Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: ma 27 nov 2023, 11:06 Als de achterste deur niet defect is, dan heeft dus de hele groep door die ene achterste deur moeten instappen begrijp ik? Waren er geen andere deuren die open konden?
Het probleem wordt deels ook veroorzaakt omdat maar de metro’s op Station Zuid (te) ver naar oren rijden, waardoor de reizigers vrijwel automatisch bij een van de achterste deuren uitkomen, tenzij je (in de regen) het halve perron afloopt.
Verder heeft M4/S3 natuurlijk al veel te weinig deuren, dus dat helpt ook niet mee, en is het perron zo smal dat de uitstappende passagiers geblokkeerd worden door de instappende passagiers, die op het perron staan te wachten.
Er moesten dus heel veel uitstappende passagiers door 1 deur, waardoor de instappende passagiers grotendeels bij die deur stonden en de uitstappende passagiers blokkeerden. Niet omdat ze voor de deur stonden, maar omdat de uitstappende passagiers simpelweg moeilijk langs de groep konden lopen.
Het zou dus al een hoop helpen als de metro’s minder ver naar voren zouden stoppen en als het perron overdekt zou worden, zodat je overal droog kunt staan. Het perron verbreden zou ook ideaal zijn, maar dat heeft meer voeten in de aarde.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat was mijn volgende vraag inderdaad, waar dit heeft plaatsgevonden?

Ik kan me wel voorstellen dat het vervelend is voor die mensen maar ik zie ik dit soort kuddegedrag sowieso heel vaak gebeuren, ongeacht weer of stopplek van de metro. Kijk maar naar metrostation CS waar het achterin propvol is en je voorin zitplaatsen hebt. Of bij station Zuid waar bij lijn 25 de meeste mensen bij de 1e enkele deur instappen, waardoor de voorste tram goed vol is bij vertrek en de achterste tram nog zitplaatsen heeft.

Het vervelende van zo'n situatie bij de metro is dat deze een vooraf ingecalculeerde tijd heeft om stations stil te staan. Zeker met die M4-voertuigen lijkt het me lastig om het weer in te halen (ik baal altijd als ik een keer moet overstappen op Van er Madeweg en ik zo'n M4 zit: heel vaak loopt hij vertraging op). Daarnaast, hoe langer de metro blijft staan wachten, hoe meer mensen er bij komen bij die groep die ook al bij die ene deur staat te wachten.

Ik heb ook wel 's gevraagd of die treinlengtes die op de perrondisplays getoond worden, niet kunnen worden gemarkeerd aan de derde rail, maar men acht dat niet nodig. Met name bij korte metro's zie je dat mensen op stations waar de metro in het midden stopt, aan het begin van het perron blijven hangen en pas als de metro stilstaat op hun dooie gemak naar de metro toe lopen.

Ik hoop alleen dat al die mensen morgen begrijpen dat ze beter door kunnen lopen. Die metro is minimaal 60 meter lang en het is nergens voor nodig om alleen de achterste 15 meter te gebruiken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Dat snap ik, maar in de stromende regen is het niet zo prettig om ver naar voren te lopen. Dan blijf je het liefst in een abri staan (en dan bij voorkeur de dichtstbijzijnde).
Ik snap ook niet dat het perron richting CS/Gein niet overkapt is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat snap ik ook, maar daarna sta je toch buiten in de regen bij die ene deur te wachten. -0-
Ook dan hoef je niet bij die kudde te blijven staan maar als je merkt dat het lang duurt, doorlopen naar een volgende deur.
Dus ik heb het idee dat wat jij benoemt niet DÉ oorzaak is dat iedereen achteraan stond, maar wel dat het de situatie heeft verergerd.

Station Zuid was nooit overdekt helaas. Vanwege de drukke NZlijn is het noordelijke perron (gedeeltelijk) overdekt. Maar goed, als we over een tijd nieuwe perrons voor de metro hebben, zullen die wel overdekt zijn. *O*
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: ma 27 nov 2023, 13:15 Kijk maar naar metrostation CS waar het achterin propvol is en je voorin zitplaatsen hebt.

Mijn grootste ergernis op CS is meutes mensen die direct na openen deuren in willen stappen zonder anderen er eerst uit te laten.
Ik heb ook wel 's gevraagd of die treinlengtes die op de perrondisplays getoond worden, niet kunnen worden gemarkeerd aan de derde rail, maar men acht dat niet nodig.
Er staan op de 3r rail of tussen het spoor ruitvormige bordjes <1> t/m <4> waarbij het aantal overeenkomt met het aantal stellen oude CAF of BN. Vroeger had je ook vierkante bordjes, die golden voor het aantal stellen Zilvermeeuw, maar zijn toen die weg waren vrij snel verwijderd.

Een M5 is dus <4>. Alleen merk ik dat M7 vaak verder vooraan stopt te GZH, is het voorschrift dat die bij <3> ipv <2> stoppen?
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

De meeste reizigers zien die bakbordjes sowieso niet, en zouden het ook niet snappen. De vraag is of iedereen wel snapt wat de getoonde treinlengte op de perrondisplays betekent. Ik heb het idee dat dat niet zo is. Op de derde rail uitleggen zoals ze in Duitsland doen zal dit probleem grotendeels oplossen.

Wat M7 betreft: de treinlengte die de perrondisplays tonen, komt overeen met de baklengte en dus de halteerplek. Maar jah, Het blijven mensen die die metro's rijden. Volgens mij zou automatisch rijden dit probleem wel oplossen. De metro wordt op de goede plek neergezet.
wouterder
Berichten: 2
Lid geworden op: di 03 dec 2019, 15:54

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door wouterder »

Ook dit jaar is de 2058 weer de Kersttram van dienst bij de GVB. Zou vandaag onthult moeten zijn/worden

Bron
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: ma 27 nov 2023, 14:24 Ook dan hoef je niet bij die kudde te blijven staan maar als je merkt dat het lang duurt, doorlopen naar een volgende deur.
Dat was helaas onmogelijk, vanwege de grote groep uitstappende reizigers, waar je niet doorheen kunt. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

De geeveebee hep se websait ge-aanpast! :shock:

https://www.gvb.nl/
🗣
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jelmer »

ik zie in busposities.nl 3 R-net-CAF-wagens op lijn 5:
3002
3009
3022
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

TffpaA schreef: wo 29 nov 2023, 10:38 De geeveebee hep se websait ge-aanpast! :shock:

https://www.gvb.nl/
Ken je eindelijk de storingen bij de liften goed zien. Maar bij de veren rijdt alles normaal
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Nieuwe busverbindingen van IJburg naar Weesp en Zuidoost
Het aantal bewoners op IJburg gaat de komende jaren flink gaat toenemen en daarom komen er twee nieuwe buslijnen bij. De een gaat naar Weesp, waar mensen kunnen overstappen op naar onder andere Almere, Amersfoort en Utrecht. De andere gaat naar station Bijlmer ArenA, via station Gaasperplas.

Bron en meer: AT5
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

Om tram 26 te ontlasten, zou ik liever bus 66 vanaf het huidige eindpunt via de A10 (zuid) laten doorrijden naar Station Zuid.
En eens een keer werk maken van het verlengen van de trams vanaf Flevopark naar Zeeburgereiland.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

Ik ben wel benieuwd hoe dan het busnet in Zuidoost gaat veranderen. Lijkt me niet dat bus 66 gaat bestaan naast de nieuwe buslijn.

Verder, over Zeeburg/IJburg, denk ik dat het al heel slim zou zijn als lijn 370 (nieuwe concessie EBS) via de Sluisbuurt zou rijden, dus de ring af bij IJburg en dan over de Schellingwouderbrug weer de ring op. Snelle verbinding met ZO, versterking van lijn 37 mbt InHolland en een snelle verbinding ri. Waterland.

Een tramverbinding over de Amsterdamsebrug gaat heel lang op zich wachten door de hoge kosten, plus je maakt dan niet optimaal gebruik van de mogelijkheden van busverbindingen over de Ring, ómdat iedereen dan opeens met die tram moet.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

De bus van Strandeiland naar Bijlmer ArenA zou over de Daalwijkdreef gaan.

370 via de Sluisbuurt zou interessant zijn, maar via de filegevoelige Schellingwouderbrug, dan wordt de rijtijd Purmerend-Bijlmer (waar de bulk in zit) een stuk langer worden. Je zou eigenlijk een soort snelweghalte aan de A10 met directe overstap op de tram moeten hebben.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Natorious »

IIVQ schreef: vr 01 dec 2023, 20:42 De bus van Strandeiland naar Bijlmer ArenA zou over de Daalwijkdreef gaan.
Klopt inderdaad, alleen dan verliest Ganzenhoef zijn verbinding met Bijlmer ArenA, of ze moeten een stukje lopen. Ik snap dat de Daalwijkdreef aantrekkelijk is voor HOV door de vrijliggende busbaan, maar je hebt net niet de drukke bestemmingen en goede overstappen op de metro.

Over de 370; de snelle "Bizzliners" blijven rijden tussen Bijlmer en Waterland. De forenzen behouden dan sowieso hun snelle verbinding.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Voor zover ik begrepen had zou de nieuwe lijn bovenop lijn 66 komen. Maar dat was prekrona.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Volgens https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwso ... en-ijburg/ komt de nieuwe verbinding niet via de Daalwijkdreef, maar via Gaasperplas!

Ik vermoed dus van IJburg over de Uyllanderbrug, A9 op en bij Gaasperplas er weer af, en dan Langbroekdreef, S112, Karspeldreef en dan Flierbos- of Foppingadreef naar Bijlmer ArenA.
December 2024 zou get zo ver moeten zijn, die naar Weesp pas een jaar later.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Ik was naar iets anders op zoek op gvb.nl [niet gevonden], maar ik kwam het volgende stukje reisdesinfo tegen:
Verwachte duur:

4 december 2023-6 december 2023
Toelichting
Vanaf maandag 4 december 01:00 uur tot woensdag 6 december 05:00 uur vinden er werkzaamheden plaats op de Nieuwezijds Voorburgwal. Trams 2, 12, 13 en 17 rijden tussen Centraal Station en Dam om.
concreet dus op maandag 4 vanaf begin dienst en dinsdag 5 einde dienst

Tram 2 en 12 rijden in beide richtingen via Nieuwezijds Voorburgwal - Paleisstraat (terug via Mozes en Aäronstraat) - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade - Centraal Station.

Tram 13 en 17 rijden in beide richtingen via Raadhuisstraat - Nieuwezijds Voorburgwal - Paleisstraat (terug via Mozes en Aäronstraat) - Dam - Damrak - Prins Hendrikkade - Centraal Station.
in beide richtingen, behalve dat het via twee verschillende straten is. De noodzakelijke korte beschrijving dat alle 4 de lijnen omrijden via Dam en Damrak zou voldoende moeten zijn, plus misschien de expliciete melding dat ze op CS van de gebruikelijke haltes vertrekken

Tram 2, 12, 13 en 17 richting Centraal Station komen niet op de volgende halte(s):
• Dam
• Nieuwezijds Kolk
De halte Dam in GVB speak is intussen geloof ik even uitgebreid als Chatelet-Les Halles. De meeste reizigers van 2 en 12 zullen denk ik bij halte DAm gewoon de haltes bij de Paleisstraat gbruiken

Tram 2 richting Oudenaardeplantsoen. Tram 12 richting Amsteldijk, tram 13 richting Geuzenveld en tram 17 richting Osdorp Dijkgraafplein komen niet op de volgende halte(s):
• Dam

Amsteldijk is voorlopig [nu to juni] het omleidingseindpunt van 12, en dat staat ook op de tram, maar lijn 2 heeft als richting Nieuw Sloten.

