Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

De serie M6 was inderdaad voor de Noord/Zuidlijn bedoeld. Omdat maar 5 van de 12 treinstellen uit die optie zijn aangeschaft is de hele generatie van 28 metro’s naar buiten toe M5 gaan heten. Wie weet dat er kleine technische verschillen tussen de eerste en tweede bestelling zitten waardoor er intern toch onderscheid wordt gemaakt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Voor zover ik weet wordt er intern ook alleen nog maar over M5 gesproken. M7 had dan ook M6 kunnen gaan heten, ware het niet dat het bestek van M7 bij aflevering van M6 al werd opgesteld. Om vanwege redenen van nummeresthetische aard op dat moment een babylonische spraakverwarring tussen die twee series te creëren ging zelfs GVB kennelijk wat ver.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Maar worden de S1 en S2 dan intern wel apart benoemd? Of is dat S1/S2?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Daar overvraag je me. Dat waren volgens mij wel meer twee afzonderlijke series, waarbij S2 een moetje was omdat de Amstelveenlijn ondanks alle gepruts direct na opening veel populairder bleek te zijn dan voorspeld.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Is men niet pas echt die types gaan gebruiken sinds M5?
Daarvoor was het gewoon een CAF of een sneltram. Net als een Combino of trapwagen of een blokkendoos.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Tragisch natuurlijk:

https://www.at5.nl/artikelen/224047/60- ... am-in-oost

...maarreh:
De tram kwam vanaf station Muiderpoort en sloeg linksaf naar de Molukkenstraat.
Welke tramlijn doet dat dan? :|
🗣
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Trams leggen om verschillende redenen nog wel eens afwijkende routes af.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 12 dec 2023, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Misschien dat dat ook wel het ongeluk verklaart, en dat de scootmobieler tragisch goed op de hoogte was van de reguliere tramroutes.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef: di 12 dec 2023, 13:50 Is men niet pas echt die types gaan gebruiken sinds M5?
Daarvoor was het gewoon een CAF of een sneltram. Net als een Combino of trapwagen of een blokkendoos.
Tja, GVB had natuurlijk ook gewoon de namen Metropolis en Inneo kunnen gebruiken on plaats van M5 en M7.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door DingeZ »

Tram 14 rijdt sinds dit weekend een rondje via Muiderpoort en Javaplein.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

^Yes, alleen in tegenovergestelde richting.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

hauptbahnhof schreef: di 12 dec 2023, 13:50 Is men niet pas echt die types gaan gebruiken sinds M5?
Daarvoor was het gewoon een CAF of een sneltram. Net als een Combino of trapwagen of een blokkendoos.
Neu. Ik weet niet anders dan dat M2/3, S1/2 en S3/M4 er zijn. Dus sowieso al vanaf 2006.
Ohja, en M1 bestaat ook al een tijd niet meer, heeft namelijk alleen testritten gereden. Uit M1 (stellen 1-4) zijn in 1980 de M3 (Stellen 1-4 en 38-44) gemaakt, waarbij de M1 echt volledig uit elkaar gehaald zijn voor ze weer gemonteerd zijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Uiteraard is het gewoon bekend welke types er waren. Dat bedoel ook niet.
Meer dat die normaalgesproken niet genoemd werden. Iedereen had het over CAF of sneltram of Combino. Niet over M4, S1/S2 of 13G (enkele hobbyisten daargelaten).
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Na jaren van VVD-afbraak van het OV, wil men nu weer meer OV in de gebieden buiten de ring:

https://archive.ph/cmySS

In het centrumgebied moet de nadruk juist (nog) meer op de metro komen te liggen. Ik voorzie een mogelijke opheffing van het Leidsestraattracé.

