Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Uit de stukken van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio:
Marnixstraat/Elandsgracht
Van 15 april t/m 29 juni zal het kruispunt Marnixstraat/Elandsgracht opnieuw ingericht worden. Daarbij zal de kruising er volledig uit liggen van 13 t/m 19 mei:
Tram 5 wordt omgeleid vanaf de Van Baerlestraat via de Bilderdijkstraat en De Cercqstraat naar de Marnixstraat v.v.
Tram 7 wordt omgeleid vanaf de Kinkerstraat via de Bilderdijkstraat en Overtoom naar het Leidseplein v.v.
Tram 17 wordt omgeleid vanaf de Hoofdweg via de Jan Evertsenstraat en De Clercqstraat naar de Rozengracht v.v. bij gebrek aan juiste wissels op de kruising Kinkerstraat/Bilderdijkstraat.
Tram 19 wordt omgeleid vanaf De Clercqstraat via de Bilderdijkstraat en Overtoom naar het Leidseplein v.v.
Het busstation blijft in gebruik via een lus (Nassaukade > Marnixstraat > Elandsgracht) met een extra halte op de Nassaukade bij de Rozengracht voor een overstap van bus op tram.
Muiderstraatweg
Van 29 april t/m 16 mei zal de Muiderstraatweg in Diemen eruit liggen i.v.m. herinrichting. Tram 19 wordt in deze periode ingekort tot de Brinkstraat. Door deze werkzaamheden is de HWR ook 10 dagen onbereikbaar voor trams.
Ter vervanging van tram 19 zal een pendelbus rijden vanaf het Amstelstation via de Hugo de Vrieslaan, Kruislaan, Arent Krijtsstraat, Wilhelminaplantsoen, Prinses Beatrixlaan en Prins Bernhardlaan naar Sniep.
IJtram
Ook nieuws over de verbetermaatregelen voor tram 26. Er blijken toch nog enkele infra aanpassingen nodig om met dubbele stellen te kunnen rijden, waaronder verlenging van de haltes bij de Zuiderzeeweg. Ook wordt de stalling op het Zeeburgereiland uitgebreid voor 32 trams incl. wasstraat en een bijvulpunt voor remzand. Verder zal het huidige beveiligingssysteem in de Piet Heintunnel vervangen gaan worden en op een groot deel van het traject geheel verdwijnen.
Amstelveenlijn
Er is een reserveweekend aangewezen voor de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn waarbij tram 5 (indien nodig) er uit zal liggen. Dit zal het weekend van vrijdagavond 17 mei t/m maandagochtend 20 mei zijn. Of dit weekend nodig gaat zijn wordt bepaald op 23 april.
Marnixstraat/Elandsgracht
Van 15 april t/m 29 juni zal het kruispunt Marnixstraat/Elandsgracht opnieuw ingericht worden. Daarbij zal de kruising er volledig uit liggen van 13 t/m 19 mei:
Tram 5 wordt omgeleid vanaf de Van Baerlestraat via de Bilderdijkstraat en De Cercqstraat naar de Marnixstraat v.v.
Tram 7 wordt omgeleid vanaf de Kinkerstraat via de Bilderdijkstraat en Overtoom naar het Leidseplein v.v.
Tram 17 wordt omgeleid vanaf de Hoofdweg via de Jan Evertsenstraat en De Clercqstraat naar de Rozengracht v.v. bij gebrek aan juiste wissels op de kruising Kinkerstraat/Bilderdijkstraat.
Tram 19 wordt omgeleid vanaf De Clercqstraat via de Bilderdijkstraat en Overtoom naar het Leidseplein v.v.
Het busstation blijft in gebruik via een lus (Nassaukade > Marnixstraat > Elandsgracht) met een extra halte op de Nassaukade bij de Rozengracht voor een overstap van bus op tram.
Muiderstraatweg
Van 29 april t/m 16 mei zal de Muiderstraatweg in Diemen eruit liggen i.v.m. herinrichting. Tram 19 wordt in deze periode ingekort tot de Brinkstraat. Door deze werkzaamheden is de HWR ook 10 dagen onbereikbaar voor trams.
Ter vervanging van tram 19 zal een pendelbus rijden vanaf het Amstelstation via de Hugo de Vrieslaan, Kruislaan, Arent Krijtsstraat, Wilhelminaplantsoen, Prinses Beatrixlaan en Prins Bernhardlaan naar Sniep.
IJtram
Ook nieuws over de verbetermaatregelen voor tram 26. Er blijken toch nog enkele infra aanpassingen nodig om met dubbele stellen te kunnen rijden, waaronder verlenging van de haltes bij de Zuiderzeeweg. Ook wordt de stalling op het Zeeburgereiland uitgebreid voor 32 trams incl. wasstraat en een bijvulpunt voor remzand. Verder zal het huidige beveiligingssysteem in de Piet Heintunnel vervangen gaan worden en op een groot deel van het traject geheel verdwijnen.
Amstelveenlijn
Er is een reserveweekend aangewezen voor de werkzaamheden aan de Amstelveenlijn waarbij tram 5 (indien nodig) er uit zal liggen. Dit zal het weekend van vrijdagavond 17 mei t/m maandagochtend 20 mei zijn. Of dit weekend nodig gaat zijn wordt bepaald op 23 april.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Uh? Dus de IJtram gaat, op de tunnel na, grotendeels onbeveiligd rijden?
Goh, een afschaling op het gebied van veiligheidssystemen zie/lees je tegenwoordig niet vaak meer.. (A)
Goh, een afschaling op het gebied van veiligheidssystemen zie/lees je tegenwoordig niet vaak meer.. (A)
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De IJtram rijdt al grotendeels onbeveiligd. Op dit moment alleen de bestaande hoofdseinen (3 per richting) en bij de stalling (uitrijden richting IJburg; richting CS is onmogelijk gemaakt, net als IPTA-lus). Voor de rest is er geen (blok)beveiliging (en ook nooit geweest).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
???????
Op gvb.nl vind ik hier niets over.
Op gvb.nl vind ik hier niets over.
bronVoor Beter OV is overvallen door de maatregelen die het GVB neemt om de capaciteitsproblemen op de Noord/Zuidlijn aan te pakken.
Vanaf aanstaande maandag worden in de tegenspitsrichting de stations overgeslagen, zodat de metro’s weer sneller op het beginpunt van de spitsrichting zullen zijn aangekomen. Daardoor kan de frequentie met het zelfde aantal beschikbare metrotreinen in de spitsrichting worden verhoogd van een 6-minutendienst naar een 5-minutendienst.
In de ochtendpits rijden de metro’s wel van Amsterdam-Noord naar de Zuidas; in de middagspits rijden de metro’s wel van de Zuidas naar Amsterdam-Noord.
In de tegenovergestelde richting kunnen reizigers gebruikmaken van vervangende bussen, die onder de lijnnummers 57 en 58 beschikbaar zullen zijn. Om voor de buschauffers goed herkenbaar de zijn, wordt reizigers verzocht hun OV-chipkaart nabij de metrostations duidelijk zichtbaar omhoog te houden.
Voor Beter OV vindt dat de reizigersaantallen beter hadden moeten worden ingeschat. Dat de Noord/Zuidlijn veel meer reizigers trekt dan was begroot, is als zodanig een mooi resultaat, maar de noodmaatregelen dragen niet bij aan de comfortbeleving van het OV, aldus de reizigersclub. Voorts is het de vraag of de vervangende busdienst goed kan rijden, op diverse trajecten is sprake van grote vekeersdrukte. Daarnaast wijst de reizigersclub op het belang van eerlijk afrekenen: saldoreizigers dienen in de bus niet extra te moeten betalen voor de langere routers van deze bussen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zoiets vermoedde ik al, maar je weet maar nooit met GVB.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het beveiligingssysteem was de oorzaak achter een groot deel van de storingen op lijn 26. Zoals haubtbahnhof al zei zijn daarom een tijdje terug de lus passagiersterminal en een uitrijspoor bij remise Zeeburg buiten dienst gesteld zodat het systeem daar kon worden afgezet. Bij de eerstvolgende werkzaamheden wordt het systeem bij de PTA helemaal verwijderd, de lus wordt dan ook opgebroken. Misschien drastisch, maar wel slim. Die beveiligingssystemen blijven helaas nog altijd een eeuwige bron van ellende dus op een normale stadstramlijn moet je er maar zo weinig van hebben als mogelijk.Durashift schreef:Uh? Dus de IJtram gaat, op de tunnel na, grotendeels onbeveiligd rijden?
Goh, een afschaling op het gebied van veiligheidssystemen zie/lees je tegenwoordig niet vaak meer.. (A)
Nice! Lijkt het zowaar toch nog goed te komen *O*dennistd schreef:Goed nieuws voor de museumtram: de Raad van State heeft het bestemmingsplan vernietigd *O*
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wat ik mij dus al een tijdje afvraag. Weet iemand waarom het spoor richting de PTA keerlus na het afbuigen nog een klein stukje rechtdoor gaat en eindigt met een stootblok? Was het oorspronkelijk de bedoeling om hier te keren met tweerichtingsmaterieel o.i.d.?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat ziet er uit als flankbeveiliging:
Als het sein voor een afbuigende tram rood is staat het wissel richting het stootjuk. Mocht een tram door rood rijden rijdt hij dan tegen het stootjuk in plaats van de tegemoetkomende tram.
Als het sein voor een afbuigende tram rood is staat het wissel richting het stootjuk. Mocht een tram door rood rijden rijdt hij dan tegen het stootjuk in plaats van de tegemoetkomende tram.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Duidelijk, bedankt! :DIC140 schreef:Dat ziet er uit als flankbeveiliging:
Als het sein voor een afbuigende tram rood is staat het wissel richting het stootjuk. Mocht een tram door rood rijden rijdt hij dan tegen het stootjuk in plaats van de tegemoetkomende tram.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Als ik voor morgen een reis naar Spaklerweg plan krijg ik reisadviezen met lijn 51 die daar weer stopt. Foutje of lopen de werkzaamheden voorspoedig?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
1 april! :D
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vandaag rijdt er een setje van 3 metro’s type S1/S2 op lijn 54 (en aannemelijk ook op lijn 53):
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik weet niet zeker of het hier nog niet genoemd was, maar lijn 5 filmt nu weer consistent 'Westergasfabriek' op de trapwagens. Benieuwd of dat zo blijft wanneer het veranderd wordt in het veel lekker bekkende "Westergas - The Other District" '-)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Displays op de trams aanpassen is goedkoper dan alle kaarten op de haltes vervangen. Op de nieuwe kaarten staat nog steeds “5 Westergasfabriek”. Niet echt handig als de rest “Van Hallstraat/Westerpark” is.
Overigens zegt de website nog wel “5 Van Hallstraat”. Geen idee waarom ze zo lopen te klooien met deze eindbestemming.
Overigens zegt de website nog wel “5 Van Hallstraat”. Geen idee waarom ze zo lopen te klooien met deze eindbestemming.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De displays op de haltes tonen ook van Hallstraat.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ik had een tijdje geleden een tram 5 (wagen nr. 910) die "Van Halstraat" toonde. Met één -l. Ik zal eens opletten of die bestemming nu verdwenen is.
足元にご注意下さい
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja! Die fout heb ik ook gezien. :D
De 5 erna had wel gewoon dubbel L.
De 5 erna had wel gewoon dubbel L.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Deze kende ik nog niet:
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het is alleen aan de A-zijde van de 910. Die kant is nooit geupdate. Merk je ook aan lettertype of j, spaties tussen de letters, vergeleken met de Bzijde.n-evo schreef:Ja! Die fout heb ik ook gezien. :D
De 5 erna had wel gewoon dubbel L.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Mooie fotosjop!n-evo schreef:Deze kende ik nog niet:
- Spoiler: show
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ah grappig, zag 'm inderdaad maar van één kant toen ik voor het stoplicht stond te wachten.hauptbahnhof schreef:Het is alleen aan de A-zijde van de 910. Die kant is nooit geupdate. Merk je ook aan lettertype of j, spaties tussen de letters, vergeleken met de Bzijde.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Mooi teringzooi op de Zuidtak. Je zou maar als argeloze reiziger staan te wachten en dit ineens voorbij zien komen:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Heb je in ieder geval wat te zien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 172 gasten