Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

GVBeestje schreef:Ik probeer mij voor te stellen hoe ze er in het wit/blauw uit zullen zien, maar dan geef ik toch de voorkeur aan de R-Net kleurstelling.
Mwah, ik vind 'm GVB-kleurstelling toch wat frisser ogen. Minder druk vooral zonder logo's van twee instanties, stippen, strepen en pay-offs.
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door gpvos »

IC140 schreef:Dus: gaan de hunebedden mee naar de RAI of niet?
Vast wel bij de eerstvolgende Trechterbekercultuurbeurs.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
omaylie
Berichten: 456
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door omaylie »

We hebben natuurlijk de nieuwe trams al, maar laten we de nieuwe bussen niet vergeten. Volgens het GVB zou de eerste elektrische bus eind deze maand moeten verschijnen. Daar heb ik trouwens een leuk verhaal bij gevonden (als die niet eerder is gepost).

Iemand al een idee welke nummers die krijgen?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5257
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Lijn 45 »

De laatste series zijn genummerd naar het jaar van bestelling. Omdat deze bussen in 2018 besteld zijn is 18xx de meest voor de hand liggende optie.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het klopte dus, de 15G komt in april in dienstregeling te rijden:

https://www.at5.nl/artikelen/199341/15g ... elveenlijn
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Correctie: dat verwacht GVB. Net zoals ze eerder eind 2019 verwachtten, en we weten inmiddels wat daarvan terecht is gekomen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Een woordvoerder wil niet spreken van een vertraging, maar van 'een andere inschatting'.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.
🍉
Alargule

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nou, ik wil niet spreken van 'een paar', maar meer van 'meer dan één'.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Vanmiddag stopte mijn metrolijn 54 op het middenspoor van Van der Madeweg. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Aking »

:shock: en toen???
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Toen twijfelde ik toch even of ik niet per ongeluk in lijn 53 stond, maar gelukkig gingen we de goede kant op. :D
Helaas was ik alleen net een halve minuut te laat op Duivendrecht om de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] nog te halen. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

Wat is uiteindelijk de bedoeling van de 15G-trams? Ik weet dat ze sowieso naar Amstelveen gaan rijden, maar wat gaat er verder vervangen worden? De hele huidige vloot 11G/12G en/of de Combino's?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De 15G-trams vervangen het blokkendoosmaterieel dat 10 jaar geleden alvast afgevoerd is :')
We kunnen er niet meer Onderuit
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

De 11G/12G worden denk ik pas vervangen als de optionele 60 CAF’s gaan instromen over tig jaren. De 63 nieuwe CAF’s zijn hard nodig omdat er 2 lijnen gekoppeld gaan rijden (25/26), waarvan 1 (25) nieuwe tramlijn. Het lijkt er op dat lijn 26 met Combino’s gekoppeld gaat rijden, maar daar moeten wel trams voor vrijgemaakt worden van andere lijnen.

Dus de (ik meen) 25 R-net CAF’s zijn voor lijn 25 en de 38 blauw/witte CAF’s zullen her en der als losse wagens ingezet worden, tenzij het GVB besluit om uiteindelijk een deel van de blauw/witte CAF’s op lijn 26 gekoppeld in te zetten. Wat uiteindelijk n.m.m. ook gaat gebeuren. De GVB Combino’s kunnen met software en hardware aanpassingen gekoppeld rijden, maar ideaal lijkt me dat niet. Voor je het weet heb je weer haarscheurtjes :?

Van vervanging (11G/12G) kan op dit moment geen sprake zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Volgens mij is het de bedoeling dat de Urbos-trams ook op lijn 5 gaan rijden. Ik weet alleen niet of dat de R-net trams of de blauwwitte trams worden.
Dan komen de 11G-trams beschikbaar voor andere lijnen, waarmee er weer Combino's worden vrijgespeeld die in dubbeltractie op lijn 26 kunnen gaan rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:De GVB Combino’s kunnen met software en hardware aanpassingen gekoppeld rijden, maar ideaal lijkt me dat niet. Voor je het weet heb je weer haarscheurtjes :?
In Erfurt rijden de Combino's dagelijks in dubbeltractie in de dienstregeling en daar gaat alles goed, dus volgens mij maak je je zorgen om niets :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Je hebt gelijk Suus, maar de Combino’s in Erfurt zijn waarschijnlijk ook aangeschaft (en van fabriekswege aangepast?) met het oog op gekoppeld rijden.

Bij het GVB is daar bij de aanschaf volgens mij nooit over nagedacht, dat er ooit gekoppeld gereden zou worden, vandaar dat er aanpassingen gedaan moeten worden aan de GVB combino’s alvorens ze gekoppeld kunnen rijden. Overigens rijden er in Erfurt bij mijn weten alleen Combino - Bambino gekoppeld of Bambino - Bambino. Dus ook weer anders dan straks hier.

Maar ik maak me geen zorgen....... :x
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Zolang een gekoppelde Combino geen DDZ’je doet… :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat de Urbos-trams ook op lijn 5 gaan rijden. Ik weet alleen niet of dat de R-net trams of de blauwwitte trams worden.
Alleen de 25 krijgt trams in R-net-uitvoering. Lijn 5 blijft gewoon in GVB-huisstijl rijden.
fred1954 schreef:Overigens rijden er in Erfurt bij mijn weten alleen Combino - Bambino gekoppeld of Bambino - Bambino. Dus ook weer anders dan straks hier.
Waarom is die situatie anders dan hier? Beide trams rijden gewoon onder hun eigen kracht. Het is dus niet zo dat de eerste Combino de tweede op sleep heeft.
fred1954 schreef:Van vervanging (11G/12G) kan op dit moment geen sprake zijn.
Ik vraag me toch af hoe je aan die informatie komt. In de bestelomvang 15G-trams staat namelijk dat met 155 Combino's en 63 15G-trams genoeg materieel beschikbaar is om het hele lijnennet uit te voeren nadat de 11/12G zijn uitgestroomd. Voor verdere ontwikkelingen, zoals het doortrekken van tram 26, is er die optie op 60 trams extra. De 36 trams voor de Amstelveenlijn is inclusief lijn 5.

Afbeelding
https://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat lijstje klopt niet want voor lijn 26 zijn straks maximaal 32 wagens nodig. De remise Zeeburg wordt daarom ook uitgebreid van 14 naar 32 trams. Waar haal je dan die 16 extra trams vandaan als alle 11G en 12G er uitgaan?

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... geupgraded

Die 36 trams voor de Amstelveenljn inclusief lijn 5 klopt lijkt mij ook niet. Er komen 25 R-net trams voor lijn 25 en 38 blauwwitte trams voor de rest van het tramnet. Dat betekent volgens het lijstje dat er nog maar 11 trams nodig zijn voor lijn 5? Op een 5/6 minutendienst naar Westerpark?

Dat is het probleem met lijstjes en besluiten van 4/5 jaar geleden.....de werkelijkheid is gauw ingehaald in die paar jaar........
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Die hoeveelheid trams voor lijn 26 is volgens mij pas in een later stadium nodig. Aanvankelijk gaat de frequentie ook een stuk omlaag als de 26 gekoppeld gaat rijden om vervolgens weer opgeschroefd te worden. De 5 heeft naast 11 15G-trams ook nog 4 Combino's ter beschikking. Dan kom je er wel toch? Ik heb naar mijn weten nooit 15 of meer trams op de 5 zien rijden in OV-apps.

Verder is bij de bestelling de ruimere berekening van GVB aangehouden in plaats die van de stadsregio. Dat geeft ook meer speling.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Over de aankomende afvoer van trapwagens heb ik nog niks gehoord.

Die hoeveelheid van 63 trams was inderdaad oorspronkelijk vastgesteld als voldoende voor zowel de Amstelveenlijn áls gekoppeld rijden op de 26 áls vervanging trapwagens áls opvangen reizigersgroei. Maar dit was een erg optimistische schatting die aansloot bij een hele reeks optimistische schattingen, zoals "die zilvermeeuwen en blokkendozen kunnen best gemist worden" en "die M6-serie hoeft eigenlijk niet per se".

Op de wikipediapagina over de 15G staat te lezen:
In 2016 heeft het GVB besloten de series 11G en 12G nog niet te vervangen, het deel van de serie voor het stadsvervoer zal daarmee puur ter uitbreiding zijn. Waarschijnlijk zullen de series 11G en 12G pas bij een vervolgserie van de 15G vervangen worden.
Maar helaas zonder bron.

Het lijkt me op zich logisch dat het GVB toen tot die beslissing gekomen is. In het jaar sinds het vaststellen van die 63 wagens (2015-2016) waren de laatste zilvermeeuwen en blokkendozen afgevoerd en begon zowel bij metro als tram het materieeltekort hard toe te slaan. Het GVB heeft hier duidelijk lering uit getrokken door de sneltramstellen niet lang voor de M7 uit af te voeren en ze in plaats daarvan nog een extra revisie te geven. Ik gok dat ze die les ook toepassen op de trapwagens en de 15G.
We kunnen er niet meer Onderuit
ZO6176
Donateur
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door ZO6176 »

Er wordt gesproken over lijn 25. Wat is dat?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Milco »

De tramlijn die na de ombouw van de Amstelveenlijn tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen (en in een later stadium door naar Uithoorn) gaat rijden,
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] en 28 gasten