Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Om preciezer te zijn: het was Gein 1, Station Gein en Gein 2.
Ik doe ook maar wat
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Officieel wel, maar in de bus werd alleen Gein, Station Gein, Gein omgeroepen en op de schermen getoond. Zonder nummer.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

Geinig [sorry, maar ik heb het een ruime dag weten in te houden]
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik hoorde een hoogleraar aan de UvA het eens hebben over de Geinlijn, waarop een medestudent en ik een begripvolle blik uitwisselden dat we allebei als eerste aan de metrolijn dachten.
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

'Kleine aanpassingen' in de dienstregeling, aldus AT5:

https://www.at5.nl/artikelen/223957/die ... randert-er

Waar ik wel van sta te kijken:
Daarom gaat metro 52 tien in plaats van acht keer per uur rijden. Het GVB probeert zelfs naar twaalf ritten per uur te gaan, maar de vraag is nog of de energievoorziening dat aankan.
Betekent dat nu dat Amsterdam jarenlang open heeft gelegen voor een peperdure metrolijn waar niet meer dan een provinciaalse frequentie van iedere 5 minuten over aangeboden kan worden? Er waren tijden dat op de Oostlijn met 24 treinen per uur werd gereden... :|
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Die vijfminutenfrequentie is volgens mij op de NZL eerder al in proefbedrijf gereden. Het zal dus niet om de infrastructuur van de metro gaan, maar over de belasting van het landelijk net. Dat schijnt nogal een dingetje te zijn de laatste tijd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Ik dacht dat dat alleen te maken had met het enkelspoors keren op Zuid..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: vr 08 dec 2023, 10:58 maar over de belasting van het landelijk net.
Ah, díe energievoorziening. Tsja, daar hebben we de bal landelijk natuurlijk gigantisch laten liggen.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Ardan schreef: vr 08 dec 2023, 11:02 Ik dacht dat dat alleen te maken had met het enkelspoors keren op Zuid..
Dat staat er niet, en is ook feitelijk niet meer nodig: er ligt sinds een jaar of twee een ongebruikt tweede keerspoor op Zuid.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Met de nadruk op ongebruikt, inderdaad. Wat bij mij inmiddels wel enigszins de vraag begint op te roepen waarom men er überhaupt de moeite voor heeft genomen :|
🗣
Station Luchtbal
Berichten: 41
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Station Luchtbal »

In ander stroomvoorzieningnieuws, Siemens Mobility levert recovery units aan GVB:
Siemens Mobility gaat vier recovery units leveren voor het metronetwerk van GVB in Amsterdam. Met deze duurzame oplossing kan remenergie van metrovoertuigen worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Dit levert naast een kosten- ook een milieubesparing op en draagt bij aan een hoge beschikbaarheid van het metrovervoer.

(...)

“Dankzij de recovery units wordt remenergie uit de metro’s niet omgezet in nutteloze warmte, maar teruggeleverd aan het wisselspanningsnetwerk”, aldus Robert van Wissen, senior sales engineer bij Siemens Mobility. “De energie kan hierdoor worden hergebruikt voor de verlichting van gebouwen, maar ook voor liften en roltrappen. Dit levert naast een energie- dus ook een kostenbesparing op. De investering verdient zich hierdoor vanzelf terug en past binnen de milieudoelstellingen van GVB.” (meer)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: vr 08 dec 2023, 12:34 Met de nadruk op ongebruikt, inderdaad. Wat bij mij inmiddels wel enigszins de vraag begint op te roepen waarom men er überhaupt de moeite voor heeft genomen :|
Dat lijkt me een inkoppertje: omdat het deel uitmaakt van het sporenplan na de Grote Verbouwing. Voor het omhoogbrengen van het andere spoor was het baanlichaam toch al noodzakelijk, en op een mooie dag zal het spoor zelf dus ook gebruikt gaan worden. Of dat nog als perronspoor gaat zijn is een andere vraag, maar als de stroomvoorziening een hogere frequentie toelaat en als er voldoende materieel en personeel is, en GVB er dan ook nog steeds zin in heeft, wie weet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik heb het idee dat OVinfo totaal niet klopt met wat er op de weg rijdt bij GVB. Bussen die 12mn te vroeg zijn, bussen met 15mn vertraging, bussen die niet rijden terwijl ik ze langs zie rijden en helaas, mijn bus 66 die om 15:30 vertrok van Bijlmer ArenA terwijl volgens OVinfo dat pas om :35 zou zijn. Komt dat vanwege ingang nieuwe drgl op vrijdag ipv zondag?
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik stond net in metrostel 177 en had het idee dat de stangen daar hoger hangen dan in eerdere nieuwe CAF's, nog maar 1cm lager dan mijn lengte terwijl ik nieuwe (berg)schoenen aanhad. Ik vond een foto van mijzelf van een paar maand terug (met afgesleten zolen, scheelt zo 1cm) waar ik bijna 5cm hoofdruimte te kort kwam.

