Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

En voor lijnen als IJburg en Uithoornlijn gewoon 60m-trams. Door 2 cabines te vervangen door doorgaande bak kunnen er zó weer 20-30 extra mee.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Hainje »

010rdamm schreef: ma 25 sep 2023, 21:53 Ik zou voor een stad als Amsterdam toch eerder voor 45m wagens kiezen. Zeker op drukke lijnen naar het westen en ook met het oog op de evt groei. Het is nu al mega proppen in die 30m trams ;)
Scroll even naar boven op de pagina waar je dit gepost hebt, dan zie je ook waarom 45m-trams niet heel waarschijnlijk zijn.
🍉
Lange_Dre
Berichten: 530
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Lange_Dre »

Maar hoeveel plekken zijn er tegenwoordig nog in Amsterdam waar er echt geen langere trams passen. Zijn dat enkele plekken van hooguit 2-3 lijnen, of zijn het veel meer plekken?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3236
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Maar uniformiteit van het wagenpark.
🗣
Niels
Berichten: 33
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 09:57

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Niels »

Volgens mij zijn veel haltes ook (nog) niet geschikt voor langere trams. Zeker niet als er meerdere lijnen moeten halteren, soms tegelijk, en soms in combinatie met bussen van verschillende lengtes. Bijvoorbeeld bij de positionering van abri's is het nu al lastig om een halte in te richten voor de wisselende locatie van de instapdeuren van de verschillende combinaties van trams en bussen,. Al met al -andere factoren zijn al eerder genoemd- is het eenvoudiger om lijnsgewijs (en uiteraard alleen als het nodig is) te focussen op gekoppeld rijden zoals op 25 en 26. Je kunt dan volstaan met beduidend minder aanpassingen aan infrastructuur dan met langere ondeelbare eenheden, terwijl je de uniformiteit van materieel in stand houdt.
Laatst gewijzigd door Niels op di 26 sep 2023, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Ik denk dat het met de meeste haltes meevalt, die zullen ondertussen geschikt zijn voor trams langer dan 30 meter, maar zeker niet allemaal. Fysieke beperkingen in de infrastructuur zullen er in ieder geval zijn voor lijn 2, 4 en 12 door wisselplaatsen op bruggen.

Lijn 14 en 24 hebben ook een stukje enkelspoor/strengelspoor, maar dat zal in de praktijk niet zoveel problemen geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Er zijn nog steeds enkele haltes die zelfs te kort zijn voor Combino. De achterdeur valt net buiten de halte. Totdat je dat opgelost hebt, moet je niet gaan denken aan 40-45m-lange trams.

Het is daarnaast ook de vraag wat de gemeente vindt van de langere ontruimingstijden op kruisingen. Die zijn nu op sommige locaties al behoorlijk krap waardoor overig kruisend verkeer al groen heeft terwijl de tram nog in zijn geheel nog op de kruising rijdt.
010rdamm
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 12:29

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door 010rdamm »

In veel andere steden kan het ook dus denk dat er vooral naar mogelijkheden gekeken moet worden ipv beperkingen.
Zou ook alleen de drukke lijnen met langere trams rijden.
Ook met het oog op alle klimaat hectiek en het beleid daarom heen om ov aantrekkelijker te maken.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3236
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ongetwijfeld is er door geleerde mensen ook al naar de mogelijkheden gekeken, maar is er geconcludeerd dat die vooralsnog niet opwegen tegen de beperkingen.

Waarom waren we ook alweer zo aan het fappen over 45 meter lange trams? O ja, de 17G.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21367
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 26 sep 2023, 10:58 Lijn 14 en 24 hebben ook een stukje enkelspoor/strengelspoor, maar dat zal in de praktijk niet zoveel problemen geven.
Waar dan? Bij CS of ergens anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door tsov »

Lijn 14 in de Amstelstraat, lijn 24 in de Ferdinand Bolstraat. Daarnaast ook nog lijn 7 in de Czaar Peterstraat.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Citea
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 29 jan 2023, 19:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Citea »

Het meest logisch lijkt mij om een soort tram te kopen die zowel in 30m als 45m beschikbaar is, en dan van allebei een paar stuks nemen. Zo kunnen de drukke lijnen met het 45m materieel rijden en de lijnen waar het niet past met 30m materieel.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dennistd »

Misschien is het handiger om dan gewoon bijwagens van 15m aan te schaffen.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Even aan MVG München vragen of dat een succes is.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

tsov schreef: di 26 sep 2023, 22:51 Lijn 14 in de Amstelstraat, lijn 24 in de Ferdinand Bolstraat. Daarnaast ook nog lijn 7 in de Czaar Peterstraat.
Dat zijn alle drie heel korte stukjes enkelspoor, die verder geen probleem opleveren voor lange trams.
Dwz, een lange tram uit de Albert Cuypstraaat die moet wachten voor het enkelspoor zou een tram naar het zuiden klem kunnen zetten, en een tram van het Rembrandplein zou zich klem kunnen zetten als er een tram vanuit het Waterlooplein de Utrechtsestrat in moet. Beide opties hebben geen regulier ov in het huidige lijnennet (maar zijn daarom - bij een verstoring - des te gevaarlijker). Zolang er strengelspoor ligt kan de ander achteruit, en is dat allemaal geen probleem, waar er klapwissels liggen (Ferdinand Bolstraat) kan je ook niet meer achteruit.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Waarom zou je niet achteruit kunnen? Dat is de enige manier om klemgereden trams weer te bevrijden.
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

Een klapwissel wordt door de wielen opengeduwd en "klapt" daarna terug naar de normaalstand. Als je dan achteruit rijdt, gaat het deel van de tram voorbij de wissel het andere spoor op en zie je er of heel stoer uit, of je ontspoort.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Toen ik in de 90er jaren in de Kerkstraat woonde gebeurde het toch af en toe dat trams tegenover elkaar kwamen te staan in de Utrechtsestraat door onoplettendheid van een van de bestuurders, of slecht zicht door vrachtverkeer. Terugrijden was heel simpel: helemaal terug over de brug, aan de verkeerde kant van de halte uiteraard en dan helemaal doorrijden tot het hele tramstel voorbij het klapwissel was en dan weer oprijden naar de goede kant van de halte op de brug. Zo was alles weer opgelost.
n-evo
Berichten: 3374
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Waarom ligt er in de Utrechtsestraat en Ferdinand Bolstraat eigenlijk geen strengelspoor zoals in de Leidsestraat en Czaar Peterstraat?

2e vraagje: altijd benieuwd geweest waarom in veel steden slechts 2 draden voor de bovenleiding worden gebruikt terwijl in Amsterdam meestal 4 draden plat naast elkaar hangen. Waarvoor dient dat hier?
Laatst gewijzigd door n-evo op do 28 sep 2023, 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De dubbele draad in het midden is volgens mij de voeding, zodat op specifieke plekken in het netwerk de rijdraad van stroom kan worden voorzien. Rotterdam heeft dat niet, maar heeft op meerdere plekken op het tramnet een heel zware paal staan vol zwarte kabels die de bovenleiding van meer stroom voorzien, die zie je in Amsterdam eigenlijk niet. Voorbeelden staat in Rotterdam op de Nieuwe Binnenweg vlakbij het Westerpaviljoen en de Pistache Halab.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3374
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Weer wat geleerd :)
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DingeZ »

n-evo schreef: do 28 sep 2023, 10:03 Waarom ligt er in de Utrechtsestraat en Ferdinand Bolstraat eigenlijk geen strengelspoor zoals in de Leidsestraat en Czaar Peterstraat?
Strengelspoor is behoorlijk prijzig. Het zijn speciale spoorstaven met een dubbel groefprofiel uit één stuk gegoten. Twee eenvoudige klapwissels zijn al snel goedkoper. Daarnaast is strengelspoor onwenselijk met fietsers, aangezien je dan nog sneller vast kunt komen te zitten. In de Leidsestraat mag je niet fietsen en de tramfrequenties zijn dusdanig hoog dat het voor de slijtage (tongbewegingen slijten sneller) en de mogelijke verstoringen alsnog zin heeft om strengelspoor toe te passen.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dionysusnu schreef: do 28 sep 2023, 07:03 Een klapwissel wordt door de wielen opengeduwd en "klapt" daarna terug naar de normaalstand. Als je dan achteruit rijdt, gaat het deel van de tram voorbij de wissel het andere spoor op en zie je er of heel stoer uit, of je ontspoort.
Je weet dat als je helemaal door het wissel bent gereden, je gewoon met de gehele tram ook terug (tegen de richting) kunt steken?
DingeZ schreef: do 28 sep 2023, 20:52 Strengelspoor is behoorlijk prijzig. Het zijn speciale spoorstaven met een dubbel groefprofiel uit één stuk gegoten. Twee eenvoudige klapwissels zijn al snel goedkoper. Daarnaast is strengelspoor onwenselijk met fietsers, aangezien je dan nog sneller vast kunt komen te zitten. In de Leidsestraat mag je niet fietsen en de tramfrequenties zijn dusdanig hoog dat het voor de slijtage (tongbewegingen slijten sneller) en de mogelijke verstoringen alsnog zin heeft om strengelspoor toe te passen.
Zal het in de Utrechtsestraat ook geen ruimteissue zijn geweest? De tram moet auto's kunnen passeren dus hij moet redelijk precies in het midden van de straat rijden. Elke millimeter telt wel mee heb ik het idee.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

IIVQ schreef: ma 25 sep 2023, 20:39 Ik reed laatst in een CAF van de kusttram en ik viel figuurlijk van mijn stoel, omdat ik vooral letterlijk niet uit mijn stoel viel.

Ik ben in Amsterdam gewend dat die dingen piepen, bonken, en slecht doorloopbaar zijn door de brede uitbouw van de wielkasten. Ik zit er niet graag in als passagier.

Aan de kust zijn ze stil, goed doorloopbaar (terwijl er volgens mij veel meer 2+2-zitjes zijn) en piepen ze ook niet. Wellicht komt dat laatste door het meter- ipv normaalspoor.
Ik zie eerlijk gezegd geen verschil aan de wielkasten. Zelfde in beide type trams. Wel een smallere doorloop in de gangpaden omdat De Lijn voor stoelen naast elkaar heeft gekozen, terwijl dat in Amsterdam 2 enkele stoelen en 1 brede stoel voor mindervaliden (waar vaak mensen alsnog naast iemand neerploffen omdat ze denken dat het een stoel voor 2 personen is :lol: .
Daarnaast is geluid en rijgedrag afhankelijk van de rails. Als de rails niet strak lopen, zal de tram ook niet stabiel eroverheen rijden. Waar een Combino heel erg veel wiebelt en schudt, rijdt deze juist een stuk stabieler. Misschien zal het gewicht ook meespelen. In de bochten kunnen ze heel stil zijn maar áls ze geluid maken, kan het idd luid zijn.

Dus de vraag is... heb je met met een vooroordeel in die 15G-tram gezeten of had je gewoon een slechte tram uit de hele serie ;) ?
Dionysusnu
Berichten: 555
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Dionysusnu »

hauptbahnhof schreef: do 28 sep 2023, 23:43
Dionysusnu schreef: do 28 sep 2023, 07:03 Een klapwissel wordt door de wielen opengeduwd en "klapt" daarna terug naar de normaalstand. Als je dan achteruit rijdt, gaat het deel van de tram voorbij de wissel het andere spoor op en zie je er of heel stoer uit, of je ontspoort.
Je weet dat als je helemaal door het wissel bent gereden, je gewoon met de gehele tram ook terug (tegen de richting) kunt steken?
Dat kan alleen bij passeerplekken, niet bij de uiteinden van het enkelspoor, anders sta je daarna op het verkeerde spoor en kan je alsnog niks.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten