Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jelmer »

Ik zie op buspositeiees e-gelede 2281 op lijn 66.
Volgens mij voor het eerst een elektrische bus op een zuid-lijn
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Wat bedoel je met een ‘zuid-lijn’? Bus 15 gaat daadwerkelijk door zuid en rijdt elektrisch.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Eerste lijn die gereden wordt door garage zuid, vermoed ik. Tot nu worden alle lijnen met elektrische bussen gereden vanuit garage west.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nee, Garage Zuid. Niet Arnhem Centraal.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik vermoed eerlijk gezegd dat Busposities iets laat zien dat op straat niet te zien was.. Bus 2281 reed die ochtend gewoon op de 18 en verdween rond 13 uur van de radar, reed de volgende dag volgens Busposities 1 rit op de 21. Er valt wel meer uit beeld, met name bij de 2250-ers.
Maanden voor de 18 en 21 elektrisch gingen werden er ritten gesimuleerd en ook werd er vervolgens instructie gereden.
Ik meen me ook te herinneren dat Noord de eerstvolgende garage is die E gaat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik zag vanochtend voor het eerst een M7 op lijn 54, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld lijn 50 vind ik de kleuren juist niet geslaagd.
Klopt het daarnaast dat de M7 tot nu toe alleen nog maar als losse stellen (mogen) rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Na de zomervakantie inderdaad gekoppeld. Tot nu toe was het ook niet echt een noodzaak om gekoppeld te rijden.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5269
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lijn 45 »

Volgens een Instagram Story zou er een touringcar van het Poolse Maxpol op lijn 443 rijden. :')
Stadsbus
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stadsbus »

Ik zag er op whatsapp ook al een foto van voorbij komen. Lijn 438 ipv 38 en dan met een touringcar (VDL Futura) van Maxpol.
Maxpol rijdt tegenwoordig ook naar Tata Steel voor werknemersvervoer (iov Jan de Wit).
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Lijnen 38 en 43 rijden niet. Vandaar de pendelbussen. Zie hier
TheAgedGamerYt
Berichten: 216
Lid geworden op: za 27 jan 2018, 17:48

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TheAgedGamerYt »

https://youtu.be/eO-FFXYsbnE?t=43 Is dit hoe het GVB Personeel respect toont naar ons? zeer onvriendelijk!
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1258
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Frank93 »

Ik hoor alleen maar iemand roepen dat er niet gefilmd mag worden, wat volgens mij ook niet mag op de metrostations van het GVB. Het loopt niet uit de hand dus ik zie de onvriendelijkheid niet terug in dit filmpje.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door iamthedutchdude »

Ik zie en hoor zo niet wat het probleem is?
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik hoor alleen iemand zeggen, op een vrij normale toon dat je niet mag filmen. En jij blijft dat gewoon doen. Ik heb verder niet kunnen ontdekken dat er daarna naar jou te geschreeuwd is ofzo en als dat zo was, is het wel terecht.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

TheAgedGamerYt schreef: wo 02 aug 2023, 11:44 https://youtu.be/eO-FFXYsbnE?t=43 Is dit hoe het GVB Personeel respect toont naar ons? zeer onvriendelijk!
https://over.gvb.nl/filmen-en-fotograferen/
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Even ongeacht het gedrag van de medewerker, GVB kan dat niet zomaar verbieden. OV is publiek toegankelijk (al helemaal buiten eventuele poortjes) en daar valt filmen dus onder de vrijheid van informatiegaring. Om de beelden daarna te publiceren moet je wel zorgen dat portretrechten van anderen niet geschonden worden, maar over het algemeen gebeurt dat niet zolang het gewoon voorbijgangers zijn, en niet een doel van het filmpje.
Zie voor een correcte uitleg bijvoorbeeld ook de regels bij ret.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat zijn regels van de RET maar ik vraag me af, als ik zo'n metrostation inloop vanaf de straat, dan zijn er daar ook regels waar ik me aan moet houden. Enige verschil met binnen de poortjes, is dat je een geldig vervoersbewijs moet hebben, lijkt mij?
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Stijngeluk »

Dionysusnu schreef: wo 02 aug 2023, 13:12 Even ongeacht het gedrag van de medewerker, GVB kan dat niet zomaar verbieden. OV is publiek toegankelijk (al helemaal buiten eventuele poortjes) en daar valt filmen dus onder de vrijheid van informatiegaring.
ehh ja, publiek toegankelijk, maar het valt in dezelfde categorie als een ziekenhuis of bibliotheek. Namelijk wettelijk gezien bevind je je op grond en dus eigendom of beheer van "iemand"(in dit specifieke geval dan GVB, maar dit kan zowel persoon als bedrijf zijn), en die mag daarvoor zijn eigen "huisregels" maken en hanteren.

De regel vrijheid van informatiegaring staat als volgt uitgelegd:
In Nederland bestaat 'vrijheid van informatiegaring', als onderdeel van de vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van informatiegaring betekent dat het toegestaan is om te filmen en fotograferen in openbare ruimtes.
met de definitie van openbare ruimtes
De openbare ruimte is het geheel van alle voor publiek vrij toegankelijke ruimten zoals straten, pleinen, parken, parkeerplaatsen, winkelcentra en sportvelden.
en bijvoorbeeld de NS zegt zelf: "Hoewel het station en de trein geen openbare ruimte zijn" op hun film en fotograferen pagina

samenvattend: GVB heeft hierin gelijk en de er mag inderdaad NIET gefilmd worden.
Dat dat wellicht anders kan is een compleet andere discussie, en daar wil en ga ik mijzelf niet in mengen.

Lijkt me genoeg camera ontwikkelingen weer, terug naar Amsterdam :)
Laatst gewijzigd door Stijngeluk op wo 02 aug 2023, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Dat is de uitleg winkelcentra en sportvelden benoemd worden lijkt me een teken aan de wand voor GVB. Ik vraag me af of deze huisregel stand zou houden voor de rechter.

Daarnaast vind ik het een rare neiging discussies af te serveren met een uitsmijter als jouw laatste regel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar het GVB is voor 100% eigendom van de gemeente Amsterdam, dus zijn de medewerkers van het GVB in feite in dienst bij de gemeente en alsnog bevoegd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Cas »

Dat GVB eigendom is van de gemeente, betekent niet dat de medewerkers van de GVB vanuit de gemeente spreken. Bij mijn weten is de GVB georganiseerd als BV, en dan is het legaal weinig anders dan een bedrijf waar de gemeente in zou investeren.

Wat mij waarschijnlijker lijkt is dat de gemeente Amsterdam een contact heeft met GVB voor beheer/gebruik o.i.d. van de stations, waardoor GVB alsnog de regels kan bepalen.
請勿靠近車門
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

GVB is de beheerder van de stations en kan dus, in samenspraak met de eigenaar, huisregels opstellen. GVB-personeel vertegenwoordigt het bedrijd, dus hun aanwijzingen heb je in principe op te volgen. De stations en haltes (m.u.v. waar deze onderdeel vormen van de stoep, dus vrijwel alle metro- en sneltramhaltes maar de meeste bus- en tramhaltes niet) zijn semiplublieke ruimten waar de beheerder regels voor mag opstellen.

GVB heeft dat huisregels opstellen gedaan. Ik ben het niet eens met het foto- en filmdeel uit die regels maar ze zijn wel geldig. Ze hangen ook op elk station.

Vanaf de openbare weg mag je filmen wat je wil trouwens.

Zijsprong: GVB zou de huisregels wel wat duidelijker in de (metro)voertuigen kenbaar kunnen maken, je kan een discussie over luid telefonerende mensen altijd nét even wat meer kracht bijzetten door te wijzen op de huisregels.

Mooiste voorbeeld: Iemand, geleund tegen de zuil met lijnstips en hvs, rookt op een metrostation. Ik spreek hem er op aan. "Waar staat dat?" "Op dat bord waar u tegenaan geleund staat". Toen ging de peuk toch uit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 182 gasten