Met mijn 1.97 ben ik lang maar niet superlang, nog steeds irritant om bij het opstaan je hoofd te stoten, maar iets minder erg...
Is dit een "bewussie" of toeval?
rooddolfijn
Berichten: 783
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door rooddolfijn »

Bij de gelede Heuliezzen in Utrecht zijn is het ontwerp ook behoorlijk laag: de bovenkant van de deuren zitten op ongeveer 1,85 meter, de stangen hangen ook laag en de rand van de geleding is ook ontworpen op lage hoogte. Met mijn 1.91 buk ik standaard bij deze 3, een Heuliez is dus duidelijk ontworpen op de gemiddelde kortere Fransoos…
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Da's Heulimaal niet fijn!

Overigens zijn de haltestrips in de metro druk bestickerd (à la Parisiènne) met gewijzigde tram- en busaansluitingen. Nieuw is volgens mij dat ook streekbuslijnnummers er op staan.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Op zowel Amstel als Noord gaat het niet goed met de businformatie op DRIS en OVinfo. Op Amstel staat de 65 aangekondigd op spoor A5 met een sandwichbord bij perron A2, waar die ook daadwerkelijk vertrekt.
Dito 37 A3>A5 en 62 A2>A3. De 36 op Noord ook zoiets.

Chauffeuse had zelfs het idee dat ze de borden sinds vrijdag een paar keer verplaatst hadden.
fred1954
Berichten: 3466
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

IIVQ schreef: ma 11 dec 2023, 08:09

Overigens zijn de haltestrips in de metro druk bestickerd (à la Parisiènne) met gewijzigde tram- en busaansluitingen. Nieuw is volgens mij dat ook streekbuslijnnummers er op staan.
Ja, als ze het dan ook nog goed doen met die streeklijnnummers. Maar nee, de sticker die op de haltestrip op station Zuid geplakt is, heeft een verkeerde streekbuslijn ertussen staan. Lijn 242 (rijdt al niet meer sinds januari 2021) moet zijn lijn 274. Slordig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21373
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Er zijn ook metro's waar wel lijn 274 genoemd wordt.
Opvallend is verder dat in de M5/M6/M7 nooit aansluitende lijnen op de routestrip stonden, maar er nu bij Zuid, Amstelstation en Rokin toch ineens stickers geplakt zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3466
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Gelukkig dus niet allemaal, op de Facebookgroep GVB heden en verleden heeft iemand een sticker op een route strip in een metro gefotografeerd met 242 erop.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

IIVQ schreef: zo 10 dec 2023, 21:58 Ik stond net in metrostel 177 en had het idee dat de stangen daar hoger hangen dan in eerdere nieuwe CAF's, nog maar 1cm lager dan mijn lengte terwijl ik nieuwe (berg)schoenen aanhad. Ik vond een foto van mijzelf van een paar maand terug (met afgesleten zolen, scheelt zo 1cm) waar ik bijna 5cm hoofdruimte te kort kwam.

Met mijn 1.97 ben ik lang maar niet superlang, nog steeds irritant om bij het opstaan je hoofd te stoten, maar iets minder erg...
Is dit een "bewussie" of toeval?
Ik vind het ook vervelend dat die stangen in de M7 nog erger precies voor het beeldscherm hangen dan bij de M5 als je er naar kijkt vanaf de er tegenover staande bank. En dan ook nog precies voor de naam van het volgende station :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Meltrain schreef: ma 11 dec 2023, 11:54 Er zijn ook metro's waar wel lijn 274 genoemd wordt.
Opvallend is verder dat in de M5/M6/M7 nooit aansluitende lijnen op de routestrip stonden, maar er nu bij Zuid, Amstelstation en Rokin toch ineens stickers geplakt zijn.
Nog niet eens A4'tjes?

Bummer. -0-
🗣
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

fred1954 schreef: ma 11 dec 2023, 11:58 Gelukkig dus niet allemaal, op de Facebookgroep GVB heden en verleden heeft iemand een sticker op een route strip in een metro gefotografeerd met 242 erop.
Die iemand is ik :-)

Ik zat vanmorgen in 2 M5's (M6 bestaat niet) en die hadden beiden geen stickers, dus helemaal geen overstapmogelijkheid.

De papieren- en haltekaart van GVB heeft ook wat fouten. Zo kan je in Weesp overstappen op de 210 (rijdt al een jaar niet meer) en is de nieuwe route van 110 niet meegekomen (maar ok, dat was ook een vrij lastminutewijziging).
GVBeestje
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 25 jul 2018, 17:17
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door GVBeestje »

TffpaA schreef: vr 08 dec 2023, 12:34 Met de nadruk op ongebruikt, inderdaad. Wat bij mij inmiddels wel enigszins de vraag begint op te roepen waarom men er überhaupt de moeite voor heeft genomen :|
Vanochtend rond 06:30 ben ik vanaf het extra spoor ingestapt. M52 kwam vertraagd binnen met de volgende er kort achter en de voorste metro kwam binnen op het extra spoor om ruimte te maken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21373
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

IIVQ schreef: ma 11 dec 2023, 14:49 (M6 bestaat niet)
M6 is toch de tweede bestelling van de Metropolis?
Net zoals S2 een vervokgbestelling van S1 is en M1, M2 en M3 elkaar opvolgden?
Want als M6niet zou bestaan, hadden ze net zo goed M7 M6 kunnen noemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 102 gasten