Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Suus »

De 196, die een stukje van de weg gebruikte in Hoofddorp denk ik?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Worden provinciale wegnummers tegenwoordig niet uitgedeeld aftellend vanaf 199?
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Geen idee. Maar hoe dan ook lijkt het mij een urban legend dat de instantie die wegennummers toekent zich iets gelegen laat liggen aan een buslijn die ooit in die buurt gereden heeft.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Over urban legends gesproken op Wikipedia kwam ik laatst een apart verhaal tegen:
Op 20 december 1978 verscheen een geheel nieuwe tramlijn 5 (aanvankelijk zou het lijn 11 worden wat ook al in het spoorboekje stond vermeld, maar omdat het lijnnummer 5 wel en het lijnnummer 11 niet in de lijnfilms voorkwam werd gekozen voor lijn 5).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_5_(Amsterdam)

Ik kan me dat haast niet voorstellen. De bolkoppen en blokkendozen hadden "11" sowieso op rol staan. Ook de drieassers moeten "11" op film gehad hebben omdat de lijn tot zeker 1950 heeft bestaan. Ik kwam nog een foto van een 8G-tram tegen die "15" filmde, dus dan zullen die trams "11" ook wel op rol gehad hebben.

Afbeelding

Afbeelding
Bron: https://trams.fandom.com/nl/wiki/Lijn_11_(Amsterdam)
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

De 1, 2 en 3G hadden in de oorspronkelijke lijnfilms alleen de lijnnummers 1-7, 9, 10, 13, 16, 23, 24 en 25. In 1962 werd het lijnnummer 17 toegevoegd. Vanaf de 4G werd ipv. lijnnummer 23 lijnnummer 27 toegevoegd met dezelfde lijnkleur. Pas in de jaren zeventig verschenen nieuwe lijnfilms met ook lijn 15 en later lijn 12. Pas in de jaren tachtig bij de komst van lijn 14 verschenen weer nieuwe lijnfilms met de lijnnummers 1-30. Dat in de 1G/3G wel 23 stond maar niet 11 had er mee te maken dat tram 11 al in 1955 was verbust maar lijn 23 (en 6) onofficieel als stadionlijn nog bestonden. Ook tram 5 was er nog maar heeft nooit gelede wagens gekent. Toen in 1971 gelede wagens op lijn 27 verschenen filmde deze 23 of blanco. Een nieuwe tramlijn 11 kwam pas in 1991.(sepciale lijn voor de Gymnistrade)~~~~
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Grappig! Thnx voor de uitgebreide info. Ik ken het inderdaad niet anders dan dat alle trams 1 t/m 30 op rol hebben.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

De drieassers hadden trouwens het zelfde probleem. Die zijn in de jaren 60 grootschalig gemoderniseerd met een grote filmkast voorop gelijk aan die van de gelede wagens, dus de oude films (met 11 er op) waren al lang verwijderd. Ze konden hierdoor bijvoorbeeld ook geen 12 en 14 filmen toen die lijnen werden ingesteld. Een aantal wagens heeft daarom uiteindelijk nog de nieuwe 1-30 films (met dikker lettertype) gekregen.
We kunnen er niet meer Onderuit
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

34 drieassers kregen eind jaren 60 begin 70 een grote filmkast maar met oude films van de gelede wagens. In 1977 moest hierbij het lijnnummer 12 worden bijgeplaatst echter zonder lijnkleur. Slechts de 8 semi-instruktiewagens en 896 kregen in 1982 voor lijn 14 een nieuwe lijnfilm met 1-30.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 16 jan 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door evos »

Chrysa schreef:Worden provinciale wegnummers tegenwoordig niet uitgedeeld aftellend vanaf 199?
Inderdaad, de N196 was gewoon aan de beurt, na de N197, de westelijke randweg van Beverwijk. De N195 bestaat nog niet maar schijnt gereserveerd te zijn voor de Duinpolderweg (A4-Hillegom), en de N194 is de vorig jaar geopende weg Heerhugowaard-Hoorn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Suus schreef:De 196, die een stukje van de weg gebruikte in Hoofddorp denk ik?
Die reed toch over de parallelweg?

