Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
Het klinkt als een fantastisch concept, waar ik 100% voorstander van zou zijn — maar op de een of andere manier lukt het me niet om van de angstaanvallen over een volledig stilstaand Amsterdams metronet af te raken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
Zolang het hele systeem toch af en toe helemaal plat ligt... liever niet.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

De actuele reisinformatie van alle bussen lijkt weggevallen op ovinfo. Een van de metro's (M7) waar ik in zat had ook geen reisinfo, maar riep na Venserpolder ineens om "Venserpolder".

Op Van der Madeweg lijken nu alle drie de lijnen naar Gein/Gaasperplas van het buitenspoor te gaan, waar volgende week 50 van het binnenspoor en 53/54 van het buitenspoor ging.
Normaal is het 53 van binnen en 50/54 van buiten, maar er wordt gewerkt aan de wissels aan de zuidkant van het opstelterreij dus je kan van Spaklerweg niet op het binnenspoor komen.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: wo 06 sep 2023, 20:08
TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
Zolang het hele systeem toch af en toe helemaal plat ligt... liever niet.
Wat er af en toe plat ligt is het beveiligingssysteem. Daarbij maakt het niet uit of treinen automatisch of handmatig rijden, als dat stuk is rijden de treinen niet.

Dus laat dat niemand weerhouden om de treinen automatisch te laten rijden.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik snap inderdaad ook niet waarom systeemstoringen je ervan zouden moeten weerhouden te automatiseren. Die storingen leggen het systeem immers nu ook al plat - je boekt dus alleen maar vooruitgang als je voortaan niet cq minder afhankelijk bent van fluctuaties in je personeelsbestand bij de planning van je dienstregeling.

En dan wordt volautomatisch hoogfrequent rijden met enkele M7's misschien opeens een heel interessante optie...
🗣
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Hey ik ben voor hoor. Die provinciefrequenties zijn bloedirritant. Maar, als een storing optreedt terwijl de metro's onderweg zijn tussen twee stations... Staan ze dan direct stil?

Een bestuurder zou ze nog "op zicht" naar het eerstvolgende station kunnen rijden en dan daar ontruimen.
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door April064 »

Ik weet niet hoe het in dat geval zal gaan, maar aangezien veel andere steden op de wereld al automatische metro's hebben, denk ik dat het wel snor zit met de beveiliging. Het grootste obstakel is denk ik de politieke wil.
zij/haar/hen/hun
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

En het kostenplaatje?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Duur *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Wat denk je dat personeel kost? Zeker in deze tijden met grote personeelskosten krijg je ook nog met boetes te maken.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door The Greyhound »

TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
De vraag is of je door een tunnel mag rijden zonder personeel. Bij de NS moet op tunneltrajecten volgens mij ook in ieder treinstel personeel aanwezig zijn om instructies te geven bij eventualiteiten. Hoe dat in bijvoorbeeld London en Parijs zit weet ik niet. Bij de BART in San Francisco zijn de enige taken van de bestuurder het omroepen van de stations en en sluiten van de deuren.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Dan rijdt je Amstel-CS met personeel.

Maar een beveiliger/"servicehost" is een stuk goedkper dan een metrobestuurder.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

In Parijs (en Lille, Lyon, Toulouse en Rennes) rijden metro's zonder personeel aan boord door tunnels. Daar staan de metro's en de stations met camera's onder toezicht van de verkeerscentrale. Nu is de schaal van Parijs wel een stukje groter dan Amsterdam, maar in Nürnberg hebben ze de metro ook geautomatiseerd, dus het kan wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

De Noord-Zuidlijn is al grotendeels geautomatiseerd, toch Amsterdammers?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Selivio »

The Greyhound schreef: do 07 sep 2023, 17:18
TffpaA schreef: wo 06 sep 2023, 08:26
IIVQ schreef: di 05 sep 2023, 22:07 Nog niet zo lang geleden hadden we zelfs op zondagavond nog elke 10mn een metro.
Ik vind automatisering eerlijk gezegd ook helemaal geen slecht idee. Ben je ook niet zo afhankelijk van beschikbaar personeel.
De vraag is of je door een tunnel mag rijden zonder personeel. Bij de NS moet op tunneltrajecten volgens mij ook in ieder treinstel personeel aanwezig zijn om instructies te geven bij eventualiteiten. Hoe dat in bijvoorbeeld London en Parijs zit weet ik niet. Bij de BART in San Francisco zijn de enige taken van de bestuurder het omroepen van de stations en en sluiten van de deuren.
Was dat niet een NS-regel intern?

Voor volledig geautomatiseerd rijden moeten de perrons sowieso ook voorzien worden van deuren, en daar ga je een uitdaging krijgen omdat niet al het materieel dezelfde afstand heeft tussen alle deuren (M6/M7 is er onderling bij bestelling wel op voorbereid, maar de rest vziw niet)...
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Nee hoor, voor een geautomatiseerde metro zijn perrondeuren handig maar niet verplicht. Nürnberg en Lyon hebben het niet bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
AnderzamNL
Berichten: 120
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door AnderzamNL »

En de Docklands Light Railway in Londen ook, voor zover je dat een metro kan noemen.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

IIVQ schreef: do 07 sep 2023, 16:20 Wat denk je dat personeel kost?
Duur *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

nvdw schreef: do 07 sep 2023, 18:01 De Noord-Zuidlijn is al grotendeels geautomatiseerd, toch Amsterdammers?
Is dat zo?
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

https://wijnemenjemee.nl/projecten/nieu ... atisering/

Uit dit artikel van 2021 blijkt dat de Noord-Zuidlijn soms op GoA-2 rijdt. In principe rijdt dan de computer en de bestuurder bedient de deuren en het vertreksignaal. Maarja, soms?

Daarnaast vind ik met name dat de NZ-lijn volautomatisch mag gaan rijden. Het geambieerde visgraatnetwerk van het GVB kan eigenlijk niet uit de voeten met een frequentie van elke 8 minuten op de stamlijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

In principe wordt er gewoon op GoA-1 gereden. GoA-2 is wel mogelijk, op het hele metronet. Alleen de oudste metro's, de S1/S2 kunnen dat niet.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

De alleroudste metro's, M2/3, de zilvermeeuwen, konden het wel. Onder het oude beveiligingssysteem. Heeft er tot laat in de jaren 2010 ingezeten en werd soms door bestuurders gebruikt.

Kortom, het kan al bijna 46 jaar.

Dat was niet bestuurderloos trouwens, de bestuurder bleef verantwoordelijk voor het sluiten van de deuren.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Gisterochtend lichte paniek oponder Nieuwmarkt: De metro stopte netjes, de lampen naast de deuren van de M7 werden wit en alle deur-open-knopjes groen... Maar wat iedereen ook drukte: de deuren gingen niet open.
Vervolgens vertrok de metro weer en ging naar CS, veel boze passagiers achterlatend op perron en meenemend in de trein.
Laatst gewijzigd door IIVQ op zo 10 sep 2023, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Euh, lampjes aan de deuren werden wit? Die zijn dat toch als de metro het station al binnenrijdt? Zolang die niet groen zijn zijn de deuren niet open als het goed is. En stopknopjes, in de metro?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Daar zocht Cruijff tijdens zijn eerste ritje met de metro ook al vergeefs naar.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 154 gasten