Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

In Den haag weten ze ook hoe te schuiven bij omleidingen en extra's: lijn 2 rijdt v.a 8 juli tijdelijk met GTL ipv Regiocitadis / Avenio, RC's rijden als Strandextra enz. De beperkingne op de inzet die het net nog oplevert zijn met een paar jaar weg, net als de smalle eenrichtingswagens.

Een probleem wat ze daar niet hebben is het bestaan van meerdere instapregimes, gewoon de deur voor je neus.
In Amsterdam daarentegen moet je als reiziger weten dat je bij een CAF [welke kleur die ook heeft] overal kan instappen. Bij een eenrichtings Combino mag je normaal maar op twee plekken naar binnen, behalve op lijn 19 en 24 waar geaccepteerd is dat je gewoon langs de klaphekjes kan gaan. En dan komen hun 2R soortgenoten ook wel eens op een conducteurslijn. Of je in een eerste of tweede wagen op lijn 26 instapt is ook nog eens anders dan op lijn 25.
Dit soort zelfopgelegde beperkingen stemt mij tot droefenis
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Meltrain schreef: ma 19 jun 2023, 11:59 Voor bestuurders kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar is dat voor conducteurs ook belangrijk?
En als er geen balie aanwezig is, kunnen de conducteurs toch lopend hun week doen? Dat gebeurt in Rotterdam ook.
Het maakt mij oprecht niet uit welke tram naar de Zoutkeetsgracht rijdt, maar met dit soort regels boet je wel flink in op je flexibiliteit.
hauptbahnhof schreef: ma 19 jun 2023, 00:04 Daarnaast, het gaat niet om omruilen, maar extra 15G inzetten op lijn 3 want lijn 5 heeft ze ook nog steeds nodig.
Het gaat wel om ruilen: je ruilt trams tussen lijn 19 en 3. Aangezien die allebei vanuit Remise Lekstraat rijden, is het zelfs nog mogelijk.

En om de vergelijking met Rotterdam te maken: beide "tramtypes" kunnen op alle reguliere lijnen worden ingezet.
Ik noem maar iets... Je woont in de Indische Buurt en je werkt vast op de lijnen in die hoek. Ineens is dat niet mogelijk en je wordt overal en nergens ingezet. Ik neem aan dat je daar niet blij van wordt? Het is namelijk verloren tijd, als je nu naar een andere beginpunt moet reizen om je dienst te beginnen. En af en toe zal niet erg zijn. Maar als je dit elke dag moet doen... Daarnaast, je kunt Rotterdam met Amsterdam niet vergelijken. Rotterdam heeft vanaf dag 1 lopende conducteurs, toendertijd extern ingehuurd van een beveiligingsbedrijf (geen idee hoe het nu is). In Amsterdam is er ook sinds jaar en dag een zittende conducteur in een cabine/achter een balie. Zulke zaken kun je niet zomaar van de ene op de andere dag veranderen. Ik ga ervan uit dat o.a. vakbonden ook wat over te zeggen hebben. Dingen veranderen lijkt heel makkelijk maar er zijn genoeg regels en wetten die het allemaal moeilijk maakt.

Waarom haal je nu lijn 19 erbij? Het ging over lijn 3 en 5. Overigens, lijn 19 is een langere lijn dan lijn 3 dus zal meer trams en personeel nodig hebben en je verliest een klein beetje efficiency van 2 lijnen op 1 eindpunt inzetten. Buiten het feit dat Flevopark nou niet echt om de hoek is van Sloterdijk. Dus dat gaat 'm niet worden.
En nogmaals, waar hebben we het nogmaals over? Volgens mij gaat het prima op de huidige manier.

Wat Rotterdam betreft, je hebt gelijk, maar het heeft veel tijd gekost voordat alle trajecten volledig door de 2000'en gereden kan worden. Zijn alle bogen door 2 trams tegelijkertijd te berijden eigenlijk?

Wat den Haag betreft: ik betwijfel of er echt op een gegeven moment alles overal kan rijden. Lijn 11 is namelijk aangepast voor breder materieel, maar daar kan dus alsnog geen RegioCitadis op rijden. Het is afwachten nu wat de TINA gaat doen.

15G kan alle trajecten berijden, alleen de inzet is minder flexibel vanwege conducteurslijnen.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

"Minder flexibel" is wel een beetje een understatement als op 11 v/d 15 tramlijnen een conducteur zit. :p
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: ma 19 jun 2023, 15:22
Ik noem maar iets... Je woont in de Indische Buurt en je werkt vast op de lijnen in die hoek. Ineens is dat niet mogelijk en je wordt overal en nergens ingezet. Ik neem aan dat je daar niet blij van wordt? Het is namelijk verloren tijd, als je nu naar een andere beginpunt moet reizen om je dienst te beginnen.
Altijd maar dat behoud van verworven rechten. In het streekvervoer heb je een standplaats. Daar begint en eindigt je dienst. Als je eerst elders heen moet, krijg je de extra reistijd erbij, en dat zit in je diensttijd. Dus: Als je in Den Helder woont en in Alkmaar standplaats hebt, en je moet een dienst in Haarlem doen, krijg je twee halve uren reistijd erbij, en mag je dienst max 8u zijn ipv 9u. Als je naar Den Helder moet niet (want daar woon je al) maar je reiskostenvergoeding wordt niet afgenomen.

Als je altijd bij je deur voor wil beginnen had je bakker moeten worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Amsterdam. De enige stad waar de bakker op de tram zit :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

IIVQ schreef: ma 19 jun 2023, 19:44 Als je altijd bij je deur voor wil beginnen had je bakker moeten worden.
Of deurpost.
🗣
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

hauptbahnhof schreef: ma 19 jun 2023, 15:22

Wat den Haag betreft: ik betwijfel of er echt op een gegeven moment alles overal kan rijden. Lijn 11 is namelijk aangepast voor breder materieel, maar daar kan dus alsnog geen RegioCitadis op rijden. Het is afwachten nu wat de TINA gaat doen.

Zo'n beetje alle lijnen die recent of binnenkort aangepakt worden, worden zowel met de Avenio als de Regio Citadis getest. De Tina schijnt het zelfde profiel van de Regio Citadis te hebben. Overigens over lijn 11, het klopt dat deze is aangepast voor verder materieel. Echter kan de regio Citadis daar nog niet rijden vanwege enkele knelpunten. Echter maakt men daar geen haast mee aangezien er genoeg avenio's zijn voor lijn 11.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

trolly schreef: ma 19 jun 2023, 20:04 Amsterdam. De enige stad waar de bakker op de tram zit :Y


Dat levert vast een leuke omroep op (met onvervalst Amsterdams accent en steenkolen Engels natuurlijk):
"De Dam, Dam Square. Royal Palace. Madame Tussauds. Red Light District. Fresh cheese croissants out of the oven now at my service desk."
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: ma 19 jun 2023, 15:22 Waarom haal je nu lijn 19 erbij? Het ging over lijn 3 en 5. Overigens, lijn 19 is een langere lijn dan lijn 3 dus zal meer trams en personeel nodig hebben en je verliest een klein beetje efficiency van 2 lijnen op 1 eindpunt inzetten.
Omdat het de simpelste oplossing is om de trams van lijn 3 en 19 om te wisselen. Beide trams rijden vanuit dezelfde remise en lijn 19 rijdt onnodig met tweerichtingtrams.
Je kunt dus alle Combino's van lijn 3 naar lijn 19 sturen en evenveel Urbossen van lijn 19 naar lijn 3 sturen.
Ik had er daarbij alleen geen rekening mee gehouden dat lijn 3 en 14 mogelijk aan elkaar gekoppeld zijn.
Verder ga ik ervan uit dat al het personeel op de remise begint en vervolgens ergens op de route het rijdende personeel aflost.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Is het nodig om trams om te wisselen? Ik kan me niet voorstellen dat met lijn 5, 19, 24 en 25 (inclusief reserve) alle 72 15G-trams in gebruik zijn.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

GVB is filerijden in Kattenburgerstraat zat: bus 43 blijft weg
Bewoners van Kattenburg kunnen vanaf aanstaande vrijdag niet meer met bus 43. Het GVB laat de bus omrijden omdat er sinds de knip op de Weesperstraat, en de drie knips in de omgeving, te vaak files staan.

Op de eigen site staat dat de route is aangepast 'wegens (verwachte) verkeersdrukte door de knip in de Weesperstraat'. De haltes die vervallen zijn de Prins Hendrikkade, het Kadijksplein, de Kattenburgerstraat en de Piet Heinkade.

Het GVB zegt dat reizigers die bij de haltes Prins Hendrikkade en Kadijksplein staan wel bus 22 kunnen nemen.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jelmer »

wat is er met de elektrische geledes van het GVB? Ik zie er via busposities de laatste dagen maar weinig rijden.
Lijn 43 en 48 zie ik de hele week al niet rijden.
Ik zie momenteel van de serie 2251-2281 alleen de 2259 maar rijden (lijn 18).
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door evos »

VIRM schreef: do 22 jun 2023, 08:09De haltes die vervallen zijn de Prins Hendrikkade, het Kadijksplein, de Kattenburgerstraat en de Piet Heinkade.
Nee, de Piet Heinkade is juist een nieuwe (tijdelijke) halte. Deze routewijziging van lijn 43 is trouwens ook een deel van het bekritiseerde toekomstplan van het GVB (en komt mij persoonlijk prima uit).
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Jelmer schreef: do 22 jun 2023, 11:38 wat is er met de elektrische geledes van het GVB? Ik zie er via busposities de laatste dagen maar weinig rijden.
Lijn 43 en 48 zie ik de hele week al niet rijden.
Ik zie momenteel van de serie 2251-2281 alleen de 2259 maar rijden (lijn 18).
Ik zie uit mijn ooghoeken vrij vaak de 18, gisteren weer eens 1 diesel gezien, verder niet ongebruikleijk. Maar op Busposities zie ik veel te weinig bussen van 18 en 21 [allebei normaal 22## overheersend]. Lijkt me eerder iets van het signaal dan van de werkelijkheid
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Lijn 5 rijdt sinds ?gisteren [21 juno] naar de Zoutkeetsgracht, althans op je de schermen op de trams gelooft. ook Busposities toont dat. De Bullebak lijkt gerepareerd en de tijdelijke overloop is uitgebroken maar wordt nog wel gebruikt.

Vorige week kwam ik de 2002 tegen in de Kinkerstraat als lijn 7 Centraal Station. De lijnkleur leds hadden het al eerder begegeven, en nu ook het eerste cijfer. Nog geen A4tje
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Lijn 5 rijdt nog steeds naar de halte voor de brug. Stond in verschillende Facebookgroepen wat er met de brug gebeurd is, en dat is dus 2 dagen voor de verlenging (14 juni) gebeurd. Reisinfo kan dan niet meer teruggedraaid worden. En die reisinfo is aan mekaar gekoppeld.

Zie hier
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Weet iemand hoe de beveiliging werkt op de Amstelveenlijn die dat zou willen toelichten?
Ik zat na te denken over de lijnvoering ten tijde van de verlenging naar Uithoorn.
Stel dat het voorgestelde vervoersplan doorgaat (dus lijnen 5 & 25 naar Westwijk), plus de aanname dat beide dus per zomer van 2024 ook naar Uithoorn worden verlengd: Is het dan haalbaar om één lijn "express" (op z'n Engels :p) te laten rijden?
Door alle ongelijkvloerse kruisingen zou in principe de spitslijn vanaf Meent t/m van Boshuizenstraat veilig en zonder aanpassingen aan overwegen door kunnen rijden, zolang er maar geen andere tram in de weg zit.
Bijvoorbeeld dat lijn 25 Oranjebaan, Onderuit, Zonnestein, Kronenburg en Uilenstede overslaat? (snellere verbindingen A'veen Zuid/Uithoorn met A'dam)
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

robert1955 schreef: do 22 jun 2023, 14:28Vorige week kwam ik de 2002 tegen in de Kinkerstraat als lijn 7 Centraal Station. De lijnkleur leds hadden het al eerder begegeven, en nu ook het eerste cijfer. Nog geen A4tje
In fel zonlicht is bij de meeste Combino's met nieuwe LED's het lijnnummer voor slecht zichtbaar, en het contrast in felheid tussen lijnnummer+kleur en de bestemming zorgt ervoor dat het geheel er provisorisch uitziet. Typisch dat ze doorgaan met de uitrol terwijl zoveel van die panelen niet goed functioneren.
Natorious schreef: do 22 jun 2023, 15:13Bijvoorbeeld dat lijn 25 Oranjebaan, Onderuit, Zonnestein, Kronenburg en Uilenstede overslaat? (snellere verbindingen A'veen Zuid/Uithoorn met A'dam)
Slaat de spitslijn daarmee niet juist het drukste deel over?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: do 22 jun 2023, 14:38 Lijn 5 rijdt nog steeds naar de halte voor de brug. Stond in verschillende Facebookgroepen wat er met de brug gebeurd is, en dat is dus 2 dagen voor de verlenging (14 juni) gebeurd. Reisinfo kan dan niet meer teruggedraaid worden. En die reisinfo is aan mekaar gekoppeld.

Zie hier
Hoe vaak wordt de reisinformatie aangepast? Minimaal eens per week zou wel logisch zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

n-evo schreef:do 22 jun 2023, 15:13 Slaat de spitslijn daarmee niet juist het drukste deel over?
Is dat erg? Juist door de kortere reistijd kunnen daardoor reizigers uit lijn 5 gelokt worden, waardoor je daar relatief meer capaciteit vrijspeelt.
En er is dan ook nog lijn 6 (als het plan doorgaat).
Laatst gewijzigd door Natorious op do 22 jun 2023, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Meltrain schreef: do 22 jun 2023, 15:43 Hoe vaak wordt de reisinformatie aangepast? Minimaal eens per week zou wel logisch zijn.
Nee nee nee nee nee Meltrain. Jij snapt niet wát voor Complexe Processen en Belangrijke Rituelen er aan een aanpassing aan De Reisinformatie vooraf moeten gaan. Dat kan niet zomaar eventjes in een week geregeld worden! Daar hangt de hele bedrijfsvoering - ja, zelfs de hele bereikbaarheid en daarmee het in leven blijven van de stad Amsterdam - vanaf!
🗣
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Natorious schreef: do 22 jun 2023, 15:47Is dat erg? ... En er is dan ook nog lijn 6 (als het plan doorgaat).
Ik zou denken van wel? Lijn 5 en 6 zijn blijkbaar niet genoeg om de drukte in de spits af te handelen, vandaar dat lijn 25 als spitslijn aanblijft.
Natorious schreef: do 22 jun 2023, 15:47Juist door de kortere reistijd kunnen daardoor reizigers uit lijn 5 gelokt worden, waardoor je daar relatief meer capaciteit vrijspeelt.
Grote vraag of dat genoeg is.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Lijn 25 wordt toch aangehouden om de totale capaciteit aan te houden zoals ie nu is, omdat ze van het gekoppeld rijden af willen?
Het klopt inderdaad dat in mijn voorstel dat voor de genoemde haltes de totale capaciteit omlaag gaat, maar het ligt er inderdaad echt aan hoeveel mensen in Uithoorn gaan instappen.
Als die lijn razend populair wordt onder Uithoorn en regio, dan heb je liever een propvolle tram die andere populaire haltes overslaat, die ook al hoogfrequent bediend worden.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Als er een enorme vraag was naar zo'n expresslijn had Connexxion die dan ook niet gehad nu?

Ik denk eerlijk gezegd dat meeste mensen liever niet dagelijks in een propvolle tram zitten die iets sneller is.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Natorious schreef: do 22 jun 2023, 16:30 Als die lijn razend populair wordt onder Uithoorn en regio, dan heb je liever een propvolle tram die andere populaire haltes overslaat, die ook al hoogfrequent bediend worden.
De Amsteltram naar Uithoorn zal ongetwijfeld razend populair worden, omdat er geen alternatief meer is. CXX lijnen 347/348 ri. Amsterdam worden vakkundig de nek omgedraaid door de Vervoerregio, als de tram eenmaal doorgetrokken is.
Laatst gewijzigd door fred1954 op do 22 jun 2023, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 179 gasten