Volgens mij overigens wel tamelijk uniek in Nederland dat een buslijn hetzelfde nummer heeft als één van de wegen waar hij overheen rijdt.
De 1, 2 en 3G hadden in de oorspronkelijke lijnfilms alleen de lijnnummers 1-7, 9, 10, 13, 16, 23, 24 en 25. In 1962 werd het lijnnummer 17 toegevoegd
Dat is helemaal zoals dat in Amsterdam werkt. Zo wordt ook software geschreven: handige dingen die eventueel leuk zijn voor de toekomst bij voorbaat uitsluiten zodat een eventuele invoering op technische bezwaren stuit waardoor er toch weer iemand wat uren kan schrijven voor het verzinnen van een creatieve oplossing :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Caffer schreef:De drieassers hadden trouwens het zelfde probleem. Die zijn in de jaren 60 grootschalig gemoderniseerd met een grote filmkast voorop gelijk aan die van de gelede wagens, dus de oude films (met 11 er op) waren al lang verwijderd. Ze konden hierdoor bijvoorbeeld ook geen 12 en 14 filmen toen die lijnen werden ingesteld. Een aantal wagens heeft daarom uiteindelijk nog de nieuwe 1-30 films (met dikker lettertype) gekregen.
Onvoorstelbaar, wat een moeilijk gedoe.

Maar ja, zo gaat het nu nog steeds bij GVB *kuch* koersrollen op de M5-metro's *kuch*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Ardan »

Tegen de tijd dat lijn M55 of M58 rijdt zijn die er allang niet meer :lol:
De M7 krijgt ze wel digitaal, als ik de impressies mag geloven.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door STF »

Ik denk dat ze uit oogpunt van het gemak bij het zwengelen van de lijnfilmen (meerdere per tram), ervoor gekozen hadden diverse nummers weg te laten.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Het zwengelgemak zal zeker een rol hebben gespeeld. Ik denk ook dat in een tijd waarin een groot deel van het wagenpark bestond uit twee-assers, waarvoor om de haverklap nieuwe glaasjes, beugelcijfers en koersborden geproduceerd moesten worden, het zo nu en dan aanpassen van lijnfilms een stuk minder omslachtig leek dan nu.
We kunnen er niet meer Onderuit
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:De M7 krijgt ze wel digitaal, als ik de impressies mag geloven.
Klopt. En op de zijkanten komt nu ook netjes de lijnkleur terug. Maar goed, dat had met de M5 ook al lang gekund.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

Zeker, maar GVB moest bij de M5 natuurlijk wel rekening houden met het zwengelgemak :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

LED's hebben laag verbruik, dus met een beetje zwengelen kom je al ver.
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door bartjemestrom »

Weet niet of het al gemeld was, maar ik kreeg net een paar screenshots doorgestuurd waar de nieuwe gelede 1902 te zien is bij aflevering. Lijkt dus in de 1900 serie te komen de nieuwe bussen
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1256
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Frank93 »

n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De befaamde "A4’tjes-van-GVB" hebben het inmiddels ook tot de 15G geschopt. *O*

Afbeelding
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door gpvos »

Suus schreef:Het schijnt dat het wegnummer N196 voor de oude route van de N201 (voordat deze buiten Uithoorn en Aalsmeer werd gelegd) is gebaseerd op een lijnnummer van een bus die er vroeger overheen reed.
Dè lijn die op de N201-route rijdt is altijd de 140 geweest (ten oosten van Uithoorn na een concessiesplitsing de 130), tegenwoordig de 340, vroeger de 40, daarvoor 33, daarvoor 3, alle op de route Haarlem-Hoofddorp-Uithoorn(-Nieuwersluis/Utrecht).

Misschien dat de 196 er ook wel een stukje over gereden heeft, dat weet ik niet precies meer, maar dat was dan hoogstens het stukje tussen de A4 en de oostrand van Hoofddorp.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door trolly »

n-evo schreef:De befaamde "A4’tjes-van-GVB" hebben het inmiddels ook tot de 15G geschopt. *O*
Bij een A4-tje heb ik iets groters in gedachte, maar vooruit — er zit wel groeipotentie in.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door Etienne »

Kuch. De laatste 196 die Hoofddorp bediende.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Bij een A4-tje heb ik iets groters in gedachte, maar vooruit — er zit wel groeipotentie in.
Je staat er misschien niet direct bij stil maar het is zowaar mogelijk om een A4'tje te vouwen en dan op te plakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten