaat het op de ringlijn nu juist lekker: ik heb op lijn 50 en 51 tot nu toe steeds consequent alleen 3 gekoppelde stellen / 6 bakken gezien. Meestal alleen M5 en 3x BN, maar (ik gok bij gebrek aan materieel) ook wel eens een trein 3x CAF. De oostlijn rijdt nu met voornamelijk CAF en wat M5 er tussen (sneltrams heb ik nog niet gezien) maar het meerendeel van die CAF-treinen bestaan uit slechts 2 stellen.

Ik gok dat het idee achter deze verdeling is dat de Oostlijntunnel de frequentste dienst heeft van het net, en daarom het best kortere treinen aan kan, maar voor lijn 54 is het echt niet genoeg. In de middagspits zitten 2 CAFjes stadinwaarts na Bijlmer ArenA al tot de nok toe vol, dus dat moet in de ochtendspits richting AMC helemaal een ramp zijn.

De overlast zou deels verholpen kunnen worden door lijn 53 op CS los te koppelen van lijn 54 en volledig met 2x CAF te gaan rijden, zodat de 54 en 51 op elkaar kunnen gaan keren en (bijna) volledig met 6 bakken gereden kunnen worden. Maar lijn 53 is sinds de ontwikkelingen rond Diemen Zuid ook niet zo rustig meer dus echt comfortabel wordt het ook daar niet. Moraal van dit verhaal: het GVB heeft nog altijd veel te weinig materieel :Y
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

diederickx schreef:Afgelopen zaterdag zag ik lijn 45 rijden. Op het Amstelveense busstation stonden ze zelfs op de grote busaanwijzer vermeld, dat mag wel eens in de krant. Op de momenten dat ik daar langs kwam stond er steeds 1 bus gereed (soms even 2); blijkbaar waren er dus voldoende bussen.
Zondag overdag reed er zelfs volgens ovzoeker 1 dienstwagen meer op lijn 45 dan op lijn 55.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

trolly schreef:
fred1954 schreef:
fred1954 schreef: Overigens meldt het GVB net op Twitter, dat de halte De Boelelaan/VU de gehele dag buiten gebruik zal zijn voor lijn 5, ivm werkzaamheden. :shock:
Lijn 5 stopt weer bij de Boelelaan/VU, maar bij de “oude” halte, volgens het GVB.

In dit artikel de reden, waarom lijn 5 niet op de nieuwe halte kan stoppen: het spoor ligt te laag ten opzichte van het perron. :shock:

https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/w ... lelaan-vu/
Het artikel heeft het over de oude halte, volgens mij. En als ik het zo lees zou er weleens verband kunnen zitten tussen het functioneren van de stopmachine en de daaruit resulterende spoorhoogte bij de halte.
En inderdaad:
Els | Gemeente Amsterdam, Metro en Tram schreef: Update herstelwerkzaamheden spoor De Boelelaan/VU:
In de nacht van maandag 11 op dinsdag 12 maart en de nacht van dinsdag 12 op woensdag 13 maart voert aannemer VITAL herstelwerkzaamheden uit aan het spoor ter hoogte van halte De Boelelaan/VU. Onder het spoor wordt ballast aangebracht met een stopmachine. Het aanvoeren van ballast en het werken met de stopmachine kan geluidsoverlast met zich meebrengen. De aannemer gaat aan de slag om ongeveer 01:00, na de laatste rit van tram 5.
Zie https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2019/w ... lelaan-vu/
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dank trolly, ik werd op het verkeerde been gezet doordat het GVB sprak over de “oude” halte. Ik nam aan dat er dan ook een nieuwe was. Het is duidelijk nu. :pos:
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Caffer schreef:
<knip>

De overlast zou deels verholpen kunnen worden door lijn 53 op CS los te koppelen van lijn 54 en volledig met 2x CAF te gaan rijden, zodat de 54 en 51 op elkaar kunnen gaan keren en (bijna) volledig met 6 bakken gereden kunnen worden. Maar lijn 53 is sinds de ontwikkelingen rond Diemen Zuid ook niet zo rustig meer dus echt comfortabel wordt het ook daar niet. Moraal van dit verhaal: het GVB heeft nog altijd veel te weinig materieel :Y
De reden dat lijn 53 en 54 aan mekaar gekoppeld zijn op CS heeft met aansluiting 50<>53 op Van der Madeweg te maken. Ga je ze loskoppelen, dan is de aansluiting ook weg. Of er moet denk ik met lijn 50 geklooid worden en een extra wagendienst erbij waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Dank trolly, ik werd op het verkeerde been gezet doordat het GVB sprak over de “oude” halte. Ik nam aan dat er dan ook een nieuwe was. Het is duidelijk nu. :pos:
Er is een nieuwe halte in wording. Om precies te zijn bestaat die op dit moment uit twee perronwanden aan weerszijden van het spoor.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Durashift »

fred1954 schreef: (..)Dit voorjaar moet de eerste tram naar Amsterdam komen voor testritten.

https://wijnemenjemee.nl/divers/nieuws/ ... ste-meters
Ik kwam een bericht tegen dat de bestuurdersstoel voor deze tram geleverd wordt door (vh) Savas, nu Be-Ge Savas Seating geheten.
In close collaboration with the tram constructor CAF in Spain, Be-Ge Savas Seating has designed a comfortable driver’s seat.
http://seating.be-ge.com/be-ge-savas-se ... b-project/
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

hauptbahnhof schreef:De reden dat lijn 53 en 54 aan mekaar gekoppeld zijn op CS heeft met aansluiting 50<>53 op Van der Madeweg te maken. Ga je ze loskoppelen, dan is de aansluiting ook weg. Of er moet denk ik met lijn 50 geklooid worden en een extra wagendienst erbij waarschijnlijk.
Als je de 50 en 53 op elkaar afstemt valt de 51/54 daar toch nog wel tussen te proppen lijkt me? Dan moet het inderdaad niet een extra dienstwagen kosten dan ben je alleen maar verder van huis :')
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:Volgens mij gaat het op de ringlijn nu juist lekker: ik heb op lijn 50 en 51 tot nu toe steeds consequent alleen 3 gekoppelde stellen / 6 bakken gezien. Meestal alleen M5 en 3x BN, maar (ik gok bij gebrek aan materieel) ook wel eens een trein 3x CAF. De oostlijn rijdt nu met voornamelijk CAF en wat M5 er tussen (sneltrams heb ik nog niet gezien) maar het meerendeel van die CAF-treinen bestaan uit slechts 2 stellen.
Ik heb vandaag al paar keer een setje van 2x BN voorbij zien komen. Geen idee of het de 50 of 51 is.
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik zie enkel setjes van 3x BN. Alleen op de lijnen 50 en 51 tot nog toe. Ook nu haal ik een 3x BN in.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Caffer schreef:Als je de 50 en 53 op elkaar afstemt valt de 51/54 daar toch nog wel tussen te proppen lijkt me? Dan moet het inderdaad niet een extra dienstwagen kosten dan ben je alleen maar verder van huis :')
Het huidige zwaar vervlochten metronet brengt een aantal problemen met zich mee:
[*]Optimale spreiding in de Oostlijntunnel, rekening houden met een tijdhalte om stilstand voor CS te voorkomen
[*]Aansluiting op Van der Madeweg tussen lijn 50 en 53.

Daardoor is de dienstregeling al zo'n beetje direct samengesteld want lijn 53 en 54 keren op elkaar, lijn 50 sluit aan op lijn 53 op Van der Madeweg en lijn 51 rijdt in het gat die ontstaat in de tunnel.

Lijn 53 en 54 van elkaar loskoppelen betekent dat de keertijd op Gein van lijn 50 te kort wordt waardoor je dus extra keertijd moet inbouwen.
Omdat lijn 50 nu ook eerder op Van der Madeweg moet zijn, krijg je ook daar een te korte kering die dus ook verlengd moet worden. Wellicht kan dat met 1 wagendienst meer, maar om de dienstregeling robuust te maken zou het best met 2 wagendiensten meer moeten.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Western Soldier schreef:Ik zie enkel setjes van 3x BN. Alleen op de lijnen 50 en 51 tot nog toe. Ook nu haal ik een 3x BN in.
Letterlijk paar minuten geleden op Sloterdijk:

Afbeelding

Het gaat sinds 3 maart niet helemaal lekker met de actuele informatie in de apps. De 50 geeft regelmatig geen actuele tijden, de 51 wel. Of er staat dat de metro al vertrokken is met actuele tijden terwijl het tijdstip nog niet gepasseerd is, en de metro nog moet komen.
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Weet je zeker dat het om BN gaat? Overigens reis ik wel hoofdzakelijk doordeweeks.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ik zal de volgende keer ook nog een foto maken van de metro zelf oké?
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik geloof je.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Ik geloof hem helemaal niet, we worden belazerd waar we bij staan :Y

@Hbf In mijn hoofd zouden de 51 en 54 op elkaar kunnen keren op zo'n manier dat er een gat blijft in de Oostlijnbuis voor lijn 53 waar de 50 probleemloos op kan aansluiten. Maar ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd.
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10544
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Of je nou een gat in je hoofd hebt of niet, mij lijkt het niet prettig daar een metro in te laten keren.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

En hoe keer je een metro boven op de andere? En gaat het niet helemaal mis met een gat in de buis van de Oostlijn? Zoveel vragen...
Caffer schreef:Ik geloof hem helemaal niet, we worden belazerd waar we bij staan :Y
Damn it Caffer, sssssst. Ik had 'm eindelijk zo ver!

:P
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Caffer schreef:Ik geloof hem helemaal niet, we worden belazerd waar we bij staan :Y

@Hbf In mijn hoofd zouden de 51 en 54 op elkaar kunnen keren op zo'n manier dat er een gat blijft in de Oostlijnbuis voor lijn 53 waar de 50 probleemloos op kan aansluiten. Maar ik zie waarschijnlijk wat over het hoofd.
Het gaat erom dat lijn 53 niet op zichzelf kan keren zonder dat dat gevolgen heeft voor lijn 50. Op dit moment heeft lijn 53 technisch gezien een superlange kering op CS. De volgorde richting CS is namelijk 54 53 51 maar richting de eindpunten 51 53 54. Als elke lijn op zichzelf keert, dan worden de keringen korter per lijn en dus moet lijn 50 daarop aanpassen. Hij komt namelijk op hetzelfde tijdstip aan op Isolatorweg maar moet eerder weg.
Langer op zichzelf keren kan uiteraard ook niet op CS. Op Gein zou dat wel kunnen, maar stilstand is duur, en het betekent dat er altijd lang gekeerd moet worden aldaar.

De beste oplossing: ONTVLECHTEN! :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ontvlechten omdat systeem boven reiziger wordt gesteld is de slechtste oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

hauptbahnhof schreef: Het gaat erom dat lijn 53 niet op zichzelf kan keren zonder dat dat gevolgen heeft voor lijn 50. Op dit moment heeft lijn 53 technisch gezien een superlange kering op CS. De volgorde richting CS is namelijk 54 53 51 maar richting de eindpunten 51 53 54. Als elke lijn op zichzelf keert, dan worden de keringen korter per lijn en dus moet lijn 50 daarop aanpassen. Hij komt namelijk op hetzelfde tijdstip aan op Isolatorweg maar moet eerder weg.
Langer op zichzelf keren kan uiteraard ook niet op CS. Op Gein zou dat wel kunnen, maar stilstand is duur, en het betekent dat er altijd lang gekeerd moet worden aldaar.

De beste oplossing: ONTVLECHTEN! :Y
Aah ja nu snap ik het, dank je. Ontvlechten zou het net een stuk robuuster maken en is op termijn onvermijdelijk als je de frequenties verder wil verhogen, maar moet het in dit geval toch met Suus eens zijn: om nou een minder comfortabel lijnennet in te voeren omdat je als exploitant te belazerd bent om voldoende materieel aan te schaffen... :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door hauptbahnhof »

Een overstap maar stuk minder lang staan blauwbekken op de metrostations kies ik ook als reiziger. Kom op, we zijn toch niet in Rotterdam hier? Gelukkig zijn ze nu van de kwartiersdiensten afgestapt naar de ietsjes minder ergere 12minuten dienst. Dus doe maar ontvlechten maar dan wel voor volledige lijnen (niet zoals eerder gepland een Gaasperplaspendel).

Maar altijd dat hele gezeur over overstappen... Je komt in de meeste metrosteden maar 1 lijn per station/perron tegen, maar wel met flink hogere frequenties. Alleen hier kan het niet :N
Aah ja nu snap ik het, dank je. Ontvlechten zou het net een stuk robuuster maken en is op termijn onvermijdelijk als je de frequenties verder wil verhogen, maar moet het in dit geval toch met Suus eens zijn: om nou een minder comfortabel lijnennet in te voeren omdat je als exploitant te belazerd bent om voldoende materieel aan te schaffen... :lol:
Hier heeft het niet perse met voldoende materieel te maken maar de kosten die je maakt met langere stilstand. Ook als er een paar meer M5en waren, dan zou het geldverkwisting zijn om onnodig materieel in te zetten waar het ook minder kan. Kijk maar naar de proef van de RET met ontkoppelen op lijn D. Bovendien moet je niet vergeten dat de exploitant in dit geval niks aanschaft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 78 gasten