Kortom zoals zo vaak op dit soort pagina's [waar je ook nog eens fors voor moet doorklikken op de nieuwste versie van de site] veels te ingewikkeld en onduidelijk.
En wat er dan weer niet staat [en ook niet op de niet bediende halte 'Dam']: in de praktijk kon je gewoon in en uit stappen op de haltes Dam in de Paleisstraat resp, Mozes en Aaronstraat.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door umbusko »

Ik raak als persoon die net te weinig in Amsterdam is om zich niet iedere keer weer te moeten heroriënteren altijd verschrikkelijk in de war van de tachtig haltes Dam, en dat er meerdere haltes Keizersgracht en Prinsengracht zijn vind ik ook al jaren idioot. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

En vooral dat de halte op het Damrak richting CS zó ver van de Dam af ligt dat je al bijna op CS staat :')
Ik zou zeggen, geef de haltes dubbele namen om het herkenningspunt Dam wel terug te laten komen maar ook een onderscheid te bieden. Bijvoorbeeld Dam/Beursplein en Dam/Nieuwe Kerk.
Ook heb ik altijd moeite met de GVB-gewoonte om tramomleidingen weer te geven met "rijdt om via straat-straat-straat-straat-straat". Noem haltes of teken een kaartje. Ik ken niet alle straten. Maar dat zal wel aan mij liggen. Leggen? T is wel Amsjedam.
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: di 05 dec 2023, 23:24 Ik raak als persoon die net te weinig in Amsterdam is om zich niet iedere keer weer te moeten heroriënteren altijd verschrikkelijk in de war van de tachtig haltes Dam, en dat er meerdere haltes Keizersgracht en Prinsengracht zijn vind ik ook al jaren idioot. :')
Simpele oplossing: noemt ze bijvoorbeeld Dam Oost en Dam West? A4'tje in de abri ophangen, omroep aanpassen en je bent klaar.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

umbusko schreef: di 05 dec 2023, 23:24 Ik raak als persoon die net te weinig in Amsterdam is om zich niet iedere keer weer te moeten heroriënteren altijd verschrikkelijk in de war van de tachtig haltes Dam, en dat er meerdere haltes Keizersgracht en Prinsengracht zijn vind ik ook al jaren idioot. :')
80 haltes? Zijn gewoon twee locaties. En nu heel even met die naast het Paleis die even in gebruik zijn. Het was inderdaad wel een flink zoekwerk in het verleden als je niet wist waar elke lijn stopt.

Maar goed, haltenamen in Amsterdam...
De Keizersgracht en Prinsengracht uiteraard.
Bilderdijkstraat, Hoekenes, Baden Powellweg, Prinses Irenstraat, Derkinderenstraat, Johan Huizingalaan, Jan van Galenstraat (4x!!) Maasstraat, Waalstraat etc...

En dan heb je ook nog enkele haltes die niet met elkaar matchen zoals bushalte Jan Tooropstraat bij metrostation Postjesweg en bushalte Ottho Heldringstraat bij metrostation Henk Sneevlietweg.

In de loop der jaren zijn er meerdere van dit soort dubbelingen verdwenen omdat de haltes simpelweg opgeheven zijn.

Ik mis inderdaad unieke haltenamen naar Duits voorbeeld:
metro: Jan van Galenstraat
tram 13: metrostation Jan van Galenstraat
tram 7: Jan van Galenstraat/Hoofdweg
tram 19: Jan van Galenstraat/ Adm. de Ruijterweg
Jelmer
Berichten: 548
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jelmer »

Volgens busposities rijdt R-net bus 2178 momenteel op lijn 21

Vanmorgen gestart op lijn 48

https://busposities.nl/voertuig/gvb_cit ... edenritten
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Tot voor kort had je in Zuidoost op bus 47 achtereenvolgens haltes Gein, Station Gein en Gein. Ja, echt 3 verschillende haltes. En een heel stuk vernder aan de lijn ook nog Geinwijk.
Inmiddels zijn ze hernoemd in Woudrichemstraat, Station Gein (niet hernoemd), W. Gertenbachstraat en Tulastraat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 182 gasten