Hier meer info en bijlagen:

https://vervoerregio.nl/artikel/2023121 ... ar-vervoer
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Mooie trend is dat toch, OV zonder OV.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

TffpaA schreef: vr 15 dec 2023, 08:02 Ik voorzie een mogelijke opheffing van het Leidsestraattracé.
...en die trek ik weer in:

Afbeelding

Wel erg benieuwd wat er van de niet-verplichte tramtrajecten in de binnenstad gaat worden. Of zou 'vervoersarmoede' daar niet kunnen bestaan?
🗣
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: vr 15 dec 2023, 08:27 Ja joh, alles is de schuld van de VVD - ook al zitten ze sinds 2018 in de oppositie in Amsterdam :') _____!
Linkse hobby's als OV worden in belangrijke mate gesubsidieerd door middelen vanuit Den Haag - in dit geval de BDU. En sinds 2018 (en eigenlijk ook al daarvóór) zat daar een kabinet dat, in weerwil van wat men in bepaalde politieke kringen is gaan geloven, niet door dat kneiterlinkse D66 werd bestierd, maar door de VVD (A)

Ik vrees dan ook voor de haalbaarheid van veel beloftes in dat ontwerp-PvE, gelet op 22 november.
🗣
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Net gezien op Van der Madeweg: de DRIS die voor lijn 53 alternerend de bestemming en "Wachten op verbinding" toont
Spoiler: show
Afbeelding
Overigens wachtte de 53 1 minuut en reed toen weg, nog geen minuut later gevolgd door de binnenkomende 50.

Ik snap GVB daarin echt niet. Je kan met moderne techniek toch wel beslissen of je op een aansluiting gaat wachten (grofweg: metro is van voorgaande station vertrokken, bij kwartiersfrequentie misschien 2 stations), en zoniet, niet alsnog een minuut wachten waardoor je eigen reizigers óók +1 hebben, maar gewoon gáán?
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Net gezien op Van der Madeweg: de DRIS die voor lijn 53 alternerend de bestemming en "Wachten op verbinding" toont
Spoiler: show
Afbeelding
als moderne variant op de "W"-lamp.

Overigens wachtte de 53 ongeveer een minuut en reed toen alsnog weg, nog geen minuut later gevolgd door de binnenkomende 50.

Ik snap GVB daarin echt niet. Je kan met moderne techniek toch wel beslissen of je op een aansluiting gaat wachten (grofweg: metro is van voorgaande station vertrokken, bij kwartiersfrequentie misschien 2 stations), en zoniet, niet alsnog een minuut wachten waardoor je eigen reizigers óók +1 hebben, maar gewoon gáán?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

TffpaA schreef: vr 15 dec 2023, 08:02 Na jaren van VVD-afbraak van het OV, wil men nu weer meer OV in de gebieden buiten de ring:

https://archive.ph/cmySS

In het centrumgebied moet de nadruk juist (nog) meer op de metro komen te liggen. Ik voorzie een mogelijke opheffing van het Leidsestraattracé.

Hier meer info en bijlagen:

https://vervoerregio.nl/artikel/2023121 ... ar-vervoer
"Mensen hoeven niet per se de metro in. Als je het niet erg vindt om langzamer te reizen, kun je gewoon gebruik blijven maken van de tram. Als je voor de leuk reist, als je naar buiten wil kijken. Maar voor snelheid adviseer ik wel de metro."
Aha, nu snap ik eindelijk waarom ze in Amstelveen de M51 door een tram hebben vervangen...
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Precies - Amstelveners reizen voor de leuk en willen graag naar buiten kijken :Y
🗣
PHS

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ik zou inderdaad ook liever zien dat Amsterdam eens ophield met onzinnige dingen als huisvesting en kade- en bruggenonderhoud, en in plaats daarvan veel meer geld overhevelde naar het OV. Nóg mooier zou het zijn als Amsterdam het helemaal zonder de hulp uit Den Haag afkon - en dat gaat wat mij betreft nog wel wat verder dan de financiële kant van het verhaal.

Maar ja, ook voor linkse deugers als ik geldt een realiteit waarin niet alles mogelijk is, hoe graag we het ook zouden willen.
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: vr 15 dec 2023, 09:06 En daarnaast door de gemeente
Dat klopt niet helemaal. Het openbaar vervoer wordt betaald door de VRA, dus het is maar de vraag in hoeverre de gemeente daarin invloed heeft.
In Rotterdam zie je hetzelfde probleem met de MRDH: een totaal ondemocratisch bestuursorgaan dat ingrijpende beslissingen neemt.
PHS schreef: vr 15 dec 2023, 09:06 echte VVD-hobby's als kunst (166 miljoen euro)
Aangezien over het algemeen rijkere mensen meer van kunst houden dan arme mensen en die mensen overwegend vaker op de VVD stemmen, ben ik het met je eens dat dat een VVD-hobby is. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten