Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Mwah, ik vind 'm GVB-kleurstelling toch wat frisser ogen. Minder druk vooral zonder logo's van twee instanties, stippen, strepen en pay-offs.GVBeestje schreef:Ik probeer mij voor te stellen hoe ze er in het wit/blauw uit zullen zien, maar dan geef ik toch de voorkeur aan de R-Net kleurstelling.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vast wel bij de eerstvolgende Trechterbekercultuurbeurs.IC140 schreef:Dus: gaan de hunebedden mee naar de RAI of niet?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
We hebben natuurlijk de nieuwe trams al, maar laten we de nieuwe bussen niet vergeten. Volgens het GVB zou de eerste elektrische bus eind deze maand moeten verschijnen. Daar heb ik trouwens een leuk verhaal bij gevonden (als die niet eerder is gepost).
Iemand al een idee welke nummers die krijgen?
Iemand al een idee welke nummers die krijgen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De laatste series zijn genummerd naar het jaar van bestelling. Omdat deze bussen in 2018 besteld zijn is 18xx de meest voor de hand liggende optie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Het klopte dus, de 15G komt in april in dienstregeling te rijden:
https://www.at5.nl/artikelen/199341/15g ... elveenlijn
https://www.at5.nl/artikelen/199341/15g ... elveenlijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Correctie: dat verwacht GVB. Net zoals ze eerder eind 2019 verwachtten, en we weten inmiddels wat daarvan terecht is gekomen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Ja, zo lust ik er nog wel een paar.Een woordvoerder wil niet spreken van een vertraging, maar van 'een andere inschatting'.
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Nou, ik wil niet spreken van 'een paar', maar meer van 'meer dan één'.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Vanmiddag stopte mijn metrolijn 54 op het middenspoor van Van der Madeweg. :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
en toen???
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Toen twijfelde ik toch even of ik niet per ongeluk in lijn 53 stond, maar gelukkig gingen we de goede kant op. :D
Helaas was ik alleen net een halve minuut te laat op Duivendrecht om de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] nog te halen. :(
Helaas was ik alleen net een halve minuut te laat op Duivendrecht om de [serie=Sprinter|2020|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] nog te halen. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8721
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Wat is uiteindelijk de bedoeling van de 15G-trams? Ik weet dat ze sowieso naar Amstelveen gaan rijden, maar wat gaat er verder vervangen worden? De hele huidige vloot 11G/12G en/of de Combino's?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De 15G-trams vervangen het blokkendoosmaterieel dat 10 jaar geleden alvast afgevoerd is :')
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De 11G/12G worden denk ik pas vervangen als de optionele 60 CAF’s gaan instromen over tig jaren. De 63 nieuwe CAF’s zijn hard nodig omdat er 2 lijnen gekoppeld gaan rijden (25/26), waarvan 1 (25) nieuwe tramlijn. Het lijkt er op dat lijn 26 met Combino’s gekoppeld gaat rijden, maar daar moeten wel trams voor vrijgemaakt worden van andere lijnen.
Dus de (ik meen) 25 R-net CAF’s zijn voor lijn 25 en de 38 blauw/witte CAF’s zullen her en der als losse wagens ingezet worden, tenzij het GVB besluit om uiteindelijk een deel van de blauw/witte CAF’s op lijn 26 gekoppeld in te zetten. Wat uiteindelijk n.m.m. ook gaat gebeuren. De GVB Combino’s kunnen met software en hardware aanpassingen gekoppeld rijden, maar ideaal lijkt me dat niet. Voor je het weet heb je weer haarscheurtjes :?
Van vervanging (11G/12G) kan op dit moment geen sprake zijn.
Dus de (ik meen) 25 R-net CAF’s zijn voor lijn 25 en de 38 blauw/witte CAF’s zullen her en der als losse wagens ingezet worden, tenzij het GVB besluit om uiteindelijk een deel van de blauw/witte CAF’s op lijn 26 gekoppeld in te zetten. Wat uiteindelijk n.m.m. ook gaat gebeuren. De GVB Combino’s kunnen met software en hardware aanpassingen gekoppeld rijden, maar ideaal lijkt me dat niet. Voor je het weet heb je weer haarscheurtjes :?
Van vervanging (11G/12G) kan op dit moment geen sprake zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Volgens mij is het de bedoeling dat de Urbos-trams ook op lijn 5 gaan rijden. Ik weet alleen niet of dat de R-net trams of de blauwwitte trams worden.
Dan komen de 11G-trams beschikbaar voor andere lijnen, waarmee er weer Combino's worden vrijgespeeld die in dubbeltractie op lijn 26 kunnen gaan rijden.
Dan komen de 11G-trams beschikbaar voor andere lijnen, waarmee er weer Combino's worden vrijgespeeld die in dubbeltractie op lijn 26 kunnen gaan rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
In Erfurt rijden de Combino's dagelijks in dubbeltractie in de dienstregeling en daar gaat alles goed, dus volgens mij maak je je zorgen om niets :Xfred1954 schreef:De GVB Combino’s kunnen met software en hardware aanpassingen gekoppeld rijden, maar ideaal lijkt me dat niet. Voor je het weet heb je weer haarscheurtjes :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Je hebt gelijk Suus, maar de Combino’s in Erfurt zijn waarschijnlijk ook aangeschaft (en van fabriekswege aangepast?) met het oog op gekoppeld rijden.
Bij het GVB is daar bij de aanschaf volgens mij nooit over nagedacht, dat er ooit gekoppeld gereden zou worden, vandaar dat er aanpassingen gedaan moeten worden aan de GVB combino’s alvorens ze gekoppeld kunnen rijden. Overigens rijden er in Erfurt bij mijn weten alleen Combino - Bambino gekoppeld of Bambino - Bambino. Dus ook weer anders dan straks hier.
Maar ik maak me geen zorgen.......
Bij het GVB is daar bij de aanschaf volgens mij nooit over nagedacht, dat er ooit gekoppeld gereden zou worden, vandaar dat er aanpassingen gedaan moeten worden aan de GVB combino’s alvorens ze gekoppeld kunnen rijden. Overigens rijden er in Erfurt bij mijn weten alleen Combino - Bambino gekoppeld of Bambino - Bambino. Dus ook weer anders dan straks hier.
Maar ik maak me geen zorgen.......
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Zolang een gekoppelde Combino geen DDZ’je doet…
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Alleen de 25 krijgt trams in R-net-uitvoering. Lijn 5 blijft gewoon in GVB-huisstijl rijden.Meltrain schreef:Volgens mij is het de bedoeling dat de Urbos-trams ook op lijn 5 gaan rijden. Ik weet alleen niet of dat de R-net trams of de blauwwitte trams worden.
Waarom is die situatie anders dan hier? Beide trams rijden gewoon onder hun eigen kracht. Het is dus niet zo dat de eerste Combino de tweede op sleep heeft.fred1954 schreef:Overigens rijden er in Erfurt bij mijn weten alleen Combino - Bambino gekoppeld of Bambino - Bambino. Dus ook weer anders dan straks hier.
Ik vraag me toch af hoe je aan die informatie komt. In de bestelomvang 15G-trams staat namelijk dat met 155 Combino's en 63 15G-trams genoeg materieel beschikbaar is om het hele lijnennet uit te voeren nadat de 11/12G zijn uitgestroomd. Voor verdere ontwikkelingen, zoals het doortrekken van tram 26, is er die optie op 60 trams extra. De 36 trams voor de Amstelveenlijn is inclusief lijn 5.fred1954 schreef:Van vervanging (11G/12G) kan op dit moment geen sprake zijn.
https://docplayer.nl/124769-Bestelomvang-15g-trams.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Dat lijstje klopt niet want voor lijn 26 zijn straks maximaal 32 wagens nodig. De remise Zeeburg wordt daarom ook uitgebreid van 14 naar 32 trams. Waar haal je dan die 16 extra trams vandaan als alle 11G en 12G er uitgaan?
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... geupgraded
Die 36 trams voor de Amstelveenljn inclusief lijn 5 klopt lijkt mij ook niet. Er komen 25 R-net trams voor lijn 25 en 38 blauwwitte trams voor de rest van het tramnet. Dat betekent volgens het lijstje dat er nog maar 11 trams nodig zijn voor lijn 5? Op een 5/6 minutendienst naar Westerpark?
Dat is het probleem met lijstjes en besluiten van 4/5 jaar geleden.....de werkelijkheid is gauw ingehaald in die paar jaar........
https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... geupgraded
Die 36 trams voor de Amstelveenljn inclusief lijn 5 klopt lijkt mij ook niet. Er komen 25 R-net trams voor lijn 25 en 38 blauwwitte trams voor de rest van het tramnet. Dat betekent volgens het lijstje dat er nog maar 11 trams nodig zijn voor lijn 5? Op een 5/6 minutendienst naar Westerpark?
Dat is het probleem met lijstjes en besluiten van 4/5 jaar geleden.....de werkelijkheid is gauw ingehaald in die paar jaar........
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Die hoeveelheid trams voor lijn 26 is volgens mij pas in een later stadium nodig. Aanvankelijk gaat de frequentie ook een stuk omlaag als de 26 gekoppeld gaat rijden om vervolgens weer opgeschroefd te worden. De 5 heeft naast 11 15G-trams ook nog 4 Combino's ter beschikking. Dan kom je er wel toch? Ik heb naar mijn weten nooit 15 of meer trams op de 5 zien rijden in OV-apps.
Verder is bij de bestelling de ruimere berekening van GVB aangehouden in plaats die van de stadsregio. Dat geeft ook meer speling.
Verder is bij de bestelling de ruimere berekening van GVB aangehouden in plaats die van de stadsregio. Dat geeft ook meer speling.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Over de aankomende afvoer van trapwagens heb ik nog niks gehoord.
Die hoeveelheid van 63 trams was inderdaad oorspronkelijk vastgesteld als voldoende voor zowel de Amstelveenlijn áls gekoppeld rijden op de 26 áls vervanging trapwagens áls opvangen reizigersgroei. Maar dit was een erg optimistische schatting die aansloot bij een hele reeks optimistische schattingen, zoals "die zilvermeeuwen en blokkendozen kunnen best gemist worden" en "die M6-serie hoeft eigenlijk niet per se".
Op de wikipediapagina over de 15G staat te lezen:
Het lijkt me op zich logisch dat het GVB toen tot die beslissing gekomen is. In het jaar sinds het vaststellen van die 63 wagens (2015-2016) waren de laatste zilvermeeuwen en blokkendozen afgevoerd en begon zowel bij metro als tram het materieeltekort hard toe te slaan. Het GVB heeft hier duidelijk lering uit getrokken door de sneltramstellen niet lang voor de M7 uit af te voeren en ze in plaats daarvan nog een extra revisie te geven. Ik gok dat ze die les ook toepassen op de trapwagens en de 15G.
Die hoeveelheid van 63 trams was inderdaad oorspronkelijk vastgesteld als voldoende voor zowel de Amstelveenlijn áls gekoppeld rijden op de 26 áls vervanging trapwagens áls opvangen reizigersgroei. Maar dit was een erg optimistische schatting die aansloot bij een hele reeks optimistische schattingen, zoals "die zilvermeeuwen en blokkendozen kunnen best gemist worden" en "die M6-serie hoeft eigenlijk niet per se".
Op de wikipediapagina over de 15G staat te lezen:
Maar helaas zonder bron.In 2016 heeft het GVB besloten de series 11G en 12G nog niet te vervangen, het deel van de serie voor het stadsvervoer zal daarmee puur ter uitbreiding zijn. Waarschijnlijk zullen de series 11G en 12G pas bij een vervolgserie van de 15G vervangen worden.
Het lijkt me op zich logisch dat het GVB toen tot die beslissing gekomen is. In het jaar sinds het vaststellen van die 63 wagens (2015-2016) waren de laatste zilvermeeuwen en blokkendozen afgevoerd en begon zowel bij metro als tram het materieeltekort hard toe te slaan. Het GVB heeft hier duidelijk lering uit getrokken door de sneltramstellen niet lang voor de M7 uit af te voeren en ze in plaats daarvan nog een extra revisie te geven. Ik gok dat ze die les ook toepassen op de trapwagens en de 15G.
We kunnen er niet meer Onderuit
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Er wordt gesproken over lijn 25. Wat is dat?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8721
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
De tramlijn die na de ombouw van de Amstelveenlijn tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen (en in een later stadium door naar Uithoorn) gaat rijden,
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten