Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik zag zojuist een dubbele M7 rijden van Ganzenhoef ri Kraaiennest. Ik zag een rode lijnfilm achterop, maar volgens OVindo* komt de volgende pas over 6 minuten, dus waarschijnlijk een test.

*Dat is een app voor OV-lijnen rond het Muiderpoortstation :p
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Waarom duurt het überhaupt zo lang voordat die M7's gekoppeld ingezet kunnen worden?
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

12 mn later kwam er een enkele M7 zonder iets van lijnfilm terug, ook op een tijd dat er geen metro hoorde te rijden, dus ik denk dat het een overbrenging was naar GPP en dan de enkele M7 als "podvoertuig".
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Ik hoop dat ze snel gekoppeld gaan rijden. Op M53 was de metro van 8:43 van GPP uitgevallen, 8:53 kwam met M7 aan. Het past allemaal, maar het instappen kost zo veel tijd dat wel elke 2 stations +1 erbij krijgen, ik heb mijn (krappe) operstap op Amstel net gemist.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Huh, een aparte app voor OV lijnen rondom Muiderpoort? OVinfo kan dat toch ook? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Marijnvdm
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:17
Locatie: Noordwijk

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marijnvdm »

n-evo schreef: di 30 jan 2024, 15:36 Waarom duurt het überhaupt zo lang voordat die M7's gekoppeld ingezet kunnen worden?
Dat ligt aan de software, die geeft nog een aantal niet passende foutmeldingen bij het gekoppeld rijden waardoor er niet betrouwbaar volgens dienstregeling gereden kan worden.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

Fantastisch.

Jammer dat GVB niet van te voren gewaarschuwd is voor dit soort dingen. Oh wacht. :')
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

VIRM schreef: wo 31 jan 2024, 10:46 Huh, een aparte app voor OV lijnen rondom Muiderpoort? OVinfo kan dat toch ook? ;)
Muiderpoort = Indische Buurt. OVindo.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

n-evo schreef: wo 31 jan 2024, 15:43 Fantastisch.

Jammer dat GVB niet van te voren gewaarschuwd is voor dit soort dingen. Oh wacht. :')
Waar en wanneer dan?
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

https://vervoerregio.bestuurlijkeinform ... 75a3a98993


Zeer kritische reactie van het RAR op het Concept-PvE Concessie GVB 2025. Te lezen vanaf punt 2.1 RAR advies + bijlage 1 en bijlage 2.

Het RAR is duidelijk niet te spreken over veel voorstellen in het concept PvE.

Het opvallendste vind ik de reactie op het plan tot ontvlechting van het metro-net. Het RAR wil de vervlechting in stand houden, maar dan met automatisch rijdende metro’s, ergo geen rijdend personeel nodig?
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

De RAR heeft wel door hoe het werkt:
Het STOMP-principe zegt niet dat als er wordt voorgesteld meer voor lopen en fietsen te kiezen, het openbaar vervoer dan moet ontbreken of ingeperkt. Dat is een denkfout. Immers, als je vanuit een buitenwijk naar de stad wilt kan je niet lopen en soms ook niet fietsen. Dan moet je dus met OV. Dan begint je reis in een buitenwijk, maar moet je wel op de plaats van bestemming kunnen komen. De optie “ga dan maar lopen vanaf de
binnenring” is niet persé het STOMP-principe en sluit ook niet aan bij fijnmazigheid en inclusiviteit.
Uit de evaluatie van de NZ-lijn is bovendien gebleken dat de overstap van tram- en bus, m.u.v. de stations Noord en Zuid, op de metro zeer gering is. Kennelijk is er nog steeds een grote behoefte aan de bediening van het centrum met directe bus- en tramlijnen, naast de rol van de metro.
Als 800 meter loopafstand van de rand van de ingang van het centrum acceptabel zou zijn, dan kunnen metrostations Rokin, Vijzelgracht en Nieuwmarkt ook wel dicht, want de meeste winkels zijn dan op loopafstand van CS, Waterlooplein en De Pijp.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Ik ben het op erg veel punten eens met de RAR. Het viel mij in het PvE ook al op dat er wel erg veel op cijfers wordt gestuurd, als het gaat om dat bepaalde wijken bij een bepaald aantal adressen een x aantal bedieningen moet krijgen. En dat bepaalde nu belangrijke verbindingen dan ineens niet meer verplicht bediend hoeven te worden. De praktijk is altijd anders dan de theorie. Ik moet dan altijd denken aan de altijd stampvolle trams door de Leidsestraat terwijl men zo graag wil dat je via Vijzelgracht gaat. Ja, het is net zo snel, maar nee, geen hond die dat doet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Ook omdat veel mensen in de Leidsestraat (willen) zijn. Ze gebruiken de tram voor boodschappen en niet om naar het werk te gaan. Daar gaat het model mis. Rondom de Vijzelstraat zijn er meer arbeidsplaatsen en wonen er meer mensen; maar die maken relatief weinig gebruik van het OV. Bankmedewerkers komen met de auto en omwonenden pakken de fiets of lopen naar plaatsen elders in het centrum.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Zugführer »

De discussie over de kosten van een OV-reis vergeleken met een reis per auto afgesplitst naar een nieuw topic
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Ook Rover is Niet Blij met de nieuwe dienstregeling 2025:

https://www.rover.nl/nieuws/33-lokaal/2 ... -amsterdam
🗣
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door robert1955 »

VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Is er ergens een overzicht van de voorgestelde wijzigingen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nee, want er wordt vooral geschoten op meer algemene ideeën over hoe het netwerk zich zou moeten ontwikkelen. Van concrete invullingen met lijnenlopen is nog geen sprake. Ik snap het paniekerige gekrakeel dan ook niet zo goed, al kan ik het wel plaatsen, want dit gebeurt altijd.

Toch zou ik wel wat zien in het veronttrammen van de Leidsestraat - en daarmee ook van het Spui en de Nieuwezijds Voorburgwal. Netwerktechnisch is dat heel eenvoudig te bereiken door tram 12 op te heffen en lijn 3 voortaan na De Pijp naar het Amstelstation te laten gaan en lijn 24 na De Pijp naar het Flevopark. Daarmee is lijn 12 al uit de Leidsestraat. Lijn 2 kun je eruit verwijderen door deze na het Leidseplein rechtsaf met lijn 1 de ring op te sturen, en te laten eindigen bij het Weteringcircuit voor een overstap op de Noord/Zuidlijn (of één halte laten doorrijden en laten keren bij het Frederiksplein als dat beter past).

Reizigers die dan nog tussen Centraal en Leidseplein reizen kunnen dat dan ofwel doen middels de lijnen 13/17 en dan overstappen op 5/7/19, of middels de Noord/Zuidlijn en dan overstappen op 1/2/7/19. Hoogfrequentie verbindingen, die waarschijnlijk nog sneller ook zijn dan het trage geboemel nu.

Op de langere termijn kun je dan bij een eerstvolgende grote herprofilering van de Leidsestraat (die er volgens mij wel aan zit te komen - de huidige profilering is volgens mij alweer uit 2000/2001) de hele straat tramvrij maken, en daarmee veel meer ruimte voor voetgangers creëren. Maar ook op het Koningsplein, langs het Singel en op het Spui zijn er mogelijkheden om de openbare ruimte te herbestemmen, niet alleen voor voetgangers- en fietsersstromen, maar ook voor verblijfsfuncties en invulling met meer groen. En als de gemeente nu eens meer lef toont met het autovrij maken, zou je met een autovrije Spuistraat en Nieuwezijds Voorburgwal ook van het Spui een aaneengesloten verblijfsgebied kunnen maken.

Edit: zoiets dus:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TffpaA op di 06 feb 2024, 16:09, 2 keer totaal gewijzigd.
🗣
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Centraal Station naar Leidseplein is volgens de reisplanner veertien minuten met de tram, acht minuten met de 52 en 7.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Ardan »

Acht? Daar geloof ik niks van. Je zit al 4 minuten in de metro én in de tram. Dan komt het naar boven en naar beneden lopen er nog bij én dan moet je aansluiting al direct voor je neus staan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Zelfs lopen vanaf Vijzelgracht zou volgens Koekel Meps slechts 1 minuut trager zijn dan de rechtstreekse reisoptie met de 2 of 12...
🗣
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Philip »

Ik ben dan wel geen student, maar wel lid van de bibliotheek van de universiteit aan het Singel. Dat is letterlijk naast de halte Koningsplein.

In de regel arriveer ik vanuit Amersfoort. Laten we zeggen om 14.30 uur op zaterdag. De trein komt op .30 en .00 aan. Dan kun je de tram van .33 pakken en sta je om .41 voor de deur. Mocht je dat toch niet halen, dan gaat de tram 16x/uur, dus een paar minuten later ben je er alsnog.

De metro vertrekt om .32. Dat zou je kunnen halen, maar er is geen garantie. Bij een frequentie van 8x/uur betekent dat dubbel zo lang wachten als bij de tram. Vervolgens ben je op .33 op het Rokin en is het acht minuten (onprettig) lopen door de drukte met een zware boekentas.

Je kunt ook de tram pakken naar het Rokin, vertrek om .32, maar ook hier geen garantie dat dat lukt. De tram rijdt weliswaar 12x/uur, maar in een ongelijk interval van 8/2 minuten. Ook hier moet je zes minuten lopen (twee minder omdat je niet het perron hoeft af te lopen en een eindeloze roltrap op hoeft).

Op deze manier denken heel veel reizigers. Het is geen drama om met de metro te reizen, maar het is net wat minder prettig.
- verder lopen
- geen uitzicht
- metro is vaak overvol, in de tram kun je wel zitten want je weet beter hoe het werkt dan de toeristen
- lagere frequentie

En dan heel particulier: de metro is € 1,08 duurder, omdat ik naast de bibliotheek ook Athenaeum boekhandel bezoek. Dat red ik niet in 20 minuten, zodat ik dubbel instaptarief moet betalen.
Marijnvdm
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:17
Locatie: Noordwijk

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marijnvdm »

TffpaA schreef: di 06 feb 2024, 14:35 Afbeelding
Ik zou dan tenminste de 2 via de Marnixstraat en Rozengracht naar CS sturen. Bespaart veel mensen ook weer onnodig overstappen
Marijnvdm
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 27 mei 2022, 15:17
Locatie: Noordwijk

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Marijnvdm »

Even los van het PvE zou ik zelf het net zo inrichten:
Afbeelding
(drie punten voor wie kan raden welk tekenprogramma ik heb gebruikt :mrgreen: )

- Uithoorn behoudt de directe verbinding met Station Zuid en Leidseplein, wat het verdwijnen van de bus hopelijk wat zal verzachten
- Een groter deel van de stad is direct bereikbaar vanaf Station Zuid
- verbinding CS - VUmc hersteld
- metronet ontvlecht en hernummerd
- minimale parallelliteit met de Noord/Zuidlijn

EDIT: ik geloof niet dat de afbeelding werkt, hier een directe link: https://imgur.com/TIl15Eo
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Je bedoelt met lijn 16 gewoon lijn 24 neem ik aan? Lijn 16 is passé.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 179 gasten