Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

DingeZ schreef: wo 27 mar 2024, 09:02 De RAR heeft inderdaad ook wel een stevig punt dat al het materieel voor de M5 - niet alleen de S3/M4, maar ook bijvoorbeeld de Zilvermeeuwen - al de mogelijkheid had om op rustigere tijden met kortere eenheden te rijden, maar dat is in de praktijk (vrijwel) nooit zo uitgevoerd. Ergens rond 2013 werd de frequentie op de late avond verlaagd van 6x/uur naar 4x/uur, maar daar reden dan ook nog vrolijk composities van 3x M2/M3 rond.
Ik heb helaas niet alle drgl-boekjes bewaard, maar sinds ik in 020 woon (2006) is de frequentie wel 4x met veel tamtam opgehoogd naar "Altijd minstens elke 10 minuren" om het jaar erna op late avonden en soms zondagochtenden toch weer naar 4xpu te gaan.
Die 4xpu was wel altijd met 4 bakken zilvermeeuw, die 16m langer en 35cm breder zijn dan 2 bakken BN en/of oude CAF, en evenzo 16m langer dan 1 nieuwe CAF (al heeft die door het ontbreken van een dubbele cabine, meer balkons en zijbanken waarachijnlijk evenveel totale passagierscapaciteit, zelfs als je dezelfde druktenorm hanteert.

Nou ijver ik niet per sé voor altijd minimaal 6xpu - het OV moet ook wel een beetje doelmatig zijn, maar nu is het in de dal soms staan in korte treinen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

TffpaA schreef: wo 27 mar 2024, 10:39 Dat was Jezus, toch? Enfin - te lang geleden om er nog accurate herinneringen aan te hebben.
Klopt. Mozes was die vent uit 't Mandje. Maar da's alweer een tijdje geleden inderdaad.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Mdk »

Ik zou zelfs durven stellen dat Mozes volgens de lore (ook wel bekend als de bijbel) twee maal zoveel manieren had om droog een waterpartij te kruisen als Jezus had.
Bij twijfel altijd klagen
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

Er rijdt een drietje BN op lijn 53 (vertrek 9:04 vanaf MDW ri CS), 11 dagen na de "laatste rit".
Bijwyks
Berichten: 53
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bijwyks »

Rijdt op dezelfde dienst als tot voorkort, afwisselend op lijn 53 en 54, omloop 2 uur, vertrek van CS iets na kwart over het hele uur, even uren op lijn 53 en oneven uren op lijn 54. Elke dag kan de laatste zijn voor wie nog een rit met een voormalige sneltram zou willen maken. Ook vandaag 1e paasdag rijdt de 61+54+50 nog op lijn 53/54.
Laatst gewijzigd door Bijwyks op zo 31 mar 2024, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Geheel toevallig kon ik er nog een ritje mee maken ook.
Het uiterlijk is best geinig, maar sinds ze de stoelen vervangen hebben, zijn ze erg oncomfortabel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Er is een "verdachte situatie" nabij metrostation Rokin, waardoor het station ontruimd is: https://www.ad.nl/binnenland/amsterdams ... ~a14a1959/

Metrolijn 52 rijdt alleen tussen CS en Noord en tramlijnen 4 en 14 rijden van/naar het Weteringcircuit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Rowann
Berichten: 2
Lid geworden op: do 21 mar 2024, 08:25

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Rowann »

16:18 op Amstel een gekoppelde M7 met de 51 naar Isolatorweg. Voorste treinstel niet gezien, achterste was de 173. Zaten reizigers in.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Rijdt vanaf vorige week al. Ondertussen ook M50.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door VIRM »

Zat er ook een blije Meltrain in? *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Nee, maar het viel een collega wel op dat de metro die hij heeft sinds kort met twee "korte stellen" rijdt. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door IIVQ »

In M53 richting CS werd omgeroepen darlt "Deze trein rijdt niet richting centraal vanwege en wisselstoring. Reizigers die naar Centraal moeten kunnen beter overstappen op Van der Madeweg op lijn 50, en dan op Zuid op lijn 52" zonder uit te leggen tot waar de metro dan wel rijdt (Weesperplein).
Op Van der Madeweg rijdt de 50 weg op het moment dat wij (op tijd) aankomen, ondanks luid getoeter van onze bestuurder. Fijn bij een kwartierdienst, dat betekent dus een half uur vertraging voor de CS-gangers.
Op Amstel staan op het perron alle GVB-paaltjes uit.

De volgende metro stond bij vertrek op Amstel nog wel aangekondigd naar CS dus wellicht dat ze om en om wel en niet naar CS rijden of is de storing inmiddels opgelost.

Edit 51 rijdt naar GPP en 53 tot Wpp, 54 wel naar CS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

Bemined schreef: wo 27 mar 2024, 10:34 Mozes heeft hier niets mee te maken, voor hem zijn bruggen immers overbodig.
Klopt, de Mozes en Aäronkerk staat aan de andere kant van de binnenstad. Daar hebben de tramomleidingen dus geen negatieve bereikbaarheids invloed op:
https://www.google.nl/maps/place/Mozes+ ... ?entry=ttu

Los daarvan vind ik dit wel een mooi voorbeeld van een absurd project: Veel te lange doorlooptijd, de eindsituatie is niet veel beter voor eender welke weggebruiker en het kost ook nog eens veel te veel geld. Beter gewoon een korte en snelle renovatie doorvoeren en een nieuwe asfaltlaag. En Amsterdam had natuurlijk werk kunnen maken van de trambaan over de Haarlemmer Houttuinen. Had je een mooie omleidingsroute gehad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me af of "een korte en snelle renovatie doorvoeren en een nieuwe asfaltlaag" voldoende is als de bruggen bijna op instorten staan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Uiteraard niet, maar vanaf de wallekant is zoiets snel geroepen. Tot ook die instort natuurlijk, wat in het verkruimelende Amsterdam van vandaag de dag een reëel gevaar vormt.
🗣
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Het probleem zit ‘m in de brug bij de Droogbak/Westerdok naar ik meen. Te zwak voor trams. Maar waarom dat nooit aangepakt is? Om maar niet te spreken van de nooit bereden tramsporen. De Houttuinen is een prachtige omleidingsroute voor de Nieuwe Zijdslijnen. En voor een eventuele vertramming van lijn 21. Maar ja, wie ben ik. De “deskundigen” zitten op Amstel no. 1.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

Nee, de deskundigen zitten op Weesperstraat 430. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Ja daar ook, maar de beslissingen worden aan de Amstel genomen…….daarom stond deskundigen ook tussen haakjes :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef: zo 07 apr 2024, 17:36 Het probleem zit ‘m in de brug bij de Droogbak/Westerdok naar ik meen. Te zwak voor trams. Maar waarom dat nooit aangepakt is? Om maar niet te spreken van de nooit bereden tramsporen. De Houttuinen is een prachtige omleidingsroute voor de Nieuwe Zijdslijnen. En voor een eventuele vertramming van lijn 21. Maar ja, wie ben ik. De “deskundigen” zitten op Amstel no. 1.
Ongetwijfeld is dat correct, maar een brug vervangen hoeft geen 3 jaar te kosten, in principe. Als je dus nu weet dat je die omleidingsroute nodig hebt voor ingrijpende werkzaamheden aan de Rozengracht dan zou je natuurlijk nu kunnen beginnen bijvoorbeeld. Nu zullen mensen me wel weer van 'walkant professionalisme' beschuldigen, maar op zich was dit kennis die 10 jaar geleden ook al opgedaan had kunnen worden door de gemeente en waarvoor een spaarpot gevuld had kunnen zijn... (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door fred1954 »

Je hebt helemaal gelijk, daarom schreef ik ook “waarom dat nooit aangepakt is”. Die brug dus ;)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door trolly »

Voer voor een ander topic, maar zulke dingen heten "aanhalingstekens" (haakjes zijn echt iets anders).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Nog offtopicker, maar ik vind de aanhalingstekens die onze 70-jarige gebruikt wel errug mooi. Bij mij worden ze gewoon "zoiets".
🗣
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door nvdw »

Waarschijnlijk getijpt op een Appel. Nadeel is dat phpBB die zwierige aanhalingstekens niet herkent als je bijvoorbeeld een code met quote= wil maken -0-
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Appels moet je dan ook eten, niet om te tijpen.
🗣
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door n-evo »

fred1954 schreef: zo 07 apr 2024, 17:36 Het probleem zit ’m in de brug bij de Droogbak/Westerdok naar ik meen. Te zwak voor trams.
Ik heb gehoord dat de helling ten eerste te stijl is voor trams en daarom vanaf dag 1 nooit geschikt is geweest. :X
fred1954 schreef: zo 07 apr 2024, 17:36Maar waarom dat nooit aangepakt is? Om maar niet te spreken van de nooit bereden tramsporen.
Waarschijnlijk omdat er sinds die brug er ligt nooit “echt” serieuze plannen geweest zijn om trams via de Haarlemmer Houttuinen te laten rijden. Er gaat een verhaal rond dat de tramsporen alleen aangelegd zijn om subsidie uit Den Haag te krijgen. Vertramming van bus 21 heb ik wel eens voorbij zien komen als ideetje voor na 2040 (of whatever). Dan heb je ook de vertramming van een deel van bus 22 die af en toe voorbij komt als alternatief voor het sluiten van de Ringlijn.
fred1954 schreef: zo 07 apr 2024, 17:36De Houttuinen is een prachtige omleidingsroute voor de Nieuwe Zijdslijnen.
Die vind ik twijfelachtig eerlijk gezegd, tenzij CS bereiken een doel op zich is. Via de Haarlemmer Houttuinen is een omweg van ongeveer een kilometer t.o.v. de normale route en je slaat (bijna) alle interessante tussenbestemmingen over. Een omleiding via het Damrak en/of de Leidsestraat (13, 17) en Vijzelstraat (2, 12) is dan toch voor de hand liggender. Vooral om de 2e reden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 181 gasten